Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”
Miksi edes kysyä ruokaa syöviltä edes syitä, koska "asiantuntijat" kuittaavat kaiken sanomalla:"Koska korona"... mitä niitä kuuntelemaan heitä päivittäin tuota käyttävät.
8E-luokan oppilailta, mitä mieltä he ovat kouluruoasta..
Nuoret kertovat kaipaavansa ruokalistalle enemmän perinteisiä, yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi lihapullia perunamuusin kera, spagettia ja jauhelihakastiketta sekä paistettua lohta.
– Tuntuu, että kaikki ne perushyvät ruoat, mistä kaikki tykkää, on korvattu jollain kasvisruoalla.
Tutkimuspäällikkö Susanna Raulio THL:stä.
– Voi olla, että kouluruoan arvostus nousi koronavuosina. Ehkä koululaiset ovat osanneet arvostaa sitä enemmän pahimpien koronasulkuvuosien jälkeen, Raulio pohtii.
Kommentit (419)
Kyllä minäkin haluaisin lihapullia ja lohta. Olen työtön, joka maksaa työttömyyskorvauksesta 20% veroja. Syön linssejä ja papuja. Haluaisin lihapullia edes kerran kuukaudessa.
Jännää, että laitoksissa syödään kaikkea maistumatonta paskaa nykyään. Luulisi niissäkin hyvältä maistuvaa ruokaa arvostettavan.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko vielä ajan, jolloin "koululaiset toivoivat" kasvisruokavaihtoehtoja ja -päiviä? Lopulta siihen myönnyttiin, ensin 1 pvä/vko, sitten vaihtoehtoruokana. Minä muistan. :D
Niinpä. Koululaisten toiveet tyrmättiin aikuisten toimesta ja oikein kunnanvaltuustoja myöten todettiin, että nuoriso on pilalla. Lihaa sen olla piti. Jossain Pohjanmaalla tästä riideltiin vielä muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko vielä ajan, jolloin "koululaiset toivoivat" kasvisruokavaihtoehtoja ja -päiviä? Lopulta siihen myönnyttiin, ensin 1 pvä/vko, sitten vaihtoehtoruokana. Minä muistan. :D
Tarkoititko pääosin tytöt halusivat?
Nykyään kaikki ruuasta elokuviin pitää tehdä vähemmistön ehdoilla. Joskus järkevinä aikoina asiat tehtiin enemmistön ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka on kunnon ruokaa, jos on oikein tehty.
No kun sitä ei yleensä tehdä kouluissa oikein.
Meidän koulussa hävikin määrä on räjähtänyt tänä kevänä, kun liha on alettu korvata jollain korvikkeella. Oppilaat sanovat, että se narskuu hampaissa ja maistuu kumilta.
Ei lapsilla ja nuorilla ole niin väliä. Syökööt moskaa!
Jos kouluruoka ei maistu, niin vika ei todennäköisesti ole kouluruuassa vaan siinä ruuassa mitä lapset ovat oppineet kotona syömään.
Voisko ne vanhemmat syöttää niille sitä lihaa ihan kotonaan? Ei kai missään sanota, että kouluruokailun pitäis täyttää koko päivän ravitsemustarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Jos kouluruoka ei maistu, niin vika ei todennäköisesti ole kouluruuassa vaan siinä ruuassa mitä lapset ovat oppineet kotona syömään.
Joo kasvisruoka koteihin! Ei ole aina pakko vetää siitä lihaa. Vegeruoka on hyväksi kasvaville lapsille, aivot vallankin tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä tarjoillaan pelkästään kasvisruokaa?🤔 miten mä olen aina nähnyt että kouluissa tarjotaan kyllä ihan monipuolisia liharuokia eikä vaan kasvisruokaa...
Pelkkää kasvisruokaa päivästä toiseen ei ole missään, mutta usein kuitenkin on pelkkää kasvisruokaa tarjolla, ei vaihtoehtoa sille.
Kouluissa on yksi kasvisruokapäivä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Lahden kouluruokaan olen ainakin itse oikein tyytyväinen. Olen opettaja ja syön päivittäin saman kouluruoan, jonka omat lapsenikin syövät. Eri kouluissa olemme, mutta ruoka tulee sekä minun että lasten kouluun samasta keskuskeittiöstä.
Kouluruoka nyt on lähtökohtaisesti lasten mielestä "pahaa". Näin se oli omassakin lapsuudessa. Lahdessa saa henkilökunta ostaa hävikkiruokaa muutamalla eurolla rasiassa kotiin. Itse ostan silloin tällöin ja pakastan sen. Tarjoilen perheelle seuraavalla viikolla ja uppoaa joka kerta kuin väärä raha. Jos kertoisin heille, että tämä on sitä viime viikkoista koulun ruokaa, nousisi kova meteli.
Ja jos itse tietäisit, mitä siinä ruuassa on, et ottaisi edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä tarjoillaan pelkästään kasvisruokaa?🤔 miten mä olen aina nähnyt että kouluissa tarjotaan kyllä ihan monipuolisia liharuokia eikä vaan kasvisruokaa...
Pelkkää kasvisruokaa päivästä toiseen ei ole missään, mutta usein kuitenkin on pelkkää kasvisruokaa tarjolla, ei vaihtoehtoa sille.
Ja muina päivinä eineksiä ja roskaruokaa. Kasvisruokakin on yleensä pelkkää perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka on kunnon ruokaa, jos on oikein tehty.
No kun sitä ei yleensä tehdä kouluissa oikein.
Ei kouluissa tehdä enää ruokia. Ruuat tulee keskuskeittiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahden kouluruokaan olen ainakin itse oikein tyytyväinen. Olen opettaja ja syön päivittäin saman kouluruoan, jonka omat lapsenikin syövät. Eri kouluissa olemme, mutta ruoka tulee sekä minun että lasten kouluun samasta keskuskeittiöstä.
Kouluruoka nyt on lähtökohtaisesti lasten mielestä "pahaa". Näin se oli omassakin lapsuudessa. Lahdessa saa henkilökunta ostaa hävikkiruokaa muutamalla eurolla rasiassa kotiin. Itse ostan silloin tällöin ja pakastan sen. Tarjoilen perheelle seuraavalla viikolla ja uppoaa joka kerta kuin väärä raha. Jos kertoisin heille, että tämä on sitä viime viikkoista koulun ruokaa, nousisi kova meteli.
Koulujen ruokalistat ja ruokien ravintosisällöt on nähtävissä kyllä kaikille, joten eiköhän sitä tiedetä, mitä se sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään yhtenäistä linjaa siinä. Riippuu kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen ruokalistat ja ruokien ravintosisällöt on nähtävissä
Ei niissä kerrota, mitä valmistukseen on käytetty. Mutta minäpä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ei love en ole koulussa varaa ???
korkeintaan hiutaleina keitossa ???
kouluruoka palkkoineen saa maksaa alle 2 euroa
Keskipituus oli silloin yli 10 cm vähemmän kuin nyt aliravitsemuksen takia. Lopetetaanko antibiootit ja rokotteet kun ennenkin selvittiin ilman niitä?