Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”
Miksi edes kysyä ruokaa syöviltä edes syitä, koska "asiantuntijat" kuittaavat kaiken sanomalla:"Koska korona"... mitä niitä kuuntelemaan heitä päivittäin tuota käyttävät.
8E-luokan oppilailta, mitä mieltä he ovat kouluruoasta..
Nuoret kertovat kaipaavansa ruokalistalle enemmän perinteisiä, yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi lihapullia perunamuusin kera, spagettia ja jauhelihakastiketta sekä paistettua lohta.
– Tuntuu, että kaikki ne perushyvät ruoat, mistä kaikki tykkää, on korvattu jollain kasvisruoalla.
Tutkimuspäällikkö Susanna Raulio THL:stä.
– Voi olla, että kouluruoan arvostus nousi koronavuosina. Ehkä koululaiset ovat osanneet arvostaa sitä enemmän pahimpien koronasulkuvuosien jälkeen, Raulio pohtii.
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun monet koululaiset jättävät kouluruoan syömättä niin voisikohan asiat järjestää niin että tuon syömättä jääneen aterian voisi syödä joku eläkeläinen. Minä ainakin olisin kiinnostunut käymään syömässä nirppanokille kelpaamatonta ruokaa.
Näkisitpä joidenkin oppilaiden annoskoot. On 2 ruokalusikallista lautasella.
Ei aina sitäkään. Moni kantaa tarjottimella tyhjän lautasen pöytään. Syö ehkä yhden näkkärin. Tarjotin ja lautanen menee silti tietty pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kansanterveyden kannalta vähentää liika lihansyöntiä. Joka päivä ei tarvi mättää jauhelihaa.
VÄÄRIN - joka päivä pitäisi syödä jotain lihaa tai kalaa JA rasvaa jotta lasten ja nuorten aivot kehittyy. Ei lapset kasva eikä nuoret jaksa liikkua kun ruoka on pelkkää hiilihydraattimättöä, perunaa perunaa perunaa, riisiä, pastaa, kastikkeita ja laatikkoruokia joissa on 30g lihaa / henkilö. Ei ihmiset millään heinillä elä.
Kouluruoka on Suomessa ilmaista ja kunnat/kaupungit maksaa siitä palveluntuottajalle erittäin vähän joten valitettavasti sillä ei saa riittävää ravintoa kasvavalle. Ja enemmän olen huolestunut siitä miten kauheasti kouluruoka sisältää erilaisia E koodeja, keinotekoisia suurusteita ja erittäin pitkälle prosessoituja raak-aineita mm kasvirasvakermaa joka on kemialliseti kovetettua (ihan hirveän makuista) ja saa vaan vatsan turpoamaan ilmapalloksi. Miettikää mitä tällainen moska tekee ihmisten suolistolle kun sitä syödään 5 pv viikossa 10 kk vuodesta ikävuosilla 3-18. Ei oo ihme että allergiat ja mt ongelmat on lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Miksi kaikki valittaa kouluruuasta? Kukaan ei varmaan ole sitten nälkää nähneet kun siitä pitää valittaa. Oikeasti, ulkomailla syödään joku kerrosleipä lounaaksi kun Suomessa saa ruokaa jälkiruokineen. Ollaan me kiittämättömmiä....
Siis missä tarjoillaan pelkästään kasvisruokaa?🤔 miten mä olen aina nähnyt että kouluissa tarjotaan kyllä ihan monipuolisia liharuokia eikä vaan kasvisruokaa...
Kun kouluruokailut aloitettiin, ruokana oli pääasiassa puuroja ja keittoja. Ei olleet lapset silloinkaan lihapatojen äärellä. Ruoka maistui ja niin lapset kuin vanhemmatkin olivat kiitollisia tästä etuudesta.
Nykyvanhemmat kuvittelevat että kouluruolla pitäisi korvata lapsen koko päivän energiantarve.
Vierailija kirjoitti:
Kun kouluruokailut aloitettiin, ruokana oli pääasiassa puuroja ja keittoja. Ei olleet lapset silloinkaan lihapatojen äärellä. Ruoka maistui ja niin lapset kuin vanhemmatkin olivat kiitollisia tästä etuudesta.
Nykyvanhemmat kuvittelevat että kouluruolla pitäisi korvata lapsen koko päivän energiantarve.
Niinpä. Usein on niin ettei vanhemmat tee edes ruokaa kotona vaan lapset syö illalla jotain tilausruokaa, mäkkärisafkaa tai vaan leipää.
Vierailija kirjoitti:
Ne puurot tehtiin punaiseen maitoon lähitilojen ryyneistä, ei rasvattomiin lisäaine-maitojuomiin joissa on puolalaista kakkosluokan hiutaletta.
Nykyruoka on paperilla kelvollista, vaan maku ja ravintoaineet puuttuvat.
Ihan uskomatonta. Jos mulla on nälkä niin kyllä mulle kelpaa "huonompikin" ruoka kunhan se ei ole pilaantunutta. Koulupäivä on pitkä jos elää pelkästään suklaapatukalla ja energiajuomalla. Ei ihme että kouluoppimisen taso laskee kun oppilaat eivät syö mikä on suoraan verrannollinen aivojen kehitykseen. Ajatelkaa nälkää näkeviä lapsia jotka tekisivät mitä vaan että saisivat edes sen yhden lämpimän aterian päivässä. Vai onko kouluissa enemmän näitä lapsia jotka pelkäävät lihomista, vyötärö pitää olla yhtä laiha kun laudan varsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta. Jos mulla on nälkä niin kyllä mulle kelpaa "huonompikin" ruoka kunhan se ei ole pilaantunutta. Koulupäivä on pitkä jos elää pelkästään suklaapatukalla ja energiajuomalla. Ei ihme että kouluoppimisen taso laskee kun oppilaat eivät syö mikä on suoraan verrannollinen aivojen kehitykseen. Ajatelkaa nälkää näkeviä lapsia jotka tekisivät mitä vaan että saisivat edes sen yhden lämpimän aterian päivässä. Vai onko kouluissa enemmän näitä lapsia jotka pelkäävät lihomista, vyötärö pitää olla yhtä laiha kun laudan varsi.
Laudan on *luudan
Paistettu lohi olisi koulupöperönä mahdollinen, jos oppilas saisi sitä postimerkin kokoisen palasen.
Kasvisruokapäivinä yli puolet kasvisruuasta menee hävikkiin,tiesitkö?
Jokaisen kannattaisi itse ostaa omat ruokansa, saisi mitä haluaisi, eikä tarvitsisi nillittää.
Muistatteko vielä ajan, jolloin "koululaiset toivoivat" kasvisruokavaihtoehtoja ja -päiviä? Lopulta siihen myönnyttiin, ensin 1 pvä/vko, sitten vaihtoehtoruokana. Minä muistan. :D
Vierailija kirjoitti:
Siis missä tarjoillaan pelkästään kasvisruokaa?🤔 miten mä olen aina nähnyt että kouluissa tarjotaan kyllä ihan monipuolisia liharuokia eikä vaan kasvisruokaa...
Pelkkää kasvisruokaa päivästä toiseen ei ole missään, mutta usein kuitenkin on pelkkää kasvisruokaa tarjolla, ei vaihtoehtoa sille.
Vierailija kirjoitti:
Paistettu lohi olisi koulupöperönä mahdollinen, jos oppilas saisi sitä postimerkin kokoisen palasen.
Meidän pienessä kaupungissamme on kyllä lohtakin, mutta sitten taas kaksi kertaa viikossa kasvisruoka. Niinä päivinä suuri osa oppilaista jättää menemättä syömään. Syön itse opettajana joka päivä kouluruokaa ja se on hyvää. Myös kasvislasagne ym. ovat tosi maukkaita. Määräraha on kuulemma hieman suurempi kuin esim. pk-seudulla. Joka päivä on hedelmä jälkiruoaksi.
Suomalaisten ruokavalio viimeisten vuosisatojen aikana on ollut lanttulaatikkoa, lanttupuuroa, hernekeittoa, vihannesmuhennosta ja hyvinä päivinä jotain riistaa.
Joten käsitys, että liharuoka on vakio, on jokin lihantuottajien aivoista kaivettua roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että ruoanlaitto on sillä tavoin muuttunut, että jos henkilöstöravintolassa kaivataan vaikka lasagnea, niin haluttaisiin sitä alkuperäistä lasagnea. Ei siten, että se tulee puolivalmiina eineksenä, mikä lämmitetään, tai että se sisältää jotain lihankaltaista valmistetta ja kaikenlaisia aromivahvennesekoituksia vai mitä niitä nyt nykyisin käytetäänkään. Vaan että se ruoka tehtäisiin kuten ennenkin. Monissa suurtalouskeittiöissä tuntuu kaikki olevan pakasteina puolivalmiina valtavissa muovipusseissa, ja niistä kootaan ruokalajit.
Jep, kokin tarpeellisin taito suurkeittiöille ja lounasravintoloissa on saksia pussin suut auki.
Asia on hyvin yksinkertaista. Kaikki missä on lihaa on yleensä suosittua. Kalaruuat on 50% mahis. Kaikki uudet trendikkäät kasvisjutut on aina pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Asia on hyvin yksinkertaista. Kaikki missä on lihaa on yleensä suosittua. Kalaruuat on 50% mahis. Kaikki uudet trendikkäät kasvisjutut on aina pettymys.
Ja liha mielellään jauhelihana eikä mitään tillilihoja tms.
Japanilaisia vaihto-opiskelijoita kotonani olen pitänyt monta vuotta ja heidän kanssaan keskustellut ruokailusta heidän kotimaassaan. Eväät he vievät kouluun, evösboxi, meilläkin bentovoxins tunnettu. Riisiä ja jotain muuta sisältävä, kylmää ruokaa. Ei ole mitään hienoja lounasbuffia. Ovat olleet iloisen yllättyneitä jokainen meidän ilmaisesta koululounaasta, hyvin on maistunut kaikille!