Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”
Miksi edes kysyä ruokaa syöviltä edes syitä, koska "asiantuntijat" kuittaavat kaiken sanomalla:"Koska korona"... mitä niitä kuuntelemaan heitä päivittäin tuota käyttävät.
8E-luokan oppilailta, mitä mieltä he ovat kouluruoasta..
Nuoret kertovat kaipaavansa ruokalistalle enemmän perinteisiä, yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi lihapullia perunamuusin kera, spagettia ja jauhelihakastiketta sekä paistettua lohta.
– Tuntuu, että kaikki ne perushyvät ruoat, mistä kaikki tykkää, on korvattu jollain kasvisruoalla.
Tutkimuspäällikkö Susanna Raulio THL:stä.
– Voi olla, että kouluruoan arvostus nousi koronavuosina. Ehkä koululaiset ovat osanneet arvostaa sitä enemmän pahimpien koronasulkuvuosien jälkeen, Raulio pohtii.
Kommentit (419)
Ei love en ole koulussa varaa
korkeintaan hiutaleina keitossa
kouluruoka palkkoineen saa maksaa alle 2 euroa
Lapsille protskua ja kehonrakentajan opas aloittelijalle!
Ihan hyvä kansanterveyden kannalta vähentää liika lihansyöntiä. Joka päivä ei tarvi mättää jauhelihaa.
Ajatella että on sellainen aivan poikkeuksellinen tilanne että löytyy lapsia jotka eivät tykkää kouluruoasta
Tällaisen lapsen löytämisestä vuoden journalismipalkinto ja myös elintarvikealan kunniamerkki.
Kasvisruoka on kunnon ruokaa, jos on oikein tehty.
Kotona voi syödä sitä kotiruokaa.
Ruisleivän tilalle lihataikinasta leivottu "leipä"
Perunamuusin - joka ei siis ole täyttävä- tilalle kasa lihaa.
Hernesoppakin kasvisruoka joten ei täytä- tilalle nakkipaketti.
Juomaksi lihaliemi
Vierailija wrote:
Ihan hyvä kansanterveyden kannalta vähentää liika lihansyöntiä. Joka päivä ei tarvi mättää jauhelihaa.
Energiajuoma, paistopisteeltä napattu croissant ja suklaapatukka ovat sitten parempia ?!?
Oli kyllä huikea kokemus käydä kouluruokailemassa Etelä-Koreassa ja Japanissa. Suomessa harvasta ravintolan lounasbuffasta saa yhtä hyvää ruokaa.
Vierailija wrote:
Ruisleivän tilalle lihataikinasta leivottu "leipä"
Perunamuusin - joka ei siis ole täyttävä- tilalle kasa lihaa.
Hernesoppakin kasvisruoka joten ei täytä- tilalle nakkipaketti.
Juomaksi lihaliemi
Nyt kuulostaa jo paremmalta. Loppuu se ideologian tunkeminen kurkusta alas!
Vierailija wrote:
Käytännössä kuitenkin näyttää siltä, että tämä THL:n mielestä terveellinen ruoka jää syömättä ja se korvataan itse ostetulla roskaruoalla. Jos silläkään. Olisiko lasten terveyden kannalta kuitenkin parempi syödä kunnolla maistuvaa ruokaa ja jättää epäonnistuneeksi todetut kokeilut pois?
Ruokkikaa lapsenne kotonanne miten haluatte! ps. jos ei ole varaa niin älkää tehkö lapsia.
Mun lapset syö mielellään esim. puuroja, lettuja ja muita kasvisruokia.
Mutta koulun papukastikkeisiin tai quornpihveihin eivät koske. Heistä ne eivät maistu hyvältä.
Olisiko liikaa vaadittu, että tehtäisiin perinteistä kotiruokaa lapsille ja nuorille kouluissa?
Perussuomalaisvanhempien kasvatuksessa vikaa jos lapsi ei tykkää kärvähtäneistä falafeleista vaan tahtoisi spagettia jauhelihakastikkeella!!!1
t. ruokainsinööri Anneli Alarömpötti-Gutale
Vanhuksille Turussa on ihan samanlaista köyhää kasvisruokaa kotiin toimitettuna. Iso hinta vielä heillä, jotka pulittavat koko hinnan itse. (Isällåni on normaali työeläke.)
Lihaproteiinia on korvattu usein pavuilla ja herneillä. Mun laiha isä (ikää reippaasti yli 90) ei niitä syö (ilmavaivojen takia).
Joudun kokkaamaan sekaan lihaa, sillä isäni on alipainoinen. Silti jaksaa syödä koko annoksen minun lisäämäni lihan kanssa.
Eli ihan kaikessa säästetään ihan liikaa. (Osallahan kunta kustantaa ainakin osan aterian hinnasta)
Vierailija wrote:
Lapsille protskua ja kehonrakentajan opas aloittelijalle!
Viittaus nykymuotiin, että tavikset vetävät proteiinivalmisteita kuin kehonrakentajat konsanaan, taisi mennä ohi.
Vierailija wrote:
Kasvisruoka on kunnon ruokaa, jos on oikein tehty.
Ilmeisesti sitä ei sitten ole kouluissa, tai mistä se kouluruoka tuleekaan, oikein tehty, koska se ei näytä maistuvan. Vai onko kunnon ruoka edes synonyymi maistuville ruoalle?
Samaa mieltä nuorten kanssa.
Lihapullat ja muusi.
Makaronilaatikko.
Spagetti ja jauhelihakastike.
Ohrapuuro, mehukeitto ja kinkku-juustosämpylä.
Makkarasoppa.
Jauhelihasoppa.
Vaikka 10-15 tavallista ruokalajia, joilla pyöritetään. Hävikki minimiin ja turhat saippuarullat pois.
Lahden kouluruokaan olen ainakin itse oikein tyytyväinen. Olen opettaja ja syön päivittäin saman kouluruoan, jonka omat lapsenikin syövät. Eri kouluissa olemme, mutta ruoka tulee sekä minun että lasten kouluun samasta keskuskeittiöstä.
Kouluruoka nyt on lähtökohtaisesti lasten mielestä "pahaa". Näin se oli omassakin lapsuudessa. Lahdessa saa henkilökunta ostaa hävikkiruokaa muutamalla eurolla rasiassa kotiin. Itse ostan silloin tällöin ja pakastan sen. Tarjoilen perheelle seuraavalla viikolla ja uppoaa joka kerta kuin väärä raha. Jos kertoisin heille, että tämä on sitä viime viikkoista koulun ruokaa, nousisi kova meteli.
Niin lapset haluaa oikeaa ruokaa mistä saa energiaa. Tietysti se on liikaa vaadittu.