Teini ei herää herrästyskelloon. Nukkuu jatkuvasti pommiin.
Nukkuu aamulla niin sikeästi, että painaa kellon pois nukuksissa eikä edes muista asiaa jälkikäteen.
Valvoo liian myöhään, mutta viime yönäkin sai jo unen päästä kiikni klo 23, mutta siltikään en meinannut jaksaa nousta klo 7;00.
Samaa ongelmaa ei ole ollenkaan jos saa nousta, vaikka klo 10.
Silloin 8h yöunet riittävät vallan.
Jostain syystä aamulla on todella väsynyt
Kommentit (22)
Kun olin 13-vuotias, menin nukkumaan klo 19 ja heräsin klo 4. Lisäksi nukuin tunnin päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 13-vuotias, menin nukkumaan klo 19 ja heräsin klo 4. Lisäksi nukuin tunnin päiväunet.
Meillä poika siis amiksessa ja 17v.
Ei niin pahoja seurauksia, kuin peruskoulussa, mutta myöhästelee viikon aikana vähintään kerran tai pari.
Ap
Aikaisemmin nukkumaan illalla ja kello niin kauas , että on pakko ottaa se kymmenen askelta aamulla herätyksen poistamiseksi. Asennemuutos siis auttaa.
Kello on liian lähellä. Se pannaan soimaan huoneen toiselle puolen. En itsekään uskalla pitää kelloa käden ulottuvilla, kun vain sammutan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin pahoja seurauksia, kuin peruskoulussa, mutta myöhästelee viikon aikana vähintään kerran tai pari.
Ap
Niin ja jatkan vielä että 15-vuotiaana menin nukkumaan klo 16 ja heräsin klo 9. Poikasi ikäisenä olin psykiatrisella.
Aamuntorkku, ja teini-ikä vielä pahentaa asiaa. En tiedä mikä auttaa, olen itse pääsemässä samasta ongelmasta eroon vasta nyt 30-vuotiaana. Edelleen olen aamuntorkku, mutta nukun pommiin enää aniharvoin. Aamun tuntien uni on siis keventynyt, ennen heräsin kuin horroksesta ja se kesti kauan. Riippumatta siitä mihin aikaan menin nukkumaan.
Herätyskello kannattaa korvata sillä, että tv tai radio menee ajastimella päälle. Niiden ääni ei ole yhtä ärsyttävä, eli ei tule sitä reaktiota, että vielä tokkurassa ollessa yrittäisi laittaa niitä pois päältä. Eli silloin ehtii herätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Herätyskello kannattaa korvata sillä, että tv tai radio menee ajastimella päälle. Niiden ääni ei ole yhtä ärsyttävä, eli ei tule sitä reaktiota, että vielä tokkurassa ollessa yrittäisi laittaa niitä pois päältä. Eli silloin ehtii herätä kunnolla.
Tämä, ja herätysvaloa kannattaa myös kokeilla pimeään aikaan.
luurit, pelit ja härvelit pois, nukkumaan yhdeksältä, niin alkaa heräily maistumaan. myös ämpärillinen kylmää vettä niskaan niin nousee nopiaan. eikö nykyvanhemmilla ole enää mielikuvitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kuulosta ihan 17 vuotiaan ikätasoiselle käytökselle.
Anna nukkua vaan, ja oppia elämän lakeja kantapään kautta. Oppi menee paaluun tehokkaimmin sillä tavalla.
Mulla äiti pelkäsi niin paljon, että nukun pommiin niin hän laittoin kolme herätyskelloa soimaan aina minuutin välein ja jokaisen vähän kauemmaksi sängystä. Kertaakaan en pommiin nukkunut.
Älä kuule äippä puhu minusta paskaa täällä! Tunnistan kyllä että olet sinä!
t. Poikasi 17v
Herätyskello riittävän kauas. Valot kannattaa viritellä kytkeytymään automaattisesti päälle puolisen tuntia ennen herätysaikaa.
Tiedän useammankin perheen joka on laittanut lapsensa aikuislukioon sen takia kun teini ei jaksa herätä aamulla. Mahtaa onnistua sit hyvin jatko-opinnoissa tai töissä jos nyt vain paapotaan ekä puututa juurisyihin...
Kello toiselle puolelle huonetta.
Noin muuten teini-ikään kuuluu viivästynyt unisykli joten aamu-unisuus on normaalia ja joku klo 8 kouluun pakottaminen oppimisen ja terveydenkin kannalta aika epäoptimaalista, mutta minkäs teet.
Sama täällä, mutta soittelen vielä kahden herätyskellon lisäksi. Stressaavaa
Hyvä juttu kuitenkin, että herää kelloon edes laittaakseen sen pois päältä. Jotkut ihan oikeasti nukkua posottavat, vaikka sireeni soisi korvan juuressa ja he ovat aika pitkällä pelastuksen ulottumattomissa.
Jotenkin pitäisi tehdä tuosta torkuttamisesta mahdotonta. Että herättävä on kertaheitolla.
Sano sille että nukkuessa kasvaa.
Kyllä joku vika on jossain jos 8 h tuntia unta takana eikä siltikään jaksa nousta klo 7.
Olisikohan unen syvyydessä häikkää?
Liian syvä uni aamulla.
Ongelmaa ei ole siis, jos saa nukkua pidempään?