Keski-ikäisten (naisten) törkypalaute julkisuuden henkilöille
Mikä saa laittamaan esimerkiksi törkeää ulkonäköpalautetta?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
uskon et nää haukkujat on narsisteja.satunnainen arvostelu on tyypillistä kaikille.mutta jonkun vihakirjeen ja postauksen, lähetys on jo narsismin tyylistä.kummastelen esim säätytön arvostelua mun mielestä se on kiva.
Narsistin kipupiste on hirvittävän herkkä itsetunto.
Miksi suomalaisten itsetunto on niin huono?
Vierailija kirjoitti:
uskon et nää haukkujat on narsisteja.satunnainen arvostelu on tyypillistä kaikille.mutta jonkun vihakirjeen ja postauksen, lähetys on jo narsismin tyylistä.kummastelen esim säätytön arvostelua mun mielestä se on kiva.
Et osaa muuta hokea?
Johonkin täytyy purkaa vihaa, ahdistusta, inhoa ja loputonta pahaa oloa. Julkkikset on oiva kohde koska kaikki monkuu "mitäs oot julkkis, sulle/ susta saa sanoo mitä vaan".
Vierailija kirjoitti:
Joudun harrastuksissa käyttämään samoja tiloja joissa viihtyy kuusikymppisiä ja vähän yli naisia, ja olen viimeisen vuoden sisällä hoikistunut näkyvästi. Olen harrastanut samoja lajeja samoissa paikoissa vuosien ajan, mutta juuri viimeisen vuoden aikana olen sattumalta kuullut kaikista törkeimmät kommentit ulkonäöstäni, kun vanhat naiset puhuvat keskenään. Huomaa selvästi heidän havainneen hoikistumiseni, mutta he yrittävät jotenkin kumota sen haukkumalla ulkonäköä muuten. Aivan uskomatonta kielenkäyttöä ja tietysti siihen ei voi puuttua, kun kyse on heidän välisistään "keskusteluista" vähän kauempana. En enää yhtään ihmettele, että vanhoja naisia poltettiin ennen vanhaan roviolla. On ne niin pahantahtoisia.
Eräässä harrastuspaikassa vanhat naiset jopa muistelevat keskenään mitä minulla oli eväänä kerran tai kaksi kolmetoista vuotta sitten! Ja puhuvat kuin minulla olisi jatkuvasti koko päivän ajaksi varattuna eväänä vielä sitä samaa ruokaa, vaikka kyse oli poikkeuksesta, kun kuljin eri reittiä kuin normaalisti ja kävin matkalla kaupassa, jossa oli hyllyt melkein tyhjinä. Siitä syystä muistan, että kyseistä evästä oli vain viikon ajan 13 vuotta sitten. Niin hulluja ne ovat, että puhuvat vielä 13 vuotta myöhemmin jostain makkarasta. Ja väittävät itse syövänsä pelkkää porkkanaa.
Epäilen taustalla olevan hormonitoiminnan vaikutukset aivoihin ja tietysti luonne on ollut mitä se on jo aiemminkin. Minut saa ampua jos muutun samanlaiseksi vanhana.
Minä epäilen taustalla olevan se että elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa koetaan olevan jollakin tapaa uhreja ja liioitellaan niitä negatiivisia asioista ja iloisesti unohdetaan ne positiiviset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeiset 20 vuotta ollut samoissa työpaikoissa 40-60-luvuilla syntyneiden naisten kanssa. Taukohuoneissa haukutaan julkkisten, tuttavien ja työkavereiden ulkonäöt.
Maija Vilkkumaan haastattelusta:
Shortsit jalassa mä hypin siellä innoissani mä sain hirveet vihakommentit Facebookissa mutta siis multa meni aivan kontrolli just hypin siellä se on se mitä voi tapahtua karaokessa
Kaverit oli, että sä olit aivan mahtava mutta just sellaset Ritva-Leenat, 64, jotka ei tajuu, että ne on mun profiilissa puhumassa että ei pitäisi tuon ikäisenä enää ja kamalaa rääkymistä hyi helvetti tuota vaatetta, pillu näkyy ihan uskomatonta tulee vielä tässäkin iässä... vihaaOlen tuota ikäryhmää ja niin ovat kaverinikin. Ei koskaan puhuta muista ihmisistä tuohon sävyyn, kun kokoonnumme. En voi kuvitella, että kirjoittaisimme siitä someen. Työpaikallakin on hyvä henki, eikä siellä puhuta muista työntekijöistä. Tosiasiassahan tässä haukutaan vanhempia naisia, mutta hiukan verhotusti. Miksi siis haukut meitä?
Se on sinun subjektiivinen kokemuksesi ja joku toinen kokee toisin. Some-etiketti on hieman hakusessa monilla. Samoin käsitys työpaikalle sopivista puheenaiheista voi vaihdella. Omalla kohdallakin törkeät ulkonäön arvostelijat ovat olleet minua viisikymppistä vanhempia naisia tai miehiä.
Tuskin se iästä on kiinni. Omat vanhemmat opettivat 70-luvulla tiukasti, ettei muiden ulkonäköä arvostella päin naamaa eikä selän takana.
Omille vanhemmilleni 70-luvulla riitti se, että meillä oli vaatteet päällä ja ruoka pöydässä. Ei meitä muuten mitenkään kasvatettu.
Meitä kyllä kasvatettiin. Meitä lapsia oli 5, joista 4 on syntynyt 60-luvulla ja nuorin 70-luvulla.
Olimme köyhä perhe, mutta äiti piti huolen, että käyttäydyimme kauniisti ja käyttäytymissääntöjä puitiin lähes päivittäin. Kun olimme menossa johonkin juhlaan niin äiti kertasi autossa kaikkea mahdollista, että kuinka juhlissa käyttäydytään.
Äiti oli varmasti opetellut Käytöksen Kultaisen Kirjan ulkoa! Tosin opeista on ollut paljon hyötyä, kiitos äidille kärsivällisestä kertaamisesta!
Toisten haukkuminen ei kuulunut perheemme harrastuksiin. Nykyään jos tulee tilanne, että joku haukkuu jotain toista, joka ei ole paikalla, poistun tilanteesta jos vain mahdollista. Niin on äidin opit takaraivossa etten halua kuunnella takana puhumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun harrastuksissa käyttämään samoja tiloja joissa viihtyy kuusikymppisiä ja vähän yli naisia, ja olen viimeisen vuoden sisällä hoikistunut näkyvästi. Olen harrastanut samoja lajeja samoissa paikoissa vuosien ajan, mutta juuri viimeisen vuoden aikana olen sattumalta kuullut kaikista törkeimmät kommentit ulkonäöstäni, kun vanhat naiset puhuvat keskenään. Huomaa selvästi heidän havainneen hoikistumiseni, mutta he yrittävät jotenkin kumota sen haukkumalla ulkonäköä muuten. Aivan uskomatonta kielenkäyttöä ja tietysti siihen ei voi puuttua, kun kyse on heidän välisistään "keskusteluista" vähän kauempana. En enää yhtään ihmettele, että vanhoja naisia poltettiin ennen vanhaan roviolla. On ne niin pahantahtoisia.
Eräässä harrastuspaikassa vanhat naiset jopa muistelevat keskenään mitä minulla oli eväänä kerran tai kaksi kolmetoista vuotta sitten! Ja puhuvat kuin minulla olisi jatkuvasti koko päivän ajaksi varattuna eväänä vielä sitä samaa ruokaa, vaikka kyse oli poikkeuksesta, kun kuljin eri reittiä kuin normaalisti ja kävin matkalla kaupassa, jossa oli hyllyt melkein tyhjinä. Siitä syystä muistan, että kyseistä evästä oli vain viikon ajan 13 vuotta sitten. Niin hulluja ne ovat, että puhuvat vielä 13 vuotta myöhemmin jostain makkarasta. Ja väittävät itse syövänsä pelkkää porkkanaa.
Epäilen taustalla olevan hormonitoiminnan vaikutukset aivoihin ja tietysti luonne on ollut mitä se on jo aiemminkin. Minut saa ampua jos muutun samanlaiseksi vanhana.
Minä epäilen taustalla olevan se että elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa koetaan olevan jollakin tapaa uhreja ja liioitellaan niitä negatiivisia asioista ja iloisesti unohdetaan ne positiiviset asiat.
Niin, tuo katsoi minua jotenkin oudosti kun olen lihava. Olisiko kuitenkin kyse omasta epävarmuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeiset 20 vuotta ollut samoissa työpaikoissa 40-60-luvuilla syntyneiden naisten kanssa. Taukohuoneissa haukutaan julkkisten, tuttavien ja työkavereiden ulkonäöt.
Shortsit jalassa mä hypin siellä innoissani mä sain hirveet vihakommentit Facebookissa mutta siis multa meni aivan kontrolli just hypin siellä se on se mitä voi tapahtua karaokessa
Kaverit oli, että sä olit aivan mahtava mutta just sellaset Ritva-Leenat, 64, jotka ei tajuu, että ne on mun profiilissa puhumassa että ei pitäisi tuon ikäisenä enää ja kamalaa rääkymistä hyi helvetti tuota vaatetta, pillu näkyy ihan uskomatonta tulee vielä tässäkin iässä... vihaaOlen tuota ikäryhmää ja niin ovat kaverinikin. Ei koskaan puhuta muista ihmisistä tuohon sävyyn, kun kokoonnumme. En voi kuvitella, että kirjoittaisimme siitä someen. Työpaikallakin on hyvä henki, eikä siellä puhuta muista työntekijöistä. Tosiasiassahan tässä haukutaan vanhempia naisia, mutta hiukan verhotusti. Miksi siis haukut meitä?
Se on sinun subjektiivinen kokemuksesi ja joku toinen kokee toisin. Some-etiketti on hieman hakusessa monilla. Samoin käsitys työpaikalle sopivista puheenaiheista voi vaihdella. Omalla kohdallakin törkeät ulkonäön arvostelijat ovat olleet minua viisikymppistä vanhempia naisia tai miehiä.
Tuskin se iästä on kiinni. Omat vanhemmat opettivat 70-luvulla tiukasti, ettei muiden ulkonäköä arvostella päin naamaa eikä selän takana.
Omille vanhemmilleni 70-luvulla riitti se, että meillä oli vaatteet päällä ja ruoka pöydässä. Ei meitä muuten mitenkään kasvatettu.
Meitä kyllä kasvatettiin. Meitä lapsia oli 5, joista 4 on syntynyt 60-luvulla ja nuorin 70-luvulla.
Olimme köyhä perhe, mutta äiti piti huolen, että käyttäydyimme kauniisti ja käyttäytymissääntöjä puitiin lähes päivittäin. Kun olimme menossa johonkin juhlaan niin äiti kertasi autossa kaikkea mahdollista, että kuinka juhlissa käyttäydytään.
Äiti oli varmasti opetellut Käytöksen Kultaisen Kirjan ulkoa! Tosin opeista on ollut paljon hyötyä, kiitos äidille kärsivällisestä kertaamisesta!
Toisten haukkuminen ei kuulunut perheemme harrastuksiin. Nykyään jos tulee tilanne, että joku haukkuu jotain toista, joka ei ole paikalla, poistun tilanteesta jos vain mahdollista. Niin on äidin opit takaraivossa etten halua kuunnella takana puhumista.
Vaikka jokainen perhe ja vanhempi toimivat omalla tavallaan, voidaan eri aikakausilla tunnistaa erilaisia hyvän kasvatuksen tunnusmerkkejä, jotka näkyvät jollakin tavoin perheiden kasvatustavoissa. 1960 ja 1970-luvuilla lapsilla tuli vapaan kasvatuksen ideologian mukaan olla oikeus toteuttaa itseään lähes rajoituksitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit oli, että sä olit aivan mahtava mutta just sellaset Ritva-Leenat, 64, jotka ei tajuu, että ne on mun profiilissa puhumassa että ei pitäisi tuon ikäisenä enää ja kamalaa rääkymistä hyi helvetti tuota vaatetta, pillu näkyy ihan uskomatonta tulee vielä tässäkin iässä... vihaaMun äidin soittelujen sisältö on tuo aivan sama. Soittaa haukkuakseen jotakuta, viljelee tuollaisia alatyylisiä termejä joita itse en käytä lainkaan jne. Eipä juurikaan kiinnosta olla yhteyksissä, onneksi asuu satojen kilometrien päässä niin ei tarvitse tapaillakaan. Ihan höyrähtänyt eikä vielä 70 v.
Heh, mun äiti on ihan samanlainen. Joskus yritin vaivihkaa ohjata häntä suuntaamaan huomiotaan joko elämän positiivisiin asioihin tai omien ongelmiensa korjaamiseen muiden sijaan. Nykyään oon täysin luovuttanut hänen suhteensa ja yritän vaan pitää kaiken turhan kommunikoinnin minimissä, joka johtaisi välittömästi tuollaiseen juoruiluun.
Kirjoittavatko negatiivista palautetta antavat sukupuolensa ja ikänsä viestiin?
Olen nähnyt somessa ikävää palautetta, mutta en koskaan sellaista jossa olisi ilmoitettu esimerkiksi "lähettäjä nainen 58 v" . Miten iän voi päätellä ???
Olen ihan nobody, mutta olin kerran hetken aikaa telkkarissa. Heti sen jälkeen kännykkään kilahti kaksi viestiä. Toinen oli joltain vanhemman oloiselta naiselta, joka arvosteli aggressiivisesti ulkonäköäni ja tyyliäni. Toinen oli joltain mieheltä, joka kehui äklön limaisesti, mutta varmaan omasta mielestään ulkonäköäni seksikkääksi. Juuri siis niin kuin Anniina Valtonen sanoi.
Hienoa elää tyhmänä, läsnä keski-ikäisen naisena, joka ei koskaan saa mitään arvostelua elämästään tällä palstalla.
Tuli mieleen, että joskus kasarilla haettiin kirjeenvaihtokavereita (esim. Suosikissa oli palsta), usein oli mukana kommentti "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko". Se vasta oli ulkonäkörasismia se.
Koulussakin oli tyttöporukka, joka nimitti itseään koulun kauneimmiksi. Muut tyttelit saivat porukan taholta kuulla armottomasti joka päivä ilkeitä arvosteluja ulkonäöstään. Ja ne, jotka eivät olleet kovin muodokkaita, olivat tietysti lautoja, erityisesti poikien arvioimana. Ehkäpä tämä selittää keski-ikäisten ulkonäkökommentointi-intoa. Jos siihen on jo nuoruudessa tottunut, halusi sitten tai ei.
Tämänikäisissä naisissa on surullisen paljon heitä, jotka eivät ole koskaan osanneet kyseenalaistaa heille päähän taottua naisen mallia: pitää näyttää tietynlaiselta, käyttäytyä tietyllä tavalla ja elää tietynlaista elämää. Moni on luultavasti pienentänyt itseään ja pakottanut itsensä sellaiseen muottiin, johon ei oikeasti edes sopisi. Se on varmasti synnyttänyt katkeruutta ajan mittaan. Oppimiensa mallien kyseenalaistamisen tai avun hakemisen sijaan he laittavat vahingon kiertämään haukkumalla törkeästi nuorempia naisia. Julkkikset ovat helppoja kohteita, koska ovat ns. aina esillä ja heidän oletetaan sietävän kaikkia törkykommentteja.
Olin parikymppinen vuosituhannen alussa ja muistan, kuinka esimerkiksi työpaikalla tai sukulaisissa oli monesti joku minua vanhempi nainen neuvomassa, kuinka kannattaa pukeutua ja mitä pitäisi tehdä, jotta miehet kiinnostuvat. Neuvot, varsinkin ulkonäköä koskevat, tuntuivat aina jotenkin omituisilta ja vähän vanhempana hoksasin, miksi näin oli: neuvojat antoivat minulle tahallaan sellasia vinkkejä, jotka olisivat tehneet minusta hyvin kummallisen näköisen eivätkä todellisuudessa olisi tuoneet parhaita puoliani esiin lainkaan. Kiusallaan kai kuvittelivat, että olin niin miesten huomion perään, että olisin heti mennyt leikkauttamaan hiukseni siihen malliin, kuin he neuvoivat.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa sen tuolla katukuvassakin. Olen nuori parikymppinen ylipainonen nainen, mutta olen itsevarma ja pukeudun miten haluan. En nyt mitenkään persekannukat tai tissit tyrkyllä, mutta en myöskään mihinkään säkkeihin tai mustiin kuten suurin osa lihavista ja saan todella häijyjä ja ilkeitä katseita ja vain ja ainoastaan keski-ikäsiltä naisilta. Siis että voi olla arvostelevia ja inhottavia mulkaisuja ja tiedän aina heti, että siinä taas häijy av-mamma. En saa miehiltä samanlaisia katseita ikinä, usein eivät katso päinkään ja jos katsovat, niin ennemmin ystävällisesti kuin ilkeästi.
Miehiltä saan ihailevia katseita mutta aina kun joku on katsonut halveksivasti tai vihaisesti, se on ollut keski-ikäinen NAINEN. Aina. Ikinä eivät ole nuoret naiset katsoneet pahasti. Aina se on ollut lihava, meikitön, lyhythiuksinen, tätimäisesti pukeutunut nainen. Miksi tämä ilmiö?? Ja itselläni on tapana kostohymyillä takaisin niihin vihaisiin katseisiin.
Vierailija kirjoitti:
Elävässä elämässä kuusikymppiset ja siitä vähän ylöspäin naiset on kaikista pahimpia.
Olin joku aika sitten ruokakaupassa kassajonossa, kun joku mummo etuili eteeni toisen mummon luokse, vaikka olin ollut jo ainakin puoli minuuttia jonon päässä. Olin ensin siinä luulossa että heillä onkin yhteiset ostokset, jolloin siinä ei olisi ollut ongelmaa (monet tekee niin että toinen vielä hakee tuotteita kun toinen jonottaa, vaikka se ei kaikista kohteliainta olekaan) enkä sanonut yhtään mitään vaan annoin mummolle tilaa. No hetken kuluttua ne mummot alkaakin valittaa siinä minulle jotakin ja yrittävät kääntää asian niin, että minä, tyhjään jonon päähän puoli minuuttia aiemmin tullut nuorempi nainen olisinkin ollut etuilija. Olin vieläpä nähnyt etuilleen mummon jonoon mennessäni, kun hän hortoili vielä hyllyillä. Eli tilanteessa ei ollut mitään epäselvää ja sanoin mummoille olleeni siinä selvästi ensin ja luulleeni heidän olevan samaa seuruetta. Mutta ei, joku ihme riidanhaastaminen jatkui ja mummot jopa tutkivat ostoksiani hihnalla ja arvostelivat niiden lukumäärää ja terveellisyyttä. Eli mummot alkoi haastamaan riitaa sen takia, kun joku asiakas ehti kassajonoon heidän väliinsä, kun toinen mummo tuli siihen paljon myöhemmin. Aivan älytön tilanne. Ja se antoi muka syyn soittaa suuta ostoksistani ja tökkiä niitä sormella.
Nyt on kyllä epäuskottava kertomus. Ihan itsekö keksit?
Sanokaa joku toinen maa jossa kokoonnutaan itsenäisyyspäivänä arvostelemaan muiden pukuja, kampauksia, jne.🤣
Ja entä miss Suomi kisat? Nuoremmalla sukupolvella ei toivottavasti ole niistä samoja muistoja kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu nyt satuilevan joku, jolla on missiona haukkua vanhempia naisia. Mikä on motiivi, sitä tuskin tietää kukaan muu kuin hän itse, mutta nää jutut ovat kyllä toinen toistaan uskomattomampia. Joku roti tuohon valehteluun nyt, kukaan tällaista soopaa usko.
T. Nuori nainen, jolla ei ole mitään pahaa sanottavaa naisista yleensä, olivatpa minkä ikäisiä hyvänsä. Yksilöt erikseen iästä ja sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Facebookissa keski-ikäisten sinkkuryhmässä.
Sinne laittoi salikuvan ylipainoinen nainen. Nainen sai todella paljon positiivista palautetta, oli reipas ja ahkera ym.
Seuraavana päivänä hoikka, sporttinen nainen postasi samanlaisen salikuvan ja naiset haukkuivat huomiohuoraksi, tyrkyksi, tyhjäpää blondiksi ym järkyttävää haukkumista
Miehet taas kehui vartaloa ja ulkonäköä.
Huvitti tuo naisten kateellisuus. Kukaan ei ole niin kateellinen kuin lösähtänyt keski-ikäinen elämäänsä pettynyt nainen😂
Ja niitä on tämä palsta täys. Unohdit lisätä lihavan ja tyhmän tuohon viimeiseen lauseeseen.
Onneksi itse olet tuollainen sivistynyt ja hyväntahtoinen ihminen, vaikka tällä palstalla aikaasi vietätkin.
Niinpä, se joka mulle nauraa on itte hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että joskus kasarilla haettiin kirjeenvaihtokavereita (esim. Suosikissa oli palsta), usein oli mukana kommentti "läskit ja rillipäät älkööt vaivautuko". Se vasta oli ulkonäkörasismia se.
Koulussakin oli tyttöporukka, joka nimitti itseään koulun kauneimmiksi. Muut tyttelit saivat porukan taholta kuulla armottomasti joka päivä ilkeitä arvosteluja ulkonäöstään. Ja ne, jotka eivät olleet kovin muodokkaita, olivat tietysti lautoja, erityisesti poikien arvioimana. Ehkäpä tämä selittää keski-ikäisten ulkonäkökommentointi-intoa. Jos siihen on jo nuoruudessa tottunut, halusi sitten tai ei.
Olen 80-luvun hikari, rillipää, open perseen nuolija, jne. Koko yläasteen ajan luokankuningatar ja tämän hovi antoi ymmärtää lempeästi hymyillen nenänvarttaan pitkin katsoen miten olin pelkkä nolla ja nyt tämä sama porukka käyttää kaiken valveilla olo aikansa siihen, että meidän jotka siellä koulussa katsoin sinne taululle pitäisi antaa heille sitä rahaa kiristämällä hyvä tulosten verotusta, luopumalla lapsilisästä, jne.