Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joissakin perheissä 18v täyttänyt muuttaa heti omilleen?

Vierailija
08.10.2023 |

Eli ihmettelen ja toivon asiallisia kommentteja, miksi joissakin perheissä 18v muuttaa omilleen heti, kun "kynttilät kakusta on saatu puhallettua"?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin aie mmin oli niin että kaupungin vuokra-asunnoissa oli jotain sääntöjä tuon suhteen ja vuokra olisi noussut tai jokin tuki siihen olisi pienentynyt, tämä joskus 1970-luvulla

Vierailija
22/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle 20v aikuiset kaksi lasta asuvat kotona, kun opiskelevat. He saavat asua kotona, kun opinnot kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet haluavat itse muuttaa. Omakin poika olisi halunnut koska kaveritkin, mutta ei tajunnut mitä kaikkea pitäisi itse maksaa. Keskusteltiin raha-asioista niin halusi sittenkin jäädä vielä kotiin.

Tämä juuri. nämä, jotka tiedän, ei heilläkään ole tuloja, mutta silti muuttavat. Eli miten elävät?

Opintotuki ja -laina, asumistuki, toimeentulotuen hakeminen

Eikö opintotukeen vaikuta vanhempien tulot 20v asti?

Saako näitä muita tukia sitten jo 18v?

Ihanan naiivia luulla että kaikki perheet ylittäisivät nuo Kelan tulorajat. Etkö ymmärrä kuinka paljon yksinhuoltajia ja/tai työttömiäkin tässä maassa on?

Eli onko nämä 18v kotoaan pois muuttavat pääsääntöisesti tällaisista perheistä?

Eikö se nimenomaan rikkaan lapsen kannata muuttaa pois niin saa täydet Kelan tuet kun asuu itsenäisesti 18-20v? Köyhän lapsi saa samat tuet kotona asuessaankin kun vanhemman tulorajat eivät ylity

Vierailija
24/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin heti kun sain lukion suoritettua. Vanhempiani ei ollut muutamaan vuoteen kiinnostanut minun asiani ja menemiseni lainkaan. He eivät tukeneet minua itsenäistymisessä lainkaan, vaan jotenkin odottivat, että suoriudun kaikesta itse. Totta kai suoriudun, koska ei ole ollut vaihtoehtoja. Vanhempani ovat hyviä ihmisiä, mutta vanhempina todella surkeita. Kohtelivat meitä lapsia epätasa-arvoisesti. Minua ei autettu missään asioissa, sen sijaan nuorempaa sisarusta paapottiin kotona pitkälle päälle 20-vuotiaaksi. Nuorimman lapsen kohdalla tajusivat jo vähän enemmän, mutta keskimmäinen lapsi on selvästi ollut suosikki aina.

Vierailija
25/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 18-vuotiaana. Monet olettivat sen johtuneen huonoista väleistä vanhempiin. Todellisuudessa vanhemmat olisivat olleet liian tiukassa taloudellisessa tilanteessa jos olisin jatkanut kotona asumista. Lapsilisä oli loppunut jo 17-vuotiaana. En nyt muista loppuiko myös asumistuki. Tai huomioidaanko asumistuessa yli 18-vuotiaita. Meiltä kuitenkin oli useampi lähes saman ikäinen muuttamassa pois kotoa, ja vanhemmat muuttivat pienempään asuntoon.

Vierailija
26/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ihmettelyssä ei ole mitään vikaa, mutta kertoo etuoikeutetusta asemasta, jos tällaista asiaa joutuu ihmettelemään. Itse siis tämä jonka Kela käytännössä pakotti muuttamaan pois kotoa 18-vuotiaana ja osan sisaruksista jo alaikäisenä.

Vierailija
27/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ihmettelyssä ei ole mitään vikaa, mutta kertoo etuoikeutetusta asemasta, jos tällaista asiaa joutuu ihmettelemään. Itse siis tämä jonka Kela käytännössä pakotti muuttamaan pois kotoa 18-vuotiaana ja osan sisaruksista jo alaikäisenä.

Tämä on tavallaan se syy, miksi kysyn. Koska oma nuori kovasti ihmettelee, miten kaveripiirissä muutetaan omilleen. Kun yhdesä laskeskellaan, niin kovin on heikoissa kantimissa itsenäinen pärjääminen, kun vuokratakuista lähtien kaikki on maksettava.

Vierailija
28/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tavallaan se syy, miksi kysyn. Koska oma nuori kovasti ihmettelee, miten kaveripiirissä muutetaan omilleen. Kun yhdesä laskeskellaan, niin kovin on heikoissa kantimissa itsenäinen pärjääminen, kun vuokratakuista lähtien kaikki on maksettava.

Kelasta saa toimeentulotukea heti kun itsenäinen asuminen alkaa. Ei mulla aikoinaan ollut sataa markkaakaan tilillä ja niin vain muutin heti 18v. Samantien alkoi juosta opintotuki, -laina, asumislisä ja toimeentulotuki.

Vierailija
29/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdas asuminen, ja jatkuvaa riitelyä, kun teini haluaa elää omassa rytmissään. Asunto noin parin kilsan päässä, elämä rauhoittui kaikilla. Teini saa tehdä niin monta ateriaa päivässä ja yöllä kuin haluaa, muut saavat nukkua, eikä ole jatkuvaa ruuantekoa. Kyllä välitkin parani, koska ei tarvitse arkisista jutuista koko ajan säätää.

Jos olisi omakotitalo, jossa äänieristys ala- ja yläkerran välillä, kolme vessaa jne., ei teini tietenkään olisi muuttanut mihinkään. Valitettavasti ei ole.

Vierailija
30/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelasta saa toimeentulotukea heti kun itsenäinen asuminen alkaa. Ei mulla aikoinaan ollut sataa markkaakaan tilillä ja niin vain muutin heti 18v. Samantien alkoi juosta opintotuki, -laina, asumislisä ja toimeentulotuki.

Miten sinä tällä 100mk:lla vuokrasit asunnon, jotta pystyit todentamaan itsenäisen asumisen Kelalle?

Vierailija
31/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat vanhemmat. Sullako ei ollut? Kermaperse.

Vierailija
32/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin itse karkuun kodin mielenterveysongelmia heti, kun pääsin.

Vierailija
33/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistymisen takia. On paras opetus juuri aikuiseksi kasvaneelle, mitä oikeasti tarkoittaa olla aikuinen ja huolehtia kaikista omista asioistaan. Vanhempien tehtävä ei ole tuottaa hyviä lapsia vaan hyviä aikuisia ja tämä on se hetki, kun saa muuttaa pois. Mun neljä tyttöä ovat halunneet muuttaa omilleen jo 16-vuotiaina, mutta emme ole siihen suostuneet vastuukysymysten vuoksi. Mutta heti saa lähteä, kun

a) täyttää 18 vuotta JA

b) on hankkinut itselleen riittävän elannon, ettei muuta yhteiskunnan tuillä elämään pelkästään.

Ja hyvin on menny, eli ovat habkkineet työtä, jota voi tehdä myös opintojen ohessa. Se jos mikä lisää nuoren aikuisen omanarvontuntoa ja uskoa selvitä itsenäisesti.

Vierailija
34/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä tällä 100mk:lla vuokrasit asunnon, jotta pystyit todentamaan itsenäisen asumisen Kelalle?

Hain kaupungin vuokra-asuntoa heti kun 18v tuli mittariin ja asunnon sain saman kuun lopussa, muuttopäivä oli heti kuunvaihde.

Vierailija
35/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 18-vuotiaana. Monet olettivat sen johtuneen huonoista väleistä vanhempiin. Todellisuudessa vanhemmat olisivat olleet liian tiukassa taloudellisessa tilanteessa jos olisin jatkanut kotona asumista. Lapsilisä oli loppunut jo 17-vuotiaana. En nyt muista loppuiko myös asumistuki. Tai huomioidaanko asumistuessa yli 18-vuotiaita. Meiltä kuitenkin oli useampi lähes saman ikäinen muuttamassa pois kotoa, ja vanhemmat muuttivat pienempään asuntoon.

Sössötät samassa lauseessa jotain sekavaa etuoikeutetusta asemasta ja kelasta. :D

Jos sinä et olisi etuoikeutettu niin olisit myymässä pecettä jossain Bangladeshin sivukujilla.

Vierailija
36/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kutsutaan nuoren itsenäistymiseksi sitä, että 18-vuotias muuttaa pois vanhempiensa luota siirtyäkseen Kelan tuille.

Vierailija
37/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat vanhemmat. Sullako ei ollut? Kermaperse.

Uusi määritelmä kermaperseelle: ihminen, jonka vanhemmat eivät ole/olleet paskoja.

Vierailija
38/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia : Haluaa  Itsenäistyä. Monesta olisin selvinyt, jos tyttäreni  olisin heittänyt pihalle 18 vuotiaana.Olisi joutunut ottaa vastuun omasta elämstä,puheistaan ja teoistaan. 

Vierailija
39/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kutsutaan nuoren itsenäistymiseksi sitä, että 18-vuotias muuttaa pois vanhempiensa luota siirtyäkseen Kelan tuille.

Vastuullinen nuori menee 18-vuotiaana armeijaan ja siitä jatkaa opiskelujaan parhaassa mahdollisessa paikassa mihin pääsee, mikä on tätänykyä ulkomainen yliopisto.

Vierailija
40/101 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet haluavat itse muuttaa. Omakin poika olisi halunnut koska kaveritkin, mutta ei tajunnut mitä kaikkea pitäisi itse maksaa. Keskusteltiin raha-asioista niin halusi sittenkin jäädä vielä kotiin.

Tämä juuri. nämä, jotka tiedän, ei heilläkään ole tuloja, mutta silti muuttavat. Eli miten elävät?

Opintotuki ja -laina, asumistuki, toimeentulotuen hakeminen

Nuoreni muutti, "koska se kuuluu tapoihin". Eikä hakenut mitään tukia, asuivat kommuunissa, opiskelivat ja kävivät töissä.

Ja kelpo aikuisia kaikki, ei yhtään "tipahtanutta" siinä porukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi