YLE: Kaksi opiskelijaa haluaa elellä kaupunkiyksiössä - valtion pitäisi maksaa se heille
Hallitusvihaminen Yle yrittää jälleen vastustaa sosiaalietuuksien leikkauksia. Tällä kertaa on tuotu esille kaksi opiskelijaa, jotka molemmat haluavat asua yksiössä, toinen ei halua tehdä töitä opintojen ohella, eivätkä he halua nostaa opintolainaa koska se saattaisi vaikuttaa asuntolainan saamiseen valmistumisen jälkeen.
Ihanko tosiaan meidän pitäisi vielä jatkossakin mahdollistaa tämä citysinkun elämänvalinnat verovaroilla? Ainakin tuon naisen ruokabudjetti varmaan viisinkertaistuisi, jos hän asuisi jossakin muualla kuin kaupunkiyksiössä.
Kommentit (121)
Kyllä minä ennemmin sen yksiön suon opiskelijalle, kuin sossupummeille. Pummit voisivat asua keskenään soluissa.
Lol ei se toinen asu ees kaupungissa. Jyväskylä ei oo kaupunki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi asua solussa. Esim itse saatan joutua varaamaan vessaa jopa 4 h putkeen sairauden takia. Lisäksi arvostan yksityisyyttä. Yksityisyys on ihmisen perusoikeus.
Ja sen vessaan neljäksi tunniksi kerrallaan pakottavan sairauden nimi on?
Nykyisin on myös soluja, joissa jokaisella on omassa huoneessaan vessa ja suihku. Mutta ei tahdo kelvata opiskelijoille nämäkään o_O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä juttuun!
Ensimmäinen kysymys on se, miksi jutun nainen maksaa 26 euroa kuukaudessa kuntosalista ja väittää sen olevan halvin mahdollinen, kun Jyväskylässä missä hän opiskelee saa korkeakoulun kuntosalijäsenyyden hintaan 60 € KOKO VUODEKSI. Tuolla hinnalla saa mm. palloiluvuoroja ja rajattomat ryhmäliilunnat ja kuntosalikäynnit.
Tai voi ihan vaan hölkätä. Tekee käsipainovoimistelut kotona.
Ihmisillä on ihan ufo ajatus siitä mihin pitäisi olla rahaa ja tukea, nykyään.
Tästä unohtui kokonaan että koulutus on Suomessa pääsääntöisesti ilmaista. Näin ei maailmassa monessakaan maassa ole, vaan itse koulutus maksaa jo paljon. Sen lisäksi täällä on opintotuki ja valtion takaama opintolaina. Kun suoritin korkeakouluopintoni käytin myös lainaa, sekä kävin iltaisin tai viikonloppuisin töissä siellä mistä sitä sain. Lainaa otin suorittaessani osan opintoja ulkomailla. Olin hyvin kiitollinen Suomen järjestelmään ja mielestäni työssäkäynti oli ihan mukavaa. Tutustui ihmisiin, oppi ymmärtämään monia eri ammatteja ja opin paljon sellaista, mistä oli myöhemmässä elämässä hyötyä kun sijoituin ihan koulutustani vastaaviin työtehtäviin. Eikä se viimeisen laman aikana ihan helppoa ollut, mutta kuitenkin mahdollista. Opiskelijaelämä oli monella tavalla tosi kivaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä kiukku opiskelijoita kohtaan kumpuaa? He ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja maksavat mm. Meidän hoitokuluja kun sen aika tulee. Jos heitä ei tueta eikä ole vara opiskella niin sitten he ovat niitä jotka elävät työttömyys ja tt-tuella koska ilman ammattia ei nykyään töihin pääse.
Jos ei mene itsellä hyvin niin sitä ilmeisesti puretaan muihin. Opiskelijat ja työttömät on usein niitä kohteita. Tässä tapauksessa ap taitaa olla itse työtön, joten on etsimällä etsitty jotain, josta pääsee omaa kiukkua purkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömänkään tarvitse käydä töissä tai nostaa työttömyyslainaa ja saa silti paljon enemmän kuin opiskelija.
Totta, jo pelkkä opiskelijuus on siis itsessään elämänvalinta.
Itse henkilökohtaisesti toivon, että nuoret rupeavat mieluummin opiskelijoiksi kuin työttömiksi. Tässä voisi olla myös pieni porkkana eli opiskelusta pitäisi saada hieman parempaa tukea kuin työttömänä olemisesta.
Eikö opiskelu itsessään sisällä porkkanan? Kun opiskelet ja valitset järkevästi opintosuuntasi , niin että on oikeasti mahdollisuus työllistyä, niin sitten tulosi nousevat kunnolla opiskeluaikaisesta.
Itse elin tuollaista elämää opiskeluaikana , mitä tuo nuori nainen kuvasi ja tein sen opintolainan turvin.
Ammatin valitsin myös niin että töitä on ollut.
Opintolaina ei ole vaikuttanut mihinkään elämässäni paitsi että se on tietysti pitänyt maksaa takaisin.
Minä kyllä ajattelen niin , että opiskelija on jo etuoikeutettu. Hän on saanut ilmaisen opiskelupaikan ja on opiskelija- asuntoja ja opintotukea .
Valtiolla ei ole varaa antaa kaikkea.
Työttömyyden pitää olla väliaikainen tila, josta pyritään kaikin keinoin pois. Ei se ole mikään elämäntapavalinta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi asua solussa. Esim itse saatan joutua varaamaan vessaa jopa 4 h putkeen sairauden takia. Lisäksi arvostan yksityisyyttä. Yksityisyys on ihmisen perusoikeus.
Sairaus rajoittaa varmasti, mutta yksityisyys ei ole mikään perusoikeus , vaan harvinaista herkkua maailmalla. Soluasunnossa on oma huone eli on yksityisyyttä kyllä. Se mitä arvostat , on toinen asia. Me kaikki arvostetaan monenlaisia asioita ja niitä sitten hankitaan itse ansaituilla rahoilla, ei valtion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO emätin. Sen opintolainan saa anteeksi kokonaan jos elämässä ei kaikki mene hyvin.
Miten muka?
Tekee vapaamuotoisen hakemuksen kelalle ja siihen liitteet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus rajoittaa varmasti, mutta yksityisyys ei ole mikään perusoikeus , vaan harvinaista herkkua maailmalla. Soluasunnossa on oma huone eli on yksityisyyttä kyllä. Se mitä arvostat , on toinen asia. Me kaikki arvostetaan monenlaisia asioita ja niitä sitten hankitaan itse ansaituilla rahoilla, ei valtion.
Mitäköhän valtio tykkäisi jos olisi valtiolla töissä ja tekisi etätöitä kotoa käsin, soluasunnosta? Ja solukaveriksi muuttaisi kuka?
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jota ärsyttää noi dynaamiset jutut?
Pakko koko ajan pyyhkiä sormella eteenpäin tai ylös tai sivulle, että pääsee eteenpäin jutussa. Monesti ne kuva- tai videon pätkät ei anna mitään oleellista uutta itse jutun sisältöön.
Et ole yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä kiukku opiskelijoita kohtaan kumpuaa? He ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja maksavat mm. Meidän hoitokuluja kun sen aika tulee. Jos heitä ei tueta eikä ole vara opiskella niin sitten he ovat niitä jotka elävät työttömyys ja tt-tuella koska ilman ammattia ei nykyään töihin pääse.
Jos ei mene itsellä hyvin niin sitä ilmeisesti puretaan muihin. Opiskelijat ja työttömät on usein niitä kohteita. Tässä tapauksessa ap taitaa olla itse työtön, joten on etsimällä etsitty jotain, josta pääsee omaa kiukkua purkamaan.
Eli rikkailla ei mene itsellään hyvin? Mikä puuttuu? On rahaa, on hulppeat asunnot, on vakaa avioliitto, on lapsia, on mökki, on autoja, on kalliit harrastukset, on ulkomaanmatkoja, on arvostettu työpaikka, on ruokaa, on rahaa, on vaatteita. Silti vaan vtuttaa ja jotain puuttuu. Mikä? Seksi? Rakkaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi asua solussa, itsensä ja muiden turvallisuuden takia, mt-takia, terveyden takia, opiskelun takia. Toiset opiskeluaineet vaativat enemmän lukurauhaa ja mielettömästi enemmön pänttäämistä. Toisissa opiskeluaineissa ei koskaan tarvita kynää, kotiläksyjä, tentteihin lukemisua tms. Toiset ihmiset ovat vainotumpia ja vihatumpia kuin toiset. Toisilla terveys vaatii tiettyä yksityisyyttä. Toiset opiskelevat ja tekevät töitä sellaisella alalla, että pitää olla turvallisuudesta ja yksityisyydestä tarkempi.
Toiset ihmiset ovat jo lapsuudesta saakka vainotumpia, ahdistellumpia ja häiritympiä kuin toiset. Toiset ihmiset ovat oikein hullumagneetteja, keräävät magneetin lailla stalkkereita, namusetiä, petofiilejä, raiskareita, parittajia, ihmissieppaajia, mrhaajia, maanpettureita. Toiset saavat aina olla rauhassa ja toiset ovat lapsuudesta läpi koko elämänsä vainottuja, vaikka eivät ole edes julkisuuden henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä juttuun!
Ensimmäinen kysymys on se, miksi jutun nainen maksaa 26 euroa kuukaudessa kuntosalista ja väittää sen olevan halvin mahdollinen, kun Jyväskylässä missä hän opiskelee saa korkeakoulun kuntosalijäsenyyden hintaan 60 € KOKO VUODEKSI. Tuolla hinnalla saa mm. palloiluvuoroja ja rajattomat ryhmäliilunnat ja kuntosalikäynnit.
Tai voi ihan vaan hölkätä. Tekee käsipainovoimistelut kotona.
Ihmisillä on ihan ufo ajatus siitä mihin pitäisi olla rahaa ja tukea, nykyään.
Toiset ihmiset ovat sen verran vainottuja etteivät voi koskaan lähteä hölkälle tai kuntopolulle yksin eikä edes kaksin. Kuntosalillekon meno on kielletty kaikenlaisista aspaduuneista puhumattakaan. Ylipäätänsä kaikko työt ja ammatit, joissa voi tulla vainotuksi kuten opettajan työ, kirjastovirkailijan työ, aspatyö, vartijan työ, siivoustyö jne jne.
Kumma kun tavalliset yksityishenkilöt (Huom! Marin ei ole yksityishenkilö vaan julkisuuden henkilö) eivät saa rauhassa kävellä ulkona, mutta pressat ja julkkikset voivat.
tulon siirto on rikkaiden kova verotus ja tästä potista jaetaan niille ,jotka ovat oikeutettuja sosiaalitukeen.Tässä ,mitä sinä sanot tulonsiirroksi köyhiltä rikkaille, rikas saa pitää himpun verran enemmän tienaamistaan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi joidenkin mielestä opiskella täyspäiväisesti ja käydä lisäksi töissä iltaisin ja viikonloppuisin, töiden jälkeen vielä kirjoitella esseitä tms. kotona ja kesät painaa lomatta töitä? Tai vaihtoehtoisesti nostaa lainaa ja olla kymppitonnien veloissa valmistuttuaan. Opiskelijan pitäisi saada vähintään samat tuet kuin työttömän ilman pakkoa elää lainarahalla.
jutun naisoletettu saisi jo 1 työvuorolla viikossa sitä ruoka-ja harrasterahaa, varmaan henkilöstövuokrausyritysten kautta saisi helposti halutessaan satunnaiskeikkoja. Ei yliopisto-opinnot ole niin rankkoja ja työllistäviä, eikä kukaan oleta että pitäisi kaikki illat ja koko vkl töissä olla. Vaikutti vähän "taiteelliselta" tyypiltä eli siinä saattaa olla enemmänkin se puoli, että mikä tahansa työ ei nappaa. Itse tein opiskelujen ohella osa-aikaisesti siivoustöitä, ihan normisetti kun tiesin sen olevan tilapäistä ja jollakin piti opinnot rahoittaa. Nykyään tuntuu olevan sekä nuorilla että vanhemmillakin se ajatus että jos ei suoraan ländää unelmahommiin, niin ei niitä kannata tehdä. Meistä jotkut vielä sentään on sitä old school osastoa että työ kuin työ on tilapäisesti parempi kuin laitostua himassa.
Nykyajan nuoret on tiedostaneet, että jos opiskeluaikana lähdet siivoustyöhön niin sinun odotetaan tekevän siivoustyötä myös valmistumisesi jälkeen ja koko loppuelämän ja jopa estetään ja lahjotaan pääsemästä muihin töihin, koska oletetaan, että olet sitten siinä siivoustyössä loppuelämän ihan sama mitä kouluja olet käynyt. Siksipä ei kannata enä mukynuorten lähteä siivoustyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi joidenkin mielestä opiskella täyspäiväisesti ja käydä lisäksi töissä iltaisin ja viikonloppuisin, töiden jälkeen vielä kirjoitella esseitä tms. kotona ja kesät painaa lomatta töitä? Tai vaihtoehtoisesti nostaa lainaa ja olla kymppitonnien veloissa valmistuttuaan. Opiskelijan pitäisi saada vähintään samat tuet kuin työttömän ilman pakkoa elää lainarahalla.
jutun naisoletettu saisi jo 1 työvuorolla viikossa sitä ruoka-ja harrasterahaa, varmaan henkilöstövuokrausyritysten kautta saisi helposti halutessaan satunnaiskeikkoja. Ei yliopisto-opinnot ole niin rankkoja ja työllistäviä, eikä kukaan oleta että pitäisi kaikki illat ja koko vkl töissä olla. Vaikutti vähän "taiteelliselta" tyypiltä eli siinä saattaa olla enemmänkin se puoli, että mikä tahansa työ ei nappaa. Itse tein opiskelujen ohella osa-aikaisesti siivoustöitä, ihan normisetti kun tiesin sen olevan tilapäistä ja jollakin piti opinnot rahoittaa. Nykyään tuntuu olevan sekä nuorilla että vanhemmillakin se ajatus että jos ei suoraan ländää unelmahommiin, niin ei niitä kannata tehdä. Meistä jotkut vielä sentään on sitä old school osastoa että työ kuin työ on tilapäisesti parempi kuin laitostua himassa.
Nykyajan nuoret on tiedostaneet, että jos opiskeluaikana lähdet siivoustyöhön niin sinun odotetaan tekevän siivoustyötä myös valmistumisesi jälkeen ja koko loppuelämän ja jopa estetään ja lahjotaan pääsemästä muihin töihin, koska oletetaan, että olet sitten siinä siivoustyössä loppuelämän ihan sama mitä kouluja olet käynyt. Siksipä ei kannata enä mukynuorten lähteä siivoustyöhön.
Bu ll sh it
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömänkään tarvitse käydä töissä tai nostaa työttömyyslainaa ja saa silti paljon enemmän kuin opiskelija.
No jos pelkkiä euroja tuijottaa, niin kyllä saa. Mutta esim. Itse omasta mielestäni sain siinä opiskelun ohella opintotuen (ja lainan) lisäksi myös arvokkaan koulutuksen joka mahdollisti myöhemmin suhteellisen hyväpalkkaisen työn.
Kertoo toki miten vähän porukka lähes ilmaisia koulutuksia arvostaa, kun sen arvo unohdetaan jos keskustellaan miksi työttämät saa (muka) enemmän kuin opiskelijat.
Tämä argumentti on tavallaan totta. Toisaalta se unohtaa sen, että kaikki eivät valmistu rahakkaille aloille (sairaanhoitajat, kirjastonhoitajat, varhaiskasvattajat...) ja sen, että meillä Suomessa on ajateltu, että koulutuksen pitäisi olla mahdollista kaikille. Köyhän perheen lapsi ei uskalla ottaa lainaa samalla tavalla kuin varakkaan perheen lapsi, joka tietää, että vanhemmat pelastavat jos p.ska osuu tuulettimeen. Mielestäni nuoria ei kuuluisi rangaista siitä, että he ovat köyhistä lähtökohdista kotoisin, ja sen takia suhtautuvat velkaan varauksella. Koulutuksen ei tulisi olla vain varakkaiden lasten oikeus.
Tai yhdellä viidestäkymmenestä tuhannesta