YLE: Kaksi opiskelijaa haluaa elellä kaupunkiyksiössä - valtion pitäisi maksaa se heille
Hallitusvihaminen Yle yrittää jälleen vastustaa sosiaalietuuksien leikkauksia. Tällä kertaa on tuotu esille kaksi opiskelijaa, jotka molemmat haluavat asua yksiössä, toinen ei halua tehdä töitä opintojen ohella, eivätkä he halua nostaa opintolainaa koska se saattaisi vaikuttaa asuntolainan saamiseen valmistumisen jälkeen.
Ihanko tosiaan meidän pitäisi vielä jatkossakin mahdollistaa tämä citysinkun elämänvalinnat verovaroilla? Ainakin tuon naisen ruokabudjetti varmaan viisinkertaistuisi, jos hän asuisi jossakin muualla kuin kaupunkiyksiössä.
Kommentit (121)
Mistä tämä kiukku opiskelijoita kohtaan kumpuaa? He ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja maksavat mm. Meidän hoitokuluja kun sen aika tulee. Jos heitä ei tueta eikä ole vara opiskella niin sitten he ovat niitä jotka elävät työttömyys ja tt-tuella koska ilman ammattia ei nykyään töihin pääse.
Mitä tuolla jutulla yritetään sanoa?
On kaksi opiskelijaa, joilla on tiukkaa. Ei mitään uutta auringon alla.
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että opiskelijan on keskityttävä opiskeluunsa. Veronmaksajat maksavat koulut ja tuet ja on tehokasta että opiskelu sujuu. Kaikki muu on ylimääräistä ja sitä tulee välttää.
Kohtuullinen määrä opintolainaa ei mielestäni ole paha asia. Mutta monen nuoren rahankäyttö ihmetyttää. Kuljetaan matkat maksullisella potkulaudalla ja tilataan valmisruokaa kotiin toimitettuna. mitä rahan polttamista!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä kiukku opiskelijoita kohtaan kumpuaa? He ovat tulevaisuuden veronmaksajia ja maksavat mm. Meidän hoitokuluja kun sen aika tulee. Jos heitä ei tueta eikä ole vara opiskella niin sitten he ovat niitä jotka elävät työttömyys ja tt-tuella koska ilman ammattia ei nykyään töihin pääse.
Mistä kateus opiskelijoita kohtaan tulee? Heillehän pitöisi olla kiitollinen, että opiskekevat ja tulevaisuudessa työllistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla jutulla yritetään sanoa?
On kaksi opiskelijaa, joilla on tiukkaa. Ei mitään uutta auringon alla.
Juuri noin.
Omana opiskeluaikana asuin kahdessa eri solussa, nostin opintolainaa ja kävin töissä, sitten kun olin muuttanut yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömänkään tarvitse käydä töissä tai nostaa työttömyyslainaa ja saa silti paljon enemmän kuin opiskelija.
Valtio ei valitettavasti takaa mitään työttömyyslainoja mutta opintolainet se takaa. Itse opiskelin lainalla ja olen sen takaisin jo maksanut. Jos ei ota sitä lainaa niin sitten asuu ja syö erittäin vaatimattomasti. Ei sillä lainallakaan mitään porvarielämää pystynyt elämään.
Itse nostin opintolainaa JA kävin myös töissä. Nyt ei anneta maksaa lainaa takaisin, vaikka itse haluaisin maksaa.
Kaikki eivät voi asua solussa. Esim itse saatan joutua varaamaan vessaa jopa 4 h putkeen sairauden takia. Lisäksi arvostan yksityisyyttä. Yksityisyys on ihmisen perusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän heillä on varaa opiskella jos on varaa valita kallis asumismuoto edullisempien sijaan. Mutta en ymmärrä sitä, että samassa yhteydessä syytetään hallitusta, kun oma elintaso on ihan tietoisesti valittu. Onhan se mahdollista, etteivät nämä kaksi opiskelijaa itse ole edes lähteneet juttuun sillä näkökulmalla että haluavat valittaa leikkauksista. Räikeä puoluellisuus menee ehkä enemmän jutun kirjoittajan syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi asua solussa. Esim itse saatan joutua varaamaan vessaa jopa 4 h putkeen sairauden takia. Lisäksi arvostan yksityisyyttä. Yksityisyys on ihmisen perusoikeus.
Jutun opiskelijat eivät asu edes edullisimmissa yksiöissä. Oman ruokarahan riittävyys ei siis ole edes vessankäytöstä kiinni juuri näiden kahden opiskelijan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
No aitten pitää ollavalmis maksamaan siitä yksiöstä,
Vierailija kirjoitti:
Ja sen vessaan neljäksi tunniksi kerrallaan pakottavan sairauden nimi on?
Niinpä, kun omassa nuoruudessani opiskelijat asuivat soluasunnoissa, nostivat opintolainaa ja elivät vuosia tosi niukasti, miksi he eivät valittaneet lehdissä elämänsä kurjuutta? Ihmettelenpä vaan...
Vm-68
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita, suolistosairaudet, endometrioosi, pakko-oireet jne jne..
mitä nää valittaa, ovat terveitä ja toimintakykyisiä, kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, jos noin. Sillä jos vessakäynnit kestää jopa neljä tuntia,niin ei oikein muuta elämää ehdi viettää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi joidenkin mielestä opiskella täyspäiväisesti ja käydä lisäksi töissä iltaisin ja viikonloppuisin, töiden jälkeen vielä kirjoitella esseitä tms. kotona ja kesät painaa lomatta töitä? Tai vaihtoehtoisesti nostaa lainaa ja olla kymppitonnien veloissa valmistuttuaan. Opiskelijan pitäisi saada vähintään samat tuet kuin työttömän ilman pakkoa elää lainarahalla.
jutun naisoletettu saisi jo 1 työvuorolla viikossa sitä ruoka-ja harrasterahaa, varmaan henkilöstövuokrausyritysten kautta saisi helposti halutessaan satunnaiskeikkoja. Ei yliopisto-opinnot ole niin rankkoja ja työllistäviä, eikä kukaan oleta että pitäisi kaikki illat ja koko vkl töissä olla. Vaikutti vähän "taiteelliselta" tyypiltä eli siinä saattaa olla enemmänkin se puoli, että mikä tahansa työ ei nappaa. Itse tein opiskelujen ohella osa-aikaisesti siivoustöitä, ihan normisetti kun tiesin sen olevan tilapäistä ja jollakin piti opinnot rahoittaa. Nykyään tuntuu olevan sekä nuorilla että vanhemmillakin se ajatus että jos ei suoraan ländää unelmahommiin, niin ei niitä kannata tehdä. Meistä jotkut vielä sentään on sitä old school osastoa että työ kuin työ on tilapäisesti parempi kuin laitostua himassa.
Käykääs katsomassa keskiviikkoisin Stadin keskusta baarit. Miten ihmeessä noilla köyhillä opiskelijoilla on varaa kokoillan baarikierroksiin joka ikinen viikko?
Ei mulla aikoinaan ollut. Ei tosin niin intoakaan moiseen, mutta ei kyllä varaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, jos noin. Sillä jos vessakäynnit kestää jopa neljä tuntia,niin ei oikein muuta elämää ehdi viettää.
Niinhän se on ,mutta minkä sille sairaudella voi? Pitää vaan selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on ,mutta minkä sille sairaudella voi? Pitää vaan selviytyä.
Onkohan natsikortin sijaan uusi poliittisen argumentoinnin keino tämä ns. ripulikortti. Esim: Ei voi leikata eläkeläisiltä, koska yhdellä tuhannesta saattaa olla ripulisairaus johon ainoa ratkaisu on keskustayksiö.
JO ON VIIIITIKS MENNyYT" MUKA "OPIKELILLAJE maksetan oleleilu