YLE: Kaksi opiskelijaa haluaa elellä kaupunkiyksiössä - valtion pitäisi maksaa se heille
Hallitusvihaminen Yle yrittää jälleen vastustaa sosiaalietuuksien leikkauksia. Tällä kertaa on tuotu esille kaksi opiskelijaa, jotka molemmat haluavat asua yksiössä, toinen ei halua tehdä töitä opintojen ohella, eivätkä he halua nostaa opintolainaa koska se saattaisi vaikuttaa asuntolainan saamiseen valmistumisen jälkeen.
Ihanko tosiaan meidän pitäisi vielä jatkossakin mahdollistaa tämä citysinkun elämänvalinnat verovaroilla? Ainakin tuon naisen ruokabudjetti varmaan viisinkertaistuisi, jos hän asuisi jossakin muualla kuin kaupunkiyksiössä.
Kommentit (121)
Minusta nuo vaikutti järkeviltä nuorilta. Toisella oli säästöjä ja toinen teki töitä opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 490 € paljon yksiöstä? Ei kai.
Jyväskylässä on tällä hetkellä 71 edullisempaa asumismuotoa. Ei tässä kysytä, onko 490€ paljon vai vähän, vaan sitä että miksi tämä ihminen syyttää hallitusta kehnosta ruokabudjetistaan, kun hänen omat elämänvalintansa vaikuttavat budjettiin moninkertaisesti verrattuna tuleviin leikkauksiin.
Mene itse solukämppään, äläkä valita. Ei kaikki pysty asumaan solussa, minäkään en asuisi.
Esim. Varkaudessa kaupunkiyksiön vuokra on noin 250 euroa kuussa. Siitä puolet ei ole kuin 125 euroa. Jos tuo on liian luksusta opiskelijalle ja liian paljon rahaa maksettavaksi tukena, niin ihmettelen kyllä mikä se kohtuullinen vuokra sitten olisi? Pitääkö olla alle satanen kuussa?
Minä vihaan sanaa tuki Se johtuu siitä, että olen opiskellut ja tehnyt töitä,. tehnyt töitä ja opiskellut. Asunut soluissa ja alivuokralaisena. En ole koskaan vuokrannut yksiötä. Niin ottaa aivoon, kun ihmiset valittaa, vaikka vastuu on itsellä. Nyt, kun tämä vaihe on ohi, minulle tullaan sanomaan., mikäs sinun on, kun ei ole velkaa. Niin miksiköhän?
Jotenkin se on väärin, että opiskelija on eri asemassa kuin työtön. Mutta, muutoksessa on se pngelma, että se voi poikia elinikäisiä opiskelijoita. Elämä oli hauskempaa, kun opiskelee mitä haluaa, eikä tarvi tehdä töitä. Tätä ilmiötä oli aikanaan.
näissä ketjuissa on niin tyhmää luulodataan huutavaa oikeistopopulistiä joille ei kotiläksyt ole tainneet maistua edes ala-asteella?
olet tyhmä tajuatko, tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on väärin, että opiskelija on eri asemassa kuin työtön. Mutta, muutoksessa on se pngelma, että se voi poikia elinikäisiä opiskelijoita. Elämä oli hauskempaa, kun opiskelee mitä haluaa, eikä tarvi tehdä töitä. Tätä ilmiötä oli aikanaan.
Opiskeluvuosien määrää ja opintotukikuukausien määrää on sentään rajattu, ettei sellainen ikiopiskelu ole enää mahdollista.
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi joidenkin mielestä opiskella täyspäiväisesti ja käydä lisäksi töissä iltaisin ja viikonloppuisin, töiden jälkeen vielä kirjoitella esseitä tms. kotona ja kesät painaa lomatta töitä? Tai vaihtoehtoisesti nostaa lainaa ja olla kymppitonnien veloissa valmistuttuaan. Opiskelijan pitäisi saada vähintään samat tuet kuin työttömän ilman pakkoa elää lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
näissä ketjuissa on niin tyhmää luulodataan huutavaa oikeistopopulistiä joille ei kotiläksyt ole tainneet maistua edes ala-asteella?
olet tyhmä tajuatko, tyhmä.
Sinun viesteistäsi ei saa selvää. Äänestätkö vasemmistoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 490 € paljon yksiöstä? Ei kai.
Jyväskylässä on tällä hetkellä 71 edullisempaa asumismuotoa. Ei tässä kysytä, onko 490€ paljon vai vähän, vaan sitä että miksi tämä ihminen syyttää hallitusta kehnosta ruokabudjetistaan, kun hänen omat elämänvalintansa vaikuttavat budjettiin moninkertaisesti verrattuna tuleviin leikkauksiin.
Mene itse solukämppään, äläkä valita. Ei kaikki pysty asumaan solussa, minäkään en asuisi.
Eikä kaikki söisi kaurapuuroa aamupalaksi. Kulutustottumuksia on monenlaisia, enkä kritisoi sitä. Kritisoin sitä, että näiden kahden opiskelijan kulutustottumuksien yhteydessä on väitetty, että tulevat leikkaukset vaikuttaisivat heidän kulutusvalintoihin, kun he itse päättävät laittaa veronmaksajien heille antamat rahat kaikkeen muhun kuin ruokaan.
voi kun ikävää jos työllistyy sitten itku potku raivari kun verot vievät puolet palkasta
Aloittaja on näitä taukkeja, joiden ei älykkyys riitä näkemään oikeita tarkoitusperiä savuverhon takana. Opiskelijoiden elämä halutaan pitää kurjana ja sitä halutaan kurjistaa lisää siksi, että firmat haluavat halpatyövoimaa tekemään pakon edessä iltaa puoli-ilmaiseksi. Kyllä nyt järjen luulisi sanovan, ettei ole muuta syytä sille, että työtön saa opiskelijaa paljon enemmän tukia, mutta näköjään näin selvä asia ei mene kaikilla jakeluun.
Ihan kuin yksiössä asuminen olisi jotain erityisluksusta Suomessa eikä yksinasujilla tyypillisesti asumisen minimitaso? Kyllä varmaan opiskelijatkin paljon mieluummin asuisivat yksin isommissa ja tasokkaammissa lukaaleissa, kuten muutkin, jos se vaan olisi heille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minä vihaan sanaa tuki Se johtuu siitä, että olen opiskellut ja tehnyt töitä,. tehnyt töitä ja opiskellut. Asunut soluissa ja alivuokralaisena. En ole koskaan vuokrannut yksiötä. Niin ottaa aivoon, kun ihmiset valittaa, vaikka vastuu on itsellä. Nyt, kun tämä vaihe on ohi, minulle tullaan sanomaan., mikäs sinun on, kun ei ole velkaa. Niin miksiköhän?
Ai oikeastiko ihmiset kyselevät sinulta että miksei sinulla ole velkaa? Outoa. Minun veloistani ei kukaan edes tiedä. Laitan muuten mitalin tulemaan postissa kun olet noin kirkkaalla kruunulla kärsinyt ja mukavaksi ihmiseksi samalla kasvanut.
Töihin vaan. Näin on ennenkin eletetty itsensä opiskeluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen estää että asut toisella paikkakunnalla jossa tod. näk. halvempia asuntoja ja kuljet esim. linja-autolla kouluun? Näin 2008 -luvulla ja edestakainen matka oli n. 110km. Kermaperseet.
Matkakulut.Sen minkä asumiskuluissa säästää, sen matkakuluissa menettää.
Joko menee töihin tai halpaan soluun asumaan.
Helppoa.
Minulla oli samanlainen tilanne opiskeluaikana. Keräsin pulloja joka ilta ja söin melkein joka päivä raakana paistettuja perunoita ja makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä juttuun!
Ensimmäinen kysymys on se, miksi jutun nainen maksaa 26 euroa kuukaudessa kuntosalista ja väittää sen olevan halvin mahdollinen, kun Jyväskylässä missä hän opiskelee saa korkeakoulun kuntosalijäsenyyden hintaan 60 € KOKO VUODEKSI. Tuolla hinnalla saa mm. palloiluvuoroja ja rajattomat ryhmäliilunnat ja kuntosalikäynnit.
Mikä vika on lenkillä käymisessä? Ei maksa mitään ja on taatusti terveydelle parempi vaihtoehto kuin hikisellä salilla kykkiminen.
Opiskelija-asuntosäätiöillä pitäisi olla tarjolla myös opiskelupainotteisia soluasuntoja, joissa olisi tiukemmat säännöt kuin soluasunnoissa yleensä. Näihin asuntoihin voisi tulla jopa hakemuksia!