Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa

Vierailija
07.10.2023 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…

"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."

Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.

Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.

Kommentit (986)

Vierailija
961/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun lapsimäärät vähenee, sosiaaliväki on huolissaan työpaikoistaan, jolloin pikkiriikkiset asiat riittävät asiakkuuteen. Muutenhan he käyvät itse turhiksi.

Vuosittain tehdään noin 100 000 perätöntä lastensuojeluiilmoitusta.

Vierailija
962/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uli uli. Vanhempiaan ei voi valita, jos teillä on huonot välit vanhempiinne, varmaan sit ette edes odota että he osallistuvat lastennekaan elämään. Kelle voi tulla yllätyksenä isovanhempien osallistuminen/osallistumattomuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kun lapsimäärät vähenee, sosiaaliväki on huolissaan työpaikoistaan, jolloin pikkiriikkiset asiat riittävät asiakkuuteen. Muutenhan he käyvät itse turhiksi.

Toistuvista perättömistä lasuista pitäisi tehdä rangaistava teko. Resurssien tuhlausta ja ihan silkkaa kiusaa.

Vierailija
964/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä mukamas ahkerat isovanhemmat ottavat valokuvia lapsenlapsista ja hehkuttavat mummokavereille, kuinka osallistuvia ja ahkeria isovanhempia ovat.

Jos heillä on kuvia lapsenlapsistaan, ovat he heidän elämässään mukana. Tottakai he saavat muille sen kertoa. Miksi odotat että he olisivat suuremmassa vastuussa lapsistanne? Teidän lapsia ne on, ei isovanhempien.

Saavat kertoa, mutta miksi pitää valehdella omasta osuudestaan lapsenlapsen perheessä? "Hoidan joka päivä" vaikka todellisuudessa yhteyksiä ei juurikaan ole. Eikä edes ymmärrä hävetä, kun jää valheesta kiinni. Esim on kertonut tuttavilleen, että mun lapset oli pikkukoululaisina joka päivä hoidossa mummolassa. Mikä ei ollut totta. Mun lapset oli iltsikassa koulussa, hain heidät kun sain päivän työt tehtyä.

Eiköhän se ole ihan teidän henk.koht. päänsärky, ei yleistettävissä.

En yleistänyt, vaikka kieltämättä ilmaisin itseni huonosti. Pahoitteluni tästä.

Tuo mummo on kyllä paljon muutakin kuin päänsärky.

Vierailija
965/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1945-1950 syntyneet? Sen ikäiset ovat jo isoiso vanhempia. Mun (vm50) äiti hoiti lapsenlapsia aikoinaan. Nykyisin isovanhempia ovat 70-78 syntyneitä.

Näin meillä on. Äitini on syntynyt 1942 ja hänen lapsenlapsensa ovat 38-, 36-, ja 32-vuotiaita.

Vierailija
966/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistuvista perättömistä lasuista pitäisi tehdä rangaistava teko. Resurssien tuhlausta ja ihan silkkaa kiusaa.

Perätön viranomaisilmianto on rangaistava teko ja tämän pitäisi ehdottomasti koskea myös lasuja.

Vierailija
967/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1945-1950 syntyneet? Sen ikäiset ovat jo isoiso vanhempia. Mun (vm50) äiti hoiti lapsenlapsia aikoinaan. Nykyisin isovanhempia ovat 70-78 syntyneitä.

Varmaan wt-porukoissa joo.

Kommentistasi päätellen et ole kovinkaan älykäs.

Äitini on syntynyt 1942 ja hänen lapsenlapsensa ovat 38-, 36-, ja 32-vuotiaita. Sekä isäni että äitini ovat hyvin koulutettuja. Minä ja mieheni olemme korkeasti koulutettuja ja tuloverotuksen osalta olemme siinä ylimmässä 1% veroluokassa. Ja lapsemme ovat myös kaikki yliopistosta valmistuneita ja kaksi heistäkin kuuluu ylimpään 10%:iin tuloveroluokituksessa.

Että siinä sinulle wt-meininkiä.

Vierailija
968/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole arjessa jatkuvan avun tarpeesta, vaan esim. seuraavista tilanteista:

-Koulun joululoma on pitkä ja vanhemmat eivät voi olla pois töistä 22.12-6.1. välistä aikaa. Isovanhempaa kaivattaisiin olemaan pienen koululaisen kanssa osa joululomasta.

-Vanhempien pitäisi hoitaa ulkona kotityö, johon tarvitsee kaksi aikuista yhtä aikaa. Samaan aikaan pitäisi vahtia perheen 1 v lasta. Lasta ei voi jättää yksin kotiin, mutta lapsi ei voi myöskään olla pihalla, koska vanhemmat eivät pysty koko ajan valvomaan lasta kotityötä tehdessään. Kotityö on tehtävä vapaa-ajalla, joten lasta ei voi laittaa hoitoon päiväkotiin.

-Vanhempien pitäisi päästä yhdessä ylimääräiseen ultraäänitutkimukseen raskausaikana. Ultra tehdään yksityisellä terveyspalvelun tarjoajalla ilta-aikaan. Isompaa sisarusta ei saa ottaa mukaan tutkimukseen. Lapselle tarvitaan hoitaja tuoksi ajaksi, kun ei sitä voi odotustilaankaan yksin jättää.

-Vauvan vanhemmat eivät ole koko vuonna päässeet kahdestaan mihinkään kodin ulkopuolella. Vanhemmat haluaisivat käydä kotikaupungin ruokaravintolassa syömässä rauhassa aikuisten kesken. Lapselle tarvittaisiin hoitajaa 2 tunnin ajaksi.

Minä sain suut ja silmät täyteen kun en pystynyt juuri tämänkaltaisissa asioissa lyhyellä varoitusajalla auttamaan. Minä kun en valitettavasti saa ylimääräisiä vapaita ja lomia vain siksi että jälkeläiseni ovat lisääntyneet.

Et siis koskaan saanut pitää normaalia kesälomaasi heinä- tai elokuussa?

Meillä on kiertävät lomat. Jos lomani on elokuussa, en voi pitää sitä viikon varoitusajalla kesäkuussa siksi että olis joku kiva peruutuspaikka tarjolla jonnekin.

Sinä voit sopia hyvissä ajoin että elokuussa voit auttaa.

Ja jos kerran olet hoitotyössä, on aika loogista että kydellään apua muös epätavalliseen aikaan, koska työaikasikin ovat epätavallisia. Miksi riehut tuollaisesta?

Missäköhän minä olen riehunut? Milloin kysyminen on ollut minulle ongelma?

Minulle kyllä riehuttiin.

Koko ajanhan sinä riehut.

Jos se kysyminen ei ollut ongelma, miksi riehut siitä vieläkin???

No terve kaiki riehujaiset!

Tänne kirjoittaminen on riehumista.  

Tässä kohtaa rupesin nimittäin nauramaan.  Ei ihme, ettei asiat suju näitten lapsenhoitojen kanssa, ei kumminkaan puolin.  Kun normaali keskusteleminen ei onnistu edes sekään. 

Vierailija
969/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole arjessa jatkuvan avun tarpeesta, vaan esim. seuraavista tilanteista:

-Koulun joululoma on pitkä ja vanhemmat eivät voi olla pois töistä 22.12-6.1. välistä aikaa. Isovanhempaa kaivattaisiin olemaan pienen koululaisen kanssa osa joululomasta.

-Vanhempien pitäisi hoitaa ulkona kotityö, johon tarvitsee kaksi aikuista yhtä aikaa. Samaan aikaan pitäisi vahtia perheen 1 v lasta. Lasta ei voi jättää yksin kotiin, mutta lapsi ei voi myöskään olla pihalla, koska vanhemmat eivät pysty koko ajan valvomaan lasta kotityötä tehdessään. Kotityö on tehtävä vapaa-ajalla, joten lasta ei voi laittaa hoitoon päiväkotiin.

-Vanhempien pitäisi päästä yhdessä ylimääräiseen ultraäänitutkimukseen raskausaikana. Ultra tehdään yksityisellä terveyspalvelun tarjoajalla ilta-aikaan. Isompaa sisarusta ei saa ottaa mukaan tutkimukseen. Lapselle tarvitaan hoitaja tuoksi ajaksi, kun ei sitä voi odotustilaankaan yksin jättää.

-Vauvan vanhemmat eivät ole koko vuonna päässeet kahdestaan mihinkään kodin ulkopuolella. Vanhemmat haluaisivat käydä kotikaupungin ruokaravintolassa syömässä rauhassa aikuisten kesken. Lapselle tarvittaisiin hoitajaa 2 tunnin ajaksi.

Minä sain suut ja silmät täyteen kun en pystynyt juuri tämänkaltaisissa asioissa lyhyellä varoitusajalla auttamaan. Minä kun en valitettavasti saa ylimääräisiä vapaita ja lomia vain siksi että jälkeläiseni ovat lisääntyneet.

Et siis koskaan saanut pitää normaalia kesälomaasi heinä- tai elokuussa?

Meillä on kiertävät lomat. Jos lomani on elokuussa, en voi pitää sitä viikon varoitusajalla kesäkuussa siksi että olis joku kiva peruutuspaikka tarjolla jonnekin.

Sinä voit sopia hyvissä ajoin että elokuussa voit auttaa.

Ja jos kerran olet hoitotyössä, on aika loogista että kydellään apua muös epätavalliseen aikaan, koska työaikasikin ovat epätavallisia. Miksi riehut tuollaisesta?

Missäköhän minä olen riehunut? Milloin kysyminen on ollut minulle ongelma?

Minulle kyllä riehuttiin.

Koko ajanhan sinä riehut.

Jos se kysyminen ei ollut ongelma, miksi riehut siitä vieläkin???

No terve kaiki riehujaiset!

Tänne kirjoittaminen on riehumista.  

Tässä kohtaa rupesin nimittäin nauramaan.  Ei ihme, ettei asiat suju näitten lapsenhoitojen kanssa, ei kumminkaan puolin.  Kun normaali keskusteleminen ei onnistu edes sekään. 

Ei se suju kun toinen on

- ivallinen

- ylimielinen

- paasaava

- solvaava

- tahallaan väärin ymmärtävä

- drama queen

Sanalla sanoen kaamea riehuja.

Vierailija
970/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo nimittelee lastenlastaan nobodyn pennyksi ei hän ole ihan terve päästään. No kukapa suuresta ikäluokasta olisikaan?

Sulla ainakin on pissiä päässä, mitä ikäluokkaa sitten oletkin.

Olen samaa mieltä.  Tämä ihminenhän kirjoitti TYÖYHTEISÖSTÄÄN, jolle jonkun - kenen tahansa heistä - lapsenlapsi on nobodyn lapsi, ja sen takia ei aleta lomia siirtelemään eikä järjestelemään.

NIin eikös tämä höhlä vastaaja nähnyt vain sanan "nobodyn lapsi" ja alkoi väittää että nyt tämä isoäiti itse pitää omaa lapsenlastaan nobodyn pentuna. 

Voiko enää typerämmin asiaa käsittää?

Ei ole ihme, ettei täällä mikään normaali keskustelu onnistu, kun käsitteet tahallaan sotketaan ja ihmisiä syyllistetään ihan miten hullusti päin tahansa. 

Eiköhän tämä höhlä vastaaja itsekin pidä työkaverinsa mahdollista lapsenlasta sellaisena tekijänä, jolla ei ole mitään merkitystä hänen työpaikallaan lomia suunniteltaessa?  Vai miten on?  Onko olemassa työpaikka, missä jopa työntekijöitten lapsenlapset huomioidaan, kun laaditaan lomalistaa?  Haluaako tämä kirjoittaja itse siirtää omaa lomaansa, että hänen työkaverinsa voisi hoitaa lapsenlastaan?

Ainakaan meillä ei tapahdu näin ikinä, hyvä jos edes ne itse tehdyt lapset huomioidaan.  Lomat kiertää ja siihen ei kenelläkään ole nokan koputtamista.  Nykyajan työelämä on raakaa. 

Vierailija
971/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on oikeestaan kun ilmaa mun vanhemmille. Se on suorastaan surullista kun hän näkee ja kokee miten isovanhemmat hyysää ja hoivaa mun sisarusten lapsia..

Harmittaa itseäkin todella koska oma lapseni ei koskaan saa tuntea heitä niinkuin sisarusteni lapset.

Ehkä siitä voi osaltaan syyttää itseä kun ei olla oltu aktiivisesti lasta viemässä heille "hoitoon" koko ajan et ite päästäis johonkin hurvittelemaan. Jo ihan senkin takia kun mun sisarukset kuormittaa lastenhoidolla heitä tyyliin joka viikonloppu, niin joskus soisi heillekkin vapaa-aikaa.

Loma-aikoina ovat sisarusten lapset isovanhemmilla ja välillä pyytävätkin reissuun mukaan niitä. Ei kyllä meidän lasta ole kysytty koskaan.

Onneksi on toiset isovanhemmat joista tullut vuosien kuluessa todella tärkeitä ja lapsemme tuntee olevansa heille tärkeä

Vierailija
972/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ensisynnyttäjien keski-ikä on 30 v vai onko jopa 31 v. Synnyttäjien joukossa on paljon naisia 30-40 v väliltä. Harvalla esim. 35-40-vuotiaalla on 50-55 v vanhemmat. Suurimmalla osalla tuon ikäisistä on eläkeikäiset/eläkeikää lähestyvät vanhemmat. Sitten on toki sukuja, joissa kaikki saa lapsensa 18-22 v iässä, mutta aika harvinaista se on nykyään.

Vierailija
973/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, joten pahoitteluni mikäli pohdintani on toistoa.

Tästä tutkimuksesta tulee väkisin mieleen, kuinka paljon tämä isovanhempien vähentynyt osallistuminen lastenlasten elämään näkyy lisääntyneenä lastensuojelun tarpeena? Siis yhtenä viime vuosina jyrkästi kasvanutta tarvetta lisäävänä tekijänä?

Minä ja veljeni olemme syntyneet 80-luvun loppupuolella ja kasvoimme väkivaltaisessa alkoholistikodissa. Molempien vanhempiemme omat vanhemmat olivat kuitenkin vahvasti läsnä elämässämme ja vietimmekin ison osan lapsuudestamme ja nuoruudestamme isovanhempiemme hoteissa. Tämän takia perheemme isotkin ongelmat pysyivät piilossa emmekä koskaan päätyneet lastensuojelun asiakkaiksi, vaikka ympäriltämme kyllä porukkaa näihin asiakkuuksiin päätyi. Lähinnä sellaisista perheistä, joissa isovanhemmat eivät näytelleet merkittävää roolia lastenlasten elämässä.

Ja tämä ei ole mitenkään nykyisovanhempien syyllistämiseksi, vaan ihan pohdiskelen asiaa. Hyvähän se vain on, että lastensuojelu tavoittaisi enemmän ongelmissa olevia perheitä ja näin sekä vanhemmat että lapset pääsisivät ammattiavun piiriin. Edellyttäen siis, että tämä puoli olisi riittävästi resurssoitu, mutta se onkin sitten taas ihan toinen keskustelu.

Mielenkiintoista. Isovanhemmat varmasti toimivat minkä parhaaksi näkivät, mutta olisiko tämä kuitenkin ollut karhunpalvelus? En tiedä, mahdollistivatko he lastensa rappiokierrettä? Hyvä kuitenkin, että ainakin yrittivät saada lapsenlapset pois tuosta kuviosta.

Vierailija
974/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän monilla olisi avun tarve arjessa tällaista pientä:

-Pitäisi päästä kauppaan (matkoineen kestää 30 min), mutta helpommalla pääsisi käymällä yksin kuin pukemalla ja pakkaamalla vauvan/taaperon mukaan.

-Hammas lohkeaa ja saat hammaslääkäriltä peruutusajan seuraavalle päivälle klo 17.30. Lapsi pitäisi hakea päiväkodista, mutta puoliso on töissä myöhään, eikä voi perua/siirtää työpalaveria.

Vierailija
975/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi on oikeestaan kun ilmaa mun vanhemmille. Se on suorastaan surullista kun hän näkee ja kokee miten isovanhemmat hyysää ja hoivaa mun sisarusten lapsia..

Harmittaa itseäkin todella koska oma lapseni ei koskaan saa tuntea heitä niinkuin sisarusteni lapset.

Ehkä siitä voi osaltaan syyttää itseä kun ei olla oltu aktiivisesti lasta viemässä heille "hoitoon" koko ajan et ite päästäis johonkin hurvittelemaan. Jo ihan senkin takia kun mun sisarukset kuormittaa lastenhoidolla heitä tyyliin joka viikonloppu, niin joskus soisi heillekkin vapaa-aikaa.

Loma-aikoina ovat sisarusten lapset isovanhemmilla ja välillä pyytävätkin reissuun mukaan niitä. Ei kyllä meidän lasta ole kysytty koskaan.

Onneksi on toiset isovanhemmat joista tullut vuosien kuluessa todella tärkeitä ja lapsemme tuntee olevansa heille tärkeä

Kaverini on perheensä iltatähti, sisarukset yli 10 vuotta vanhempia. Näitä vanhempien sisarusten lapsia on hoidettu ja passattu, iltatähden lapsille hyvä jos muistavat joka vuosi hankkia synttärikorttia. Hyväkuntoisia eläkeläisiä ovat edelleen, uusi kierros lapsenlapsia ei vaan kiinnosta.

Vierailija
976/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Pitäisi päästä kauppaan (matkoineen kestää 30 min), mutta helpommalla pääsisi käymällä yksin kuin pukemalla ja pakkaamalla vauvan/taaperon mukaan.

-Hammas lohkeaa ja saat hammaslääkäriltä peruutusajan seuraavalle päivälle klo 17.30. Lapsi pitäisi hakea päiväkodista, mutta puoliso on töissä myöhään, eikä voi perua/siirtää työpalaveria.

Mulla on ollut aina lapset mukana. Tietenkin helpompaa olis jos ei ihan joka paikkaan tarvitsisi ottaa, mutta menihän se noinkin kun oli pakko.

Vierailija
977/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassakäynnit voi myös suunnitella siten että puoliso on kotona. Kerran, kaks viikossa.

Ja kai nyt vauvaa ulkoilutetaan, samaan yhdistää kaupassakäynnin.

Vierailija
978/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akuutti reissu hammaslääkärille. Jep,hoitaja tarvitaan. Mutta kaupassa käyminen on ihan organisointikysymys. En mä ainakaan kokenut, että se penskan tai kahden mukaan ottaminen oli mikään iso ongelma, ulos ne olisi pitänyt pukea joka tapauksessa. Jos kaikessa haluaa päästä helpolla, niin ei pidä hankkia lapsia.

Vierailija
979/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä uusavutonta meininkiä, jos ei kaupassa osaa käydä lasten kanssa. Parempi olla sitten lisääntymättä.

Vierailija
980/986 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan wt-porukoissa joo.

Kommentistasi päätellen et ole kovinkaan älykäs.

Äitini on syntynyt 1942 ja hänen lapsenlapsensa ovat 38-, 36-, ja 32-vuotiaita. Sekä isäni että äitini ovat hyvin koulutettuja. Minä ja mieheni olemme korkeasti koulutettuja ja tuloverotuksen osalta olemme siinä ylimmässä 1% veroluokassa. Ja lapsemme ovat myös kaikki yliopistosta valmistuneita ja kaksi heistäkin kuuluu ylimpään 10%:iin tuloveroluokituksessa.

Että siinä sinulle wt-meininkiä.

Eli kaikki ovat saaneet parikymppisenä lapset ja kouluttautuneet samalla? Ok, noin sit teillä, yleisempää on ensin kouluttautua ja sit vasta tehdä lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi