Kuukautiset 40-55 vuotiailla
Minkälainen kuukautiskierto teillä on tai on ollut ennen varsinaisia vaihdevuosia? Mulla on ollut jo vuosia tosi lyhyt kuukautiskierto (22-27vrk) ja nyt viime kuukausina kuukautiskierto on muuttunut tosi epäsäännölliseksi. Nykyisin kuukautiset on sellaista pientä tiputtelua, mutta ne saattaa kestää kaksi viikkoa. Olen 49-vuotias ja mietin, onko tämä normaalia. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kommentit (44)
Vähän aiheen vierestä, mutta ihmettelen, miten harvalla vaikuttaisi olevan hormonikierukka, joka on todella tehokas, helppo ja edullinen ehkäisymenetelmä ja pitää samalla menkat poissa kokonaan lähes kaikilta. Olen 42, ja kierukka on ollut käytössä toisen lapsen saamisesta lähtien, 11 vuotta. Parina päivänä kuukaudesta tulee vessakäynnin yhteydessä jotain rusehtavaa jälkeä paperiin, josta tietää, että periaatteessa kuukautiset vielä tulisivat. Mitään suojia en kuitenkaan tarvitse, enkä vois edes kuvitella että ehdoin tahdoin kärsisin menkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä, mutta ihmettelen, miten harvalla vaikuttaisi olevan hormonikierukka, joka on todella tehokas, helppo ja edullinen ehkäisymenetelmä ja pitää samalla menkat poissa kokonaan lähes kaikilta. Olen 42, ja kierukka on ollut käytössä toisen lapsen saamisesta lähtien, 11 vuotta. Parina päivänä kuukaudesta tulee vessakäynnin yhteydessä jotain rusehtavaa jälkeä paperiin, josta tietää, että periaatteessa kuukautiset vielä tulisivat. Mitään suojia en kuitenkaan tarvitse, enkä vois edes kuvitella että ehdoin tahdoin kärsisin menkoista.
Jatkan vielä, että joku kiertojen laskeminen tuntuu sekin todella vieraalta ja turhalta, kun en enää ole lapsia hankkimassa eikä tarvitse miettiä, milloin ne menkat tulee, kun eivät tule. Ymmärrän toki, jos ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi, että silloin ei voi kierukkaa laittaa mutta muille suosittelen ehdottomasti.
40v, ja muutaman vuoden ollut jo vähän lyhyempi kierto (24-27 päivää). Sitä ennen oli 25 vuoden ajan 27-30 pv kierto. Edelleen muuten säännöllinen ja vaikuttaisi olevan ovulaatio ja muut vaiheet kuten ennenkin. Ainakin tuntemukset ja oireet eri vaiheissa pysyneet samanlaisina.
Mulle ei kierukka sovi, mutta syön keltarauhashormonia minipillereinä ja vuodot pysyy kokonaan poissa. Kun olin 40-vuotiaana vuoden syömättä oli kierto jo lyhentynyt selvästi. Aion mennä minipillereillä siihen asti, kunnes vaihdevuosioireet alkaa.
45- vuotiaana otin kierukan, kun kierto lyheni ja vuoto ja tiputtelua ja runsasta vuotoa kesti kerrallaan pari viikkoa. Kierukan aikaan kuukautiset säännöllistyivät 4 viikon kiertoon. Yli 50-vuotiaana vuotoja alkoi jäädä pois välistä, kunnes loppuivat kokonaan 53-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
En voi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, kun olen niin herkkä ja henkisesti epätasapainossa. Hormonikierukkaakin (Mirena) olen kokeillut ja asennuksen jälkeen sain hengenvaarallisen verenvuodon ja kun se saatiin talttumaan niin kärsin järkyttävistä pms-oireista ja kuivista limakalvoista sen vuoden minkä kierukan kanssa jaksoin yrittää. Menkoista en varsinaisesti kärsi, joten ne eivät mua haittaa.
Kiitos ap, kun otit tämän asian esille. Mulle ei ole sopinut hormonaalinen ehkäisy, jota kaikki kaverit käyttää. Mulla oli ensin säännöllinen kierto noin 42 vuotiaaksi. Sen jälkeen kierto lyheni ja nyt kierto on ollut pitkä tai kuukautiset on jäänyt jopa väliin. Odotan, milloin kuukautiset loppuu ja olen nyt 51 vuotta.
Olin ennen Kalevi 54v ja nyt Susannana pimpistäni vuotaa märkää harva se päivä.
Normaali kierto. Ikää 43. Synnytyksen jälkeen loppui kivut ja vuoto runsastui kaksi vuotta sitten.
Miten pitkään on jatkunut lyhentynyt kierto, vuosiakin? Jotenkin toivoin että suht pian (alle 5v) alkaisi harventumaan vuodot, mutta onko sittenkin vain haaveunta? About 1,5 vuotta mennyt 23-25 pvän säännöllisellä kierrolla, sitä ennen vaihdellut tosi paljon 21-33 päivän välillä monta vuotta.
Aiemmin kierto 28 päivää, nyt pari vuotta ollut 27-30 päivää. Runsaat kuukautiset, mutta niin on aina ollut.
En käytä ehkäisyä, en ole koskaan käyttänyt. Olen 55v.
Vuoden ajan reistailleet. Viimeksi 2 kuun tauko ja runsaat. Nyt kuitenkin alkoi taas 4 viikon päästä ja ei runsaat tällä kertaa. 50- vuotiasks oli ihan normaalit ja säännölliset. Olen 52.
Oli normaali ja säännöllinen 52-vuotiaaksi asti. Nyt vähän vailla 54-vuotiaana ne heittelee aika rajusti, mutta eivät ole vielä loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mä vuodin 3-4 viikkoa kuin härän kurkusta ja muutaman päivän tauon jälkeen aloin taas. Vuodot loppuivat kokonaan kun aloin syödä Desogestreliä. Kohdussa suurehko myooma, lieneekö se aiheuttanut.
Minä syön ryeqoa tuohon samaan vaivaan, mut on pieni.
49-vuotiaana kierto alkoi vaihdella. Pari kertaa oli parin kuukauden tauko ja sitten tuli kahden viikon välein kuukautiset ja sitten ne yhtäkkiä loppuivat 50-vuotiaana.
Yleensä säännöllinen 28vrk, mutta edelliset oli 46 vrk. Tuli kahdet ovulaatiot ja kuukautiset oli runsaat.
Vierailija kirjoitti:
Hankin aikoinaan sterilisaation. En ole erityisemmin kärsinyt menkoista koskaan, etenkään aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
SIksi että niin monelle se hormoni aiheuttaa ikäviä oireita. Eikä kaikilla hormonikierukka lopeta vuotojakaan. Ja aika monella meistä on mies käynyt vasektomiassa kun lapset on tehty.
49 v. Säännöllinen kiero ollut, nyttemmin 26 päivää. Alkupäivinä suht runsaat kuukautiset. Ei käytössä mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kiinnostava ketju. Nyt ikää 40 v, eikä vielä havaittavissa muutoksia. Kierto on aika tarkkaan 28 päivää. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.