Kuukautiset 40-55 vuotiailla
Minkälainen kuukautiskierto teillä on tai on ollut ennen varsinaisia vaihdevuosia? Mulla on ollut jo vuosia tosi lyhyt kuukautiskierto (22-27vrk) ja nyt viime kuukausina kuukautiskierto on muuttunut tosi epäsäännölliseksi. Nykyisin kuukautiset on sellaista pientä tiputtelua, mutta ne saattaa kestää kaksi viikkoa. Olen 49-vuotias ja mietin, onko tämä normaalia. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes 56 ja kuukautiset olivat aivan säännölliset kuten ne ovat aina olleet, kunnes kolmesti jäi välistä yksi vuoto. Sitten ne vain yhtäkkiä loppuivat kuin seinään ja kuumat aallot alkoivat. Heinäkuun lopussa oli viimeiset, näin uskon eli vaihdevuodet ovat nyt kuumista aalloistakin päätellen alkaneet. Muita oireita ei ole ollut.
Hiukan samanlainen tarina. Hyvin säännölliset kuukautiset jäivät parin vuoden ajanjaksolla 3 kertaa pois ja sitten loppuivat kuin seinään, kun olin 57. Hain heti hormonikorvaushoidon. Ei oikeastaan mitään oireita ehtinyt olla.
Olen 46v ja tähän asti menty kellontarkalla rytmillä nuoruudesta asti. Oletukseni on, että vaihdevuodet alkavat joskus viisikymppisenä, kuten äidilläkin.
Olen 48v. Satunnaisia yöhikoiluja ollut pitkään. Ehkä 3v sitten oli pari lyhyttä kiertoa, jonka jälkeen entisen mittaista tai välillä pidempi. Nykyään kierto pidempi eikä ihan säännöllinen. PMS-oireet ovat entistä pahemmat, ei juuri muita oireita. Tosi hitaita muutoksia siis, mutta vaihdevuosia kohti selkeästi menossa.
Oletetaan aikuisten osaavan etsiä tietoa itsenäisesti! Tietoa on kyllä saatavilla jos sitä haluaa ja viitsii etsiä.