Kuukautiset 40-55 vuotiailla
Minkälainen kuukautiskierto teillä on tai on ollut ennen varsinaisia vaihdevuosia? Mulla on ollut jo vuosia tosi lyhyt kuukautiskierto (22-27vrk) ja nyt viime kuukausina kuukautiskierto on muuttunut tosi epäsäännölliseksi. Nykyisin kuukautiset on sellaista pientä tiputtelua, mutta ne saattaa kestää kaksi viikkoa. Olen 49-vuotias ja mietin, onko tämä normaalia. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kommentit (44)
Mulla kierukka, niin ei ole menkkoja ollenkaan. Onneksi! Ikää 48v.
Ihan normaali kierto 28pv 52v asti. Mutta tosi runsaat menkat oli viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen niukat. Kierto alkoi heitellä eli oli lyhyt tai pari kk jäi välistä. 54v menkat loppui.
Näistä asioista pitäisi puhua enemmän. Teini-iässä kyllä annetaan kaikkea valistusta murrosiän muutoksista, mutta tosi vähän puhutaan vaihdevuosioireista ja premenopaussin oireista.
Mä vuodin 3-4 viikkoa kuin härän kurkusta ja muutaman päivän tauon jälkeen aloin taas. Vuodot loppuivat kokonaan kun aloin syödä Desogestreliä. Kohdussa suurehko myooma, lieneekö se aiheuttanut.
Kierto tasan 28 päivää, vielä pari vuotta sitten oli 30 päivää. Ikää 42.
42 v. Ihan normaali kierto edelleen.
Olen 49v. eikä menkkoja enää. Kk-kierto oli aika säännöllisen epäsäännöllinen 24-32pv kestoltaan 5-7 pv, sitten muuttui pitkäksi kierroksi l. kuukautiset n. 4krt/vuosi (kesto n. 4pvää) ennenkuin loppuivat.
Epäsäännölliseksihän se menee vaihdevuosissa. Itselläni vuoto oli pois puoli vuotta ja sitten runsaat vuodot. Otettiin näyte kohdusta, ja se oli normaali. En tiennyt, että unettomuus johtui vaihdevuosista. Harmi, kun en tajunnut kysellä korvaushoitoa. Nyt taitaa olla myöhäistä 54-vuotiaana.
43 v., kierto lyhentynyt 23 pvään aiemman 28-33 pvn sijaan. Mm. lihas-ja nivelkivuista sekä hikoilusta päättelen perimenopaussin olevan hyvässä vauhdissa, seuraavaksi uskon/toivon kierron alkavan taas pidentyä ja harventua. Ei hormoneja käytössä.
Huh, olenkin päässyt helpolla kuukautisten suhteen. Raskaudet ja hormonikierukka pitäneet kuukautiset poissa 30 vuotta, ja myös mahdolliset ihmettelyt epämääräisistä vuodoista. Samaa "vaivaa" olisi voinut olla ilman kierukkaa.
Viimeiset kuukautiset olivat ennen ensimmäistä raskauttani 29-vuotiaana. Imetin 2 vuotta ja toinen raskaus alkoi niin ettei kuukautisia ehtinyt tulla. Imetyksen perään heti hormonikierukka, ei mitään vuotoja tullut kierukan ansiosta, näin 59-v asti.
Nyt ei enää ole kierukalle tarvetta eikä tietty vuotoakaan ole.
Tsempit Ap:lle, toivottavasti saat vastauksia tilanteeseesi.
Mulla samanlaisia oireita kuin sulla ap. Ärsyttää jatkuvat menkat. Ikää mulla 47v.
Kuukautiset tulee kerran kuussa edelleen.Kierto välillä 4pv lyhyempi kuin ennen. Eli heittelee välillä 24-30pv. Aina ollut heittelyä, mutta ei noita 24 päivän kiertoja.
N49
Kierto ollut n.1v ajan hieman heittelevämpää eli voivat alkaa 3-4pv aiemmin (25pv) tai 3-4pv.myöhemmin kuten nyt viimeksi oli, kun alkoivat kp32. Sitä edelliset taas oli sen 28pv.
Mutta tulevat siis joka kuukausi ja kesto sen 4-5pv niin, että 1-2pv runsaan puoleista, kuten ollutkin aina.
Täytin viimevkolla 48v.
Ainiin ja ei hormonaalista ehkäisyä.
-14-
Vuodot muuttuivat niukemmiksi ja niukemmiksi vuosien mittaan. Sitten kierto alkoi pidentyä ja väli oli jopa 3 - 4 kk. Ajattelin, että pääsin todella helpolla menkoista ja vaihdevuosista. Olin väärässä. 54-v. syntymäpäivän jälkeen tuli kuumat aallot ja lähti yöunet, pari viikkoa kärvistelin ja kävin hakemassa hormonikorvaushoidon. Sain hyvät yöuneni takaisin ja lämpötila tasaantui, mutta nyt vuodan yhden viikon neljästä kuin niagara.
Lyhyt, mutta suht säännöllinen 24-25 päivää. Ikää 44.
52 v ja säännölliset ja normaalit. Ei mitään vaihdevuosioireita.
Edelleen säännöllisesti n 30-33 päivää välissä, aina ollut näin, ja edelleen ihan tavallinen muuttumaton vuoto.
Ikää 47v.
Olen lähes 56 ja kuukautiset olivat aivan säännölliset kuten ne ovat aina olleet, kunnes kolmesti jäi välistä yksi vuoto. Sitten ne vain yhtäkkiä loppuivat kuin seinään ja kuumat aallot alkoivat. Heinäkuun lopussa oli viimeiset, näin uskon eli vaihdevuodet ovat nyt kuumista aalloistakin päätellen alkaneet. Muita oireita ei ole ollut.
Olen viisikymppinen nainen. Säännölliset kuukautiset. Runsaat tosin ja niihin ollut nyt n 5 vuotta caprilon pillerit.