Mistä ruoista sinulla tulee lapsuus mieleen? Viekö esimerkiksi leipäjuusto tai kaalilaatikko lapsuuteen?
Itsellä esimerkiksi mannapuuro on sellainen, josta tulee lapsuus mieleen. Samaten tuoreet vastapaistetut sämpylät.
Mikä vie sinut lapsuuteen?
Kommentit (99)
Sitkeä hirvenlihakeitto, jossa on seassa läskiä jota ei saa edes purtua.
Jauhelihakastike ja keitetyt perunat, lisuķkeena porkkanaraastetta. Saunailtoina oli usein iltapalaksi lettuja ja sunnuntaisin äiti leipoi pullaa
Kananmunakastike ja höyrytetyt perunat, kukkakaalit ja porkkanat. Todella hyvää! Pitääpä tehdä lähipäivinä.
Rollo- toffee oli aivan lapsuuden makuista. Vastaavaa ei varmaan enää saa mutta jotkut toffeet menevät lähelle.
Perinteisistä jouluruoista.
Nuotiolla paistetusta makkarasta. Uunilenkistä. Raparperi- ja marjakiisseleistä.
Mutta joo, eipä tule paljon tehtyä niitä ruokia, mitä lapsuudessani oli.
Lanttu, retiisi, viinimarjat. Tonnikalanäkkäri.
Vierailija kirjoitti:
Savustettu kala keitettyjen perunoiden ja muiden kasvisten kanssa. Isä tykkäsi kalastaa paljon.
Kala, joo. Meillä kanssa kalastettiin. Pikkuahvenista tehtiin patakukkoa, oli mademuhennosta ja uunissa paistettua täytettyä kuhaa. Suolattua säynettä. Joskus tuli saavillinen särkiä, joista haudutettiin tomaattisoseen ja öljyn kanssa särkisardiineja, ja suurin osa savutettiin ja jauhettiin tahnaksi, joka maustettuna ja kermalla notkitettuna syötiin leivän päällä.
Kirjolohi sen sijaan ei kuulunut lapsuuden ruokavaliooni, eikä kalapuikot. Seitiä oli vain kouluruoassa nimeltä värikäs kalakeitto.
Grraham-mustikkapuuro. Oi jotain sellaisia ryynejä kuin mannaryynit, mutta kokojyvävehnää. Niistä ja mustikoista (tietysti itse kerätyistä) sai todella hyvää puuroa. Ehkä niitä ryynejä olisi kaupoissa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Rollo- toffee oli aivan lapsuuden makuista. Vastaavaa ei varmaan enää saa mutta jotkut toffeet menevät lähelle.
Rolloa saa kyllä vieläkin. Toffoa sitävastoin ei enää ole, se oli kyllä vielä parempaa.
Jauhemaksakastike. Äiti teki aikoinaan. Koskaan en ole sitä missään muualla syönyt. Oli parempaa kuin miltä kuulostaa.
Uunilämmin ruisleipä voilla nam! Ja se tuoksu. Ei taida olla tarjolla?
Riisimurot. Ne on mun lohturuokaa edelleen.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Tuo Bravon suklaa-banaani olisi kyllä nostalginen.. Minun lapsuudenkodissani ja lapsuudenaikaisella parhaalla ystävälläni oli aina suklaa-banaania, koska sitä sai usein edullisesti 3 pakettia kymmenellä markalla, joten vanhempamme päätyivät melkein aina siihen.
Minä pidin aina pakastimessa vierasvarana tuota suklaa-banaani jätskiä. Se upposi aina kaikille ja olikin huippuhyvää.
Äidin tekemä ja pitkään haudutettu kaali-jauheliha-kasvislaatikko. Se oli uskomattoman hyvää.
Makaronivelli ruisleivän palasilla, veripalttu.