Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muuta et tässä maailmassa voi ymmärtää kuten esim. vanhusten väkisin elossa pitämistä? Sairasta.

Vierailija
06.10.2023 |

Mitä muuta tässä maailmassa on mikä mielestäsi täysin järjetöntä ja luonnotonta?

Itse en käsitä miksi ihmisten elämää todellakin pidennetään aivan turhaan. Ovat vuoteessa, syötettävä, paskovat vaippaan, joka vaihdetaan kaksi kertaa päivässä.
Toiset liikkuvat rollaatorin tukemana ja syövät itse normaalia ruokaa mutta tietävät olevansa vanhoja, ovat yksinäisiä ja toivovat että pääsisivät pois. Ovat lukittujen ovien takana.
Elämää pitkitetty useita kertoja mahdollisesti.

Mitä järkeä tuossa on? Ei mitään, ei sitten mitään. Kukaan ei halua henkilökohtaisesti elää tuohon pisteeseen asti.

Mitä muuta tässä elämässä on mitkä ovat täysin järjettömiä päätöksiä ja normeja tässä yhteiskunnassa?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia EI pidetä elossa väkisin. Ei olisi edes mahdollista. Huolena on se saako tarpeeksikaan hoitoa!!

No eihän sitä hoitoa saa, kun hoidettavia on liikaa. Jos pitää väkisin hoitaa ja pestä ja ruokkia jotain 100 aivokuollutta vihannesta, niin ei siinä jää resursseja niille, jotka voisivat vielä elämästä vanhanakin nauttia.

Tämä on tämä elämän ja kasvien laki, heikoista kärsii kaikki, siksi luonto karsii heikot pois, ihmiset toimivat epäluonnollisesti, kohta ei hoitoa riitä melkein kenellekään.

Vierailija
42/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät vanhukset välttämättä ole onnettomia. Heillä on erilaiset mielihalut ja monet ovat tyytyväisiä vähään.

Me nuoret asetamme itsemme ko. tilaan ja kauhistelemme,mutta vanhuksilla on erilaiset elämänarvot.

Ap puhui vanhuksistä jotka eivät varsinaisesti ole enää elossa, kituvat vain letkuissa vuosikausia. Itse en ainakaan halua tätä kohdalleni. Siinä vaiheessa kun alan olla liian pihalla tai liian kivuissa, haluan eutanasian.

Jos Ap olisi tuota tarkoittanut, hän olisi noin kirjoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on ymmärtänyt asian väärin. Ei ketään vaippoihin paskovaa ja syötettävää pidetä väkisin hengissä, vaan vanhukset LÄÄKITÄÄN sellaisiksi zombeiksi, jotta hoitajilla olisi helpompaa. Virkeästä ja kommunikointikykyisestä vanhuksesta on enemmän kiusaa.

Juuri näin. Ja sitten kun ylilääkityt vanhukset jäävät makaamaan sänkyihinsä, he kuolevat viimeistään makaamisesta tuleviin hoitamatta jätettyihin painehaavoihin.

Melko raskaita syytöksiä paukuttelet tulemaan.

Vierailija
44/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräät meistä pitävät elämää pyhänä, lahjana joka meille on annettu ylhäältä korkeammalta voimalta. Ihmisen kuuluu elää ne päivät, mitä tälle on annettu. Muu olisi murhaa. Joskus elämässä on kärsimystä, joskus iloa ja nautintoa, kaikki tulee ottaa vastaan ja olla valittamatta, kun hetken voi huonosti. Jonkun mielestä kenties helpommin sanottu kuin tehty, mutta niin se vain on.

Juuri näin. Amen!

Vierailija
45/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm, se taannoinen eduskunta ei uskaltanut hyväksyä eutanasiaa. Nyt monella on sitten edessä kitulias kuolema.

Se eutanasia on vastoin elämänlakia ja todella riskialtis laki.

Hyvin usein siinä tapetaan niitäkin, jotka eivät todellakaan halua kuolla - mutta ahneet, kylmäsydämiset sukulaiset haluaa jo rahat ja omaisuuden, joten näissä voidaan ruveta diilaamaan monenlaisia sopimuksia, kuten voitte kuvitella.

Vierailija
46/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia EI pidetä elossa väkisin. Ei olisi edes mahdollista. Huolena on se saako tarpeeksikaan hoitoa!!

No eihän sitä hoitoa saa, kun hoidettavia on liikaa. Jos pitää väkisin hoitaa ja pestä ja ruokkia jotain 100 aivokuollutta vihannesta, niin ei siinä jää resursseja niille, jotka voisivat vielä elämästä vanhanakin nauttia.

Tämä on tämä elämän ja kasvien laki, heikoista kärsii kaikki, siksi luonto karsii heikot pois, ihmiset toimivat epäluonnollisesti, kohta ei hoitoa riitä melkein kenellekään.

Kuka tää luonto on, joka karsii heikot pois?

Vierailija
47/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähes 90-vuotiaat vanhempani olivat eri hoitokodeissa (isä menehtyi alkuvuodesta, äiti elää vielä). Minun kokemukseni mukaan he ovat molemmat saaneet erinomaista hoitoa ja kunnioitan henkilökuntaa suuresti. Molemmilla on muistisairaus.

Kun neuvottelin isäni lääkityksestä pidin tärkeänä kivun lievitystä. Rauhoittava lääkityskin on mielestäni perusteltu, koska potilaan on parempi olla, jos ahdistusta voidaan lievittää. Isäni ei koskaan sanonut toivovansa kuolemaa. Hänen kanssaan pystyi kommunikoimaan loppuun asti, vaikka lähimuisti oli mennyt kokonaan

Äitini sen sijaan on sanonut toivovansa kuolemaa jo monta kymmentä vuotta ja hänellä onkin elvytyskielto. Hänellä on monia sairauksia ja todella kova lääkitys, mutta niin vain jaksaa katsella telkkaria ja köpitellä rollaattorilla ruokapöytään. Vaikea sitä on ulkopuolisen sanoa, että tämä elämä ei ole elämisen arvoista ja sen ylläpito pitää lopettaa.

Nuoremmilla, joilla ei ole omakohtaista kokemusta, on taipumus nähdä asiat turhan pessimistisesti. Toki olen nähnyt hoitokodeissa ja sairaaloissa paljon huonokuntoisempiakin vanhuksia, jotka eivät siis ole enää tässä maailmassa. Heidän osaltaan toivoisin tuskatonta kuolemaa, mutta sellaiseen johtava toiminta vain ei ole laillista.

Vierailija
48/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräät meistä pitävät elämää pyhänä, lahjana joka meille on annettu ylhäältä korkeammalta voimalta. Ihmisen kuuluu elää ne päivät, mitä tälle on annettu. Muu olisi murhaa. Joskus elämässä on kärsimystä, joskus iloa ja nautintoa, kaikki tulee ottaa vastaan ja olla valittamatta, kun hetken voi huonosti. Jonkun mielestä kenties helpommin sanottu kuin tehty, mutta niin se vain on.

Hoitajana haluaisin silti sinunkin tekevän hoitotahdon, vaikka siinä lukisi vain, että otat kaikki hoidot, mitä on. Haluan nähdä mustaa valkoisella, että haluat meidän pesevän perseesi joka päivä väkisin 2-3 kertaa, vaikka itket ja huudat pelosta. Haluan kaivella haavaasi hyvällä omallatunnolla sinun huutaessa kivusta. Kipulääke, jonka sait teki sinut vain tokkuraiseksi.

Kirjoita kuitenkin, haluatko kävelysi mennessä huteraksi liikkua vapaasti, jolloin mahdollisesti joudumme pitämään sinua väkisin paikoillaan, kun lääkäri tikkaa pääsi vuotavaa ja kipeää haavaa, jonka kaaduttuasi sait. Tai sitten sidomme sinut tuoliin tai vuoteeseen ja mahdollisesti ahdistut siitä.

Minä hoitajana täytän toiveesi ilomielin, mutta toivon todella kunnollista hoitotahtoa, jossa nämä kaikki määritellään ja voin hyvällä omatunnolla täyttää toiveesi. Nykyään nuo sitomisasiat päättää lääkäri, neuvoteltuaan toki minun ja omaisten kanssa. Perse pestään, halusit tai et, haava tikataan. Mutta kannattaa miettiä, mitä järkeä on pitkitetyssä elämässä, jonkun nuo

päätettävä. Toivon, että tulevaisuudessa jokainen saa päättää itse.

Vierailija
49/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää hyvät ihmiset se hoitotahto. Itse en ainakaan loppumetreillä halua lääketieteen koekaniiniksi. Ainoastaan kivunhoito sallittakoon. Ei lääketiede ole mikään Jumala. Ihminen kuolee kun se kuolee luonnollisesti, eikä täyteen pumpattuna lääkkeitä.

Vierailija
50/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana haluaisin silti sinunkin tekevän hoitotahdon, vaikka siinä lukisi vain, että otat kaikki hoidot, mitä on. Haluan nähdä mustaa valkoisella, että haluat meidän pesevän perseesi joka päivä väkisin 2-3 kertaa, vaikka itket ja huudat pelosta. Haluan kaivella haavaasi hyvällä omallatunnolla sinun huutaessa kivusta. Kipulääke, jonka sait teki sinut vain tokkuraiseksi.

Kirjoita kuitenkin, haluatko kävelysi mennessä huteraksi liikkua vapaasti, jolloin mahdollisesti joudumme pitämään sinua väkisin paikoillaan, kun lääkäri tikkaa pääsi vuotavaa ja kipeää haavaa, jonka kaaduttuasi sait. Tai sitten sidomme sinut tuoliin tai vuoteeseen ja mahdollisesti ahdistut siitä.

Minä hoitajana täytän toiveesi ilomielin, mutta toivon todella kunnollista hoitotahtoa, jossa nämä kaikki määritellään ja voin hyvällä omatunnolla täyttää toiveesi. Nykyään nuo sitomisasiat päättää lääkäri, neuvoteltuaan toki minun ja omaisten kanssa. Perse pestään, halusit tai et, haava tikataan. Mutta kannattaa miettiä, mitä järkeä on pitkitetyssä elämässä, jonkun nuo

päätettävä. Toivon, että tulevaisuudessa jokainen saa päättää itse.

Tällasta on juuri tuhansien ja tuhansien muistisairaiden " elämä" vuodesta toiseen. Hyvä kirjoitus!

Vierailija
51/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät vanhukset välttämättä ole onnettomia. Heillä on erilaiset mielihalut ja monet ovat tyytyväisiä vähään.

Me nuoret asetamme itsemme ko. tilaan ja kauhistelemme,mutta vanhuksilla on erilaiset elämänarvot.

Itse en ole koskaan käsittänyt nykyistä opiskelijoiden elättämistä verorahoista!

Se tulisi lopettaa pikimmiten!

Juuri niin! 90- vuotias isäni kävi töissä lukiessaan ekonomiksi kauppakorkeassa.

Ei silloin saanut valtiolta minkäänlaisia opintorahoja - ei edes lainaa!

Minun yli 90-vuotiaat sukulaiset ei käyneet töissä opintojen aikana. Vanhemmat auttoivat maksuissa ja kävivät kyllä kesätöissä.

Opintolukukaudet käytettiin täysin opiskeluun. Valmistuttiin mahdollisimman pian.

Asuminen oli alivuokralaisena puutaloissa lesken luona (molemmilla) yhteishuoneessa muiden opiskelijoiden kanssa. (Äitini asui ennestään tuntemattoman tytön kanssa. Lesken keittiötä sai rajoitetusti käyttää. Isäni asui kahden veljensä kanssa ja lämmittivät metrin haloilla suurta uunia. Eka yö oli liian kuuma, toinen sopiva ja kolmas viileä. Huoneen keskellä ili pöytä, jonka äärellä kaikki pänttäsivät.)

Vierailija
52/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi vieläkin hankala aihe, kun tullaan heti inttämään että haluatko tappaa minut/vanhempani/läheiseni häh?!?! Näitä täysin pihalla olevia, raihnaisia zombivanhuksia on PALJON ja he kärsivät ihan turhaan.

Vierailija
53/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaita käytännössä pidetään väkisin elossa, sillä eivät he osaa kieltäytyä lääkkeistä. Toki mietin, että riittääkö lääkkeistä kieltäytyminenkään lyhentämään elämää, mutta ainakin antibiootit ja sydänlääkkeet pidentävät elämää.

Muistisairaiden loppuelämästä pitäisi tehdä dokumentti, jotta ihmiset näkisivät, mitä se on. Eikä meillä ole lopulta varaa hoitaa ketään, jos elinikä ei lyhene.

Meillä muistisairas oli kotona todella huonossa kunnossa, mutta kun pääsi hoitokotiin, niin muutamaksi vuodeksi tapahtui elpymistä/paranemista. Syynä ihan se, että lääkkeitä ja ruokaa saa säännöllisesti verrattuna kotihoitoon.

Toki nyt on päästy taas sen kotihoidon voinnin alapuolelle reilusti, kun vuosia on kulunut.

Ihan samanlainen kokemus dementisen appeni suhteen, kotona oli huonossa kunnossa, nukkui aina ja oli huonolla tuulella, jos herätettiin vaikka suihkuun - oli kova nyrkkeilemään ja vain ovelimmat naishoitajat sai tanssin avulla suihkuun.

Kun sitten anoppi ei enää selvinnyt omaishoitajana, pääsi hoitokotiin, joka oli ihan uusi ja taidepainotteinen. Paljon kävi esiintyjiä siellä ja paikka oli tosi viihtyisä, hoitajat näki paljon vaivaa paikan kaunistamisessa, siitä jäi hyvät muistot ja pappa virkistyi siellä silminnähden, kunnes tuli noutaja,

Vierailija
54/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saattanut useita lähimmäisvanhuksia hautaan.Aina se on tapahtunut sairastelun myötä.  JOkainen heistä on todennut toivovansa,että eutanasialaki olisi olemassa.

Olen eläkeläinen, tosin melko nuori ja aika hyväkuntoinenkin vielä, Olenkuitnekin ilmoittanut omille läheisilleni,että tulen tekemään itse eutanasian (eli itsarin) siinä vaiheessa, kun en enää itse kykene vastaamaan elämästäni, tai siinä vaiheessa, jos minuun iskee esim. syöpä. Saattohoitoa on vain paoerilla,olen itse todistanut tilanetta,missä neljon kuolevan huoneessa yksi,se nopeimmin lähtevä huutaa kivuissaan.

Miltä mahtoi tuntu niistä kolmesta muusta tietoisuus siitä, että he ovat itse pian samassa tilanteessa?

Mutta meillä on niin pelkureita poliitikkoja,että ei kukaan nosta eutanasialakia kartalle,koska pelätään äänten menettämistä.  Ja hemmetin kovaahan ne eutanasian kaksinaismoralistiset vastustajat kyllä typeryyksissään huutavatkin.

Vierailija
55/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi vieläkin hankala aihe, kun tullaan heti inttämään että haluatko tappaa minut/vanhempani/läheiseni häh?!?! Näitä täysin pihalla olevia, raihnaisia zombivanhuksia on PALJON ja he kärsivät ihan turhaan.

Älä viitsi provoilla, SINÄ olet itse pihalla, kun et arvosta ihmiselämää.

Olet pirunpalvelija, etkä mikään muu!👿

Minä ainakin haluan vanhempieni elää vaikka 120 vuotiaiksi ja SINÄ et voi heitä tappaa, onneksi.

Vierailija
56/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Amen!

Jätetäänpä hoidot ja lääkitykset pois ja katsotaan kuinka monta vuotta se luoja todellisuudessa antaa.

Vierailija
57/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saattanut useita lähimmäisvanhuksia hautaan.Aina se on tapahtunut sairastelun myötä.  JOkainen heistä on todennut toivovansa,että eutanasialaki olisi olemassa.

Olen eläkeläinen, tosin melko nuori ja aika hyväkuntoinenkin vielä, Olenkuitnekin ilmoittanut omille läheisilleni,että tulen tekemään itse eutanasian (eli itsarin) siinä vaiheessa, kun en enää itse kykene vastaamaan elämästäni, tai siinä vaiheessa, jos minuun iskee esim. syöpä. Saattohoitoa on vain paoerilla,olen itse todistanut tilanetta,missä neljon kuolevan huoneessa yksi,se nopeimmin lähtevä huutaa kivuissaan.

Miltä mahtoi tuntu niistä kolmesta muusta tietoisuus siitä, että he ovat itse pian samassa tilanteessa?

Mutta meillä on niin pelkureita poliitikkoja,että ei kukaan nosta eutanasialakia kartalle,koska pelätään äänten menettämistä.  Ja hemmetin kovaahan ne eutanasian kaksinaismoralistiset vastustajat kyllä typeryyksissään huutavatkin.

Kristitystä näkökulmasta tämä elämä on lahja. Jumala antaa elämän ja päättää milloin synnymme ja milloin kuolemme.

Tämä maallinen elämä on lyhyt välähdys, kuolemanjälkeinen elämä on ikuisuus.

Se toteutuu joko ikuisessa Taivaassa, missä tuskaa ja kipuja ei enää ole, tai sitten ikuisessa Helvetissä.

Vain Raamatullinen Jeesus pelastaa.

Vierailija
58/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet Valehtelija ja Paha ihminen, KUKAAN tuntemani vanhus ei ole koskaan puhunut itsemurhasta, puhumattakaan eutanasiasta, joka jo sananakin on kuin KIROUS JA PERKELEEN HELVETTI.👹

Vierailija
59/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristitystä näkökulmasta tämä elämä on lahja. Jumala antaa elämän ja päättää milloin synnymme ja milloin kuolemme.

Tämä maallinen elämä on lyhyt välähdys, kuolemanjälkeinen elämä on ikuisuus.

Se toteutuu joko ikuisessa Taivaassa, missä tuskaa ja kipuja ei enää ole, tai sitten ikuisessa Helvetissä.

Vain Raamatullinen Jeesus pelastaa.

Silloin ei pidä käyttää mitään hoitoja tai lääkityksiä, nehän pilaa jumalan suunnitelman ihmisen elämän pituudesta.

Vierailija
60/124 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia kehittyy kokoajan, kohta julkaistaan jotain jännää millä nämä vanhukset saadaan korjattua taas elämisen pariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä