Vainajan laskujen maksu on yllättävän helppoa
Olen nyt ikävä kyllä joutunut viimeisen kahden viikon ajan hoitamaan yllättäen kuolleen omaiseni laskuja (vuokra, terveydenhoitomaksut, apteekkilasku jne ). Olin etukäteen kuullut kauhujuttuja siitä, kuinka hankalaa laskujen maksu tällaisessa tapauksessa on: ainoa keino olisi mennä jonottamaan pankin konttoriin ja hoitaa maksut pankin tiskiltä isojen palvelumaksun kera.
Todellisuus on osoittautunut selvästi helpommaksi: allekirjoitan laskun, merkitsen siihen vainajan tilinumeron ja skannaan laskun. Lähetän sen sitten verkkopankin kautta pankkiin maksettavaksi. Palvelumaksua menee tosin 3,40 € / lasku, mutta ei näitä laskuja nyt hirveästi ole, joten noista kertyy vain kohtuullinen summa. Tämä onnistuu ilman, että pankkiin on toimittanut mitään virkatodistuksia kuolinpesän osakkaiden selvittämiseksi. Riittää, että kysymyksessä on selvästi vainajalle osoitettu lasku tai sitten suoraan hautajaisiin tms. kuuluva lasku.
Näin ainakin Nordeassa
Kommentit (64)
Ei tarvitse olla skanneria, koska myös (esim. älypuhelimella otettu) kuva kelpaa. Mikäs sen helpompaa.
Kyllä, helppoa on kuten aloittaja kuvaa. Ainoa hankaluus on, että tilin saldoa ei enää näe mistään, vaan täytyy itse seurata laskujen kertymää ja arvioida, riittävätkö varat.
Asioinnin helppous yllättänyt täälläkin, isämme kuoltua. Ihan helpottavaa koska hoidettavia asioita on p a l j o n.
Helppoa onkin, jos on pankin konttori lähellä. Meiltä se oli lähtenyt jo vuosia sitten, lähin konttori 80 km päässä.