Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vainajan laskujen maksu on yllättävän helppoa

Vierailija
05.10.2023 |

Olen nyt ikävä kyllä joutunut viimeisen kahden viikon ajan hoitamaan yllättäen kuolleen omaiseni laskuja (vuokra, terveydenhoitomaksut, apteekkilasku jne ). Olin etukäteen kuullut kauhujuttuja siitä, kuinka hankalaa laskujen maksu tällaisessa tapauksessa on: ainoa keino olisi mennä jonottamaan pankin konttoriin ja hoitaa maksut pankin tiskiltä isojen palvelumaksun kera.

Todellisuus on osoittautunut selvästi helpommaksi: allekirjoitan laskun, merkitsen siihen vainajan tilinumeron ja skannaan laskun. Lähetän sen sitten verkkopankin kautta pankkiin maksettavaksi. Palvelumaksua menee tosin 3,40 € / lasku, mutta ei näitä laskuja nyt hirveästi ole, joten noista kertyy vain kohtuullinen summa. Tämä onnistuu ilman, että pankkiin on toimittanut mitään virkatodistuksia kuolinpesän osakkaiden selvittämiseksi. Riittää, että kysymyksessä on selvästi vainajalle osoitettu lasku tai sitten suoraan hautajaisiin tms. kuuluva lasku.

Näin ainakin Nordeassa

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole skanneria. Lähin lienee kirjastossa, mutta pankki jossa vanhempieni tilit olivat oli lähempänä, joten miksi olisin kirjastoon lähtenyt jonottelemaan, kun nopeammin pääsin suoraan pankkiin.

Itse siis hoidin vanhempieni laskujen maksamisen heidän kuolemansa jälkeen, enkä sitä nyt kummoisena urakkana pitänyt. Isäni kuoltua taisin käydä pankissa kaikkiaan kolme kertaa. E-laskuinahan meni hänen juoksevat laskunsa kuten yhtiövastike, sähkölaskut jne. Muut kuten hautajaisiin liityvät laskut keräsin isompiin läjiin ja kävin vasta sitten ne maksamassa. Eihän nyt mitään järkeä ole lähteä jokaista laskua erikseen pankkiin maksamaan, kun niissä nyt aina on jonkin verran maksuaikaa ja monella taholla joustoa muutenkin.

Helppoa onkin, jos on pankin konttori lähellä. Meiltä se oli lähtenyt jo vuosia sitten, lähin konttori 80 km päässä.

Vierailija
62/64 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla skanneria, koska myös (esim. älypuhelimella otettu) kuva kelpaa. Mikäs sen helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, helppoa on kuten aloittaja kuvaa. Ainoa hankaluus on, että tilin saldoa ei enää näe mistään, vaan täytyy itse seurata laskujen kertymää ja arvioida, riittävätkö varat. 

Vierailija
64/64 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioinnin helppous yllättänyt täälläkin, isämme kuoltua. Ihan helpottavaa koska hoidettavia asioita on p a l j o n.