Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vainajan laskujen maksu on yllättävän helppoa

Vierailija
05.10.2023 |

Olen nyt ikävä kyllä joutunut viimeisen kahden viikon ajan hoitamaan yllättäen kuolleen omaiseni laskuja (vuokra, terveydenhoitomaksut, apteekkilasku jne ). Olin etukäteen kuullut kauhujuttuja siitä, kuinka hankalaa laskujen maksu tällaisessa tapauksessa on: ainoa keino olisi mennä jonottamaan pankin konttoriin ja hoitaa maksut pankin tiskiltä isojen palvelumaksun kera.

Todellisuus on osoittautunut selvästi helpommaksi: allekirjoitan laskun, merkitsen siihen vainajan tilinumeron ja skannaan laskun. Lähetän sen sitten verkkopankin kautta pankkiin maksettavaksi. Palvelumaksua menee tosin 3,40 € / lasku, mutta ei näitä laskuja nyt hirveästi ole, joten noista kertyy vain kohtuullinen summa. Tämä onnistuu ilman, että pankkiin on toimittanut mitään virkatodistuksia kuolinpesän osakkaiden selvittämiseksi. Riittää, että kysymyksessä on selvästi vainajalle osoitettu lasku tai sitten suoraan hautajaisiin tms. kuuluva lasku.

Näin ainakin Nordeassa

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten skannatun laskun lähettää verkkopankkiin.

Ja miten pääset kuolleen verkkopankkiin vai omalta tililtäsikö maksat.

Vierailija
2/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se tosi helppoa kun äitini kuoli. Äidilläni ei ollut nettipankkia. Keräsin laskut kasaan ja menin osuuspankkiin ja maksoin laskut äidin tililtä. Sain sitten tietää että äidilläni olikin 3 eri tiliä ja rahaa paljon.

No siinä meni sitten asioita selvitellessä muutama viikko mutta ei ollut edes mitään ongelmia kun minä ja veljeni oltiin ainoat perinnön saajat. Oikeusaputoimistosta saimme hiukan apua papereiden teossa eikä se maksanut kuin joku 130 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaudun verkkopankkiin omilla pankkitunnuksillani, valitsen sieltä kohdan viestit / kuolinpesän laskut. Siinä on sitten kohta, johon merkitsen vainajan henkilötunnuksen ja tilinumeron. Skannatun laskun liitän liitetiedostona (sitä varten sivulla on painike). Lasku maksetaan vainajan tililtä.

En siis pääse itse vainajan tilille, mutta pankki maksaa silti laskun vainajan tililtä, kun toimitan sen tätä kautta. Minulla on itsellänikin Nordean verkkopankkitunnukset, mutta lukemieni ohjeiden mukaan tunnistautuminen onnistuu myös muiden pankkien tunnuksilla - tosin vähän eri tavalla. Vainajan tili on Nordeassa.

Ap

Vierailija
4/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan menee näin, jos kuolinpesällä on varoja. Itse hoidan juuri kuolleen omaisen kuolinpesää, joka on varaton, ja mua neuvottiin, ettei mitään laskuja pidä maksaa ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Ainoastaan hautauskulut maksetaan, ja niihinkin haetaan hautausavustusta, jos vainajan tilillä ei ole katetta. Me omaiset maksamme hautakiveen liittyvät kulut, niihin ei saa avustusta. Pitää soitella vainajan vuokranantajalle, puhelinyhtiöihin, sairaalamaksuista ym., ja näiden laskut jäädytetään 3 kk ajaksi, kunnes perunkirjoitus on tehty.

Vierailija
5/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan menee näin, jos kuolinpesällä on varoja. Itse hoidan juuri kuolleen omaisen kuolinpesää, joka on varaton, ja mua neuvottiin, ettei mitään laskuja pidä maksaa ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Ainoastaan hautauskulut maksetaan, ja niihinkin haetaan hautausavustusta, jos vainajan tilillä ei ole katetta. Me omaiset maksamme hautakiveen liittyvät kulut, niihin ei saa avustusta. Pitää soitella vainajan vuokranantajalle, puhelinyhtiöihin, sairaalamaksuista ym., ja näiden laskut jäädytetään 3 kk ajaksi, kunnes perunkirjoitus on tehty.

Ihan totta, että tilanne on täysin eri silloin, jos vainajalta ei jäänyt varoja laskujen maksamiseen. Minä puhuin siitä tilanteesta, jossa varoja on. Olin etukäteen kuvitellut, että laskujen maksu olisi tällöinkin hirveän byrokratian ja vaivan takana, mutta se onkin ollut yllättävän vaivatonta.

Ap

Vierailija
6/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaudun verkkopankkiin omilla pankkitunnuksillani, valitsen sieltä kohdan viestit / kuolinpesän laskut. Siinä on sitten kohta, johon merkitsen vainajan henkilötunnuksen ja tilinumeron. Skannatun laskun liitän liitetiedostona (sitä varten sivulla on painike). Lasku maksetaan vainajan tililtä.

En siis pääse itse vainajan tilille, mutta pankki maksaa silti laskun vainajan tililtä, kun toimitan sen tätä kautta. Minulla on itsellänikin Nordean verkkopankkitunnukset, mutta lukemieni ohjeiden mukaan tunnistautuminen onnistuu myös muiden pankkien tunnuksilla - tosin vähän eri tavalla. Vainajan tili on Nordeassa.

Ap

Vainajalle tulee ja tuli elossa ollessa ilmeisesti kaikki laskut paperilla?

Jos tulisi e-laskut suoraan verkkopankkiin tuo ei onnistuisi.

Vierailija
7/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-Pankissa pystyi maksamaan niin, että laittoi laskut tilinumeroineen ja allekirjoituksineen maksukuoreen ja maksukuori postiin. Näistä taisi kyllä mennä vitonen per lasku, mutta helppoa oli eikä niitä laskujakaan tuhottomasti. E-laskutkin tuli paperisena. Pienemmät laskut maksoin omalta tililtä ja isommat vainajan tililtä.

Vierailija
8/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ohjeistettiin avaamaan tili kuolinpesälle, jonne varoja siirretään kuluja varten. Myös sukuselvitykset tarvittiin.

Vierailija
9/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vainajalle tulee ja tuli elossa ollessa ilmeisesti kaikki laskut paperilla?

Jos tulisi e-laskut suoraan verkkopankkiin tuo ei onnistuisi.

En ole varma, maksaako pankki vainajan e-laskut vielä kuoleman jälkeen. Jos ei, niin sitten pitää ottaa yhteyttä laskuttajaan tai pankkiin ja vaihtaa e-lasku paperilaskuksi.

Ap

Vierailija
10/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksatte ne laskut :D Henkilö on kuollut

Vierailija
11/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ohjeistettiin avaamaan tili kuolinpesälle, jonne varoja siirretään kuluja varten. Myös sukuselvitykset tarvittiin.

Tämä on varmaan tarpeen silloin, jos kuolinpesällä on vielä (kuoleman jälkeen) toimintaa, josta syntyy kuluja, esim. yritys. Hautajais- ja perunkirjoituskulut voi maksaa vainajan nimissä olleelta tililtä.

Ap

Vierailija
12/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaan pitää maksaa, jos vainajan tilillä on rahaa. Kenenkään e tarvi omistaan maksaa, mutta saahan nekin takaisin sitten perinnönjaossa.

Vierailija
13/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaan pitää maksaa, jos vainajan tilillä on rahaa. Kenenkään e tarvi omistaan maksaa, mutta saahan nekin takaisin sitten perinnönjaossa.

Ei tarvitse maksaa. Tuskin kuollutta haittaa luottotiedottomuus.

Vierailija
14/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sinulla ole laillista oikeutta maksaa kuolinpesältä yhtään mitään.

Niin kauaa kuin kuolinpesää ei ole laillisesti jaettu ei vainajan omaisuuteen saa koskea mitenkään.

Vierailija
15/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 piikkiä, 0 maskia, 0 koronaa kirjoitti:

Oliko rokotteet otettuna?

Jos livenä tavattaisiin niin survoisin pesäpallomailan perseeseesi vaikka yleensä jätän hullut rauhaan.

Nettivinkattu!

Vierailija
16/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin kulutusluotot ja pikavipit tappiin kun saatiin tietää että läheinen kuolee pian, lisäksi osamaksut lauloi :D

Vierailija
17/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin kauaa kuin kuolinpesää ei ole laillisesti jaettu ei vainajan omaisuuteen saa koskea mitenkään.

Kyllä sieltä vainajan laskut saa ja pitääkin maksaa.

Vierailija
18/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kuolleen ihmisen laskuja oikeasti maksaa?

Vierailija
19/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä sieltä vainajan laskut saa ja pitääkin maksaa.

No ei kyllä saa. Sinä kun et sitä päätä mikä on vainajan lasku ja mikä ei.

Jos sinua ei ole oikeus määrännyt viralliseksi kuolinpesän selvittäjäksi niin sinulla ei ole oikeutta koskea kuolinpesään.

Ainoastaan oikeus voi sen asian päättää

Vierailija
20/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte olla noin tyhmiä että maksatte kuolleen laskut