Vainajan laskujen maksu on yllättävän helppoa
Olen nyt ikävä kyllä joutunut viimeisen kahden viikon ajan hoitamaan yllättäen kuolleen omaiseni laskuja (vuokra, terveydenhoitomaksut, apteekkilasku jne ). Olin etukäteen kuullut kauhujuttuja siitä, kuinka hankalaa laskujen maksu tällaisessa tapauksessa on: ainoa keino olisi mennä jonottamaan pankin konttoriin ja hoitaa maksut pankin tiskiltä isojen palvelumaksun kera.
Todellisuus on osoittautunut selvästi helpommaksi: allekirjoitan laskun, merkitsen siihen vainajan tilinumeron ja skannaan laskun. Lähetän sen sitten verkkopankin kautta pankkiin maksettavaksi. Palvelumaksua menee tosin 3,40 € / lasku, mutta ei näitä laskuja nyt hirveästi ole, joten noista kertyy vain kohtuullinen summa. Tämä onnistuu ilman, että pankkiin on toimittanut mitään virkatodistuksia kuolinpesän osakkaiden selvittämiseksi. Riittää, että kysymyksessä on selvästi vainajalle osoitettu lasku tai sitten suoraan hautajaisiin tms. kuuluva lasku.
Näin ainakin Nordeassa
Kommentit (64)
Ap. esimerkki toimii, jos on verkkotunnukset samaan pankkiin vainajan kuolinpesän kanssa.
Vainajan verkkotunnukset suljetaan, sillä hetkellä kun pankki on saanut kuolintodistuksen.
Ja tilin avaaminen taas maksaa käyttäjälle.
Eli asia ei muutu sen helpommaksi, jos eri pankki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten skannatun laskun lähettää verkkopankkiin.
Ja miten pääset kuolleen verkkopankkiin vai omalta tililtäsikö maksat.
Kirjaudun verkkopankkiin omilla pankkitunnuksillani, valitsen sieltä kohdan viestit / kuolinpesän laskut. Siinä on sitten kohta, johon merkitsen vainajan henkilötunnuksen ja tilinumeron. Skannatun laskun liitän liitetiedostona (sitä varten sivulla on painike). Lasku maksetaan vainajan tililtä.
En siis pääse itse vainajan tilille, mutta pankki maksaa silti laskun vainajan tililtä, kun toimitan sen tätä kautta. Minulla on itsellänikin Nordean verkkopankkitunnukset, mutta lukemieni ohjeiden mukaan tunnistautuminen onnistuu myös muiden pankkien tunnuksilla - tosin vähän eri tavalla. Vainajan tili on Nordeassa.
Ap
Juuri näin toimitaan siihen asti kunnes perunkirjoitus on tehty. Perunkirjoituksen jälkeen
perikunta valitsee joukostaan pesänhoitajan, joka muiden osakkaiden valtuuttamana
on oikeutettu hoitamaan kuolinpesän tiliä. Itse olen tällainen pesänhoitaja ja pankissa
liitettiin kuolinpesän tili (äidilläni oli vain yksi tili) omien tunnuksieni alle. Sieltä voin nyt sitten hoitaa tulevia pesän maksuja (kiinteistö vielä myymättä). Kyseessä siis
Nordea, muista pankeista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä ohjeistettiin avaamaan tili kuolinpesälle, jonne varoja siirretään kuluja varten. Myös sukuselvitykset tarvittiin.
Kuolinpesän tili on vainajan tili. Ei sitä erikseen tarvitse avata. Pankki muuttaa tilin esim. vainajan nimi ja perään kp, sillä hetkellä kun on saanut kuolintodistuksen viranomaisilta.
Ja miksi ap. pystyy maksamaan vainajan laskut kp. tililtä verkkopankista, niin ap. kuin vainajalla on täynytyt olla sama pankki. Muilla tämä ei onnistu, jos eri pankit tai konttorit.
Ap ei maksanut laskuja verkkopankissa vaan verkkopankin viestillä lähetti laskut pankkiin skannattuna ja pankki maksoi laskut. Saman voi tehdä paperilaskun lähettämällä, sähköpostilla ym.
No ite soitin nordeaan ja maksoin laskut siinä samalla. Puhelimessa pystyy tunnistautumaan kun on sama pankki. Ei tarvi skannailla mitään. Pääsee vielä helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap. esimerkki toimii, jos on verkkotunnukset samaan pankkiin vainajan kuolinpesän kanssa.
Vainajan verkkotunnukset suljetaan, sillä hetkellä kun pankki on saanut kuolintodistuksen.
Ja tilin avaaminen taas maksaa käyttäjälle.
Eli asia ei muutu sen helpommaksi, jos eri pankki.
Asia hoituu yhtä helposti, vaikka olisi eri pankki. Skannatut laskut voi lähettää pankkiin (ainakin Nordeaan) toisenkin pankin pankkitunnuksilla tunnistautumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaudun verkkopankkiin omilla pankkitunnuksillani, valitsen sieltä kohdan viestit / kuolinpesän laskut. Siinä on sitten kohta, johon merkitsen vainajan henkilötunnuksen ja tilinumeron. Skannatun laskun liitän liitetiedostona (sitä varten sivulla on painike). Lasku maksetaan vainajan tililtä.
En siis pääse itse vainajan tilille, mutta pankki maksaa silti laskun vainajan tililtä, kun toimitan sen tätä kautta. Minulla on itsellänikin Nordean verkkopankkitunnukset, mutta lukemieni ohjeiden mukaan tunnistautuminen onnistuu myös muiden pankkien tunnuksilla - tosin vähän eri tavalla. Vainajan tili on Nordeassa.
Ap
Juuri näin toimitaan siihen asti kunnes perunkirjoitus on tehty. Perunkirjoituksen jälkeen
perikunta valitsee joukostaan pesänhoitajan, joka muiden osakkaiden valtuuttamana
on oikeutettu hoitamaan kuolinpesän tiliä. Itse olen tällainen pesänhoitaja ja pankissa
liitettiin kuolinpesän tili (äidilläni oli vain yksi tili) omien tunnuksieni alle. Sieltä voin nyt sitten hoitaa tulevia pesän maksuja (kiinteistö vielä myymättä). Kyseessä siis
Nordea, muista pankeista en tiedä.
Meillä ei ollut pesänhoitaja lainkaan eikä sitä tarvittu mihinkään.
Minä tein jakokirjan perunkirjotusten jälkeen ja sen plus peruskirjan ja liitteiden sekä valtakirjan toiselta pesän osakkaalta kanssa menin pankkiin, jossa varat jaettiin. Ilmoitin verottajalle, että.pesä on jaettu eli päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
No ite soitin nordeaan ja maksoin laskut siinä samalla. Puhelimessa pystyy tunnistautumaan kun on sama pankki. Ei tarvi skannailla mitään. Pääsee vielä helpommalla.
Tämä on toki makuasia. Minusta on paljon helpompaa skannata lasku ja lähettää se netissä kuin ensin jonottaa puhelinpalveluun ja sitten luetella sinne laskun tietoja tili- ja viitenumeroineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei sinulla ole laillista oikeutta maksaa kuolinpesältä yhtään mitään.
Niin kauaa kuin kuolinpesää ei ole laillisesti jaettu ei vainajan omaisuuteen saa koskea mitenkään.
Kyllä sieltä vainajan laskut saa ja pitääkin maksaa.
No ei kyllä saa. Sinä kun et sitä päätä mikä on vainajan lasku ja mikä ei.
Jos sinua ei ole oikeus määrännyt viralliseksi kuolinpesän selvittäjäksi niin sinulla ei ole oikeutta koskea kuolinpesään.
Ainoastaan oikeus voi sen asian päättää
Mikä ihme on virallinen kuolinpesän selvittäjä?
Virallinen kuolinpesän selvittäjä on käräjäoikeuden määräämä riitaisen kuolinpesän selvittäjä. Voi olla myös ulosoton vuoksi pesänjakoa tekevä pesänjakaja.
Itselläni ei ole skanneria. Lähin lienee kirjastossa, mutta pankki jossa vanhempieni tilit olivat oli lähempänä, joten miksi olisin kirjastoon lähtenyt jonottelemaan, kun nopeammin pääsin suoraan pankkiin.
Itse siis hoidin vanhempieni laskujen maksamisen heidän kuolemansa jälkeen, enkä sitä nyt kummoisena urakkana pitänyt. Isäni kuoltua taisin käydä pankissa kaikkiaan kolme kertaa. E-laskuinahan meni hänen juoksevat laskunsa kuten yhtiövastike, sähkölaskut jne. Muut kuten hautajaisiin liityvät laskut keräsin isompiin läjiin ja kävin vasta sitten ne maksamassa. Eihän nyt mitään järkeä ole lähteä jokaista laskua erikseen pankkiin maksamaan, kun niissä nyt aina on jonkin verran maksuaikaa ja monella taholla joustoa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä ohjeistettiin avaamaan tili kuolinpesälle, jonne varoja siirretään kuluja varten. Myös sukuselvitykset tarvittiin.
Kuolinpesän tili on vainajan tili. Ei sitä erikseen tarvitse avata. Pankki muuttaa tilin esim. vainajan nimi ja perään kp, sillä hetkellä kun on saanut kuolintodistuksen viranomaisilta.
Joskus suurin osa vainajan rahoista on jollain sijoitustilillä, jolta ei pysty suoraan maksamaan laskuja. Tällöin pankki voi ohjeistaa avaamaan erillisen kulutilin, jolle voi jo ennen perunkirjoista siirtää kaikkien tiedossa olevien kuolinpesän osakkaiden suostumuksella rahaa vainajan muilta tileiltä laskujen maksua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vainajalle tulee ja tuli elossa ollessa ilmeisesti kaikki laskut paperilla?
Jos tulisi e-laskut suoraan verkkopankkiin tuo ei onnistuisi.
Pankki saa tiedon henkilön kuolemasta ja siinä samalla pankkitunnukset suljetaan ja kaikki e-laskut perutaan eli ne tulevat paperisina vainajan kotiosoitteeseen.
Hemmetin vainajat kun ei lopeta shoppailua, jatkuvasti tulee luottokorttilaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin vainajat kun ei lopeta shoppailua, jatkuvasti tulee luottokorttilaskuja.
Harva osaa ajoittaa kuolemansa niin, että kaikki laskut on kuolinpäivänä maksettu eikä mitään laskuja ole enää tulossa. Jos esim. kuolee sairaalassa, niin sairaalalasku tulee vasta kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus suurin osa vainajan rahoista on jollain sijoitustilillä, jolta ei pysty suoraan maksamaan laskuja. Tällöin pankki voi ohjeistaa avaamaan erillisen kulutilin, jolle voi jo ennen perunkirjoista siirtää kaikkien tiedossa olevien kuolinpesän osakkaiden suostumuksella rahaa vainajan muilta tileiltä laskujen maksua varten.
Kulutilissä on myös se puoli, että sen pystyy jo ennen perunkirjoitusta liittämään (muiden osakkaiden suostumuksella) jonkin osakkaan verkkopankkiin. Silloin tämä osakas pystyy maksamaan siltä laskuja suoraan samaan tapaan kuin omalta tililtään.
No kyllä ne vainajan laskut on maksettava halusi tai ei jos vainajan tilillä on rahaa. Ja Nordean verkkopankissa homma hoitui helposti. Ei ole sama pankki kuin vainajalla. Perunkirjaan ne laskut sitten merkitään. Ei sieltä omia laskuja voi maksaa ym. Just lopetin Nordeassa kuolinpesän/isäni tilin ja näin se homma meni.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kuolleen ihmisen laskuja oikeasti maksaa?
Tietysti pitää. Vainajalle tulee yleensä vielä sähkölaskuja, koska ne laskutetaan takautuvasti. Ja jos vainaja asui vuokralla ja vuokra-asuntoa ei pysty samantien tyhjentämään, on vuokranantajalle maksettava vuokraa siltä ajalta, kun asuntoa vielä pidetään vainajan nimissä.
Myös perunkirjoituskulut, virkatodistukset, sukuselvitykset maksetaan vainajan tililtä, jos siellä rahaa on. Samoin kaikki hautaukseen liittyvät kulut.
Jos vainaja on täysin varaton, silloin ei tarvitse perillisten mitään maksaa, mutta on myös osoitettava, että vainaja oli varaton. Ei voi tehdä niin, että ilmoittaisi pesän varattomaksi ja silti siellä olisi rahaa maksaa nämä kulut.
Hautauskuluihin voi saada sitten avustusta, mutta ei esim. muistotilaisuuden järjestämiseen. Eikä hautakiveen, sitä ei ole pakko hankkia.
Halutessaan voi tietysti maksaa kaiken myös perillisen itsensä tililtä, ei siihen estettä ole. Mutta jos ei itselläänkään ole varaa, niin sitten on mentävä pienin menoin ja haettava avustusta. Perunkirjoituksesta käydään läpi vainajan tilit ja silloin viimeistään selviää, onko siellä rahaa vai ei ja minkä verran.
Kuolinpesälle tulee laskuja usein vielä kuoleman jälkeen, esim. vainajan sairaalamaksut, mahdolliset ambulanssikuljetukset jne. Ne saa maksaa sieltä vainajan itsensä tililtä, mikäli siellä varoja on.
Niin kauan kuin tilillä yhtään lanttia on, kaikki maksut ja vainajan mahdolliset velatkin otetaan sieltä. Ne on perikunnan maksettava. Sitten vasta kun vainajan tilit on tyhjät eikä kiinteää omaisuuttakaan ole, perilliset vapautuu maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tulisi e-laskut suoraan verkkopankkiin tuo ei onnistuisi.Pankki saa tiedon henkilön kuolemasta ja siinä samalla pankkitunnukset suljetaan ja kaikki e-laskut perutaan eli ne tulevat paperisina vainajan kotiosoitteeseen.
En tiedä missä pankissa noin on toimittu vaiko missään, mutta tuo ei ole ainakaan Osuuspankin käytäntö, vaan kyllä ne e-laskut meni isänikin kuoltua hänen tililtään suoraan ihan entiseen malliin.
Tällainen ohjeistus löytyy myös Osuuspankin sivuilta: "Tarkista kuolinpesän mahdolliset e-laskut ja suoramaksut ja irtisano tarpeettomat laskut puhelimitse tai osuuspankin konttorilla. Muuten ne pysyvät ennallaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tulisi e-laskut suoraan verkkopankkiin tuo ei onnistuisi.Pankki saa tiedon henkilön kuolemasta ja siinä samalla pankkitunnukset suljetaan ja kaikki e-laskut perutaan eli ne tulevat paperisina vainajan kotiosoitteeseen.
En tiedä missä pankissa noin on toimittu vaiko missään, mutta tuo ei ole ainakaan Osuuspankin käytäntö, vaan kyllä ne e-laskut meni isänikin kuoltua hänen tililtään suoraan ihan entiseen malliin.
Tällainen ohjeistus löytyy myös Osuuspankin sivuilta: "Tarkista kuolinpesän mahdolliset e-laskut ja suoramaksut ja irtisano tarpeettomat laskut puhelimitse tai osuuspankin konttorilla. Muuten ne pysyvät ennallaan."
Ehkä tässä on sitten eroja pankkien välillä. Minä sain juuri tällä viikolla Nordeasta kirjeen, jossa on ohjeita kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon. Niissä lukee mm: "Vainajan elinaikanaan tekemät maksupalvelu- ja suoraveloitusmaksusopimukset pysyvät voimassa. Sitä vastoin e-laskujen voimassaolot päättyvät."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä tässä on sitten eroja pankkien välillä. Minä sain juuri tällä viikolla Nordeasta kirjeen, jossa on ohjeita kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon. Niissä lukee mm: "Vainajan elinaikanaan tekemät maksupalvelu- ja suoraveloitusmaksusopimukset pysyvät voimassa. Sitä vastoin e-laskujen voimassaolot päättyvät."
Joo kyllä Nordeassa ainakin suoraveloitustoiminta jatkuu normaaliin tapaan, ja sehän se kaikkein helpoin maksutapa onkin. Ei tarvinnut tehdä mitään, pankki veloitti automaattisesti maksut kuolinpesän tililtä eräpäivänä.
Onneksi äitini oli tehnyt suoramaksusopimukset kaikista toistuvaismaksuistaan.
Mikä ei tietysti pätenyt muihin laskuihin, hautauskuluihin ym.
Se hoituu joko paperilaskut lähettämällätai kuten itse tein sähköpostilla lähetin laskut nimetylle pank7n virkailijalle.
Yhtä helppoa oli, mitään virkatodistuksia ym ei tarvittu.