Mitä ihmiset saa irti semmosesta elämästä että käy töissä ja tulee loppupäiväksi kotia ja sama oravanpyörä jatkuu?
Vapaa-aikaa ei ole juuri lainkaan ja silloin kun on niin olet väsynyt. Itse olen ollut nyt työttömänä pitempään ja ei voisi vähempää enää kiinnostaa palata työelämään kun se on niin kuluttavaa henkisesti ja fyysisesti sekä kaikki vapaa-aika menee ja palkkakin on pieni. Miksi minun pitäisi kerätä omaisuutta tai mitä sillä rahalla pitäisi tehdä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
No ite ajattelen niin, että jos me kaikki tehtäis sama valinta, että oltais vaan kotona päivät pitkät, jäis yhteiskunnassa moni asia hoitamatta: ruoka, puhtaus, terveys, koulutus, tavaroiden ja palveluiden valmistus. Lapset, sairaat ja vanhukset pitää niiden elättää, jotka ovat terveitä ja työkykyisiä. Siksi käyn töissä.
Ai jaa. No, sinähän ajattelet jalosti ja pyyteettömästi sitten. Minä käyn töissä siksi, että saan siten huomattavasti paremman elintason kuin työttömänä. Perheellisenä eleltäisiin aika niukalla budjetilla pelkillä päivärahoilla. Kun m vanhemmat tienataan hyväpalkkaisessa työssä, on mahdollista tehdä kaikkea kivaa, kuten matkustella ja harrastaa, ja tehdä heräteostoksiakin. Jos elelisin yksin sinkkuna, tekisin luultavasti pelkästään keikkaa, ja keräisin näin rahat reissamiseen. Sitten oleilisin ulkomailla kunnes rahat loppu, ja palaisin taas keräämään uutta kassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä tuohon nyt sanoisi. Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien töissä aina kun on mitä tahansa hommaa saanut, samoin opintojen ohessa. Nyt 40-vuotiaina meillä on oma omistusasunto omalla tontilla Helsingissä, oma auto, oma mökki järvenrannalla. Kaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riitää, ostan sen mitä haluan, tilillä on myös rahaa odottamattomiin menoihin, voitaisiin vaikka ostaa uusi auto käteisellä, jos tulisi pakottava tarve. Vapaa-aika on mukavaa, kun voi tehdä vaikka viikonloppureissun johonkin kivaan ulkomaan kohteeseen katsomaan suosikkibändin keikkaa.
Työpäivän jälkeen ehtii tehdä paljon asioita, harrastaa, lähteä vaikka shoppailemaan tai viettämään iltaa. Eihän se vapaa-ajan määrä korvaa sitä, kuinka aloitekykyinen tai ahkera olet. Sinulle ap, ei taida riittää koko päivä edes siihen, että peseydyt ja käyt kaupassa. Toimettomuus passivoi, ja elämäsi menee ohi kotona maatessa. Sekö sitten on kivaa siinää työttömän vapaassa ajassa?
Jaa. En ole käynyt 10v helsingissä enkä ole menossakaan. Mökki olisi valtava riesa kaikkine turhine töineen enkä käy shoppailemassa, kun en muutenkaan osta mitään ellei ole ihan pakko. Aika kuluu mukavasti kotona koneella, salilla tai treeneissä, eikä sitä millään kaikkeen edes riitä.
No, aivan sama mulle, mitä sinä teet, kunhat et jatkossa tee sitä yhteiskunnan verovaroilla. Jos sulle riittää kotona loikoilu niin antaa vaan loikottaa, jos vielä tukileikkurien jälkeenkin, pystyt itse kustantamaan loikoilusi. Ei tarvitse tulla Helsinkiin, aivan sama missä pyörit, kerroinkin siitä, mitä itse olen palkkarahoillani saanut ja olen todennut sen ihan itselleni mieluisaksi.
Miksi en jatkossa tekisi sitä yhteiskunnan rahoilla, kun olen tähänkin asti tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin töissä meni 2 tuntia aamulla laittautumiseen, 1 tunti työmatka, 8-10 tuntia töissä, 1 tunti työmatka kotiin, ei jäänyt yhtään vapaa aikaa...
Hirveän moni unohtaa sen että työ vie vain sen 8h pois päivästä. Ei todellakaan mene näin, siihen tulee työmatkat, heräämiset yms. Kaikki ei asu työnsä vieressä tai ole nopeita heräämään
Kai työttömänkin pitää jossain vaiheessa päivää herätä?
Ehkä, mutta voi vapaasti valita itse heräämisensä ajankohdan. Jos väsyttää, niin kääntää vaan kylkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennän asunto- ja autolainaa. Eläke tulee aikanaan olemaan parempi kuin keskimääräisellä duunarilla.
Saanko kysyä ikääsi? Jos olet alle 50-v., niin on naiivia ajatella pääsevänsä joskus eläkkeelle. Eläkejärjestelmä on tehty suuria ikäluokkia varten.
Mitäs sitä sitten on edessä, kun ikää on vaikkapa 65v?
Eihän kukaan jaksa/pysty hautaan asti töissä olemaan..
Valivaliuliuli
Niin kamalata elo tää
Ei ykskään muu voi ymmärtää
Ei ole Suomi suloinen
Ei lastans helli hyräillen
Ain rinnoiltans vain pois se sulkee
Ylpeänä ohi kulkee
Maahan polkee vaatien
Pirujansa laatien
Ei anna maata rauhas lasten
Nyrkilläns lyö naamaa vasten
Tahtoo työhön pojan panna
Taakkans aina kanna kanna
Paha onpi isänmaamme
Siltä turpaan aina saamme
Ihmisarvo mennyt meillä
Paremp on se nytten heillä
Vali vali uli uli
Kaikuu itku vetten yli
Niin kylmä onpi äitins syli
Puro sanoi puli puli
Työtä en ma tahdo en
Mieluummin ma loikoilen
Ennen vaikka pois ma kuolen
Jospa sossu täyttää suolen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin töissä meni 2 tuntia aamulla laittautumiseen, 1 tunti työmatka, 8-10 tuntia töissä, 1 tunti työmatka kotiin, ei jäänyt yhtään vapaa aikaa...
Hirveän moni unohtaa sen että työ vie vain sen 8h pois päivästä. Ei todellakaan mene näin, siihen tulee työmatkat, heräämiset yms. Kaikki ei asu työnsä vieressä tai ole nopeita heräämään
Ei tarvitse, voi nukkua vaikka koko päivän. Ja heräämiseen voi käyttää vaikka koko päivän aikaa ja silti on vapaa-aikaa mielin määrin
Vierailija kirjoitti:
No mitäs olet ap vapaa-ajallasi tänään tehnyt?
Aamulla heräsin, kasilta istuin koneen ääreen ja koodasin viiteen asti ja sen jälkeen piirtelin vähän spritejä. Kuudelta lähdin salille, sitten potkunyrkkeilyyn ja sieltä tultuani olen vaan rötvännyt. Välillä olen toki vähän syöny, juonut kahvia, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennän asunto- ja autolainaa. Eläke tulee aikanaan olemaan parempi kuin keskimääräisellä duunarilla.
Saanko kysyä ikääsi? Jos olet alle 50-v., niin on naiivia ajatella pääsevänsä joskus eläkkeelle. Eläkejärjestelmä on tehty suuria ikäluokkia varten.
Epäilemättä noin, jos nykyhallituksen kaltaiset kokoonpanot saavat päättää. Olen kuitenkin 50+ joten minun ei tarvitse moisia spekulaatioita pyöritellä.
Lähdin oravanpyörästä. Nyt on vähemmän töitä ja vähemmän rahaa, mutta enemmän aikaa ja hyvinvointia. Työ ei ole kaikki.
Toki jos olisin kouluttautunut ja edennyt uralla, enkä saanut perhettä 20 vuotiaana niin palkka voisi olla hieman eri.. mutta se että käteen saa 2000 ei ole sen arvoista, että juoksen oravanpyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi pienipalkkaisena menettää kaikki vapaa-aika ja mahdollistaa yrityksen pomon luksuselämä? Mitä minä siitä hyödyn?
-ap
Kaikki meistä ei räkineet kattoon koulussa. Siitä matalapalkkatyöstä saat kiittää ainoastaan itseäsi.
On siinä se hyvä puoli että työttömänä mulla on vapaa-aikaa enkä menetä ainoaa elämääni johonkin työntekoon. Pienipalkkaisen ei kannata käydä töissä, mielummin elän työmarkkinatuella kuin teen matalapalkkatöitä.
No, et menetä elämääsi työntekoon, mutta mitä se sinun elämäsi sitten on? Kitkuttelua päivästä toiseen, joku laite kodissa lahoaa niin taas kitkuttelet vuoden tai pari, että saat kulut kuitattua? Rahat ei riitä mielekkäisiin vaatteisiin, ei mielekkääseen ruokaan, ei matkailuun. Mutta toki, elä kuten haluat. Kohta onneksi yhteiskunnan rahoitus heikkenee näihin omaehtoisiin leppoistamisiin.
Mikä laite? Ei minulla oikein ole muita laitteita kuin pesukone, kahvinkeitin, mikro ja airfryer. Mikrot on joku 10v vanha ja pesukoneen sain torista ilmaiseksi. Puhelimen ostin juuri, kiinalainen pieni android 50 euroa torissa, kestänee seuraavat kolme vuotta. Tietokoneeseen toki menee joskus rahaa, mutta nekin on joitain satasia vuodessa, ei mitään merkitystä. Vaatteita on kaapissa, jotkin niistä 10v vanhoja, ihan hyviä. Ruokaan menee kymppi päivässä, sillä saa riittävän terveellisesti 3000kcal päivässä. Matkustelu ei kiinnosta, mutta rahaa jää kyllä sen verran säästöön että siihenkin olisi varaa vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mitä kodilla tehdään jos siellä ei käytännössä edes olla tai joku kuolee ennen eläkeikää? Että joku asuu työpaikalla. Vaikka pakko tietenkin jotenkin pyörittää tiettyjä asioita, että kaikki toimii.
No, minä teen töitä enimmäkseen kotona. Kyllä, asun työpaikallani. Työpäiväni on 7,5 tuntia, avaan koneen noin 7.30. Pidän 8.45 kahvitauon yhdessä tiimini kanssa. Klo 12 - 13 pidän lounas- ja ulkoilutauon, Iltapäivällä jatkan töitä noin 16.30 - 16.45 saakka, jolloin työkone menee kiinni. Kai tää on oravanpyörä, mutta tulen toimeen ihan mukavasti ja työni on enimmäkseen mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite ajattelen niin, että jos me kaikki tehtäis sama valinta, että oltais vaan kotona päivät pitkät, jäis yhteiskunnassa moni asia hoitamatta: ruoka, puhtaus, terveys, koulutus, tavaroiden ja palveluiden valmistus. Lapset, sairaat ja vanhukset pitää niiden elättää, jotka ovat terveitä ja työkykyisiä. Siksi käyn töissä.
Kivasti ajateltu. Mielestäni elämän tarkoitus on tehdä elämästä muille vähän helpompaa. Itse lähihoitajana huolehdin työpäivän ajan jonkun toisen iäkkäistä vanhemmista, jotta hänen ei tarvitse jäädä kotiin heitä hoitamaan. Hän saattaa olla vaikka se, joka leikkaa hiukseni tai joka järjestelee kaupassa ruokatarvikkeita hyllyyn, jotta voin työpäivän jälkeen vain mennä ja noukkia sieltä kärryyn mitä haluan. Pyöritetään yhdessä tätä yhteiskuntaa.
Olet kyllä oikealla alalla. Itseäni ei kiinnosta yhtään muiden ihmisten hyvinvointi vaan se että voin rahoittaa oman elämäni, toki siitä varmasti joku hyötyy kun kaikki työ hyödyttää jollain tavalla muitakin kuin sitä tekijäänsä. Joskus painiskelin asian kanssa kun en halunnut tehdä töitä "muita varten" mutta tajusin myöhemmin että tietenkin sitä itseään varten tekee.
Minulla ei ole perhettä, lemmikkejä tai muutakaan mistä pitäisi huolehtia. Onneksi ei olla kaikki samanlaisia:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, voi nukkua vaikka koko päivän. Ja heräämiseen voi käyttää vaikka koko päivän aikaa ja silti on vapaa-aikaa mielin määrin
Ei terve, energinen ihminen halua nukkua koko päivää. Jos näin on niin on todennäköisesti pahasti masentunut tai terveys muuten vaan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi pienipalkkaisena menettää kaikki vapaa-aika ja mahdollistaa yrityksen pomon luksuselämä? Mitä minä siitä hyödyn?
-ap
Kaikki meistä ei räkineet kattoon koulussa. Siitä matalapalkkatyöstä saat kiittää ainoastaan itseäsi.
Matalapalkkatyökin on tärkeää ja moni tekee sitä ihan mielellään. Ei kannata uskoa kaikkeen valitukseen mitä lehdissä lukee. Työelämässä on edelleen valinnanvaraa erilaisille tavoitteille ja luonteille.
Vierailija kirjoitti:
Kun syö terveellisesti, liikkuu&nukkuu hyvin niin jaksaa paljonkin asioita! Herään klo 5 töihin, töistä pääsen klo 14 ja sitten on joko salitreeni tai ratsastus, sen jälkeen koirien kanssa 1,5h lenkille (samalla nään usein kavereita lenkin merkeissä) ja illasta puolison kanssa aikaa+kotitöitä. Arki on ihanaa! Kun sen täyttää mielekkäillä asioilla. Vaikka työni on fyysistä niin jaksan terveellisellä elämäntavoilla myös harrastaa. En halua lapsia sotkemaan elämääni.
Jos käyttäisin töihin matkoineen 9h ja 7h nukkumiseen, ei aikaa jäisi enää kuin 8h. Siitä kaikki ruoanlaitot, siivoukset, ym. pakolliset pskahommat ja treeniaika pois, niin eipä siinä enää paljon muuta ehdi.
Vierailija kirjoitti:
No, mitä tuohon nyt sanoisi. Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien töissä aina kun on mitä tahansa hommaa saanut, samoin opintojen ohessa. Nyt 40-vuotiaina meillä on oma omistusasunto omalla tontilla Helsingissä, oma auto, oma mökki järvenrannalla. Kaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riitää, ostan sen mitä haluan, tilillä on myös rahaa odottamattomiin menoihin, voitaisiin vaikka ostaa uusi auto käteisellä, jos tulisi pakottava tarve. Vapaa-aika on mukavaa, kun voi tehdä vaikka viikonloppureissun johonkin kivaan ulkomaan kohteeseen katsomaan suosikkibändin keikkaa.
Työpäivän jälkeen ehtii tehdä paljon asioita, harrastaa, lähteä vaikka shoppailemaan tai viettämään iltaa. Eihän se vapaa-ajan määrä korvaa sitä, kuinka aloitekykyinen tai ahkera olet. Sinulle ap, ei taida riittää koko päivä edes siihen, että peseydyt ja käyt kaupassa. Toimettomuus passivoi, ja elämäsi menee ohi kotona maatessa. Sekö sitten on kivaa siinää työttömän vapaassa ajassa?
Tämä oli kuin suoraan omasta pelikirjastani! Ahkeruus ja asenne kunniaan! Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terve, energinen ihminen halua nukkua koko päivää. Jos näin on niin on todennäköisesti pahasti masentunut tai terveys muuten vaan mennyt.
Pointti oli kai siinä vaikka työtönkin herää niin hänellä se heräämiseen käytetty aika ei ole pois vapaa-ajasta kuten työssäkäyvillä. Vaikka työtön nukkuisi pari tuntia pitempään niin hänellä on aina yhtä paljon vapaa-aikaa, koska ei ole tarvetta seuraavana päivänä olla tietyssä paikassa klo x. Hän voi vaikka valvoa myöhempään, työssäkäyvä ei voi valvoa ja hänen vapaa-aikansa on aina sama
Aivan kuin yhteiskunta toimisi ilman matalapalkka-aloja.
On joo köyhyys oma vika, mitäs ei opiskelu maistunut. Korkeakoulutus ei takaa hyväpalkkaista työtä.
Työtä tekevät köyhät, jotka saavat muös tukia palkan lisäksi, mahdollistavat sen ettei palkat nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
On siinä se hyvä puoli että työttömänä mulla on vapaa-aikaa enkä menetä ainoaa elämääni johonkin työntekoon. Pienipalkkaisen ei kannata käydä töissä, mielummin elän työmarkkinatuella kuin teen matalapalkkatöitä.
Älä sitten valita kun eläkkeesi tulee olemaan kaaaapea!
Ihan sama, siinä iässä ei enää tarvi rahaa humputuksiin niin kuin nuorempana.
Joo mutta ei ole käynyt mielessä, että voit sairastua ja joudut olemaan sairaalahoidossa jota on hankala maksaa huonosta eläkkeestä ja lääke kulut voi kuukaudessa olla niin isot, että joudut syömään kynsiä, kun ruokaa ei riitä rahat.
Työttömyydessä on se huono puoli, että rahaa on aina vähän, mihinkään ei ole varaa ja vanhana löydät edestäsi sen, että työeläkettä ei ole kertynyt. Elämä on yhtä kitumista ja sentin venyttämistä.
Jos taas menisi töihin, voisi saada mukavia työkavereita, käydä pikkujouluissa ja muissa työpaikan tapahtumissa ja jos kuuluu liitton pääsee sen mukana moneen mukavaan kiinni.
Rahaa on joskus huvituksiinkin ym .
Jos on terve, kyllä töissäkäynti aina kotona venymisen voittaa .
Olen kokeillut monia töitä (sekä koodaushommia toimistossa että ns. oikeita töitä) ja onnellinen olen ollut vain työttömänä kotona koneella istuen. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reality strikes:
Perheellisen on tässä pakko!!!! mennä töihin
En voi jäädä sänkyyn makamaan, sillä ei laskuja makseta.Ihan yhtä pakko on pergettömän mennä töihin!!!!! Ei niitä laskuja kukaan muu maksa
eikä puolison kanssa voi jakaa kuluja!!!!!
Kela maksaa.
Ei. Ei pidä. Itse vietän talvikuukaudet jonkinmoisessa horroksessa.