Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmiset saa irti semmosesta elämästä että käy töissä ja tulee loppupäiväksi kotia ja sama oravanpyörä jatkuu?

Vierailija
05.10.2023 |

Vapaa-aikaa ei ole juuri lainkaan ja silloin kun on niin olet väsynyt. Itse olen ollut nyt työttömänä pitempään ja ei voisi vähempää enää kiinnostaa palata työelämään kun se on niin kuluttavaa henkisesti ja fyysisesti sekä kaikki vapaa-aika menee ja palkkakin on pieni. Miksi minun pitäisi kerätä omaisuutta tai mitä sillä rahalla pitäisi tehdä?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin työttömyysajan ajan tuhalaamisena. Riippuu myös mitä työtä tekee. Jos kokee saavansa työstä palkan lisäksi muutakin on win-win-tilanteessa ja kyllähän taloudellinen vakaus antaa vapautta, jota työttömän tuloilla ei ole. Lisäksi työn kautta tulee sosiaalista kanssakäymistä sekä merkitystä elämään enemmän, kuin oman navan ympärillä ja lähiympäristössä luuhaamalla.

Vierailija
42/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi pienipalkkaisena menettää kaikki vapaa-aika ja mahdollistaa yrityksen pomon luksuselämä? Mitä minä siitä hyödyn?

-ap

Voi hyvä ihme - sinulle maksetaan siitä!!! Jos sun tuet eivät olisi sillä tasolla kuin nyt, narina loppuisi aika äkkiä.

Jos työstä maksettaisiin riittävästi niin voisin harkita työntekoa mutta kun on matalapalkat niin jatkan työttömyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi pienipalkkaisena menettää kaikki vapaa-aika ja mahdollistaa yrityksen pomon luksuselämä? Mitä minä siitä hyödyn?

-ap

Voi hyvä ihme - sinulle maksetaan siitä!!! Jos sun tuet eivät olisi sillä tasolla kuin nyt, narina loppuisi aika äkkiä.

Jos työstä maksettaisiin riittävästi niin voisin harkita työntekoa mutta kun on matalapalkat niin jatkan työttömyyttä.

Uhriudu sitten siellä kuopassasi jonka olet itse kaivanut.

Vierailija
44/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa on olla lisääntymättä ja tuottamatta lisää tietoista elämää nauttimaan tästä ihanuudesta joka jokaista syntynyttä tässä maailmassa odottaa.

Taas tulee miinustä tähän ja sitten samat ihmiset jatkavat valitusta sairauksistaan, talousvaikeuksistaan, ihmissuhdeongelmistaan, yhteiskunnan ongelmista jne. ja päättävät sitten tuottaa lisää kärsijöitä nauttimaan samasta ihanuudesta. Näiltä lupaa kysymättä ja saamatta, omista itsekkäistä syistään.

Vierailija
45/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kaikki meistä ei räkineet kattoon koulussa. Siitä matalapalkkatyöstä saat kiittää ainoastaan itseäsi.

On siinä se hyvä puoli että työttömänä mulla on vapaa-aikaa enkä menetä ainoaa elämääni johonkin työntekoon. Pienipalkkaisen ei kannata käydä töissä, mielummin elän työmarkkinatuella kuin teen matalapalkkatöitä.

Vierailija
46/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä koin työttömyysajan ajan tuhalaamisena. Riippuu myös mitä työtä tekee. Jos kokee saavansa työstä palkan lisäksi muutakin on win-win-tilanteessa ja kyllähän taloudellinen vakaus antaa vapautta, jota työttömän tuloilla ei ole. Lisäksi työn kautta tulee sosiaalista kanssakäymistä sekä merkitystä elämään enemmän, kuin oman navan ympärillä ja lähiympäristössä luuhaamalla.

En kaipaa elämääni merkitystä enkä sosiaalista kanssakäymistä, jälkimmäistä saan harrastuksissa ihan riittävästi. Toisaalta luuhaan joka tapauksessa aina lähiympäristössä, missäs muuallakaan.

Vierailija
47/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reality strikes:

Perheellisen on tässä pakko!!!! mennä töihin

En voi jäädä sänkyyn makamaan, sillä ei laskuja makseta.

Onneksi kenenkään ei ole pakko olla perheellinen.

Vierailija
48/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs olet ap vapaa-ajallasi tänään tehnyt?

Vierailija
49/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni perusteella suurin osa pyörittää sitä oravanpyörää ihan vain elääkseen, ei mihinkään suureellisien haaveiden tai ison rahapotin keräämiseen. Monella meistä on se kokopäivätyö, lapsia, harrastukset, parisuhde, ystävät ja näiden elämän osa-alueiden "ylläpito" vie käytännössä sen koko ajan päivästä.

En minäkään tästä erityisesti nauti, mutta sentään tykkään siitä mitä teen ja tulen toimeen. Minulle tämä on parempi kuin pennin venyttäminen ja kotona homehtuminen.

Ihan hyvä vastaus, enkä varsinaisesti ole erimieltä mutta koska tämä on keskustelu niin mites kun työ veisi ajan ja energian siten että harrastuksille, perheelle tai mille hyvänsä ei niiyä enää riittäisi? Ja mites jos sitä penniä pitäisi venyttää töissäkäynnistä huolimatta?

Sivuhuomautuksena; Eihän työttömän tarvitse kotona homehtua, päinvastoin aikaa jää enemmän harrastuksille. Voi vaikka asua teltassa. Ja penninvenytyshän on luontoteko, kuluttamista pitäisi yleisesti vähentää. Tiukka budjetti auttaa ehkä karsimaan turhakkeet kulutustottumuksista.

Vierailija
50/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitä kodilla tehdään jos siellä ei käytännössä edes olla tai joku kuolee ennen eläkeikää? Että joku asuu työpaikalla. Vaikka pakko tietenkin jotenkin pyörittää tiettyjä asioita, että kaikki toimii.

Aika harva työpaikalla asuu, jollei etätöitä tee. Työpäivän mitta on 8 tuntia normiduunissa.

Jos heräät klo 7 käytät valmistautumiseen tunnin ja työmatka voi olla tunti kaikkineen. Sama iltapäivällä +kauppa. Ja osalla ylityöt. Sama jatkuu vuosikymmeniä. Ellei ole yrittäjä tai etätyö. Joustot. Joistakin tuntuu kuin olisi koko ajan työpaikalla henkisesti vaikka käy välillä kotona. Ja se voi olla piinaavaa.

Sinä olet se sama jahkaaja, joka on jo kuukausia pohtinut syitä miksi ei kannata, käydä kouluja eikä mennä töihin, joihin joutuisi hakemaan, jossa olisi liian pieni palkka, josta ei saisi eläkettä, kun menisi kaikki vapaa aika ja mahdollinen vaimo veisi ne rahat, kun ne naiset nyt vaan ovat semmoisia lorttoja, jotka ovat yleensä lihavia, eikä niitten kanssa kannata tehdä lapsia, koska ne vievät ne ja vaativat elatusmaksuja, eikä ne ole edes omia ne lapset, joita sitten täytyisi elättää ja pomo on liian varakas ja ahne ja vaatii tekemään töitä, puhumattakaan hallituksesta. Miten päästä eläkkeelle?

Suomi on masentava ja ihan pska maa.

Vierailija
51/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kaikki meistä ei räkineet kattoon koulussa. Siitä matalapalkkatyöstä saat kiittää ainoastaan itseäsi.

On siinä se hyvä puoli että työttömänä mulla on vapaa-aikaa enkä menetä ainoaa elämääni johonkin työntekoon. Pienipalkkaisen ei kannata käydä töissä, mielummin elän työmarkkinatuella kuin teen matalapalkkatöitä.

On vapaa-aikaa, mutta ei rahaa. Olin itse työkyvytön pitkään ja tein osa-aikatöitä. Nyt 95 % etänä ja käteen tulee reilu 2300 euroa kuussa. Nautin.

Vierailija
52/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, ainakaan jos tulot on alle 50k/v ja siksi moni onkin salaa tyytyväinen kun saa potkut viisikymppisenä muutosneuvotteluissa. Ulospäin pitää näyttää maansa myyneeltä, mutta sisäisesti on ensi kertaa elämässään aidosti on onnellinen.

Vierailija
53/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitä tuohon nyt sanoisi. Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien töissä aina kun on mitä tahansa hommaa saanut, samoin opintojen ohessa. Nyt 40-vuotiaina meillä on oma omistusasunto omalla tontilla Helsingissä, oma auto, oma mökki järvenrannalla. Kaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riitää, ostan sen mitä haluan, tilillä on myös rahaa odottamattomiin menoihin, voitaisiin vaikka ostaa uusi auto käteisellä, jos tulisi pakottava tarve. Vapaa-aika on mukavaa, kun voi tehdä vaikka viikonloppureissun johonkin kivaan ulkomaan kohteeseen katsomaan suosikkibändin keikkaa.

Työpäivän jälkeen ehtii tehdä paljon asioita, harrastaa, lähteä vaikka shoppailemaan tai viettämään iltaa. Eihän se vapaa-ajan määrä korvaa sitä, kuinka aloitekykyinen tai ahkera olet. Sinulle ap, ei taida riittää koko päivä edes siihen, että peseydyt ja käyt kaupassa. Toimettomuus passivoi, ja elämäsi menee ohi kotona maatessa. Sekö sitten on kivaa siinää työttömän vapaassa ajassa?

Jaa. En ole käynyt 10v helsingissä enkä ole menossakaan. Mökki olisi valtava riesa kaikkine turhine töineen enkä käy shoppailemassa, kun en muutenkaan osta mitään ellei ole ihan pakko. Aika kuluu mukavasti kotona koneella, salilla tai treeneissä, eikä sitä millään kaikkeen edes riitä.

No, aivan sama mulle, mitä sinä teet, kunhat et jatkossa tee sitä yhteiskunnan verovaroilla. Jos sulle riittää kotona loikoilu niin antaa vaan loikottaa, jos vielä tukileikkurien jälkeenkin, pystyt itse kustantamaan loikoilusi. Ei tarvitse tulla Helsinkiin, aivan sama missä pyörit, kerroinkin  siitä, mitä itse olen palkkarahoillani saanut ja olen todennut sen ihan itselleni mieluisaksi.

Vierailija
54/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Arkena ei ehdi töiden jälkeen tehdä mitään muuta kuin syödä ja mennä päikkäreille. Sitten onkin jo ilta ja kohta taas nukkumaan ja taas töihin. Elämä menee hukkaan kun ei ehdi eikä jaksa tehdä mitään muuta töiden ohella.

Vierailija
55/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

On vapaa-aikaa, mutta ei rahaa. Olin itse työkyvytön pitkään ja tein osa-aikatöitä. Nyt 95 % etänä ja käteen tulee reilu 2300 euroa kuussa. Nautin.

Näin minullakin, mutta silti olin osa-aikaisena onnellisempi. Nyt päivystän etänä koneella, silloin tein kaksi pv vko töitä.

Vierailija
56/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aiemmin samoja kysymyksiä, kuin ap:llä. Nykyään olen oppinut arvostamaan sitä ihan tavallista arkea. Sitähän se on: töihin, kotiin, ruokaa, lasten harrastuksia, pyykkiä, siivousta, pihahommia jne. Vapaa-aikaa ei kovin paljoa ole, mutta asennoidun niin, että tämä on sitä elämää.

Keskiviikot on arkena aina niitä päiviä, kun meillä ei laiteta ruokaa (lämmitetään eilisiä, ostetaan valmista tai joskus tilataan ), ei pestä pyykkiä, ei siivota, eikä mennä harrastuksiin. Ollaan tekemättä mitään, jos siltä tuntuu. Pääasia on, että silloin kukaan ei suorita yhtään mitään.

Samoin viikonlopuista ollaan pyritty rakentamaan mahdollisimman rentouttavat ja palauttavat. Joskus se voi tarkoittaa retkeä luontoon tai vaikkapa kylpylässä käyntiä ja toisinaan lautapelien pelaamista lasten kanssa tai elokuvamaratonia. Mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Viikonloppuisin meillä ei laiteta herätyskelloja soimaan eikä juosta kellon perässä.

Oravanpyörään ja jatkuvaan suorittamiseen on helppo jäädä koukkuun, mutta yllättävän vaikea irrottautua.

Vierailija
57/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta otin aamutorkut, kävin lenkillä, tein leipätaikinan kohoamaan, otin iltapäivätorkut, tein perheelle sapuskat. Kuuntelin lisäksi noin kolme kokonaista albumia päivän mittaan.

Vierailija
58/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä tuohon nyt sanoisi. Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien töissä aina kun on mitä tahansa hommaa saanut, samoin opintojen ohessa. Nyt 40-vuotiaina meillä on oma omistusasunto omalla tontilla Helsingissä, oma auto, oma mökki järvenrannalla. Kaupassa ei tarvitse miettiä mihin raha riitää, ostan sen mitä haluan, tilillä on myös rahaa odottamattomiin menoihin, voitaisiin vaikka ostaa uusi auto käteisellä, jos tulisi pakottava tarve. Vapaa-aika on mukavaa, kun voi tehdä vaikka viikonloppureissun johonkin kivaan ulkomaan kohteeseen katsomaan suosikkibändin keikkaa.

Työpäivän jälkeen ehtii tehdä paljon asioita, harrastaa, lähteä vaikka shoppailemaan tai viettämään iltaa. Eihän se vapaa-ajan määrä korvaa sitä, kuinka aloitekykyinen tai ahkera olet. Sinulle ap, ei taida riittää koko päivä edes siihen, että peseydyt ja käyt kaupassa. Toimettomuus passivoi, ja elämäsi menee ohi kotona maatessa. Sekö sitten on kivaa siinää työttömän vapaassa ajassa?

Minulla on terveys mennyt työelämässä ja materia on toissijaista siinä vaiheessa. Nuorena nuo maitsemasi asiat olivatkin paljon tärkeämpiä, ei enää. Eniten harmittaa että piti siinä oravanpyörässä juosta niinkin pitkään.

Vierailija
59/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskipäivällä kävin autolla hupiajelulla ja illalla ulkoilin luonnossa ja syötin lintuja ja oravia.

-työtön ap

Vierailija
60/146 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen työni merkitykselliseksi ja pidän ihmisistä, kenen kanssa teen töitä.

Elämässä tärkeimmät asiat eivät tule helpolla ja ilmaiseksi. Työ väsyttää toki, mutta myös on tärkeä elämänsisältö. Kuten perhe.