Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on yrittäjä ja vihaan kahta hänen työntekijäänsä

Vierailija
05.10.2023 |

Älkää hyökätkö suoraan kimppuuni. Miehellä on valtava velvollisuudentunto työntekijöitään kohtaan, laittaa aina työntekijöidensä ja työntekijöiden perheiden rahallisen pärjäämisen ja muun hyvinvoinnin kaiken muun edelle. Mikä on itsessään ihailtavaa, mutta kun se tapahtuu sekä hänen itsensä että etenkin minun kustannuksellani.

Jo se tuntuu monesti pahalta, että minun hyvinvoinnillani tai meidän rahallisella pärjäämisellä ei ole väliä. Jos yrityksellä on tiukka kuukausi, niin työntekijät saattavat lomailla täydellä palkalla samalla kun mies ei nosta palkkaa ollenkaan tuodakseen säästöjä yritykselle. Vaan käyttää loman tehden töitä ja me emme sitten mene minnekään yhdessä. Minä olen töissä ja elätän itseni, jonka lisäksi kuuntelen tuntikausia yritykseen liittyviä asioita ja neuvon ja autan.

En vain yksinkertaisesti jaksa enää. Olen jatkuvasti jaksamiseni äärirajoilla, mitään en itse hyödy miehen yrityksestä ja silti minunkin niskaani kaadetaan jatkuvasti huolet siitä, miten työntekijät ja heidän perheensä pärjäävät. Mutta kun minä en pärjää enkä jaksa eikä sillä vaikuta olevan mitään väliä!

Tilanne on nyt kärjistynyt varsinkin kahden työntekijän suhteen. Kumpikaan ei pärjää työtehtävissään ja toisesta varoitin jo ennen palkkaamista, että hänellä ei ole osaamista tai sopivaa taustaa tehtävään. Mutta mies ei kuunnellut. Heitä ei kuitenkaan voi irtisanoa ja mies kantaa valtavaa taakkaa ja vastuuta siitä, jos he jäisivät työttömiksi jos jokin järjestely heidän irtisanoutumisekseen tehtäisiin, jonka takia jatkaa heille maksamista ja yrittää järjestää heille uusia työpaikkoja.

Itse tunnen suorastaan jo vihaa työntekijöitä kohtaan, joiden pärjääminen menee kaikin tavoin oman pärjäämiseni edelle. Olen jo miettinyt miehen jättämistä kokonaan. Haluan kumppanin joka välittää minusta ja minun hyvinvoinnistani, sen sijaan että käyttää minua hyväkseen voidakseen luoda hyvää elämää työntekijöilleen.

Olisiko kenelläkään myötätuntoisia neuvoja tilanteeseen? Ja ei kannata tulla haukkumaan minua siitä, etten välitä työntekijöistä. Minusta on ihailtavaa, että mies laittaa heidän hyvinvointinsa kaiken muun edelle, mutta se nyt vain tarkoittaa sitä, että meillä ei ole enää suhdetta enkä itse jaksa olla hyväksikäytettävänä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on. Eikä se aina ole sitäkään, että työntekijöitä kohtaan on velvollisuudentuntoa, mutta heillä on vahva lainsuoja, toisin kuin yrittäjällä. Meillä ei olisi yritystä, jos meidät olisi palkannut joku muu. Sitten kun meni vähän paremmin ja tulin raskaaksi, otettiin työvoimaa ulkopuolelta. Iso virhe. Ja tuli kalliiksi. Nyt pidetään homma niin pienenä, että kahden työpanos riittää. Ulkopuoliset työntekijät ovat aivan liian iso riski, jossa voi mennä koko firma nurin.

Miehellä se on myös velvollisuudentuntoa. Kokee aina hirveitä tunnontuskia siitä miten työntekijänsä perheineen pärjäävät. Mikä on tosi ihailtavaa, mutta kun se vain menee överiksi silloin kun jättää omat ja minun tarpeeni toiselle sijalle. Ja se vain väsyttää ja loukkaa.

Ja kyllä, miehessä se on vika. En vain tiedä mitä tehdä tilanteessa. Itsellä tosiaan vaativa työ ja muitakin velvollisuuksia elämässä läheisten suhteen, joten en vain yksinkertaisesti jaksa jutella joka ilta siitä, miten työntekijät pärjäävät. He ovat kuitenkin terveitä aikuisia ihmisiä joiden pitäisi lähtökohtaisesti pärjätä omillaan.

Vaativa asiantuntijatyö?

Vierailija
42/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että aika monikin pienyrittäjä paikkaa huonosti menestyvää yritystoimintaa tuolla tavalla, että jätetään lomat pitämättä. Silloinhan kyse on siitä, että yritystoiminta kannattaa huonommin kuin sama työ palkkatyönä, ja kannattaa harkita yritystoiminnan lopettamista tai laittamista tauolle, jos ei siitä saa riittävää elantoa.

Hyvin ymmärrettävää, että varsinkin tuossa tilanteessa muiden naamat ärsyttää ja sieltä on helppo syitä etsiä. Hyvin monella alalla on kuitenkin työvoimapula juurikin siinä mielessä, että niistä oikeista osaajista on tosi kova pula. Tällainen pieni yritys ei välttämättä ole niille osaajille se houkuttelevin työpaikka, varsinkaan jos ei tarjoa mitään ekstraa normityöehtojen eteen.

Olin itse pikkiriikkisenä yrittäjänä 20 vuotta, en enää jaksaisi. Monet asiat on vaikeita. Lapsia pitää maailmaan tehdä, mutta voi hyvänen aika kun pieneen kaupunkiin tuntui saavan työntekijän lähinnä siksi, että suunnitteilla on lapsi ja halutaan parempi äitiyspäiväraha. Siinä kun pienyrittäjän niskaan kaatuu toistuvat sairaslomat raskausaikana ja jostain saa äitiyslomasijaisen ja sen perehdyttyä ja sen jälkeen pitää alkaa etsiä epätoivoisesti äitiyslomansijaisen äitiyssijaista. Hyvä ettei enää kaikkea muista, mutta näin se valitettavasti maa makaa. Voi etsiä syitä muista tai tästä maasta, katkeroitua tai vaikka lopettaa. Tsemppiä!

Itselläni on sivutoiminen yritys palkkatyön ohella mutta olet todella oikeassa, en todellakaan jaksaisi oikean, muita työllistävän yrittäjän vastuuta. 

Ihailen miestä ihan valtavasti että hän tuollaiseen kykenee mutta haluan vain vetää rajat johonkin, sillä mielestäni meidänkin pitää miettiä hyvinvointiamme sekä asettaa läheisemme etusijalle.

Miten sitä voikin rakastaa ja ihailla ja kunnioittaa jotakuta niin paljon ja samalla olla niin vihainen ihmiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on. Eikä se aina ole sitäkään, että työntekijöitä kohtaan on velvollisuudentuntoa, mutta heillä on vahva lainsuoja, toisin kuin yrittäjällä. Meillä ei olisi yritystä, jos meidät olisi palkannut joku muu. Sitten kun meni vähän paremmin ja tulin raskaaksi, otettiin työvoimaa ulkopuolelta. Iso virhe. Ja tuli kalliiksi. Nyt pidetään homma niin pienenä, että kahden työpanos riittää. Ulkopuoliset työntekijät ovat aivan liian iso riski, jossa voi mennä koko firma nurin.

Miehellä se on myös velvollisuudentuntoa. Kokee aina hirveitä tunnontuskia siitä miten työntekijänsä perheineen pärjäävät. Mikä on tosi ihailtavaa, mutta kun se vain menee överiksi silloin kun jättää omat ja minun tarpeeni toiselle sijalle. Ja se vain väsyttää ja loukkaa.

Ja kyllä, miehessä se on vika. En vain tiedä mitä tehdä tilanteessa. Itsellä tosiaan vaativa työ ja muitakin velvollisuuksia elämässä läheisten suhteen, joten en vain yksinkertaisesti jaksa jutella joka ilta siitä, miten työntekijät pärjäävät. He ovat kuitenkin terveitä aikuisia ihmisiä joiden pitäisi lähtökohtaisesti pärjätä omillaan.

Vaativa asiantuntijatyö?

Mikä se on? 

Vierailija
44/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko oikeasta kohtaamisesta olla apua tässä tilanteessa?

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Vierailija
45/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap projisoi nyt miehensä ongelmallisen asennoitumisen  miehen yrityksen työantekijöihin.  AP.n kannattaisi varmaan mennä jutteleen psykologille.

Herää kysymys, oko yrityksen toiminnassa mitään jatkamisen arvoista?

HErääm yös ajatus,että kyseessä on provo...

No ei ole provo.

Ja jossain määrin ehkä kohdistan turhautumistani minulle vieraisiin ihmisiin, mutta on niin turhauttavaa kuulla uudestaan ja uudestaan miten henkilöt X ja Y ovat taas mokanneet ja aiheuttaneet ongelmia. Ja jotkin heidän tekemisistään ovat sellaisia, että jos joku omalla työpaikallani toimisi noin niin siihen todellakin puututtaisiin. Mutta mies vaikuttaa olevan jotenkin liian kiltti ettei kykene vaatimaan normaalia käytöstä ja työntekoa kaikilta. Todella turhauttavaa.

Et "jossain määrin" vaan täysin. Näyttää että et pysty sanomaan mitään negatiivista miehestäsi. Pahin mitä saat ulos on "liian kiltti". Kannattaa pohtia mistä tuo johtuu.

Sanot ymmärtäväsi, että vika on miehessä. Sanavalintasi täällä kertovat ihan päinvastaista.

Vierailija
46/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei ehkä sovi yrittäjäksi. Yrittäjän täytyy tehdä kovia päätöksiä, ja miehesi ei näytä tekevän niitä lainkaan. Yrittäjällä, kuten esimerkiksi esimiehilläkään, ei ole kavereita.

Sinun pitää laittaa heti stoppi sille, että olet osallisena yrityksen asioissa. Kerro miehellesi se mitä tänne kirjoitit. Pidä omat rajasi, ja jos silti menee metsään, eroa.

Et voi muuttaa miestäsi, jos järkipuhe ei tehoa häneen. Yritä sitä kuitenkin ensin.

Vierailija
47/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen kirjoitti:

Voisiko oikeasta kohtaamisesta olla apua tässä tilanteessa?

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

En jaksa näitä ihmisiä jotka eivät piittaa mitään keskustelun aiheesta, mutta kyhäävät jonkinlaisen aasinsillan että pääsevät puhumaan itsestään.

Vierailija
48/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap projisoi nyt miehensä ongelmallisen asennoitumisen  miehen yrityksen työantekijöihin.  AP.n kannattaisi varmaan mennä jutteleen psykologille.

No ei ole provo.

Ja jossain määrin ehkä kohdistan turhautumistani minulle vieraisiin ihmisiin, mutta on niin turhauttavaa kuulla uudestaan ja uudestaan miten henkilöt X ja Y ovat taas mokanneet ja aiheuttaneet ongelmia. Ja jotkin heidän tekemisistään ovat sellaisia, että jos joku omalla työpaikallani toimisi noin niin siihen todellakin puututtaisiin. Mutta mies vaikuttaa olevan jotenkin liian kiltti ettei kykene vaatimaan normaalia käytöstä ja työntekoa kaikilta. Todella turhauttavaa.

Et "jossain määrin" vaan täysin. Näyttää että et pysty sanomaan mitään negatiivista miehestäsi. Pahin mitä saat ulos on "liian kiltti". Kannattaa pohtia mistä tuo johtuu.

Sanot ymmärtäväsi, että vika on miehessä. Sanavalintasi täällä kertovat ihan päinvastaista.

No jos nyt olen ihan rehellinen, niin koen että pari työntekijää käyttää häntä ja hänen kiltteyttään ja velvollisuudentuntoaan hyväkseen.

Omituista onkin, että joidenkin ihmisten kohdalla hän on mielestäni hyvinkin armoton ja on lopettanut työspimuksia koeajalla, mutta sitten jotkin ihmiset vaikuttavat kykenevän käyttämään häntä hyväkseen. Niiden henkilöiden kohdalla joiden kanssa hän on lopettanut työsopimukset koeajalla hän ei ole kokenut tunnonvaivoja vaikka omasta mielestäni he ovat vaikuttaneet paljon potentiaalisemmilta kuin nämä ongelmatapaukset. Mutta sitten näiden joidenkin työntekijöiden (joista tosiaan ainakin yhdestä häntä varoitettiin että ei pitäisi palkata) kohdalla on jatkuvasti ongelmia ja hän jostain syystä tuntee huonoa omaatuntoa ja huolta heidän työllistymisestään, vaikka joidenkin suhteen ei ole yhtään huomioinut näitä asioita. En tiedä tosin yhtään millaista se heidän kanssakäymisensä työpaikalla päivittäin on.

Vierailija
49/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut itse mennä töihin? Moni on saanut sillä tavalla rahaa itselleen.

Sinulla on ilmeisesti haasteita luetun ymmärtämisessä, mikäli edes luit koko juttua.

Vierailija
50/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole normaali tilanne, lähes jokaisella yrittäjällä?

Tehdään pitkää päivää, ei pidetä lomia, nostetaan pientä palkkaa, joka mahdollistaa yrityksen kasvun, kannattavuuden, yrityksen vakavaraisuuden ja vapaan pääoman kasvun.

Ja jossakin elämänsä vaiheessa yrittäjä voi laittaa yrityksensä lihoiksi.

Eihän muuten yrittämisessä olisi mitään järkeä, vaan muuten kannattaisi olla palkansaajana.

Vierailija
51/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole provo.

No jos nyt olen ihan rehellinen, niin koen että pari työntekijää käyttää häntä ja hänen kiltteyttään ja velvollisuudentuntoaan hyväkseen.

Omituista onkin, että joidenkin ihmisten kohdalla hän on mielestäni hyvinkin armoton ja on lopettanut työspimuksia koeajalla, mutta sitten jotkin ihmiset vaikuttavat kykenevän käyttämään häntä hyväkseen. Niiden henkilöiden kohdalla joiden kanssa hän on lopettanut työsopimukset koeajalla hän ei ole kokenut tunnonvaivoja vaikka omasta mielestäni he ovat vaikuttaneet paljon potentiaalisemmilta kuin nämä ongelmatapaukset. Mutta sitten näiden joidenkin työntekijöiden (joista tosiaan ainakin yhdestä häntä varoitettiin että ei pitäisi palkata) kohdalla on jatkuvasti ongelmia ja hän jostain syystä tuntee huonoa omaatuntoa ja huolta heidän työllistymisestään, vaikka joidenkin suhteen ei ole yhtään huomioinut näitä asioita. En tiedä tosin yhtään millaista se heidän kanssakäymisensä työpaikalla päivittäin on.

Jos on kyvytön henkilöstöjohtamiseen ja rekrytointiin niin sitten on. Ei kai siitäkään voi näitä työntekijöitä syyttää, jos kerran on vielä useamman ehdokkaan joukosta mieluisimmat saanut valita? Miehelläsi on myös selviä puutteita itsensäjohtamisessa, jos työt ja vapaat menee samaksi mössöksi. Ehkä miehesi hyötyisi puolisosta, joka auttaisi häntä näkemään ongelmat? Tuollainen tunteiden projektio työntekijöihin vaan korostaa ja ruokkii uhrin ja objektin asemaa ja kannustaa siihen että mikään ei jatkossakaan muutu. Ei kannata alkaa katkeroitumisen tielle, vaikka sille ehkä onkin helpoin sortua.

Vierailija
52/53 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole provo.

Vaikuttaa siltä, että miehesi on huono johtaja. Hän ei osaa johtaa, joten työntekijät eivät osaa tehdä tehtäviään tarkoituksenmukaisesti.

Laita mies opettelemaan johtamista.

Vierailija
53/53 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatonta menoa Porvoossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän