Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on yrittäjä ja vihaan kahta hänen työntekijäänsä

Vierailija
05.10.2023 |

Älkää hyökätkö suoraan kimppuuni. Miehellä on valtava velvollisuudentunto työntekijöitään kohtaan, laittaa aina työntekijöidensä ja työntekijöiden perheiden rahallisen pärjäämisen ja muun hyvinvoinnin kaiken muun edelle. Mikä on itsessään ihailtavaa, mutta kun se tapahtuu sekä hänen itsensä että etenkin minun kustannuksellani.

Jo se tuntuu monesti pahalta, että minun hyvinvoinnillani tai meidän rahallisella pärjäämisellä ei ole väliä. Jos yrityksellä on tiukka kuukausi, niin työntekijät saattavat lomailla täydellä palkalla samalla kun mies ei nosta palkkaa ollenkaan tuodakseen säästöjä yritykselle. Vaan käyttää loman tehden töitä ja me emme sitten mene minnekään yhdessä. Minä olen töissä ja elätän itseni, jonka lisäksi kuuntelen tuntikausia yritykseen liittyviä asioita ja neuvon ja autan.

En vain yksinkertaisesti jaksa enää. Olen jatkuvasti jaksamiseni äärirajoilla, mitään en itse hyödy miehen yrityksestä ja silti minunkin niskaani kaadetaan jatkuvasti huolet siitä, miten työntekijät ja heidän perheensä pärjäävät. Mutta kun minä en pärjää enkä jaksa eikä sillä vaikuta olevan mitään väliä!

Tilanne on nyt kärjistynyt varsinkin kahden työntekijän suhteen. Kumpikaan ei pärjää työtehtävissään ja toisesta varoitin jo ennen palkkaamista, että hänellä ei ole osaamista tai sopivaa taustaa tehtävään. Mutta mies ei kuunnellut. Heitä ei kuitenkaan voi irtisanoa ja mies kantaa valtavaa taakkaa ja vastuuta siitä, jos he jäisivät työttömiksi jos jokin järjestely heidän irtisanoutumisekseen tehtäisiin, jonka takia jatkaa heille maksamista ja yrittää järjestää heille uusia työpaikkoja.

Itse tunnen suorastaan jo vihaa työntekijöitä kohtaan, joiden pärjääminen menee kaikin tavoin oman pärjäämiseni edelle. Olen jo miettinyt miehen jättämistä kokonaan. Haluan kumppanin joka välittää minusta ja minun hyvinvoinnistani, sen sijaan että käyttää minua hyväkseen voidakseen luoda hyvää elämää työntekijöilleen.

Olisiko kenelläkään myötätuntoisia neuvoja tilanteeseen? Ja ei kannata tulla haukkumaan minua siitä, etten välitä työntekijöistä. Minusta on ihailtavaa, että mies laittaa heidän hyvinvointinsa kaiken muun edelle, mutta se nyt vain tarkoittaa sitä, että meillä ei ole enää suhdetta enkä itse jaksa olla hyväksikäytettävänä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on. Eikä se aina ole sitäkään, että työntekijöitä kohtaan on velvollisuudentuntoa, mutta heillä on vahva lainsuoja, toisin kuin yrittäjällä. Meillä ei olisi yritystä, jos meidät olisi palkannut joku muu. Sitten kun meni vähän paremmin ja tulin raskaaksi, otettiin työvoimaa ulkopuolelta. Iso virhe. Ja tuli kalliiksi. Nyt pidetään homma niin pienenä, että kahden työpanos riittää. Ulkopuoliset työntekijät ovat aivan liian iso riski, jossa voi mennä koko firma nurin.

Miehellä se on myös velvollisuudentuntoa. Kokee aina hirveitä tunnontuskia siitä miten työntekijänsä perheineen pärjäävät. Mikä on tosi ihailtavaa, mutta kun se vain menee överiksi silloin kun jättää omat ja minun tarpeeni toiselle sijalle. Ja se vain väsyttää ja loukkaa.

Ja kyllä, miehessä se on vika. En vain tiedä mitä tehdä tilanteessa. Itsellä tosiaan vaativa työ ja muitakin velvollisuuksia elämässä läheisten suhteen, joten en vain yksinkertaisesti jaksa jutella joka ilta siitä, miten työntekijät pärjäävät. He ovat kuitenkin terveitä aikuisia ihmisiä joiden pitäisi lähtökohtaisesti pärjätä omillaan.

Onkohan tämä trolli? Lakkaa nyt hyvä ihminen syyttelemästä miehesi työntekijöitä teidän parisuhdeongelmista. Jos et jaksa jutella, sinun pitää saada miehesi ymmärtämään se. Ratkaisu ei ole se että vaadit työntekijöitä käyttäytymään niin että miehesi ei valita kotona.

Vierailija
22/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo maksut työntekijöistä tulevat laissa, mutta onko niitä jo liikaakin. Varsinkin pienyritykselle. Vai toimiiko se. Mies tai työntekijät eivät voi vaikuttaa niihin kauheasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai työntekijät pitävät heille kuuluvat lomat. Sehän on ihan itsestään selvyys.

Vierailija
24/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole millään tavalla työntekijöiden vika. Kaikki syy on miehessäsi, joka ei osaa huolehtia omasta perheestään. Eikä ilmeisesti osaa myöskään rekrytoida. Älä pura tunteitasi ihmisiin, jotka eivät ole mitenkään vastuussa perhetilanteestanne. Et sinä ulkopuolisena osaa arvioida, osaako joku tehdä työnsä. Eikä se sinulle edes kuulu.

Ei kuulu, mutta joudun silti kuulemaan siitä jatkuvasti. Muuten tietysti olet oikeassa, miehen vika. Joten mitä tässä pitäisi tehdä? Jättää mies? 

Ja lisään vielä, että ei, en minä pysty ulkopuolelta arvioimaan osaako joku tehdä työnsä vai ei.

Toinen ongelmallisista työntekijöistä on tosin sellainen, että kun työpaikkaa täytettiin niin koska se liippaa omaa alaani niin neuvoin millaisella profiililla siihen pitäisi rekrytoida ja kyselin vinkkejä hyvistä rekrykanavista myös alalla olevilta työtutuiltani, jotka myös kommentoivat sitä millainen henkilö kyseisen tehtävän tarpeisiin sopisi. Silti mies meni ja palkkasi tämän henkilön joka työpaikkaa kovin aktiivisesti halusi, vaikka tällä ei ollut oikeanlaista taustaa tai osaamista ja häntä varoitettiin että henkilöä ei pitäisi palkata.

Ja nyt juuri ne ongelmat joista varoitin ovat toteutuneet, eli henkilö ei kykene eikä halua tehdä niitä tehtäviä joita hänet palkattiin hoitamaan. Ja joo, en minä sitä voi ulkopuolelta arvioida mutta kun mies valittaa tästä ongelmasta jatkuvasti ja kertoo ihan konkreettisia mokia joita henkilö on tehnyt niin en voi täysin välttyä tiedoilta.

Ja mies on täysin vapaa tekemään omat virheensä - paitsi että minä joudun niitä kuuntelemaan!

Vierailija
25/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole millään tavalla työntekijöiden vika. Kaikki syy on miehessäsi, joka ei osaa huolehtia omasta perheestään. Eikä ilmeisesti osaa myöskään rekrytoida. Älä pura tunteitasi ihmisiin, jotka eivät ole mitenkään vastuussa perhetilanteestanne. Et sinä ulkopuolisena osaa arvioida, osaako joku tehdä työnsä. Eikä se sinulle edes kuulu.

Ei kuulu, mutta joudun silti kuulemaan siitä jatkuvasti. Muuten tietysti olet oikeassa, miehen vika. Joten mitä tässä pitäisi tehdä? Jättää mies? 

No ensin juttelisin miehen kanssa tilanteesta. Enkä missään nimessä vahingossakaan syyttelisi työntekijöitä yhtään mistään, koska siitä mies saa syntipukin eikä joudu muuttamaan omaa käytöstään.

Vierailija
26/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut itse mennä töihin? Moni on saanut sillä tavalla rahaa itselleen.

Oletko ajatellut lukea aloituksen kokonaan ja sisäistää lukemasi?

Vierailija
27/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on. Eikä se aina ole sitäkään, että työntekijöitä kohtaan on velvollisuudentuntoa, mutta heillä on vahva lainsuoja, toisin kuin yrittäjällä. Meillä ei olisi yritystä, jos meidät olisi palkannut joku muu. Sitten kun meni vähän paremmin ja tulin raskaaksi, otettiin työvoimaa ulkopuolelta. Iso virhe. Ja tuli kalliiksi. Nyt pidetään homma niin pienenä, että kahden työpanos riittää. Ulkopuoliset työntekijät ovat aivan liian iso riski, jossa voi mennä koko firma nurin.

Miehellä se on myös velvollisuudentuntoa. Kokee aina hirveitä tunnontuskia siitä miten työntekijänsä perheineen pärjäävät. Mikä on tosi ihailtavaa, mutta kun se vain menee överiksi silloin kun jättää omat ja minun tarpeeni toiselle sijalle. Ja se vain väsyttää ja loukkaa.

Ja kyllä, miehessä se on vika. En vain tiedä mitä tehdä tilanteessa. Itsellä tosiaan vaativa työ ja muitakin velvollisuuksia elämässä läheisten suhteen, joten en vain yksinkertaisesti jaksa jutella joka ilta siitä, miten työntekijät pärjäävät. He ovat kuitenkin terveitä aikuisia ihmisiä joiden pitäisi lähtökohtaisesti pärjätä omillaan.

Oletko keskustellut tästä miehen kanssa, ettet halua että sun tarpeet sivuutetaan tai miehen oma etu. Ja että se loukkasi. Onneksi sulla on oma palkka työstäsi, et ole miehen varassa kokonaan, mutta mitä jos tulisi joku erityinen tilanne. Entä lapset jos on. Osa ihmisistä Suomessa ja muualla ei pärjää omillaan tai tule koskaan pärjäämään, saati perheet, ja voi olla sairauksia, uupumusta, ilmasto väsyttää, minitulot, tulee usein kipuja jne. Kaikilla ei ole omaisia edes. Mutta tottakai pitää muistaa myös työnantajan hyvinvointi ja raha, kun yritystä pyörittää, muuten ei ole järkeä koko hommassa. Ottaako hän joinakin kuukausina isomman erän. 

Olen keskustellut. Ja siitä on tullut jo useampi riita. Mikään ei vain vaikuta muuttuvan. Ja kyllä, olen onnekas että pärjään omillani, mutta tässä pitää nyt sitten miettiä lopetanko suhteen vai en. Lapsia ei ole.

Vierailija
28/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että ei, en minä pysty ulkopuolelta arvioimaan osaako joku tehdä työnsä vai ei.

Toinen ongelmallisista työntekijöistä on tosin sellainen, että kun työpaikkaa täytettiin niin koska se liippaa omaa alaani niin neuvoin millaisella profiililla siihen pitäisi rekrytoida ja kyselin vinkkejä hyvistä rekrykanavista myös alalla olevilta työtutuiltani, jotka myös kommentoivat sitä millainen henkilö kyseisen tehtävän tarpeisiin sopisi. Silti mies meni ja palkkasi tämän henkilön joka työpaikkaa kovin aktiivisesti halusi, vaikka tällä ei ollut oikeanlaista taustaa tai osaamista ja häntä varoitettiin että henkilöä ei pitäisi palkata.

Ja nyt juuri ne ongelmat joista varoitin ovat toteutuneet, eli henkilö ei kykene eikä halua tehdä niitä tehtäviä joita hänet palkattiin hoitamaan. Ja joo, en minä sitä voi ulkopuolelta arvioida mutta kun mies valittaa tästä ongelmasta jatkuvasti ja kertoo ihan konkreettisia mokia joita henkilö on tehnyt niin en voi täysin välttyä tiedoilta.

Ja mies on täysin vapaa tekemään omat virheensä - paitsi että minä joudun niitä kuuntelemaan!

Hankala tilanne. Ehkä voisit huomauttaa että annoit hänelle hyviä neuvoja koska tunnet alan ja että mies ei halunnut kuunnella. Ja että sinusta on turhauttavaa jos mies ei arvosta näkemystäsi, vaan haluaa vain purkaa pahaa oloaan sinuun.

Vierailija
29/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan olla, että miehelle työ on vaan kaikkein tärkeintä, oli kyseessä oma yritys tai vaikka olisi muualla töissä.

Eräs sukulaiseni oli naimisissa miehen kanssa, joka teki isänsä yrityksessä pitkää päivää. Ei juurikaan saanut siitä edes palkkaa ja haukkui vielä aina isäänsä. Silti teki 16 tuntisia päiviä ja työ meni kaiken edelle jopa lapsien ja yhteisten lomien. Erohan siitä tuli.

Vierailija
30/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän elämä on yhtä h elvettiä. Kannattaa tarkoin harkita haluaako siihen p skaan mukaan.

Suomessa on verotus säädetty siihen pisteeseen, että elämä on yhtä kärsimystä, kun yrität toimeentulosi taistella yksityiseltä sektorilta.

Vierailija
31/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no varmaan sinuakin inhotaan ja ainakin, jos käytätte palkattomia työkokeilijoita.

Eipä mies sellaisia käytä ja itsehän en ole mukana yrityksessä.

On ihan sama oletko mukana yrityksessä. Miehesi käytös yhdistetään myös sinuun.

Vierailija
32/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no varmaan sinuakin inhotaan ja ainakin, jos käytätte palkattomia työkokeilijoita.

Eipä mies sellaisia käytä ja itsehän en ole mukana yrityksessä.

On ihan sama oletko mukana yrityksessä. Miehesi käytös yhdistetään myös sinuun.

Samoin, jos puolisosi on johtaja niin myös sinua ja perhettä pidetään ilkeänä, jos miehesi määrää töissä jne.

Vierailija
33/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitse eroa

Tämä nyt on mammojen ohje joka ikiseen asiaan.

Vastenmielistä.

Vierailija
34/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap projisoi nyt miehensä ongelmallisen asennoitumisen  miehen yrityksen työantekijöihin.  AP.n kannattaisi varmaan mennä jutteleen psykologille.

Herää kysymys, oko yrityksen toiminnassa mitään jatkamisen arvoista?

HErääm yös ajatus,että kyseessä on provo...

Vierailija
35/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta joksikin aikaa muualle asumaan niin kumpikin huomaatte, mitä menettää ja tuleeko ikävä.

Vierailija
36/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asiasta oikeasti keskustellut jo monta kertaa, ei hirveästi jää vaihtoehtoja. Ehkäpä sanot miehelle, ettet enää halua ollenkaan kuunnella työasioita, ja kun aloittaa purkamisen, lähdet pois tilanteesta. Tavalla ja toisella sinun on nyt vedettävä rajat ja etäännytettävä itsesi miehen firmasta.

En tiedä huomaatko itse miten paljon täälläkin esität oletuksia ja arvioita työntekijöistä kuulopuheen perusteella. Mutta siis lopeta yrityksen asioista puhuminen ja kuuntelu kokonaan.

Jos tilanne ei yhtään muutu, muuta pois hetkeksi aikaa.

Vierailija
37/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että aika monikin pienyrittäjä paikkaa huonosti menestyvää yritystoimintaa tuolla tavalla, että jätetään lomat pitämättä. Silloinhan kyse on siitä, että yritystoiminta kannattaa huonommin kuin sama työ palkkatyönä, ja kannattaa harkita yritystoiminnan lopettamista tai laittamista tauolle, jos ei siitä saa riittävää elantoa.

Hyvin ymmärrettävää, että varsinkin tuossa tilanteessa muiden naamat ärsyttää ja sieltä on helppo syitä etsiä. Hyvin monella alalla on kuitenkin työvoimapula juurikin siinä mielessä, että niistä oikeista osaajista on tosi kova pula. Tällainen pieni yritys ei välttämättä ole niille osaajille se houkuttelevin työpaikka, varsinkaan jos ei tarjoa mitään ekstraa normityöehtojen eteen.

Olin itse pikkiriikkisenä yrittäjänä 20 vuotta, en enää jaksaisi. Monet asiat on vaikeita. Lapsia pitää maailmaan tehdä, mutta voi hyvänen aika kun pieneen kaupunkiin tuntui saavan työntekijän lähinnä siksi, että suunnitteilla on lapsi ja halutaan parempi äitiyspäiväraha. Siinä kun pienyrittäjän niskaan kaatuu toistuvat sairaslomat raskausaikana ja jostain saa äitiyslomasijaisen ja sen perehdyttyä ja sen jälkeen pitää alkaa etsiä epätoivoisesti äitiyslomansijaisen äitiyssijaista. Hyvä ettei enää kaikkea muista, mutta näin se valitettavasti maa makaa. Voi etsiä syitä muista tai tästä maasta, katkeroitua tai vaikka lopettaa. Tsemppiä!

Vierailija
38/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap projisoi nyt miehensä ongelmallisen asennoitumisen  miehen yrityksen työantekijöihin.  AP.n kannattaisi varmaan mennä jutteleen psykologille.

Herää kysymys, oko yrityksen toiminnassa mitään jatkamisen arvoista?

HErääm yös ajatus,että kyseessä on provo...

No ei ole provo.

Ja jossain määrin ehkä kohdistan turhautumistani minulle vieraisiin ihmisiin, mutta on niin turhauttavaa kuulla uudestaan ja uudestaan miten henkilöt X ja Y ovat taas mokanneet ja aiheuttaneet ongelmia. Ja jotkin heidän tekemisistään ovat sellaisia, että jos joku omalla työpaikallani toimisi noin niin siihen todellakin puututtaisiin. Mutta mies vaikuttaa olevan jotenkin liian kiltti ettei kykene vaatimaan normaalia käytöstä ja työntekoa kaikilta. Todella turhauttavaa.

Vierailija
39/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä on AINA naimissa yrityksensä kanssa, ja etenkin yrittäjälle vaimo on pelkkä pillu. Jos et tätä ymmärrä, niin et ymmärrä mitään muutakaan.

Vierailija
40/53 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työntekijöiden vika vaan ihan miehesi valinta.

Niin on, ja mitä teen miehelle? Jätän?

Jos et ole tilanteeseen tyytyväinen, niin kyllä. Hae seuraavaksi yrittäjän sijaan ihan tavallinen työntekijä - tai joku raharikkaan isukin rahoilla elävä loinen. Siltä riittää huomiota eikä tarvitse olla turhasta kateellinen.

Kaikenlaista. 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän