Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työuupumuksen jälkeen minusta ei tullut samanlaista

Vierailija
05.10.2023 |

Teen lyhennettyä työaikaa ja kuormitun todella herkästi. En usko että palaan "ennalleen" jolloin jaksoin ongelmitta 5pv/vko.
Työpäiviä ennen valvon ja murehdin. Pelkään melkein kaikkea. En näe tulevaisuudessa odottamisen arvoisia asioita.
Sen se tehostettu työelämä saa aikaan.

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella uupuneella on ollut kuormittava lapsuus/ traumalapsuus? Omalla kohdallani juontaa sieltä.

Mulla on. Todella väkivaltainen lapsuus, jossa keho koko ajan stressitilassa (juokse ja pakene ihan oikeastikin kun tilanne päällä) ja oppi, ettei kehenkään voi luottaa. Sitten kun tekee asiantuntija töitä, joissa odotetaan tekevän pitkää päivää ja myös sairaanakin, koska tiukat aikataulut projekteissa, niin lopulta vain uupui työssä. Ehkä joku toinen olisi kestänyt stressiä paremmin, mutta toisaalta muutkin työkavereita väsyneitä tai uupuneita.

Vierailija
122/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole kokemusta ainakaan tuollaisesta uupumisesta, mikä monilla on ollut. Ainakaan samassa määrin. Mutta kiinnostaisi tietää mitä itse ajattelette tästä Juhani Mattilan ajatuksesta, että uupumuksen perimmäinen syy on siinä, että ihminen on kadottanut elämästään merkityksellisyyden.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/977b5c7e-88de-44fa-b691-ddfc…

Itse irtisanouduin työstä, joka oli melkoisen viheliäistä ja pienipalkkaista, kun aloin yhä voimakkaammin kokea että työ pilaa koko muun elämän. Halusin antaa itselleni mahdollisuuden kouluttautua ja päästä työhön, jonka voisin kokea itselleni mielekkääksi. Olin saanut tuon työpaikan pitkän työttömyyden jälkeen ja olin alkuun todella iloinen päästessäni edes johonkin työhön. Mutta työilmapiirin huononeminen johti ajan mittaan siihen, että työstä aiheutuva paha olo varjosti vapaa-aikaakin todella paljon. Nyt opiskelen ja saan siitä iloa, vaikka todellakin on hyvin epävarmaa pääsenkö enää koskaan töihin. Mutta teenpähän edes jotain itseni hyväksi, koska koen itseni sen arvoiseksi, että minulla on oikeus yrittää muuttaa elämääni parempaan suuntaan.

Sinulla ei ole ollut työuupumusta tämän perusteella. Tuo on enemmän boreout ja huono työympäristö. Normaalia työelämässä varsinkin nuorehkolla, joka vielä etsii paikkaansa. Työuupumus on erilainen.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että boreoutista seuraa työkyvyttömyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumuksesta tsi "uupumuksesta" ei saa saikkua.

Mitkä teidän diagnoosit on, uupuneet?

F43.2 Sopeutumishäiriö. Olin 5 kk sairaslomalla, jona aikana sain työterveyden kautta psykiatrikäyntejä ja lähetteen terapiaan.

- 15 v. sitten burnoutin kokenut

Vierailija
124/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole kokemusta ainakaan tuollaisesta uupumisesta, mikä monilla on ollut. Ainakaan samassa määrin. Mutta kiinnostaisi tietää mitä itse ajattelette tästä Juhani Mattilan ajatuksesta, että uupumuksen perimmäinen syy on siinä, että ihminen on kadottanut elämästään merkityksellisyyden.

Itse irtisanouduin työstä, joka oli melkoisen viheliäistä ja pienipalkkaista, kun aloin yhä voimakkaammin kokea että työ pilaa koko muun elämän. Halusin antaa itselleni mahdollisuuden kouluttautua ja päästä työhön, jonka voisin kokea itselleni mielekkääksi. Olin saanut tuon työpaikan pitkän työttömyyden jälkeen ja olin alkuun todella iloinen päästessäni edes johonkin työhön. Mutta työilmapiirin huononeminen johti ajan mittaan siihen, että työstä aiheutuva paha olo varjosti vapaa-aikaakin todella paljon. Nyt opiskelen ja saan siitä iloa, vaikka todellakin on hyvin epävarmaa pääsenkö enää koskaan töihin. Mutta teenpähän edes jotain itseni hyväksi, koska koen itseni sen arvoiseksi, että minulla on oikeus yrittää muuttaa elämääni parempaan suuntaan.

Sinulla ei ole ollut työuupumusta tämän perusteella. Tuo on enemmän boreout ja huono työympäristö. Normaalia työelämässä varsinkin nuorehkolla, joka vielä etsii paikkaansa. Työuupumus on erilainen.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että boreoutista seuraa työkyvyttömyys?

En usko, että boreout on työkyvyttömyyteen johtava tila. Kirjoittaja itse sanoi, ettei hänellä ole ollut uupumusta ja olin samaa mieltä. Tuo hänen kertomansa ei ole sitä, mitä työuupumuksella tarkoitetaan.

Vierailija
125/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

f41.2 sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila.

Vierailija
126/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli masennus. SSRI:t kehiin niin loppuu uupumukset. Kyse on aivojen vaurioitumisesta ja kyseisellä lääkityksellä ne korjaantuu. Taitaa moni vaan mielellään olla siinä tilassa koska on tuttu olotila ja eihän masentunut ihminen välttämättä apua ota vastaan. Vaikeaa on kyllä

Vierailija
127/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli masennus. SSRI:t kehiin niin loppuu uupumukset. Kyse on aivojen vaurioitumisesta ja kyseisellä lääkityksellä ne korjaantuu. Taitaa moni vaan mielellään olla siinä tilassa koska on tuttu olotila ja eihän masentunut ihminen välttämättä apua ota vastaan. Vaikeaa on kyllä

Minulla ei auta masennukseen SSRI. Aika harva varmaan mielellään viettää elämänsä masennuksessa, jos häneltä kysytään ENNEN sairastumista. Sairastuneelta nyt ei voi odottaa mitään, koska se on osa taudinkuvaa. 

Vierailija
128/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, jolla olisi vaikeassa työuupumuksessa pysynyt uni riittävänä ja hyvälaatuisena siten, että aamulla olisi ainakin fyysisesti levännyt ja täysivoimainen olo? Voiko olla vaikeaa työuupumusta ilman unen rikkoutumista?

Vierailija
129/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään, jolla olisi vaikeassa työuupumuksessa pysynyt uni riittävänä ja hyvälaatuisena siten, että aamulla olisi ainakin fyysisesti levännyt ja täysivoimainen olo? Voiko olla vaikeaa työuupumusta ilman unen rikkoutumista?

Unihäiriöt tai väsymys pitkien unien (+ mahdollisten päikkäreiden) jälkeen on työuupumuksen ydinoire.

Uuvuin v. 2013. Uni ja vointi ei ole palautunut entiselleen. Herään edelleen useita kertoja yössä ja näen painajaisia siitä työyhteisöstä, missä uuvuin. Töihin on vaikea keskittyä ja pelkään koko ajan pahinta. Viikonloput ja lomat eivät palauta.

Vierailija
130/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin on todennut ylemmät tahot omassa entisessä työpaikassani. Ovat siis itse sanoneet, ettei se ole nykypäivää että ollaan 40v. samassa työpaikassa ja että ihmiset vaihtaa alaa.

Voi olla näin, mutta...

Omassa asiantuntijatyössä uusi kaveri toimii muutaman vuoden 1/5 nopeudella siitä mitä konkari.

Kun konkari ajetaan uupumukseen, niin uusia kavereita tarvitsee useamman kappaleen tekemään saman työn. Lisäksi nämä uudet tekee samat virheet, mitä se konkari teki uransa alussa.

Tästä huolimatta työnantajat ei tahdo oppia, että vähemmän olisi enemmän.

Vierailija
131/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 10 vuotta sitten työuupumus aiheutti lopuksi psykoosin ja sairastuin skitsofreniaan. Olen työelämässä, mutta stressi ja kiire aiheuttaa psykoottisen kohtauksen joita minulla on muutamia kertoja viikossa. En ole kertonut sairaudestani.

Vierailija
132/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

burn out lausekkeelle, on joku oma diagnoosi voit saada vapaata sen takia töistä mutta ei saa sairaspäivärahaa, ellei ole muuta diagnoosia lisäksi.

jotkut ei halua masennus diagnoosia ,koska se vaikuttaa lääkärien käytökseen usein negatiivisesti ,estää vakuutuksien saamista jne. eli voit saada uupumus tai burn out lomaa ,mutta joudut sen maksaan itse, ei korvata kelassa.

joku 3 viikon loma saattaa pahassa tilanteessa auttaa.

Vierailija
133/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako tilanne mennä pahemmaksi siksi, että välttelette masennusdiagnoosia. Itse tein sen virheen. Jos käyttäydytte normaalisti ja fiksusti, ei se masennusdiagnoosi siellä tiedoissa kaada maailmaa. 

Vierailija
134/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omassa tapauksessani eri mieltä. Pidin elämästäni ja nautin siitä täysillä, mutta aivot eivät vaan kestäneet sitä. Tämä elämä nyt on sitä merkityksetöntä ja haluaisin vain entisen elämäni takaisin.

Vierailija
135/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää antako tilanne mennä pahemmaksi siksi, että välttelette masennusdiagnoosia. Itse tein sen virheen. Jos käyttäydytte normaalisti ja fiksusti, ei se masennusdiagnoosi siellä tiedoissa kaada maailmaa. 

Tämä, mutta jos se masennusdiagnoosi on oikeasti paha ja voi kaataa sen maailmaa (itsellä oli tämä), diagnoosin voi saada myös johonkin toiseen syyhyn, jota uupumus aiheuttaa. Itsellä siis krooninen migreeni. Toki sillä taas ei sitten tule esim työkyvyttömyyseläkettä saamaan.

Vierailija
136/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on yleensä pari kolme tuntia aamuisin normaali olo, välillä enemmän, välillä vähemmän. Sitten taas oireet iskee. Nukun yleensä suht hyvin, ja oikein hyviä öitä on saman verran kuin huonoja, ja kyllähän ne vaikuttavat myös.

Vierailija
137/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, mutta jos se masennusdiagnoosi on oikeasti paha ja voi kaataa sen maailmaa (itsellä oli tämä), diagnoosin voi saada myös johonkin toiseen syyhyn, jota uupumus aiheuttaa. Itsellä siis krooninen migreeni. Toki sillä taas ei sitten tule esim työkyvyttömyyseläkettä saamaan.

Pitkitin omaa tilannettani niin pitkään diagnooseja vältellessä, että nyt on pakko ottaa vastaan mikä tahansa diagnoosi, että saa jotain rahaa jostain, kun kerran työhön ei kykene tällä hetkellä. 

Vierailija
138/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nunkuisit sikeästi uupuneena 15h yhtäputkeen, olo on kuin olisit saanut nukuttua 1,5h koko yön aikana. Uni ei palauta riittävästi, mikä on ydinongelma.

Vierailija
139/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nunkuisit sikeästi uupuneena 15h yhtäputkeen, olo on kuin olisit saanut nukuttua 1,5h koko yön aikana. Uni ei palauta riittävästi, mikä on ydinongelma.

Onko selvitetty ferritiini ja uniapnean mahdollisuus? Minulla oli elimistössä hiiva! Virallinen lääketiede ei tunnusta, mutta täydentävä kyllä. Kun sain hiivan häädettyä, en enää herännyt tokkuraisena hiivan aineenvaihduntamyrkyistä. 

Vierailija
140/188 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko selvitetty ferritiini ja uniapnean mahdollisuus? Minulla oli elimistössä hiiva! Virallinen lääketiede ei tunnusta, mutta täydentävä kyllä. Kun sain hiivan häädettyä, en enää herännyt tokkuraisena hiivan aineenvaihduntamyrkyistä. 

Kyllä on selvitetty perinpohjaisesti. Ei johtunut elimellisestä vaivasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme