Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms
Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.
Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.
Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".
Itse asiassa tulorajoja on päin vastoin höllätty niin että tuloja saa olla nykyisin enemmän menettämättä opintotukea.
Tämä. Nykyään rajataan vähemmän. Enemmän saa tienata.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan opiskelijat on töitä tehneet. Mäkin olin aina kaikki kesät töissä ja mun lapset on myös opiskelujen ohella tehneet töitä.
En ihan ymmärrä tuota kitinää.
Sama homma. Ja omat lapset ovat opiskelleet ihan nykyisillä opintopisterajoilla, mutta silti on siivoustyö ja kaupan kassana olo kelvannut. En ymmärrä ajatusta, ettei opiskelijan muka kuuluisi joutua tekemään kesätöitä.
Mun tytär tekee 3-4 vuoroa töitä opiskelun ohessa per viikko, siis vähintään 16h. Ja tietty kaikki lomat, viimekesän 1 viikkoa lukuunottamatta.
Juuri hetki sitten juteltiin kun on tosi väsynyt, pääsi juuri töistä ja on kotona reilun tunnin kuluttua. Sitten ruuanlaittoa ja esseiden yms opintojen tekoa 2-3h. Äkkiä ollaan aamuyön puolella! Ja sama rumba huomenna uudelleen.
Ei ole todellakaan helppoa! Heistä pitäisi tulla nopeasti veronmaksajia (ja kotonamakaajien elättäjiä) ja vaan arvostellaan ja haukutaan!
Jokainen tietää, ettei se töihin meno opiskelun ohella nykyään ihan noin vain onnistu. Itse olin, mutten muistele. Lapsi oli jokunen vuosi sitten ja teki aika montaa tuntia lähikaupassaan, mutta kyllä se opintoja hidasti.
Pitää varmaan kehittää jokin piriviri-valmiste, jotta nuoriso jaksaa opiskella ja tehdä illat, viikonloput ja yöt töitä. Yksi duuni kaupassa, toinen siivoojana ja kolmas yövartijana.
Kahta työtä nimittäin itse tein ja väsytti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä EI ole kettuilua, mutta onhan tuo nyt ihan sisäänrakennettuna itseestäänselvää. Kävin poikkeuksellisesti jo toisella asteellasiivoamassa joka ilta ja hoidin omat kuluni. Tämä ei ole suotavaa - oma valinta.
En olisi jotenkin edes kehdannut pyytäää Mudelta rahaa. Toki olisi kustantanut.
Eihän se nyt niin monimutkaista ole? Jos ei ole kumppania, niin vuokraa 1-2 ihmisen kanssa vuokrakämpän, jossa kaikilla on oma huone, käy normaalisti kesäduunissa, ottaa vähän velkaa ja mahd. opintojen ohella 2-3 ensimmäisen vuoden jälkeen töissä. Onpa vaiketa. No - näköjään kettuilen vähän, mutta tuntemani parikymppiset ovat aika uusavuttomia ja googlella menee esseet.
Suomessa on lähes maailman parhaat opintotuet. Norja toki, mutta tsekatkaa siivoojan, roskakuskin palkat.
Vähän pitää tsempata, eikä mennä heti YTHS:lle valittamaan keskittymiskyvystä, kun joka toinen minuutti on puhelin kädessä. Nim.omaan meille vassareille kuuluu työn eetos - onkohan junnut ymmärtäneet jotenkin väärin vasemmistolaisuuden?
Toivottavasti hallitus laittaa työttömille ja muillekin tukien nauttijoille vastaavat säännöt. Työtönhän voi asua solussa ja ottaa lainaa elääkseen sekä samalla tehdä osa-aikaisesti matalapalkka-alan töitä. Säästyy rahat kun lainat ovat ihmisten itsensä kontolla.
Soluasumista ei ole nykyään enää samalla tavalla tarjolla. Asuntoja on muutettu yksiöiksi eikä varmaan riitä yhtä monelle.
Yhdelle poikalapselle meni tiktok videoon kommentoimaan kun valitelli leikkauksia ettei voi mitenkään mennä töihin. Että mites viikonlopputöihin tai muutama ehtoo viikossa koulun ohella. Niin oli hyvä ettei pelihousujaan repinyt.. Hänen pitää levätä ja tehdä ruokaa silloin. Kyllä minä sanon että kun tuo kolli joutuu oikeisiin töihin niin kyllä aukee elämän todellisuus siinä hänelle. poika oli lähellä 20v nuori mies ja terve vahva kohta parhaassa työiässä.
Se on hyvä, että opiskelijat laitetaan työskentelemään ja opiskelemaan itsensä loppuun, että kun vihdoin ja viimein saavat opiskelut loppuun, niin sitten iskee työuupumus ja sairaslomalle.
Tänään taas yksi opiskelija päivitteli ja valitti sitä että opiskelijoilta leikataan ja totesi vielä että miksei eläkeläisiltä ennemmin. Kyllä mulla ainakin kiehahti päässä. Jumankauta Eläkeläiset ovat työnsä tehneet ja rahansa ansainneet. Sitten on nämä 18v-25v. nuoret poika/tyttö lapset jotka eivät millään viitsi tehdä muutamaa tuntia töitä viikossa opintojen ohella. Eläkeläisiltä kuulemma mielummiin.
mummun sanoin. Tee sinä nuoremmakses.
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas yksi opiskelija päivitteli ja valitti sitä että opiskelijoilta leikataan ja totesi vielä että miksei eläkeläisiltä ennemmin. Kyllä mulla ainakin kiehahti päässä. Jumankauta Eläkeläiset ovat työnsä tehneet ja rahansa ansainneet. Sitten on nämä 18v-25v. nuoret poika/tyttö lapset jotka eivät millään viitsi tehdä muutamaa tuntia töitä viikossa opintojen ohella. Eläkeläisiltä kuulemma mielummiin.
Eläkeläisten eläkkeet maksavat nyt työssä olevat. Kun ikäluokat pienenevät nyt lujaa vauhtia, nuoret saavat maksella eläkkeitä entistä enemmän. Pitääkö tämä vähäkin joukko kuristaa jo opiskeluaikana talousahdinkoon?
Melkein kaikki opiskelijat tekevät jo nyt töitä. Nyt siitä aiotaan rangaista opiskelujaa entistä enemmän. Tämäkö on sitten oikea suunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä EI ole kettuilua, mutta onhan tuo nyt ihan sisäänrakennettuna itseestäänselvää. Kävin poikkeuksellisesti jo toisella asteellasiivoamassa joka ilta ja hoidin omat kuluni. Tämä ei ole suotavaa - oma valinta.
Eihän se nyt niin monimutkaista ole? Jos ei ole kumppania, niin vuokraa 1-2 ihmisen kanssa vuokrakämpän, jossa kaikilla on oma huone, käy normaalisti kesäduunissa, ottaa vähän velkaa ja mahd. opintojen ohella 2-3 ensimmäisen vuoden jälkeen töissä. Onpa vaiketa. No - näköjään kettuilen vähän, mutta tuntemani parikymppiset ovat aika uusavuttomia ja googlella menee esseet.
Suomessa on lähes maailman parhaat opintotuet. Norja toki, mutta tsekatkaa siivoojan, roskakuskin palkat.
Vähän pitää tsempata, eikä mennä heti YTHS:lle valittamaan keskittymiskyvystä, kun joka toinen minuutti on puhelin kädessä. Nim.omaan meille vassareille kuuluu työn eetos - onkohan junnut ymmärtäneet jotenkin väärin vasemmistolaisuuden?
Toivottavasti hallitus laittaa työttömille ja muillekin tukien nauttijoille vastaavat säännöt. Työtönhän voi asua solussa ja ottaa lainaa elääkseen sekä samalla tehdä osa-aikaisesti matalapalkka-alan töitä. Säästyy rahat kun lainat ovat ihmisten itsensä kontolla.
Työtön voi myös aina mennä opiskelemaan. Nykyisin kun opiskelu on kuulemma niin hyvä investointi itseensä, miksi pitäisi kenellekään maksella työttömyyskorvauksia? Töihin tai opiskelemaan siitä vaan kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Kuule mummu
Sinun ja sen reippaan opiskelijan välissä on satojatuhansia tyyppejä jotka eivät edes yritä!!! Säästä haukkusi heille. Heiltä pitää leikata, ei eläkeläisiltä eikä ainakaan opiskelijoilta! Sehän on aivan vastuuton ajatus - kurjistetaan nuorten elämä jo valmiiksi!
Sen opiskelijan pitää vielä jaksaa pakertaa töissä n 45v päästäkseen eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten eläkkeet maksavat nyt työssä olevat. Kun ikäluokat pienenevät nyt lujaa vauhtia, nuoret saavat maksella eläkkeitä entistä enemmän. Pitääkö tämä vähäkin joukko kuristaa jo opiskeluaikana talousahdinkoon?
Melkein kaikki opiskelijat tekevät jo nyt töitä. Nyt siitä aiotaan rangaista opiskelujaa entistä enemmän. Tämäkö on sitten oikea suunta?
No yliopisto opiskelijat opiskelevat hyvän tutkinnon joten voi olettaa että pääsevät hyvä palkkaisiin töihin ja vaihtoehto on tehdä töitä opintojen ohella. elämä on valintoja. Eläkeläisiäkö siis mielummin pitäisi rankaista? he ovat työnsä tehneet. Nämä nuoret jotka tiktokissa ja koulun valtaajat eivät todellakaan ole mitään heikkoja. Valittavat ja kiukuttelevat kun joutuvat ottamaan vastuuta eikä kaikki tule valmiina pöytään
Suutin osa tekee jonkin verran töitä ja myös kesät ja muut lomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule mummu
Sinun ja sen reippaan opiskelijan välissä on satojatuhansia tyyppejä jotka eivät edes yritä!!! Säästä haukkusi heille. Heiltä pitää leikata, ei eläkeläisiltä eikä ainakaan opiskelijoilta! Sehän on aivan vastuuton ajatus - kurjistetaan nuorten elämä jo valmiiksi!
Sen opiskelijan pitää vielä jaksaa pakertaa töissä n 45v päästäkseen eläkkeelle.
Niin siis keneltä pitää leikata? t. 30v mummu
Nuoret kykenee töihin ja jaksaa hoidin kuin vammainen tsi eläkeläinen
Ja monet noistakin tekisi mielellään vähän töitä
Vierailija kirjoitti:
Ainahan opiskelijat on töitä tehneet. Mäkin olin aina kaikki kesät töissä ja mun lapset on myös opiskelujen ohella tehneet töitä.
En ihan ymmärrä tuota kitinää.
Mitä ihmeen höpinää? Minä en ollut 90-luvulla töissä opiskelujen aikana, kuin ehkä 3 kesänä 7. Ja yhden kevään tuntityöläisenä. Todella hyvä, etten käyttänyt ajatteluaikaa johonkin typerään työhön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yliopisto opiskelijat opiskelevat hyvän tutkinnon joten voi olettaa että pääsevät hyvä palkkaisiin töihin ja vaihtoehto on tehdä töitä opintojen ohella. elämä on valintoja. Eläkeläisiäkö siis mielummin pitäisi rankaista? he ovat työnsä tehneet. Nämä nuoret jotka tiktokissa ja koulun valtaajat eivät todellakaan ole mitään heikkoja. Valittavat ja kiukuttelevat kun joutuvat ottamaan vastuuta eikä kaikki tule valmiina pöytään
Mene hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi myös aina mennä opiskelemaan. Nykyisin kun opiskelu on kuulemma niin hyvä investointi itseensä, miksi pitäisi kenellekään maksella työttömyyskorvauksia? Töihin tai opiskelemaan siitä vaan kaikki!
Öhö-öhö, idiootti!