Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms
Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?
Kommentit (335)
Työttömyydenkin voi ratkaista yhtä yksinkertaisella tavalla. Kaikki menee vain töihin!
Vierailija kirjoitti:
Eipä sen palkan tarvitsekaan kattaa koko vuoden elämistä.
Lisäksi tulee
- opintotuki
- asumistuki
- lainaJa elämiskustannuksia pienennetään sillä että on opiskelijalounas, matkaliput halvalla. Osa saa myös opiskelija-asunnon huokealla hinnalla.
Huokeaa lounastakaan ei kyllä ole vara joka päivä syödä... se on huokea hyväosaisen näkökulmasta, ei opiskelijan.
Opikelijoiden elämä halutaan pitää kurjana ja kurjistaa lisää siksi, että firmat haluaa halpatyövoimaa jonka on pakon edessä tehtävä iltaa puoli-ilmaiseksi.
Ei mulla ainakaan mitään lomia ollut kesällä. Ne ajat pakersin harjoittelussa. Palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?
Omana opiskeluaikana tehtiin hanttihommia ja perus duunaritöitä.
Tulevat juristit, lääkärit, opettajat yms tekivät töitä vaikka kaupan kassalla, siivoamassa, vanhainkodeissa yms
Tämä brontosaurus hiihti ylämäkeen kouluun ja töihin muinaisina aikoina, jolloin opintojen kesto oli rajaton ja oli aikaa tehdä töitä. Ne ajat ovat kuules kaukana takana päin.
Opiskeluaikana työskenteli puhelinmyynnissä. Palkka huimat 3 euroa plus mahdolliset provisiot. Tuntipalkka jäi alle 9 euron. Työehtosopimuksia ei noudatettu eli ei mitään ilta- tai viikonloppulisiäkäytössä. Ei työterveyshuoltoa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sen palkan tarvitsekaan kattaa koko vuoden elämistä.
Lisäksi tulee
- opintotuki
- asumistuki
- lainaJa elämiskustannuksia pienennetään sillä että on opiskelijalounas, matkaliput halvalla. Osa saa myös opiskelija-asunnon huokealla hinnalla.
Ja auta armias sitä määkimisen määrää jos työtön joutuisi samaan taloudelliseen rakoon, mm. Ottamaan lainaa elääkseen.
Ainahan opiskelijat on töitä tehneet. Mäkin olin aina kaikki kesät töissä ja mun lapset on myös opiskelujen ohella tehneet töitä.
En ihan ymmärrä tuota kitinää.
Samaan aikaan kun pitäisi painaa enemmän töitä elääkseen, niin opintotuen saadakseen pitää tehdä enemmän opintopisteitä vuodessa, tai tuki peritään takaisin. Kynttilä palaa molemmista päistä.
Kaikki ei valitettavasti saa halpaa asuntoa vaikkapa solu-asunnosta tai opiskelija-asuntosäätiöltä tai osakunnalta. Joillain onnekkailla on noin 300 euron vuokra-asunto ja toisilla vapailta markkinoilta yli tuplasti kalliimpi.
Itselläni on ainakin opintoja kesällä, että kouluttaudun nopeasti.
Aika harvan olen kuullut oikeasti pitävän mitään kesälomaa. Kaikki on töissä tai tekevät opintoja.
Työttömät ovat kateellisia opiskelijoiden hurjista tuista ja etuuksista.
Työttömille pitäisi olla samat alennukset, kuin opiskelijoille. Sitten tyttömyystuki olisi 250e+asumistuki ilman suojaosaa+laina+kesätyöt.
Lisäksi työttömän tulisi tehdä myös em. Tukien ja lainan eteen suoritteita (vs.opintopisteet).
Haluatteko työttömät tällaisen mallin? Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle, kun eläisitte lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun niitä töitä ei tehdä vain silloin lomien aikana, vaan ihan joka päivä. Ja ne työt, joita opiskelija saa, on yleensä aika matalasti palkattuja, eli rahat riittää juuri ja juuri elämiseen. Niin, ja monet meistä joutuu opiskelemaan myös kesällä, koska jotkut kurssit joutuu ottamaan silloin eri syistä, päällekkäisyyksiä jne. Kaikki on kalliimpaa kuin ennen. Ja huonompilaatuista. Siksi.
Opiskelijat saa opiskelija-alennusta kaikkialta muualta paitsi ruokakaupasta.
Ja moni palvelu on kokonaan maksuton.
Tämä realiteetti iski päin näköä kun opiskelijastatus päättyi.
Ei ole pakko elellä köyhää opiskelijaelämää jos se ei maistu.
Se on vaan mentaliteetti muuttunut. Ennen oli halu päästä töihin viimeistään 15-vuotiaana. Kesätöihin tietysti, mutta monet myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Nykyään edes yliopisto-opiskelijat ei halua töihin, kun pitää kuulemma levätä!
No levättiin sitä ennenkin, silti kummasti ehti tehdä työtäkin.
Niitä jotka nyhjäsi vaan jossain pöndellä vanhempiensa elätteinä pidettiin nahjuksina.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?
Tietysti hanttihommia. Mitäpä muutakaan? Sehän on koko opiskelun idea, että valmistuttua saa kunnon töitä paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...? Mitä hommia sen opiskelijan sitten kuuluisi saada kesätyöksi? Toimitusjohtajan hommia?
Ja kyllä niitä kokoaikaisiakin kesätöitä (vaikkakin "hanttihommia") on tarjolla.
Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.
Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.
Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti hanttihommia. Mitäpä muutakaan? Sehän on koko opiskelun idea, että valmistuttua saa kunnon töitä paremmalla palkalla.
Opiskelun jälkeen voi mennä taas harjoottelemaan te-toimiston kautta 9 eurolla päivä.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.
Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.
Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".
Itse asiassa tulorajoja on päin vastoin höllätty niin että tuloja saa olla nykyisin enemmän menettämättä opintotukea.
Ei opiskelijoiden tarvitse saada täyttä yhteiskunnan ylläpitoa. On opintotuki, opintolaina, asumistuki. Ennen vanhaan ei tunnettu lainkaan käsitettä opintotuki. Nytkin on työvoimapula, turha selittää ettei loma-ajaksi saa työtä. Me vanhempina tuimme opiskelijoita, näin uskon ja toivon muidenkin vanhempien tekevän omien mahdollisuuksiensa mukaan. Toivottovasti lakkoilijoilta vedetään lakon osalta opintotuki pois !
Kesäloma kestää 2 kk. Sinä aikana ei saa opintotukea. Jos tienaat kesän aikana vaikka yht. vaikka 3000 e, siitä menee asumiseen samana aikana tonni. Plus muut kulut tietenkin. Jos elää niukasti, syksyllä on jäljellä muutama satanen. Kauanko sillä ihminen elää?
Ja otetaan myös se huomioon, ettei niihin töihin noin vain aina mennä kun itselle sattuu sopimaan. Eivät opiskelijat eivätkä muut.
Joo, ovat oikea talpudellinen uhka thöttömälle, jonka veroprosentti on 0.