Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms
Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyin hyvin tekemään töitä ktm-tutkinnon ohessa ja elämä oli silti opiskeluaikana aika leppoisaa. Siis paljon rennompaa kuin kokopäivätöissä käydessä. Siinä mielessä omasta näkökulmasta opiskelijoiden valitus on ihan turhaa. Muutenkin ajattelen että saavat ILMAISEN koulutuksen ja vielä valtiolta rahaa sen suorittamiseen- ja silti valitetaan.
Kumma kyllä, minä en kuvittele, että kaikki olisi jotenkin samoin kuin omana opiskeluaikanani. Mm. aikapaine suorittaa se tutkinto on nykyään erilainen, paine valita kerrasta oikein on jäätävä, paine saada erinomaisia arvosanoja (jotta pääsee vaihtoon ja pääsee opiskelemaan maisteriksi) on jäätävä.
Ja ihan yllättäen, kaikki tutkinnot ei ollleet silloinkaan yhtä heppoisia kuin sinun oli. Jo minun aikanani esimerkiksi kielten opiskelu oli todella raskasta: Pakollisia luentoja 8.15 - 18.15 ja opintopisteitä herui hyvin nihkeäs
noi vaihdot ovat pelkkää ajan haaskausta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. Tosin nykyään kermapersejuniorit on opetettu isän ja äidin puolesta lypsämään KELAn rahat viimeiseen senttiin asti. Onneksi meillä lapset on hakeneet töitä ja saaneet, eikä isän käsi ole ojossa satasia antamassa, että pidä hauskaa.
Itse koodasin ja rakensin Excel malleja opintojen ohella. Ihan hyvin tienasin ja töitä oli helppo löytää. Olen KTM, en insinööri.
"Viimeinen kesä oli poikkeus, olin koko opiskeluajan ollut yhdellä työnantajalla kirjoilla ja kun otin keväällä lopputilin, tuli sieltä jotain lomarahoja tai pekkasia sen verran, että viimeisenä kesänä pystyin pitämään 4 viikkoa kesälomaa. Muun ajan työskentelin toiselle työnantajalle."
Tästä tuli mieleen, että monethan jäävät kesätöiden jälkeen osa-aikaisiksi samaan firmaan ja saattavat olla samalla työnantajalla pidempäänkin. Kesälomiahan tästä kertyy, joten vaikka enimmäkseen olisi kesät täyspäiväisesti töissä, niihin kesiin saa jonkin verran myös ihan palkallista lomaakin. Toki osa-aikatyössä se loma-ajan palkka on pienempi, mutta kuitenkin.
Pitkä työsuhde antaa myös oikeuden opintovapaan pitämiseen. Opintojen edistämiseksi voi siis välillä pitää ihan kunnon vapaata töistä menettämättä työpaikkaansa. Ja fiksun työnantajan kanssa näistä ei tarvitse edes tapella.
Yliopisto kyllä kovasti toivoo, että ihmiset valmistuvat ja mieluummin tavoiteajassa, koska se saa valmistuneista rahaa. Mutta samaan aikaan yliopistossa ei saa sitä osaamista, mitä työelämässä vaaditaan, se on pakko käydä hankkimassa siellä työelämän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei valitettavasti saa halpaa asuntoa vaikkapa solu-asunnosta tai opiskelija-asuntosäätiöltä tai osakunnalta. Joillain onnekkailla on noin 300 euron vuokra-asunto ja toisilla vapailta markkinoilta yli tuplasti kalliimpi.
Poikani opiskelee Tukholmassa ja parikymmentäneliöinen yksiö opiskelija-asuntolassa maksaa 650€/kk. Mitään subventoitua opiskelijalounasta ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 67 v. nainen ja olen sitä mieltä, että Suomen tulevaisuus lepää tämän päivän lasten ja nuorten harteilla ja siksi mahdollisimman monen tai mieluummin kaikkien nuorten pitäisi saada opiskella niin pitkälle kuin haluavat ja omakseen tuntemalleen alalle perheen rahavaroista riippumatta. En ymmärrä mitä Suomen hallituksen jäsenten päissä nyt liikkuu, kun tukemisen sijasta aiotaan vaikeuttaa nuorten opiskelumahdollisuuksia ajamalla opiskelijoiden talous mahdollisimman ahtaalle?
Näin on. Huolestuttavaa on silti, että niin pieni osa ikäluokasta hakeutuu lukioon ja tähtää korkeampiin opintoihin. Toki sieltä amiksestakin voidaan väitellä tohtoriksi, mutta harvempi tekeen niin. Maan tulevaisuuden kannalta meidän pitäisi panostaa erilaisiin teknologia,, bioteknologia, kemia, jne. koulutuksiin paljon enemmän, jotta maahan syntyisiä uusia korkean teknologian vientiyrityksiä. Toistemme paitoja pesemällä tai taloja maalamalla ei vaihtotasetta paikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 67 v. nainen ja olen sitä mieltä, että Suomen tulevaisuus lepää tämän päivän lasten ja nuorten harteilla ja siksi mahdollisimman monen tai mieluummin kaikkien nuorten pitäisi saada opiskella niin pitkälle kuin haluavat ja omakseen tuntemalleen alalle perheen rahavaroista riippumatta. En ymmärrä mitä Suomen hallituksen jäsenten päissä nyt liikkuu, kun tukemisen sijasta aiotaan vaikeuttaa nuorten opiskelumahdollisuuksia ajamalla opiskelijoiden talous mahdollisimman ahtaalle?
Näin on. Huolestuttavaa on silti, että niin pieni osa ikäluokasta hakeutuu lukioon ja tähtää korkeampiin opintoihin. Toki sieltä amiksestakin voidaan väitellä tohtoriksi, mutta harvempi tekeen niin. Maan tulevaisuuden kannalta meidän pitäisi panostaa erilaisiin teknologia,, bioteknologia, kemia, jne. koulutuksiin paljon enemmän, jotta maahan syntyisiä uusia korkean teknologian vientiyrityksiä. Toi
Mutta kuitenkin Suomi tarvitsee myös niitä tavallisia duunareita: siivoajista autonkorjaajiin, talkkareista päiväkodin keittiöön, koulunkäyntiavustajista hoiva-avustajiin.
Ei kaikki voi olla yliopistosta valmistuneita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...? Mitä hommia sen opiskelijan sitten kuuluisi saada kesätyöksi? Toimitusjohtajan hommia?
Ja kyllä niitä kokoaikaisiakin kesätöitä (vaikkakin "hanttihommia") on tarjolla.
Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.
Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.
Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".
Täyden, 9kk opintotuen saa vielä lähes 19 000 € vuosituloilla. Noita tulorajoja on viimeisen parin vuoden aikana nostettu reippaasti, ja ovat nyt jo varsin väljät. Vielä 35 000 € vuosituloillakin on mahdollisuus saada jonkin verran opintotukea. Nämä voi tarkistaa ihan Kela
Tiesitkö, että jos opiskelijalla on osakkeista sekä myyntivoittoja, että tappioita, niin Kela huomio ainoastaan myyntivoitot eikä lainkaan tappioita. Eli verotettava tulo voi olla negatiivinen, mutta Kelan mukaan olet tienannut rahaa ja tukia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on kommentoinut että nykyään olisi paljon kireämpää kuin vuosia ennen.
Juuri oli kuitenkin Iltalehdessä uutinen, kuinka 2017 opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin. Vuodessa maksettu asuntotuen määrä keskimäärin kaksinkertaistui tuolloin. Vielä 2016 tukea sai max 200€ per kuukausi eikä mitään kesällä. Nykyäänhän se on ympärivuotinen tuki.
Muutoksen jälkeen alettiin ottaa myös kalliimpia vuokra-asuntoja.
Tiedän, että tämä on epäsuosittu mielipide, mutta sanon sen silti. Olen sitä mieltä, että opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin oli huono asia. Opiskelijan ei tarvitse asua kalliimmassa yksiössä, josta siis tuli tuon muutoksen takia paitsi mahdollista myös taloudellisesti järkevämpää.
Nuorelle ihmiselle tekisi hyvää asua muutama vuosi kimppakämpässä/solussa/kommuunissa - jotenkin muuten
Kimppa-asuminen on suurkaupungissa ihan normaalia vielä vastavalmistuneillekin. Lapseni opeiskelevat maailmalla ja asumiskustannuksista johtuen ovat aina asuneet kimppakämpässä.
Niitä "opiskelija-asuntoja" riittää noin viidesosalle opiskelijoista. Iltatöitäkään ei riitä kaikille. Useimmissa korkeakouluissa on edelleen se ajatus, että "opiskelu on opiskelijan työtä". Tämä tarkoittaa sitä, että paikalla on oltava ja joustoa ei tule eikä työssäkäynti ole tekosyy poissaoloille.
En tiedä, mikä saa ihmiset niin vihaiseksi opiskelijoille? Se, että joillain opiskelijoilla on rahaa bileisiin, tekokynsiin, keskustassa asumiseen on harvojen huvi. Useimmiten sen elämän rahoittavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei valitettavasti saa halpaa asuntoa vaikkapa solu-asunnosta tai opiskelija-asuntosäätiöltä tai osakunnalta. Joillain onnekkailla on noin 300 euron vuokra-asunto ja toisilla vapailta markkinoilta yli tuplasti kalliimpi.
Poikani opiskelee Tukholmassa ja parikymmentäneliöinen yksiö opiskelija-asuntolassa maksaa 650€/kk. Mitään subventoitua opiskelijalounasta ei ole tarjolla.
Erityisesti Tukholman asuntotilanne on hankala ja ollut vuosia sitä eikä helpotusta näkyvistä. Onneksi riitti edes 650e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen yli 40-vuotiaana kokopäivätöitä ja opiskelen yliopistossa samalla. Keskiarvo yli 4, opintopisteitä tällä hetkellä reilusti yli 300.
T: kohta maisteri
Mitä opiskelet? Suomen kieli ja kirjallisuus?
Psykologiaa. Tavoitteena jatkaa psykoterapeutin opintoihin.
No ei ihme että jaksaa käydä kokopäivätöissä opintojen ohella. Hyvä niin että saat ainakin vähän veroja maksettua ennenkuin valmistut työttömäksi
Olipahan halveksuntaa tihkuva vastaus? Jos et ole sattunut huomaamaan, niin psykologeista, psyk. sairaanhoitajista, terapeuttista, psykiatreista jne. on huutava pula. Työtä
Kyllä minun 1960-luvulla syntyneet opiskelukaverini olivat useat sisältä rikki ja terapian tarpeessa. Siihen ei vain sen ajan kulttuurin mukaan uskallettu mennä, vaikka jou olisi järjestänyt kaiken valmiiksi. Pelättiin niin paljon hullun leimaa. Hoitamattomat psyyken ongelmat ja muut purettiin työkavereihin ja perheeseensä.Minunkin vuosikurssilta on jo neljä poistunut ihan oman käden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Huolestuttavaa on silti, että niin pieni osa ikäluokasta hakeutuu lukioon ja tähtää korkeampiin opintoihin. Toki sieltä amiksestakin voidaan väitellä tohtoriksi, mutta harvempi tekeen niin. Maan tulevaisuuden kannalta meidän pitäisi panostaa erilaisiin teknologia,, bioteknologia, kemia, jne. koulutuksiin paljon enemmän, jotta maahan syntyisiä uusia korkean teknologian vientiyrityksiä. Toi
Ainakaan pari vuotta sitten harvalla oli mielenkiintoa opiskella kiertotalousinsinööriksi. Aivan sama, että oliko tutkinto AMK tai DI. Kumpaankaan ei löydy hakijoita, vaikka tulevaisuus ja tulevaisuuden innovaatiot löytyvät siltä sektorilta ainakin jos Suomessa haluaa elää.
Ei niitä töitä ole!! Suurin osa on keikkahommaa nollasopimuksella jossain siivouspuljussa tai kaupan kassalla. Ei niillä rikastu.
Ei boomerieliitti enää hyödy nuorten opiskeluista, ei sitä ole mitään mieltä tukea.
Eiköhän opiskelijan olot Suomessa ole paremmat kuin monessa paikkaa muualla maailmassa.
Vaikka tukia leikataan, silti sieltä saa jotakin tukia ja lisäksi ei ole lukukausimaksuja (ja siihen päälle päätteeksi mahdollisuus ottaa halpaa opintolainaa.) Eikös vaikka USA:ssa halvimmatkin yliopisto-opinnot maksa monta tonnia opiskelijalle, joka pitää maksaa omasta pussista ottamalla lainaa?
Suomessa opiskelija siis saa tukia ja siihen osa-aikatöillä saatu jonkun sataslappusen lisätulo täydentää mukavasti. Sanaa "p-kaduuni" pitäisi karttaa eikä käytellä kevyesti! vaan suhtautua asiaankuuluvalla arvostuksella ruohonjuuritason tärkeisiin perus työtehtäviin.
Toivottavasti opiskelijat muuttavat valmistuttuaan pois Suomesta ja jättävät vinkuvat äitylit vaihtamaan vanhusvaippojaan ihan omin pikku kätösinsä. :D Miksi ketään kiinnostaisi maksaa työstään korkeaa veroa jolla sitten maksetaan palstamammojen kotona makoilu? Kotihoidontuki ja lapsilisät pois, äitylit töihin - ei pidä tehdä lapsia jos ei ole rahaa pitää niistä huolta.
Niin. Luit oikein: vanhemmilta tulisi leikata valtion jakelemia tukia reilulla kädellä. Lasten on syytä oppia jo ennen opiskeluikää ettei raha kasva puissa. Työssäkäynnillä lapsensa elättävä äityli olisi terve esimerkki.
Samoin voitaisiin siirtyä malliin, jossa julkista päivähoitoa ei olisi enää lainkaan tai se olisi rajattu vain erityistapauksiin. Muut voisivat maksaa yksityisen sektorin palveluista. Se tukisi yrittäjiä ja loisi työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun niitä töitä ei tehdä vain silloin lomien aikana, vaan ihan joka päivä. Ja ne työt, joita opiskelija saa, on yleensä aika matalasti palkattuja, eli rahat riittää juuri ja juuri elämiseen. Niin, ja monet meistä joutuu opiskelemaan myös kesällä, koska jotkut kurssit joutuu ottamaan silloin eri syistä, päällekkäisyyksiä jne. Kaikki on kalliimpaa kuin ennen. Ja huonompilaatuista. Siksi.
Opiskelijat saa opiskelija-alennusta kaikkialta muualta paitsi ruokakaupasta.
Ja moni palvelu on kokonaan maksuton.
Tämä realiteetti iski päin näköä kun opiskelijastatus päättyi.Ei ole pakko elellä köyhää opiskelijaelämää jos se ei maistu.
Se on vaan mentaliteetti muuttunut. Ennen oli halu päästä töihin viimeistään 15-vuotiaana. Kesätöihin tietysti, mutta monet myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Nykyään edes yliopisto-opiskelijat ei halu
Mihin se oikeasti köyhä tai muuten vain minimimenoilla elävä sitä opiskelija-alennusta muualla kuin ruokakaupassa käyttäisi, noin niin kuin konkreettisesti? Itse ainakin opiskelijana muistan näyttäneeni opiskelijakorttia nelisen kertaa opintoaikana ja kolmena viimeisenä vuonna en vaivautunut hakemaan siihen edes tarraa.
Jostain vaatekaupasta tai huonekaluliikkeestä tai ravintolasta tai VR:ltä saa alennusta joo, mutta ei mulla ainakaan ollut kanttia siinä epävarmassa elämäntilanteessa ostaa vaatteita uusina, maksaa huonekaluista, syödä muuta kuin kotiruokaa, ostaa alkoholia tai matkustaa junalla.
"Maksuton" opiskelijaterveydenhuoltokin oli minulle pelkkä kuluerä, koska maksoin korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksua pari viimeistä lukuvuotta (valmistuin 2022), vaikka olin osa-aikatöissä ja kattavan työterveyden piirissä, enkä tarvinnut opiskelijaterveydenhuoltoa.
Opiskelijoiden pääduuni on opiskelu. Muu työnteko on vaan sivuosassa. Työnantajat ovat tottuneet opiskelijoiden työpanokseen liian itsestäänselvästi.
Miksi te työttömät ulisette täällä opiskelijoiden tuista, ne ovat pienempiä kuin toimeentulotuki.
Menkää itse osa-aikatöihin niin satte taskurahaa tukien lisäksi.
Opiskelijoiden aika menee opiskeluun, teidän aikanne valittamiseen. Joutaisitte premmin töihin, kun ei ole opintoja häiritsemässä työntekoa.
Ei ennen käyty missään terapioissa sumn muissa ja ihan hyvin pärjättiin ja kasvettiin vastuullisiksi aikuisiksi ja veronmaksajiksi
Ihme nössöjengiä iso osa nykysukupolvista