Kun opiskelijat valittelevat että joutuu tekemään töitä tullakseen toimeen niin eikö se ole ollut aina itsestään selvää että tehdään osa vuotta töitä? Kuitenkin lomia on toukokuulta syyskuulle sekä joululomia yms
Jos vuodesta useampi kuukausi on lomaa oppilaitoksesta niin suuri osa ehtii tekemään töitä pari kuukautta vaikka vuoden aikana olisikin kunnolla 4 viikkoa lomaa?
Kommentit (335)
Tänä päivänä opiskelijan työn saanti ei olekkaan niin yksinkertaista kuin esim 1970 - 1980 luvulla ja sitä ennen . Sitä yhtä paikkaa kun hakee moni muukin . Palkatkaan ei päätä huimaa , asuminen , ruokakin ym. on paljon kalliimpaa kuin silloin . Ja eläkeikää vain nostetaan , ettei meistä vanhoista parroistakaan pääse eroon , eli ei aukene nuorille nekään paikat . Ja kyllä opiskelukin työstä käy . Itse olen jo eläkkeellä , ei kyllä käy kateeksi opskelijoita .
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä opiskelijan työn saanti ei olekkaan niin yksinkertaista kuin esim 1970 - 1980 luvulla ja sitä ennen . Sitä yhtä paikkaa kun hakee moni muukin . Palkatkaan ei päätä huimaa , asuminen , ruokakin ym. on paljon kalliimpaa kuin silloin . Ja eläkeikää vain nostetaan , ettei meistä vanhoista parroistakaan pääse eroon , eli ei aukene nuorille nekään paikat . Ja kyllä opiskelukin työstä käy . Itse olen jo eläkkeellä , ei kyllä käy kateeksi opskelijoita .
Tämä. Ennen saattoi mennä töihin kun oli saanut ylioppilaan paperit. Yliopistoa pystyi käymään työn ohella ja ei ollut kiire valmistua. Lisäksi työelämä ei ollut näin kiireistä.
Aina valitetaan, ettei töihin niin vain mennä, mutta kuitenkin opiskelijoita käsketään mennä töihin. Menkää työttömät töihin! Opiskelijat sentään tekevät edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla kaikkien tukia saavien tulisi mennä töihin. Miksi opiskelijan pitää ensin suorittaa opintopisteitä 60h/vko työmäärn edestä ja mennä vielä töihin kun työtön makaa kotona ja nostelee tukia.
Onko mennyt ohi se, että erittäin moni työtön on nytkin töissä esim. niin kutsuttuna työharjoittelijana. Tukia ei todellakaan saa tuosta vain. Kyllä työkkäri patistaa vähintään työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan eläisi koko vuotta muutaman kuukauden (matalapalkka)työllä.
Lisäksi sekin työ alkaa jatkossa leikata entistä enemmän asumistukea, joten senkin työn kuten osa-aikatyön hyöty vähenee.
Opiskelijat eivät ensi vuodesta lähtien saa enää yleistä asumistukea. Vain asumislisää ja sitä ei saa kesäkuukausilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla kaikkien tukia saavien tulisi mennä töihin. Miksi opiskelijan pitää ensin suorittaa opintopisteitä 60h/vko työmäärn edestä ja mennä vielä töihin kun työtön makaa kotona ja nostelee tukia.
Onko mennyt ohi se, että erittäin moni työtön on nytkin töissä esim. niin kutsuttuna työharjoittelijana. Tukia ei todellakaan saa tuosta vain. Kyllä työkkäri patistaa vähintään työkokeiluun.
Liian moni saa lepäillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?
Ihan itsestäänselvää, että KOKO VUOSI tammikuusta joulukuuhun tehdään HANTTIHOMMIA ja opiskellaan ihan eri alaa. Tällä tavoin voi asua saunallisessa kaksiossa hyvällä alueella yksin eikä tarvitse asua lääväisessä solussa. Hanttihommista sitten saadaan suosittelijat kun valmistutaan omalta alalta ja etsitään oman alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...? Mitä hommia sen opiskelijan sitten kuuluisi saada kesätyöksi? Toimitusjohtajan hommia?
Ja kyllä niitä kokoaikaisiakin kesätöitä (vaikkakin "hanttihommia") on tarjolla.
Just näin. Mä olin mainosten jakajana, siivosin kaikkea mahdollista ja puhelinmyyntiä.
Sain hyvät rahat opintotuen ja lainan päälle.
Nykyään työssäkäyntiä rajataan opintotuen menettämisen uhalla. Ei saa saada "hyviä rahoja opintotuen päälle".
Tietysti, noinhan se on aina ollut. Jos ansaitsee itse hyvää palkkaa töissä niin tietysti silloin ei saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sekin työ alkaa jatkossa leikata entistä enemmän asumistukea, joten senkin työn kuten osa-aikatyön hyöty vähenee.
Leikkaako asumislisääkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat eivät ensi vuodesta lähtien saa enää yleistä asumistukea. Vain asumislisää ja sitä ei saa kesäkuukausilta.
Minä sain opiskeluaikana ASUMISLISÄÄ ja kävin KOKO VUODEN tammikuusta joulukuuhun opiskeluajan osa-aikatyössä kaikki viikonloput ja illat jopa päivisin. Valmistuin silti ihan tavoiteajassa ja sain jopa hanttihommista kursseja hyväksiluettua. Ei mikään ongelma!
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä vasemmistolaisten lapsia. Hyvin oppi kotoa mennyt perille.
Hohhoijaa. Mulle ja tuntemilleni vasemmistolaisille kodin oppi on tehdä työtä ja olla ahkera. Ikinä ei vanhemmat saaneet tukia.
Hanttihommissa voi myös verkostoitua ja sitäkin kautta voi saada sitten oman alan työpaikan kun on valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa välttämättä kesätyöksi kuin hanttihommia. Esim osa-aikaisesti siivoustyötä. Eläisitkö itse vuoden 3kk siivoojan palkalla?
Ihan itsestäänselvää, että KOKO VUOSI tammikuusta joulukuuhun tehdään HANTTIHOMMIA ja opiskellaan ihan eri alaa. Tällä tavoin voi asua saunallisessa kaksiossa hyvällä alueella yksin eikä tarvitse asua lääväisessä solussa. Hanttihommista sitten saadaan suosittelijat kun valmistutaan omalta alalta ja etsitään oman alan töitä.
Miksei tämä ole itsestäänselvää työttömien kohdalla? Miksi heidän on ihan ok marista tukien pienuutta?
Siis mä en tajua. Kuka vttu tyytyy opiskelijana asumaan jossain lääväisessä koommuunissa kun hanttihommilla voi parantaa elintasoa ja asua yksin hyvällä asuinalueella yksiössä tai kaksiossa?
Vierailija kirjoitti:
Selitä sama työttömälle.
Opiskelijat ja eläkeläiset voivat rahoittaa esimerkiksi jonkun ylimääräisen hankinnan töitä vaikka tietyn ajan/määrän töitä.
Työttömällä tätä ei toimi, kun palkka vain vähentää tukien määriä samassa suhteessa.
Minä en ole koskaan ollut kesätöissä. Pelasin nintendoa ja nautiskelin lomista. Kerran olin naapurilla muutaman päivän jossain apuhommissa ja sekin oli jäätävää pakkopullaa. Olen nyt jo keski-ikää lähestyvä ja mentaliteettini on edelleen sama. Töissä käyn kyllä, mutta pakkopullaa se on, ihan sama mikä ala mitkä hommat. Monet puhuu lottovoitosta, että voisi jäädä töistä pois, mutta minulle riittäisi vaikkapa parisataa tuhatta niin jäisin HETI töistä pois. Ei ole eläessäni työnteko kiinnostanut pätkän vertaa, mutta sitä on vaan pakko ollut tehdä rahan vuoksi. Orjuutta. Haluaisin vain elää ja nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä sama työttömälle.
Opiskelijat ja eläkeläiset voivat rahoittaa esimerkiksi jonkun ylimääräisen hankinnan töitä vaikka tietyn ajan/määrän töitä.
Työttömällä tätä ei toimi, kun palkka vain vähentää tukien määriä samassa suhteessa.
Samalla tavalla opintotuki pienenee, kun tekee töitä.
Kyllähän se ihan taivahan tosi on, että miksi tehdä töitä jos saman rahan saa tekemättä töitä. Siinä siitä kuitenkin loppupeleissä on kyse, rahasta. Systeemin pitäisi olla sellainen, että töissäkäynti kannattaa. Jos tukien jälkeen jäljelle ei jää mitään ennen seuraavaa tukipäivää, niin se on ok. On pärjätty ja ollut vapaa-aikaa. Mutta jos töissä ollessa tilille ei jää mitään jäljelle ennen seuraavaa tilipäivää, vaikka on eletty yhtä köyhästi kuin tuilla + menetetty vapaa-aika, niin se EI OLE ok.
Ai niin muuten, olen työssäkäyvä, en tuilla elävä. Silti olen tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain opiskeluaikana ASUMISLISÄÄ ja kävin KOKO VUODEN tammikuusta joulukuuhun opiskeluajan osa-aikatyössä kaikki viikonloput ja illat jopa päivisin. Valmistuin silti ihan tavoiteajassa ja sain jopa hanttihommista kursseja hyväksiluettua. Ei mikään ongelma!
Samoin tein myös minä 15 vuotta sitten ja juhlimiset/matkustelut siihen päälle. Mutta olen todennut nyt opiskelijoiden lopputöitä ja labroja ohjatessani, että se opiskelu on ihan täysin erilaista ja vaatimukset ihan eri tasoa. Yliopistouudistukset ovat olleet ihan kammottavia virityksiä ja HY:ssä on pakka ainakin vielä sekaisin oman alani tiedekunnassa.
Niitä töitä pitäis myös tehdä nykyään paljon enemmän, koska elämisen kulut ovat kasvaneet huomattavasti. Palkat eivät kuitenkaan ole nousseet samaa tahtia ja ei myöskään ne tuet. Tässä pitäis olla oletuksena myös, että niitä töitä sais.
Onhan se selvää, että elinkustannuksiin suhteellisesti matalemmilla palkoilla ja tuilla kuin 15 vuotta sitten, niin ainoa voittaja tässä on opintolainojen korot käärivä pankkijärjestelmä. Hienosti lobattu pankkisektori ja pankkien voitot tulevat kasvamaan. Tällä uudistuksella ei todellakaan ajeta Suomen parasta, vaan antaa enemmän rahaa rikkaille pankinomistajille.
En myöskään oleta, että kaikki pystyisivät samaan kuin minä. Koska ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaiset resurssit. Mielestäni on todella yksinkertaista sanoa, että "kun minäkin, niin muidenkin pitää pystyä"
Ne on niitä vasemmistolaisten lapsia. Hyvin oppi kotoa mennyt perille.