Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku nepsy-lapsen vanhempi selventää?

Vierailija
04.10.2023 |

Heti tähän alkuun: ei ole tarkoitus haukkua ketään, ei arvostella ketään eikä lisätä vastakkainasettelua. Yritän ihan aikuisten oikeasti vain ymmärtää.

Tilanne on se, että olen lapsi-vanhempi harrastusryhmässä lapseni kanssa. Kaikki ryhmän lapset ovat pikkukoululaisia, eli mistään leikki-ikäisten jutuista ei ole enää kyse.

Eilisen jälkeen harkitsen vakavasti, että me lapsen kanssa etsitään joku toinen paikka missä liikkua. Ryhmässä on kolme lasta, joiden käytös eroaa sen verran paljon muista että epäilen heidän olevan nepsylapsia. Se, miten he käyttäytyvät ei oikeastaan ole edes se ongelma, vaan heidän vanhempansa.

Miksi he eivät puutu mihinkään?

Onko kyse siitä, että puuttuminen lapsen käytökseen pahentaisi tilannetta? Onko jostain terveydenhuollosta annettu ohje, että valitse taistelusi? Vai onko vanhemmat jo niin turtuneita omaan lapseen, että ei nähdä miten käytös eroaa muista/vaikuttaa muihin?

Harrastuksessa nämä vanhemmat katsovat vierestä ohittelua, urheiluvälineen kädestä ottamista, huutelua (ei toi oo mitään, mä osaan paremmin, haha sä et osaa, mee pois, MEE POIS MUN VUORO jne). Koko ajan saa olla silmät selässä, milloin joku näistä kolmesta tulee taas tekemään jotain.

Se on stressaavaa, eikä se että minä vieraana aikuisena yritän ohjata oikeaan, toimi. Teen tätä joka kerta, tuloksetta, ja sehän tässä väsyttää. Yksi lapsista vastaa "ei kiinnosta" ja äitinsä vain on siinä vieressä hiljaa.

Sitäkin mietin, että meitä on vain kaksi vanhempaa, jotka puuttuvat näiden lasten tuohuun. Loput eivät tunnu välittävän. Sitäkin mietin siis, että eikö he huomaa vai onko heillekin ihan normaalia käytöstä tiuskia muille että ei kiinnosta, mene pois jne?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neljä nepsylasta, joista kukaan ei ole käyttäytynyt ap:n kuvaamilla tavoilla ketään kohtaan. Sen sijaan nepsylapseni ovat olleet monenlaisen kiusaamisen kohteena.

Lapsistani kolme on autismin kirjolla ja sosiaalisissa suhteissaan arkoja / vetäytyviä. Kaksi kirjolaisistani on joutunut toistuvasti syrjityksi ja kaveriryhmän ulkopuolelle, kunnes nykyään yliopistossa ovat onneksi löytäneet hyviä ystäviä. Kolmas on ollut onnekkaampi ja pärjännyt paremmin, mutta vetäytyy kaikista konfliktitilanteista, joita nenttien kesken riittää.

ADHD-lapseni sosiaaliset taidot ovat puolestaan loistavat. Hänellä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia kaverisuhteissa. Hän on se, jota opettajat koulussa pyytävät ottamaan uudet luokkakaverit mukaan ja auttamaan heitä saamaan ystäviä. Hän on myös se, joka puuttuu konflikteihin, puolustaa heikompia, löytää ratkaisuja.

No sulla on käynyt tuuri. Sen verran monta nepsylasta nähnyt, että sanonpa että jos olet päässyt vähällä, saat olla tyytyväinen.

Vanhempien syyllistäminen noissa tilanteissa on ihan typerää. Asennevamma siirtyy näiden lapsiinkin.

Vierailija
42/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sä et tiiä edes että onko ne lapset nepsyjä?

Ainoa minkä tiiät on se, että ne käyttäytyy huonosti.

Nämähän ei nyt välttämättä korreloi. On nimittäin vanhempia, joilla on vaan sellainen asenne, että ne antaa lastensa tehdä mitä sattuu. Varsinkin poikien, kun "pojat on poikia". Siinä se neurotyypillinen Niko sitten on törkeä ja käyttäytyy huonosti, eikä vanhemmat puutu.

Oikea kysymys olisi "miksi jotkut vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä huonosti?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sä et tiiä edes että onko ne lapset nepsyjä?

Ainoa minkä tiiät on se, että ne käyttäytyy huonosti.

Nämähän ei nyt välttämättä korreloi. On nimittäin vanhempia, joilla on vaan sellainen asenne, että ne antaa lastensa tehdä mitä sattuu. Varsinkin poikien, kun "pojat on poikia". Siinä se neurotyypillinen Niko sitten on törkeä ja käyttäytyy huonosti, eikä vanhemmat puutu.

Oikea kysymys olisi "miksi jotkut vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä huonosti?"

Ja silloinkin kysymys on turha. Jos kyseessä huonosti kasvatetusta lapsesta, ottaa puheeksi lapsen vanhempien kanssa asian. Mitä sitä hyödyttää huokailla avlla ja kotona? Jos syynä on neuroepätyypillisyys, sit on ja ap tietää sit itsekin että kyse luultavasti jo mainituista asioista.

Vierailija
44/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neljä nepsylasta, joista kukaan ei ole käyttäytynyt ap:n kuvaamilla tavoilla ketään kohtaan. Sen sijaan nepsylapseni ovat olleet monenlaisen kiusaamisen kohteena.

Lapsistani kolme on autismin kirjolla ja sosiaalisissa suhteissaan arkoja / vetäytyviä. Kaksi kirjolaisistani on joutunut toistuvasti syrjityksi ja kaveriryhmän ulkopuolelle, kunnes nykyään yliopistossa ovat onneksi löytäneet hyviä ystäviä. Kolmas on ollut onnekkaampi ja pärjännyt paremmin, mutta vetäytyy kaikista konfliktitilanteista, joita nenttien kesken riittää.

ADHD-lapseni sosiaaliset taidot ovat puolestaan loistavat. Hänellä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia kaverisuhteissa. Hän on se, jota opettajat koulussa pyytävät ottamaan uudet luokkakaverit mukaan ja auttamaan heitä saamaan ystäviä. Hän on myös se, joka puuttuu konflikteihin, puolustaa heikompia, löytää ratkaisuja.

No sulla on käynyt tuuri. Sen verran monta nepsylasta nähnyt, että sanonpa että jos olet päässyt vähällä, saat olla tyytyväinen.

Vanhempien syyllistäminen noissa tilanteissa on ihan typerää. Asennevamma siirtyy näiden lapsiinkin.

No tämä. Meidän lapset ymmärtää että lapsia on erilaisia ja heidän ystävillään osalla on nepsypiirteitä, ei he tee siitä numeroa. Saattavat sanoa että hei nyt taas sun ADHD puskee läpi ja sillä hyvä.

Sen sijaan että kauhistelette muiden lapsia, kertokaa omillenne mistä saattaa olla kyse.

Vierailija
45/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain tuohon sulkuihin asti ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että ei ole nepsy lapsia!

Välinpitämättömien vanhempien kasvatuksen tulos, valitettavasti.

Meidän lapsella adhd, jota uskallamme vahvasti epäillä. Lääkkeet ei tehoa.

On helposti ohjattavissa, mikäli turvallinen aikuinen läsnä. Mikäli tulee ylilyönti, poistutaan paikalta, jos puhe ei tehoa.

Vierailija
46/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä kuulosta nepsyltä (ellei kyseessä ole tourette, jolloin saattaa sanoa asioita joita ei tarkoita eikä voi sille mitään)

Vierailija
47/47 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsyt eivät kuulu järkevien ihmisten sekaan vaan hoitolaitoksiin!

Moni nepsy (ja nenttikin) on älykkäämpi ja järkevämpi kuin sinä. Esimerkiksi minä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi