UMK 2024 OFFICIAL
UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (20622)
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että Siipola on se Voicen voittaja, mutta sehän olikin Sussu.
Susanna Erkinheimo on paljon taitavampi ja mielenkiintoisempi artisti. Hänellä on persoonallinen vibrato ja tyyli. Mielelläni lähettäisin hänet edustamaan Suomea jollain (suomenkielisellä) nostalgiahenkisellä kappaleella, mihin äänensä sopii.
Ilmeisesti jos suomalaiset haukkuu, se onkin oikeasti hyvä, mutta jos ulkomaalaiset kehuu, sekin on hyvä? Yle etsii omille mokilleen nyt selityksiä ties mistä teorioista. Mitäpä jos kakkahymiö tarkoittaa, että oikeasti kyseessä oli vain paskat artistivalinnat Yleltä?
Minä vähän nauttisin, jos lähes kaikki maat lähettäisivät huumoribiisin Ruotsiin, kun ruotsalaiset ihan hampaat irvessä halusivat itselleen voiton viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella on kunniakas perinne tuoda ESCiin jotain jota muut pitää outona. Huilumies, jokeriasussa esitetty reggae-biisi, kehitysvammaisten bändi, hirviöpukuja, keskisormia, epämuodikkaita pottatukkia ja musiikkia jonka tyylilajia ei osata määritellä. Tässä omituisuudessa me suomalaiset ollaan luonnostaan hyviä, ja vaikka tällä kertaa(kaan) ei lähdetä voittoa metsästämään, on hienoa jos voidaan viedä lavoille esitys, joka saa eurooppalaiset huomioimaan jotain uutta. On ihan relevanttia että tuodaan tässä outojen asioiden Hall of fameen myös epätyypilliset biisisiheet. Jos viedään musaa mielenterveysongelmasta, on se rohkeaa ja tärkeää. Pelkästään kisavoiton tavoittelu on epätodennäköistä ja tylsää.
Ei mt-ongelmateemainen biisi Euroviisuissa ennenkuulumatonta ole. Ainakin v. 22 Hollannin S10:n kappale De Diepte oli tästä aiheesta. Menestyi ihan mukavasti.
Tuo kappale oli ihana, tyylipuhdas, läsnäoleva, raikas. Taisinpa jopa äänestää Hollantia tuolloin. Hollannista ja Belgiasta on tullut monena vuonna hyviä ja erilaisia esc-lappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuunnellaan loputkin biisit ja katsotaan sitten löytyykö niistä jotain korvamatoa vai ei. Vähän välivuodelta ja läpällä mukaan lähdöltä vaikuttaa. Mikä tietty riitti Teflon Brothersille ja Portion Boysillekin ja taitaa olla win95miehenkin tarkoitus. Uskoisin, että perinne jatkuu eli rannalle jää hyviäkin biisejä, joilla jonain toisena vuonna olisi tullut hyvä sijoitus, jos jatkoon olisivat päässeet. Suomen karsinnat kun ovat olleet usein paremmat kuin itse ESC tai vaikkapa mellow-Mellot.
Itse ohjelmaan ottaisin ensi vuonna 12 biisiä ja kaksi 6 kappaleen ohjelmaa, joista 3 jatkoon, 3 putoaa ja finaalissa siis valitaan 6:sta biisistä lopullinen edustaja.
-winner-
Ei kannata korjata sitä, mikä ei ole rikki. UMK on saatu hyväksi ja toimivaksi formaatiksi, jota ei kannata heti mennä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän nauttisin, jos lähes kaikki maat lähettäisivät huumoribiisin Ruotsiin, kun ruotsalaiset ihan hampaat irvessä halusivat itselleen voiton viimeksi.
Huumoribiisithän on huippuja ja tekevät viisuista mielenkiintoisia. Mitä erikoisempi esitys, sen parempi. Saattaisikin käydä niin, että Ruotsin viisuista tulisikin kaikkien aikojen hauskimmat viisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän porukka noita on äänestänyt? Ihan hirveää paskaa nämä jo julkaistut, ja pelkäänpä että loputkin UMK-biisit ovat samaa kuraa.
Toki jos ei ole koskaan kuunnellut muuta musaa kuin 2000-lukujen tuotoksia, niin ei paremmastakaan tiedä.
Tai sitten sinä olet vanha jäärä joka ei anna mahdollisuutta millekään uudelle?
Jos uudella tarkoitetaan tekoälyn säveltämää musiikkia tutunkuuloisilla sampleilla, johon artisti laulaa epävireisesti ja joka korjataan autotunella ja livenä hän kuulostaa ankealta, niin kyllä vanhassa vara parempi ja me jäärätkin oikeassa.
Uudet ja hieman epävireiset soundit toimivat kyllä biisissä mieleenjäävinä riffeinä, jos se muutenkin toimii (niin Sandstormissa kuin Cha cha cha:ssakin), mutta ei laulajan äänenmuokkauksessa niinkään hyvin.
Biisihän ei toimi, jos ei sitä saa kaikkia laulamaan eka kuuntelulla mukana pelkällä kitaralla kompattuna nuotion ääressä. Ei tuosta oikein löydy sitä tarttuvaa kertsikoukkua sen paremmin Cyan Kicksiltä kuin Sexmaneltakaan.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata korjata sitä, mikä ei ole rikki. UMK on saatu hyväksi ja toimivaksi formaatiksi, jota ei kannata heti mennä muuttamaan.
Nythän se on rikki.
7:n biisin finaali toimii niin kauan kun laatu säilyy hyvänä ja osataan valita tasokkaat, kiinnostavat kappaleet. Kun valitsijaraati alkaa tehdä työnsä huonosti, on aika muuttaa kaavaa: Joko antaa enemmän valtaa kansalla (=enemmän kappaleita, semifinaalit) tai vaihtaa Ylen karsintaraatiin sellaisia henkilöitä, jotka osaavat poimia satojen ehdokkaiden joukosta ne helmet.
Minä en todellakaan usko, että nämä umk24-finalistit olivat 7 parasta 400:sta kappaleesta. No fucking way. Ihan takuulla on karsittu parempia pois.
No eipä olleet hääppöisiä ainakaan kaksi ekaa. Cyan Kicks tusinakamaa ja Sexmane tylsää ja ankeaa suomiräppiä. Ihan sama vaikka olisi kuinka "hienot" sanat kun ei niitä kukaan muu kuin suomalaiset ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mukaan otettaisiin enemmän kappaleita, menisi hommaan paljon enemmän rahaa kun olisi tuplamäärä musiikkivideoita, puvustuksia, ohjelmia ym. Ei kiitos. Varsinkin kun ottaa huomioon Suomen menestyksen näissä kekkereissä.
Mikä hinku Ylellä on aina tehdä musiikkivideot kaikista osallistujista? Täysin turhaa rahanhaaskausta. Pelkkä kuva ja lyriikkavideo riittäisi vielä tässä vaiheessa. Kunnon musavideon voisi tehdä vain voittajasta ja Suomen edustajasta, kuten suurin osa muistakin osallistujamaista tekee. Tällä tavalla Ylen Umk-budjettirahoja voisi käyttää fiksummim. Myös yksi juontaja riittäisi, säästyisi kahden (täysin turhan) juontajan palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susanna Erkinheimo on paljon taitavampi ja mielenkiintoisempi artisti. Hänellä on persoonallinen vibrato ja tyyli. Mielelläni lähettäisin hänet edustamaan Suomea jollain (suomenkielisellä) nostalgiahenkisellä kappaleella, mihin äänensä sopii.
Vau! Mahtava ääni!
Sara kertoi joskus haastattelussa itsevarmasti näin: "Olen kunnianhimoinen, ja tahdonvoimaa löytyy. Tavoitteenani kyllä on olla joku päivä Suomen isoin artisti ei enempää, eikä vähempää"
Suomen isoin artisti, joopa joo... Tollasen joka vasta saanut uransa alkuun, on turha tälläsiä huudella kovaan ääneen. Eiköhän yksi ratkaiseva tekijä oo minkälaista musaa tekee ja kuinka se uppoaa kuulijoihin. Siipolan musahan on mitä on... Ja nytkö hän yrittää sitten valloittaa maailman paskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuunnellaan loputkin biisit ja katsotaan sitten löytyykö niistä jotain korvamatoa vai ei. Vähän välivuodelta ja läpällä mukaan lähdöltä vaikuttaa. Mikä tietty riitti Teflon Brothersille ja Portion Boysillekin ja taitaa olla win95miehenkin tarkoitus. Uskoisin, että perinne jatkuu eli rannalle jää hyviäkin biisejä, joilla jonain toisena vuonna olisi tullut hyvä sijoitus, jos jatkoon olisivat päässeet. Suomen karsinnat kun ovat olleet usein paremmat kuin itse ESC tai vaikkapa mellow-Mellot.
Itse ohjelmaan ottaisin ensi vuonna 12 biisiä ja kaksi 6 kappaleen ohjelmaa, joista 3 jatkoon, 3 putoaa ja finaalissa siis valitaan 6:sta biisistä lopullinen edustaja.
-winner-
Eiköhän lauludemoja tullut tänäkin vuonna enemmän kuin 7 kpl ja ihan eri tyylilajeja kuin mitä rock tai räp, jota halutaan kansalle pukata läpi, että valitkaa näistä kahdesta.
-winner-
Harmittaa kyllä tuo kattaus. Epäilen vahvasti Sexmanen ja Jesse Marklinin päässeen seitsikkoon vain ajankohtaisen suosionsa ja Spotify-kuuntelumääriensä takia. Biisit eivät selvästikään ole yhtään viisumateriaalia. Hitto teinit, miksi teillä pitää olla niin huono musiikkimaku? Tuo mumblerap on hirveää.
Mua huvittaa kun joku kommentoi täällä, miten kuvitteli Nublun olevan heleä ääninen tyttö. Itse en ajatellut edes muita vaihtoehtoja 😂 Ehkä voisi päätellä että Suomessa on ihan muutama näitä Vilma-Jeminoita ja Nuppuja, joita ei erota toisistaan. Mietin et "taas joku vtun Nublu"
Siipola saa just sitä huomiota mitä se haluaakin tolla biisin nimellä ja pukeutumisellaan joka on mauton.
Cyan Kicksin biisi kuulostaa siltä että se on jo kuultu monta kertaa ennenkin. Sexmane oli ainakin ihan raikas sentään. Kumpikin on minusta ihan ok, mutta ei räjäyttänyt pottia Cha cha chan tapaan. Loppuja biisejä siis odotellessa, toivottavasti siellä on vielä tulossa joku helmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau! Mahtava ääni!
Joo ihan kiva ääni, mutta ei tota silti kauaa jaksa kuunnella, käyttää liikaa vibraa.
Minä en ole Sexmanen kohderyhmää, mutta tätä biisiä olen kuunnellut koko aamun.
Ei mt-ongelmateemainen biisi Euroviisuissa ennenkuulumatonta ole. Ainakin v. 22 Hollannin S10:n kappale De Diepte oli tästä aiheesta. Menestyi ihan mukavasti.