Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2024 OFFICIAL

Vierailija
03.10.2023 |

UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (20622)

Vierailija
5701/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tai ketkä umk-finalisteista odottaa eniten voittavansa?

Siipola.

Tietää voittavansa. Yhtä selvä peli kuin Kääriän voitto.

Ei ole yhtä selvä peli kuin Käärijän voitto, vaikka Sara tällä hetkellä todennäköisin voittaja onkin.

No ei ole, veikkaan Vox populin voittavan

Sillä perusteella pidän Saraa tällä hetkellä todennäköisimpinä voittajana, koska hän on voittanut sekä Ylen että IL:n kyselyt. On Suomen Spotifyn kuunnelluin UMK-artisti. Hän pitää vakaasti paikkansa kolmen kuunnelluimman joukossa, kun muilla on laskeva trendi. Hän on selkeä ykkönen vedon

Vai onko vain fanaattisimmat fanit?

Vierailija
5702/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some-persoona Juhani Koskinen sanoi, että hänen suosikit on Vox Populi ja joku muu (en muista oliko Siipola vai Sexmane), mutta koska haetaan euroviisuedustajaa, hän lähettäisi Windows95manin.

Ihmettelen tätä asennetta, joka tuntuu olevan monilla. Ei ole mielestäni olemassa mitään euroviisureseptiä tai euroviisumusaa. Ei koskaan saisi ajstella niin, että onpas hyvä kappale, muttei sovi Euroviisuohin. Tämän vuoksi Darudekin floppasi. Olisi vaan tenyt sitä omannäköistä musiikkiaan sen sijaan, että alkoi vartavasten tehtailemaan musiikkia, joka hänen mielestään sopisi Euroviisuihin. Eli haki jotain tylsänkuuloista radiohittiä. Ei näin.

No rules saattaa olla ns. hauska valinta euroviisuihin, mutta se on MYÖS hyvä kappale 🧐 monta mielenkiintoista elementtiä, joten en lähtisi Daruden leimiin vetoon vertaamaan.

Mulla on nyt kolme suosikkia ulkomailta, ja kaikki "sopisi" myös euroviisuihin. Se tarkoittaa vain, että ne tuo eloa tasaisten / tasapaksujen esitysten väliin. Kroatian Baby Lasagna, Viron 5MIINUST, puuluup, ja Norjan Gothminister.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5703/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron vähän  kriittisiä mielipiteitäni joka maan joko valitusta biisistä tai ennakkosuosikista., vaikka kukaan ei kysynyt.

Ranskan L'amore: en ole itse asiassa jaksanut koko biisiä kuunnella kertaakaan kokonaan. Ei vain ole omaa musiikkityyliäni yhtään. Tosin jos livenä säväyttää ja esitys on täyttä magiaa, voi mielipiteeni muuttua.

Kroatian Baby Lasagna: Ei yhtään kolahda minulle. No, sanoma on hauska ja erilainen, mutta muuten tulee vain Käärijä at home-vibat.

Slovenian Veronika: Ehdoton ennakkosuosikkini tällä hetkellä. Juuri sellaista musikaalimaisuutta joka kolahtaa omaan makuuni ja lauluääni sekä slovenian kieli hyvin sopivat musiikkityyliin. varmaan tulen äänestämään tätä viisuissa.

Irlannin Go tobann: Jostain syystä kappaleen julkaistu versio kuulostaa ihan demoversiolta, on todella tunkkainen tuotanto ja laulua hädin tuskin kuulee. Sääli siksi, koska muuten pidän kappaleesta ja olisin luuku

Viron suurin ennakkkosuosikki taitaa olla 5Miinust, puuluup. Olliesta kylläkin tykkään enemmän.

Ukrainan ennakkosuosikki on Alyona Alyona & Jerry Heil, joiden tännekin linkattu biisi Teresa & Maria kuulostaa sellaiselta, että veikkaan sen olevan viisujen kärkikahinoissa mukana, jos tulee sinne valituksi.

Norjalla on finaalissa mukana kaksi viisukävijää eli KEiiNO ja Margaret Berger, mutta heillä on kovia haastajia, ehkä Nightwish-vibainen Gåte kovin. Margaret Berger oli edellisissä Malmön kisoissa v. 2013 suosikkini, joten sikäli olisi hauska nähdä hänet siellä uudelleen. Edellisen kerran sijoitus oli 4.

Vierailija
5704/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some-persoona Juhani Koskinen sanoi, että hänen suosikit on Vox Populi ja joku muu (en muista oliko Siipola vai Sexmane), mutta koska haetaan euroviisuedustajaa, hän lähettäisi Windows95manin.

Ihmettelen tätä asennetta, joka tuntuu olevan monilla. Ei ole mielestäni olemassa mitään euroviisureseptiä tai euroviisumusaa. Ei koskaan saisi ajstella niin, että onpas hyvä kappale, muttei sovi Euroviisuohin. Tämän vuoksi Darudekin floppasi. Olisi vaan tenyt sitä omannäköistä musiikkiaan sen sijaan, että alkoi vartavasten tehtailemaan musiikkia, joka hänen mielestään sopisi Euroviisuihin. Eli haki jotain tylsänkuuloista radiohittiä. Ei näin.

No rules saattaa olla ns. hauska valinta euroviisuihin, mutta se on MYÖS hyvä kappale 🧐 monta mielenkiintoista elementtiä, joten en lähtisi Daruden leimiin vetoon vertaamaan.

Mulla on nyt kolme

Plus Henri on teknisesti parempi laulaja ja videon perusteella esiintyy paremmin kuin Rejman. Win95man on taas paljon mieleenpainuvampi hahmo kuin Darude siellä jossain takana Look Awayssa.

Vierailija
5705/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rules saattaa olla ns. hauska valinta euroviisuihin, mutta se on MYÖS hyvä kappale 🧐 monta mielenkiintoista elementtiä, joten en lähtisi Daruden lei

Kertsistä ja Piispasen laulusta tykkään itsekin, mutta Keisterin puheosuudet varsinkin alun itsensä esittely kuulostaa kyllä aika kamalalta. Enkä ole muutenkaan tuohon Windows95man-hahmoon ihastunut, joten mulle No Rules jää UMK:n tarjonnan huonommalle puoliskolle.

Vierailija
5706/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron vähän  kriittisiä mielipiteitäni joka maan joko valitusta biisistä tai ennakkosuosikista., vaikka kukaan ei kysynyt.

Ranskan L'amore: en ole itse asiassa jaksanut koko biisiä kuunnella kertaakaan kokonaan. Ei vain ole omaa musiikkityyliäni yhtään. Tosin jos livenä säväyttää ja esitys on täyttä magiaa, voi mielipiteeni muuttua.

Kroatian Baby Lasagna: Ei yhtään kolahda minulle. No, sanoma on hauska ja erilainen, mutta muuten tulee vain Käärijä at home-vibat.

Slovenian Veronika: Ehdoton ennakkosuosikkini tällä hetkellä. Juuri sellaista musikaalimaisuutta joka kolahtaa omaan makuuni ja lauluääni sekä slovenian kieli hyvin sopivat musiikkityyliin. varmaan tulen äänestämään tätä viisuissa.

Irlannin Go tobann: Jostain syystä kappaleen julkaistu versio kuulostaa ihan demoversiolta, on todella tunkkainen tuotanto ja laulua hädin tuskin kuulee. Sääli si

Muistaakseni Margaret Berger oli v. 2013 viisujen ennakkosuosikki, mutta Tanskan Emilie de Forest tuli vähän puskista ja nappasi voiton.

Vierailija
5707/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa nyt kun näitä finalisteja on kuunnellut, niin kaikkein tarttuvin on Vox Populi. Tykkään myös siitä, että videossa tapahtuu paljon, siihen ei heti kyllästy. Ja ai että iskee tuo hyvänmielen vauhdikas punk-poljento. Tykkään etenkin siitä lauletusta melodiasta juuri ennen kertosäettä (sekä MG:n että Nublun laulamana). Mun ääni menee tälle, hyvänä kakkosena No Rules ja kolmosena Mania. Muut kappaleet omaan makuuni liian tasapaksuja 

Minä oon kallistunut ihan samaan.

Vierailija
5708/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkauksia liveistä? Mitä tuodaan lavalle?

Vierailija
5709/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että tuo Sara Siipioan biisi olisi hyvä valinta edustamaan suomalaista musiikkia, koska:

- Me ollaan molli-kansaa ja (suurin) osa musiikkikulttuuriamme soi mollissa. Ollaan ylpeitä tässä riemu kirjavasta maailmassa tästä omintakeisesta melankoliasta. Ei muut tällaista lähettäisi, ja se on meidän vahvuus.  

- Suomenkielessä on poikkeuksellisen paljon kirosanoja ja käytämme myös erilaisia voimailmaisuja letkeän paljon puheessa. Ei täällä kukaan hätkähdän jos vähän kiroilee tai sadattelee. Muualla maailmassa asiaa pidetään rohkeana, että laulussa voi sanoa jopa viisulavalla että on paskana. Tällainen pohjoinen raakuus ei ole vain rokkia ja metallia, vaan balladeista se tulee esiin rouheena sanoina. 

- Juuri kun kaikki olettaa että Suomesta tulee vain  rockmusaa, on paras hetki laittaa väliin yksi r&b balladi. 

- Kaikki rakastaa viisuissa, tarinaa, jossa täysin ennalta tuntematon tulee ja hurmaa. 

Vierailija
5710/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sara

2. Sexmane (en olisi uskonut itsekään ekakuulemalta että pidän näin hyvänä).

3. Glow (sama kuin edellä mut tätähän ei kandee kuunnella kuin vasta UMK jälkeen kun ei oon mukana valittavissa)

4. Cyan Kicks (kuulostaa vanhalta musalta)

5. VoxPopuli

6. Sipuli

7. Windows95

Vierailija
5711/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on suora Q&A-striimi YLE Areenassa ja YouTubessa. Chat auki ja voi kysyä ehdokkailta mitä vain. 

18.00 Jesse Markin

18.30 Cyan Kicks

19.00 MG ja nublu

19.30 Sara Siipola 

Vierailija
5712/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jod ei ihan kiville mene live niin todennäköisesti ääni menee Siipolalle, vaikka yleensä metalli tai rock saa ääneni. CK on kovispoppia, ei raskasta musaa. 

Vierailija
5713/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jod ei ihan kiville mene live niin todennäköisesti ääni menee Siipolalle, vaikka yleensä metalli tai rock saa ääneni. CK on kovispoppia, ei raskasta musaa. 

Blind Channelin pojat sanoivat viisujen aikaan genrestään, että se on violent poppia, joten kyllähän tuo kovispop sitten varmaankin CK:ta kuvaa. Itse sanoisin, että CK on poprockkia.

Vierailija
5714/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutuksena että Jeren parisuhdestatus on yksityisasia eikä sillä sovi spekuloida. Ilmiannan kommentin. 

Vierailija
5715/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun Sinin persoona on niin ärsyttävä, että kappaletta ei viitsitä kuunnella useampaa kertaa.

Vastaan tuli yksi ulkomaalainen, jonka listalla Kuori mua oli nro 1, eli muualla se ei herätä samaa antipatiaa.

Kappale on oikeasti harvinaisen hyvä, mutta eipä sitä Suomessa äänestetä.

Vierailija
5716/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa Käärijä ja Bojan esiintyisi viisuissa yhdessä. Ihanin bromance. Laivassa riittää keskustelua, mutta täällä vaan nukutaan. Jere ja Bojan

Voisitko pitää nämä K ja B bromancet muualla kiitos. Eivät kuulu tähän ketjuun. Ihan myös muistutuksena sellainen, että Jere asuu avoliitossa naisen kanssa. 

Huono idea että sisäpiiri kommentoi. Keskustelupalstalla on kiva viljellä myös positiivista fantasioita ettei mene pelkäksi riitelyksi. Ei tuo kaipuu viime kevään tunnelmiin nyt niin kamalaa ole.

Mikä ihmeen sisäpiiri? Suurin osa ketjun kommentoijista toivoi, että tässä ketjussa ei shipattaisi. Sitä varten joku loi shippaus UMK 2024 ketjun.

Vierailija
5717/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkauksia liveistä? Mitä tuodaan lavalle?

Nämä UMK:n livet aina vähän jännittää, kun niin monta hyvää biisiä on onnistuttu pilaamaan huonolla livellä ja teennäisillä koreografeilla. Viime vuonna tosin livet oli vähän onnistuneempia kuin aiemmin. Muhun ei silti oikein iske tuo Reija Wäreen tyyli tehdä koreoita tässä kisassa. Toivoisin, että UMK uskaltaisi ottaa jonkun uuden koreografin tähän. 

Vierailija
5718/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, kun Sinin persoona on niin ärsyttävä, että kappaletta ei viitsitä kuunnella useampaa kertaa.

Vastaan tuli yksi ulkomaalainen, jonka listalla Kuori mua oli nro 1, eli muualla se ei herätä samaa antipatiaa.

Kappale on oikeasti harvinaisen hyvä, mutta eipä sitä Suomessa äänestetä.

Minä en pystynyt edes kuuntelemaan Kuori mua -biisiä loppuun, mutta se ei johtunut millään tavalla esiintyjästä, jota vastaan minulla ei ole mitään. Biisi vain oli minusta harvinaisen ärsyttävä.

Makuasioitahan nämä on. Ymmärrän vielä sen, jos sitä sanotaan ärsyttäväksi, mutta jos sanotaan huonoksi, niin sitten sen sanoja ei kuuntele musiikkia kovin monipuolisesti.

Vierailija
5719/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistutuksena että Jeren parisuhdestatus on yksityisasia eikä sillä sovi spekuloida. Ilmiannan kommentin. 

Kukaan ei ole täällä spekuloinut asialla. Toivomus oli vain, että shippausta ei tuotaisi tähän ketjuun. Olisi kiva, jos tässä ketjussa pysyttäisiin aiheessa, mikä muuten on UMK 2024. 

Jere esiintyy UMK:ssa tänä vuonna, että liittyy kyllä aiheeseen. Saattaa myös esiintyä viisuissakin. Bojankin on mukana tänä vuonna viisuissa biisintekijänä. Bromance viittaa mun mielestä ihan läheiseen ystävyyteen eikä sille ole välttämättä mitään tekemistä shippaukseen kanssa. Ihme herkkiksiä yhden kommentin takia.

Vierailija
5720/20622 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjan MGP on tänä vuonna lähes yhtä jännä kuin meidän UMK. Siis siltä kantilta katsottuna, että tasaista on.

Keiinon voittoon en usko. Se on sitä samaa enkä minä ainakaan jaksa sitä joikua. Margaret Bergeriltä odotin hyvää biisiä, koska hän oli suosikkini silloin 2013. Oblivion oli pettymys. Tylsä. Pelkkää uu-uu-uuta.

Gothminister pääsi finaaliin, hyvä! Norjan pitäisi joskus laittaa tällaista menemään. Minä tykkään siitä robotistakin. Norjassa osataan tuollainenkin. Ei ole laulavaa ja tanssivaa robottia viisuissa ollut.

Sitten siellä on se Gåte vai mikä. Yllätyin suosiosta, mutta ymmärrän silti. Saattaisi hyvinkin voittaa.

Ketju on lukittu.