Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä

Vierailija
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne

Kommentit (1267)

Vierailija
941/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulee kasvattaa tähän yhteiskuntaan, ottamaan muut ihmiset myös huomioon.

Lapsilta tulee vaatia, se on rakkautta. Vaatimisella näytät , että uskot lapsen pystyvän hyvään ja parempaan. Enkä tarkoita arvosanoja vaan käyttäytymistä ja empatiaa.

Jännää, kuinka kovia intohimoja lapsettomilla on usein lasten kasvatusta kohtaan. Jos pitää itseään hyvänä kasvattajana, voi hakeutua ammattikasvattajaksi.

Lapsettomat tissiposket tuntuvat olevan parhaita asiantuntijoita kaikessa lapsiin liittyvässä. Vähän sama kuinka sähköautojen kanssa pahimmat ongelmat ovat aina polttomoottoriautoilijoilla.

No kyllähän se nyt nähdään miten te niitä lapsianne kasvatatte. Per seelleen menee. Lapset voivat huonosti ja hakkaavat toisiaan kilpaa, empatiakyky on kateissa ja koulutuloksetkin alkavat täällä olla jo ihan kehitysmaaluokkaa kun kakarat tuijottelevat puhelimiaan.

Ei tarvitse olla asiantuntija nähdäkseen että kasvatus on hukassa.

Kasvata itse paremmin. Ethän sinä maailmaa pelkäävä luuserirassukka uskalla edes yrittää.

Tuon ei pitäisi olla sellainen "nooh kokeillaan nyt ja katsotaan miten käy" asia. Uskalla edes yrittää... hah! Naurettavaa ja karmivaa samalla.

Mutta silti totta. Ja koska et ymmärrä mitään lapsista tai niiden kasvattamisesta, niin voin sanoa ettei yhdelläkään vanhemmalla ole ennen sitä ensimmäistä lasta kokemusta lasten kasvattamisesta. Ja toisena asiana voin sanoa, että lue vähemmän uutisia tai lopeta se kokonaan. Saat aivan väärän kuvan todellisesta maailmasta. Nytkin täällä moni tuntuu kuvittelevan, että lapset vain hakkaavat toisiaan koulussa.

Kaikki tuntemani lasten vanhemmat, joiden kanssa asiasta on puhuttu, ovat sanoneet, että ennen lasten saamista heillä olleet ajatukset siitä, millaista elämä lasten kanssa on tai miten elämä muuttuu lasten myötä, osoittautuivat vääriksi. Moni asia muuttui, mutta eri tavalla kuin he kuvittelivat. Osa muuttui paremmaksi, osa huonommaksi. Lapsiperhe-elämän raskautta on saatettu huokailla, mutta vain toiset vanhemmat ymmärtävät oikeasti, mitä silloin on tarkoitettu ja mitä ei. 

Minulle oli shokki

- se että suunnilleen kaikki koulut oli homeessa tai muuten lakkautusuhan alla, kukaan ei edes yrittänyt teeskennellä että lapsia edes ajateltaisiin, edes s-na koulukirjoja ei ole

- päivähoito yhtä retuperällä

- kaikkien palvelujen saaminen vaati tappelua, ihan siis perusjuttujen

- järkyttävä yleinen ilmapiiri äitejä kohtaan

Vierailija
942/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hankit nuorena lapsia, se on hei hei ura.

Jos se on hei hei ura, se on hei hei työ.

Jos se on hei hei työ, se on hei hei toimeentulo.

Jos se on hei hei toimeentulo, se on hei hei ihmisarvo.

Lopuksi se on tervetuloa köyhyys ja ihmissaastaksi haukkuminen, mikset mene töihin ym.

Niinkö?

Vaimoni oli 24-vuotias, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Lapsia syntyi myöhemmin lisääkin. Jo tuohon aikaan hän oli keskimääräistä nuorempi äiti. Siitä huolimatta hän on hankkinut suorittanut korkeimman mahdollisen tutkinnon ja ollut äitiyslomia ja vanhempainvapaita lukuunottamatta jatkuvasti töissä.

Lasten hankinta ei estä koulutuksen ja uran hankkimista. Kyse on puhtaasti omista valinnoista ja siitä, tavoitteleeko täydellisyyttä vai kelpaako riittävän hyvä.

Juuri näin. Me olemme DI-pariskunta. Molemmilla kovapalkkaiset työt ja perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta.

Toisilta se luonnistuu, kaikilta ei. Olemme tässäkin suhteessa erilaisia. Opiskelukaverini kirjoitti ekalla äitiyslomalla gradun ja toisella lisurin. Minä onnistuin ekan lapsen kanssa suorittaa pakolliset kielet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lasten hirveydestä ja maailmanlopusta saarnaavat katkerat egoistit ei voi ymmärtää että hoivavietti on ihmiselle luonnollinen ominaisuus ja sen täyttäminen perustarve, vaikka se juuri heiltä puuttuukin. Ihan sukupuolesta riippumatta.

Vanhuksetkin pysyvät toimintakykyisinä ja mieleltään terävinä paljon kauemmin kun heillä on joku tai jotain josta huolehtia, lastenlasten ja kumppanin puutteessa vaikka lemmikki pitää elämäniloa yllä. Todellisuudessa suuri enemmistö on aika epäitsekästä porukkaa joka löytää onnen muiden auttamisesta.

Kumpi on epäitsekkäämpi; itse tekemiään lapsia (ts. omia geenejään) hoivaava pörssimeklari, vai hoitoalalla työskentelevä vela?

Ihan oikeasti, ihminen on itsekkäimmillään kun se hoitaa lapsiaan. Sillä vielä ikään kuin ylpeillään ja somessa hehkutetaan leijonaäideistä ja karhuemoista, jotka kyynärpäätaktiikalla puolustavat jälkikasvuaan vaikka muiden kustannuksella. Jos kadulla palaa talo ja sisällä on 2 lasta, sinun ja naapurin, kumman pelastat ensin, omasi vai sen toisen? Minä valitsen ihmisen, sinä oman jälkeläisi.

Kaikenlaisilla nimityksillä meitä vapaaehtoisesti saa minun puolestani kuvailla, mutta itsekästä lapsettomuus ei ole. Lapseton voi olla itsekäs tai epäitsekäs, lapsellinen on aina itsekäs. Koska mä haluun ja mun lapselle on parasta.

Vela siis epäitsekkäästi pelastaa ihmisen, mut jos valittavana on kaksi lasta, toisen hänkin valitsee. Millä perusteella siis valitsee? Miten tuo nyt todistaa jostain epäitsekkyydestä? Todella omituinen vertaus.

Vanhempien ensisijainen tehtävä on pitää jälkikasvunsa hengissä. Se on aika primaari seikka vanhemmuudessa.

Vierailija
944/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Aina jaksetaan ihmetellä miksi ei lapsia synny, mutta siihen on muutama erittäin yksinkertainen syy, jota ei vaan tahdota ääneen sanoa:

1. Itsekkyyden kulttuuri: Minä, minun urani, minun harrastukseni, minun elämyksen haluisuus, minä, minä, minä, jota korostetaan jo lapsesta asti kouluissa nykypäivänä erillaisten oikeuksien (muttei velvollisuuksien) tuputtamisena. Monella ei ole perhe edes mielessäkään, koska sitä arvoa ei heille tuoda missään esiin, kun pelätään sen eriarvoistavan ero/vähemmistö/(lisää tähän joku muu) perheitä tai muuten vaan pidetään vanhanaikaisena.

2. Liian pitkä koulutuspolku. Suomessa on tarpeettoman pitkä koulupolku työelämän vaatimuksiin nähden (poikkeuksena esim. lääkärit). Suurimmassa osassa aloista pärjätään liku puolet vähemmällä koulussa istumisella ja enemmällä työn ohessaoppimisella ja jatkuvan oppimisen polulla. On iso ero siinä aloitatko työurasi 23-vuotiaana vai 28-vuotiaana, kun mietit perheen perustamista. Jos oletetaan, että tarvitset noin 3-5 vuotta saadaksesi urasi alkuun tai vakituisen työpaikan on suuri ero siinä oletko 28-v perhettä perustaessa vai 33-vuotias. Ja monilla näihin kestää vieläkin pidempään ja erityisesti naisilla 35-v ensimmäistä lastaan yrittävä ei välttämättä enää onnistu.

3. Sinkkuuden ihannointi ja älytön kokemuksien keräämisen tarve. Etsitään sitä täydellistä kumppania vuosikausia ja petytään ja vaihdetaan jatkuvasti kun ei juuri se 100% match tule vastaan. Ja kumppania etsitään mielummin netistä/tinderistä kuin baareista, bileistä, harrastuksista tai satunnaisista kohtaamisista ja tutustumalla kasvotusten eikä filttereiden kautta. Kysykää X-sukupolvelta miten hommat pitää hoitaa.

Eli lyhyesti: Pää pois sieltä omasta ahterista, aiemmin töihin ja enemmän työn ohessa opiskelua ja kriteerit maltillisemmiksi kumppanin valinnassa, niin johan alkaa tapahtua.

Kohdasta 2 olen täysin eri mieltä. Mikään ei estä hankkimasta lapsia jo opiskeluaikana. Tiedän parikin perhettä, joissa lapsia on hankittu jo opiskeluaikana. Toisessa perheessä lapsen äidin opinnot jäivät roikkumaan muutamaksi vuodeksi, mutta hänellä oli silti hyvä ja itse asiassa aika tärkeäkin työ. Kyllä hän sen tutkinnon sitten myöhemmin sai valmiiksi. Toisessakin perheessä tulevan äidin opinnot olivat vielä kesken, kun ensimmäinen lapsi syntyi. Hänellä oli kuitenkin jo opiskeluaikana työpaikka omalla alalla ja hän sai äitiys- ja vanhempainvapaan päätyttyä uuden määräaikaisen työsopimuksen. Työ ja opinnot jatkuivat. Paria vuotta myöhemmin syntyi toinen lapsi. Jälleen vanhempainvapaan jälkeen työt jatkuivat määräaikaisella sopimuksella. Paria vuotta myöhemmin hän sai tutkintonsa valmiiksi ja hänet vakinaistettiin. Jokusta vuotta myöhemmin hän väitteli tohtoriksi, vaikka lapset olivat vasta ala-asteella.

Tiedän myös perheitä, joissa lapsi on hankittu heti valmistumisen jälkeen, koska on luotettu siihen, että omalla alalla on niin kova työvoimapula, että heti vanhempainvapaan jälkeen löytyy töitä.

Vierailija
945/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Että mua ärsyttää tämä lapsentekoon pakottaminen joka hemmetin tuutista! Ei kiinnosta **ttuakaan, vaikka koko Suomen kansa kuolisi sukupuuttoon. Antakaa ihmisten elää kuten itse haluavat - lapsettomina. Minä en tarvitse omalle eläkkeelleni maksajia, vaan 60-vuotiaana on sellainen potti odottamassa, että pärjään omillani 40 vuotta. Enkä myöskään tarvitse ketään sukulaista huolehtimaan vanhuuden päivistäni, vaan ostan terveyspalvelut/jne. yksityisiltä toimijoilta. Vaikka teillä on lapsia, niin ei se sitä meinaa, että he huolehtisivat teistä kun olette vanhuksia. Jokaisessa vanhainkodissa on niitä, joita lapset eivät käy katsomassa kuin jouluna korkeintaan, muuten isovanhemmat on unohdettu sinne omilleen. Ja miten nykyajan lapset ja nuoret voisivat aikuisina huolehtia vanhemmistaan, kun eivät osaa edes itsestään huolehtia tänäkään päivänä? Mielenterveyshaasteita enemmistöllä, ollaan kuin syöttöporsaita ja kiusataan somen välityksellä toisia, onpa mahtavaa elämää tuollainen..

Tähän maailmaan tullaan yksin ja tästä maailmasta lähdetään yksin, eikä millään muulla ole väliä.

Nyt on kyllä kyyninen ulostulo. Ilmeisen yksinäinen myös.

Mielenterveyshaasteita suutimmalla osalla? Hä? Joku tilasto? Ja minkälaisista haasteista nyt pauhaat?

Vierailija
946/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Että mua ärsyttää tämä lapsentekoon pakottaminen joka hemmetin tuutista! Ei kiinnosta **ttuakaan, vaikka koko Suomen kansa kuolisi sukupuuttoon. Antakaa ihmisten elää kuten itse haluavat - lapsettomina. Minä en tarvitse omalle eläkkeelleni maksajia, vaan 60-vuotiaana on sellainen potti odottamassa, että pärjään omillani 40 vuotta. Enkä myöskään tarvitse ketään sukulaista huolehtimaan vanhuuden päivistäni, vaan ostan terveyspalvelut/jne. yksityisiltä toimijoilta. Vaikka teillä on lapsia, niin ei se sitä meinaa, että he huolehtisivat teistä kun olette vanhuksia. Jokaisessa vanhainkodissa on niitä, joita lapset eivät käy katsomassa kuin jouluna korkeintaan, muuten isovanhemmat on unohdettu sinne omilleen. Ja miten nykyajan lapset ja nuoret voisivat aikuisina huolehtia vanhemmistaan, kun eivät osaa edes itsestään huolehtia tänäkään päivänä? Mielenterveyshaasteita enemmistöllä, ollaan kuin syöttöporsaita ja kiusataan somen välityksellä toisia, onpa mahtavaa elämää tuollainen..

Tähän maailmaan tullaan yksin ja tästä maailmasta lähdetään yksin, eikä millään muulla ole väliä.

Kuka suo on pakottanut lapsentekoon? Se on laitonta. Kai tiesit sen?

Vierailija
947/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suo??? Mikä suo?

Vierailija
948/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen heti, jos saan sitä ennen vuodeksi vakituisen, ok palkkaisen työn, johon palata sitten lapsen tai kahden jälkeen. Ilman sitä taloudellista stabiiliutta ihan turha haaveilla. 

Tämä ei ole yhteiskunnan ongelma, vaan ongelma kansalaisissa.

Ei lapsia kuulukaan tehdä siksi, että niistä haluaa hyötyä, vaan siksi että haluaa aidosti sen lapsen. Tuollainen politiikka ajaisi koko yhteiskunnan vielä isompaan kaaokseen, kun kaikenmaailman hunsvotit alkaisi tehtailemaan lapsia.

Tämä. Jos aidosti sinä itse haluat pakottaa lapsen kuolemaan, niin synnytä sellainen.

Vierailija
949/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulee kasvattaa tähän yhteiskuntaan, ottamaan muut ihmiset myös huomioon.

Lapsilta tulee vaatia, se on rakkautta. Vaatimisella näytät , että uskot lapsen pystyvän hyvään ja parempaan. Enkä tarkoita arvosanoja vaan käyttäytymistä ja empatiaa.

Jännää, kuinka kovia intohimoja lapsettomilla on usein lasten kasvatusta kohtaan. Jos pitää itseään hyvänä kasvattajana, voi hakeutua ammattikasvattajaksi.

Lapsettomat tissiposket tuntuvat olevan parhaita asiantuntijoita kaikessa lapsiin liittyvässä. Vähän sama kuinka sähköautojen kanssa pahimmat ongelmat ovat aina polttomoottoriautoilijoilla.

No kyllähän se nyt nähdään miten te niitä lapsianne kasvatatte. Per seelleen menee. Lapset voivat huonosti ja hakkaavat toisiaan kilpaa, empatiakyky on kateissa ja koulutuloksetkin alkavat täällä olla jo ihan kehitysmaaluokkaa kun kakarat tuijottelevat puhelimiaan.

On se merkillistä, vaikka teitä paremmintietäjiä on koko ajan enemmän, niin silti menee vaan huonommin ja huonommin...

En ihan ymmärtänyt. Jonkun velanko pitäisi se kakarasi tulla kasvattamaan jotta menisi paremmin, vai?

Miksi pitävät soihtunsa piilossa?? Tuollaiset tietäjät alalle opettamaan muille, miten kasvatetaan täydellisiä kansalaisia!

Vierailija
950/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata itse paremmin. Ethän sinä maailmaa pelkäävä luuserirassukka uskalla edes yrittää.

Tuon ei pitäisi olla sellainen "nooh kokeillaan nyt ja katsotaan miten käy" asia. Uskalla edes yrittää... hah! Naurettavaa ja karmivaa samalla.

Mutta silti totta. Ja koska et ymmärrä mitään lapsista tai niiden kasvattamisesta, niin voin sanoa ettei yhdelläkään vanhemmalla ole ennen sitä ensimmäistä lasta kokemusta lasten kasvattamisesta. Ja toisena asiana voin sanoa, että lue vähemmän uutisia tai lopeta se kokonaan. Saat aivan väärän kuvan todellisesta maailmasta. Nytkin täällä moni tuntuu kuvittelevan, että lapset vain hakkaavat toisiaan koulussa.

Kaikki tuntemani lasten vanhemmat, joiden kanssa asiasta on puhuttu, ovat sanoneet, että ennen lasten saamista heillä olleet ajatukset siitä, millaista elämä lasten kanssa on tai miten elämä muuttuu lasten myötä, osoittautuivat vääriksi. Moni asia muuttui, mutta eri tavalla kuin he kuvittelivat. Osa muuttui paremmaksi, osa huonommaksi. Lapsiperhe-elämän raskautta on saatettu huokailla, mutta vain toiset vanhemmat ymmärtävät oikeasti, mitä silloin on tarkoitettu ja mitä ei. 

Aijaa. Mun piireissä vanhemmat ovat useammin järkyttyneet työn määrästä ja väsymyksestä, vaikka tiesivät siitä toki jo etukäteen. Kaksi äideistä masentui, yksi pakeni harrastuksiinsa ja avautuu välillä parin viinilasin jälkeen miten katuu lastenhankintaa.

Tuo on sinun kokemuksesi. Minun tuttavapiirissäni noin ei ole käynyt tietääkseni käynyt kenellekään. Joku on saattanut joskus todeta, että perhe-elämä on raskasta, mutta ilme kertoo, että perheen perustamista ei silti kaduta hetkeäkään. Tuntemissani perheissä isät ja äidit jakavat työtaakan ja molemmilla vanhemmilla on myös muuta elämää (kuten juuri harrastuksia tai työ) tasapainottamassa perhearkea. Aivan vauvavaihetta lukuunottamatta isät selviävät lastenhoidosta aivan yhtä hyvin kuin äiditkin.

Voi olla, että elän melkoisessa kuplassa. Tuttavapiirissäni on hyvin vähän eroja. Ystävien, sisarusten ja lähimpien työkavereiden joukossa ei taida olla yhtään eroperhettä. Vähän kaukaisemmissa kavereissa, kaukaisempien sukulaisten joukossa ja vähemmän tuttujen työkavereiden joukossa on joitakin eroperheitä, mutta aika vähän. 

Vierailija
951/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elähtänyt ajatus että lapsia pitäisi tehdä sotaisaan, ilmastollisesti muuttuvaan, tulevaisuuden ruokapula ja pakolaismaailmaan. Rakenteellisesti töitä ei ole enää, elinolot kaikinpuolin mahdottomat tulevaisuudessa. Natovalta ja tämän kaiken lisänä oman maan kuspää päättäjät, maailman hirmu sekopää hallitsijat. Ydinaseet ym.

Pandemiat, digivaluutta, ihmisiin laitettavat sirut.

Naurakaa pois, ne on uhkakuvia ja osa niistä on jo toteutunut. Pahemmaksi kaikki menee.

Minä kannan rakastavan vastuun enkä tuota tänne jälkeläisiä kärsimään.

Se jos mikä on MINUN velvollisuus. Ajatella omilla aivoilla, ei vanhahtavilla kirkon säännöillä.

Vierailija
952/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli shokki

- se että suunnilleen kaikki koulut oli homeessa tai muuten lakkautusuhan alla, kukaan ei edes yrittänyt teeskennellä että lapsia edes ajateltaisiin, edes s-na koulukirjoja ei ole

- päivähoito yhtä retuperällä

- kaikkien palvelujen saaminen vaati tappelua, ihan siis perusjuttujen

- järkyttävä yleinen ilmapiiri äitejä kohtaan

Meidän lastemme koulu ei ole homeessa. Ilma on tutkittu ja remonttejakin on tehty, mutta hometta ei ole. Koulukirjatkin on jaettu (osa taidetaan kerätä pois, kun jakso vaihtuu). Koulussa on hyvät opettajat ja melko pienet opetusryhmät (riippuu oppiaineesta).

Päivähoitopaikkoja oli saatavana melko hyvin. Jokaisella lapselle järjestyi päivähoitopaikka kävelyetäisyydeltä kodista.

Palvelut on saatu ihan siedettävästi. Joidenkin perään on pitänyt vähän kysellä ja joitakin kunta ei ole pystynyt tarjoamaan, vaikka olisi pitänyt.

Ilmapiiri äitejä ja isiä kohtaan on ollut ihan hyvä.

Vierailija
953/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Mun piireissä vanhemmat ovat useammin järkyttyneet työn määrästä ja väsymyksestä, vaikka tiesivät siitä toki jo etukäteen. Kaksi äideistä masentui, yksi pakeni harrastuksiinsa ja avautuu välillä parin viinilasin jälkeen miten katuu lastenhankintaa.

On ihan eri asia tietää jotain, kuin kokea se. Väsymys yllättää melkein kaikki. Sitä kun ei kokematta tiedä. Ja vaikka nuorena olis kuin valvonut bilettäen, ja mennyt samoilla silmillä töihin jne. ei sillä ololla ole mitään tekemistä vauvaöiden kanssa. Ja se masennus yllättää kanssa. Sitä ei voi ennustaa, kehen se iskee. Kaikesta silti selviää ja jos asiat hoidetaan oikein, ei katumus jää päälle ja lapsistaan myös nauttii ja iloitsee. Jos joku vain katuu, ei sellaisen ihmisen pitäis lapsia koskaan saadakkaan.

Vierailija
954/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan lapsiani.En suosittele vanhemmuutta kenellekään. Toivon joka päivä että he kuolisivat.

Et oo terve, trolli tai et.

Vierailija
955/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lasten hirveydestä ja maailmanlopusta saarnaavat katkerat egoistit ei voi ymmärtää että hoivavietti on ihmiselle luonnollinen ominaisuus ja sen täyttäminen perustarve, vaikka se juuri heiltä puuttuukin. Ihan sukupuolesta riippumatta.

Vanhuksetkin pysyvät toimintakykyisinä ja mieleltään terävinä paljon kauemmin kun heillä on joku tai jotain josta huolehtia, lastenlasten ja kumppanin puutteessa vaikka lemmikki pitää elämäniloa yllä. Todellisuudessa suuri enemmistö on aika epäitsekästä porukkaa joka löytää onnen muiden auttamisesta.

Kumpi on epäitsekkäämpi; itse tekemiään lapsia (ts. omia geenejään) hoivaava pörssimeklari, vai hoitoalalla työskentelevä vela?

Ihan oikeasti, ihminen on itsekkäimmillään kun se hoitaa lapsiaan. Sillä vielä ikään kuin ylpeillään ja somessa hehkutetaan leijonaäideistä ja karhuemoista, jotka kyynärpäätaktiikalla puolustavat jälkikasvuaan vaikka muiden kustannuksella. Jos kadulla palaa talo ja sisällä on 2 lasta, sinun ja naapurin, kumman pelastat ensin, omasi vai sen toisen? Minä valitsen ihmisen, sinä oman jälkeläisi.

Kaikenlaisilla nimityksillä meitä vapaaehtoisesti saa minun puolestani kuvailla, mutta itsekästä lapsettomuus ei ole. Lapseton voi olla itsekäs tai epäitsekäs, lapsellinen on aina itsekäs. Koska mä haluun ja mun lapselle on parasta.

Vela siis epäitsekkäästi pelastaa ihmisen, mut jos valittavana on kaksi lasta, toisen hänkin valitsee. Millä perusteella siis valitsee? Miten tuo nyt todistaa jostain epäitsekkyydestä? Todella omituinen vertaus.

Vanhempien ensisijainen tehtävä on pitää jälkikasvunsa hengissä. Se on aika primaari seikka vanhemmuudessa.

Niin, sitä juuri tarkoitan. Sinun valintojasi ohjaa aina itsekkyys tästä iäisyyteen. Minä valitsisin sen lapsen joka on lähempänä jotta ihminen pelastuu, sinä kiipeäisit vaikka kolmanteen kerrokseen käsiesi varassa pelastaaksesi oman geenituotantosi.

Vierailija
956/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suo??? Mikä suo?

No ei sitten sen vertaa sytytä, että osaisit epäillä lyöntivirhettä?

Varmaan tuossa pitäisi lukea, että "sua". Oliko ihan liian  vaikeata arvata??? :D

eri

Vierailija
957/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain vajaat tekee lapsia. Elätte ihme haavemaailmassa

Vierailija
958/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se merkillistä, vaikka teitä paremmintietäjiä on koko ajan enemmän, niin silti menee vaan huonommin ja huonommin...

En ihan ymmärtänyt. Jonkun velanko pitäisi se kakarasi tulla kasvattamaan jotta menisi paremmin, vai?

Miksi pitävät soihtunsa piilossa?? Tuollaiset tietäjät alalle opettamaan muille, miten kasvatetaan täydellisiä kansalaisia!

Se tärkein kasvatus tapahtuu kotona. Paljonko maksat jos tulen opastamaan?

Vierailija
959/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sinun kokemuksesi. Minun tuttavapiirissäni noin ei ole käynyt tietääkseni käynyt kenellekään. Joku on saattanut joskus todeta, että perhe-elämä on raskasta, mutta ilme kertoo, että perheen perustamista ei silti kaduta hetkeäkään. Tuntemissani perheissä isät ja äidit jakavat työtaakan ja molemmilla vanhemmilla on myös muuta elämää (kuten juuri harrastuksia tai työ) tasapainottamassa perhearkea. Aivan vauvavaihetta lukuunottamatta isät selviävät lastenhoidosta aivan yhtä hyvin kuin äiditkin.

Voi olla, että elän melkoisessa kuplassa. Tuttavapiirissäni on hyvin vähän eroja. Ystävien, sisarusten ja lähimpien työkavereiden joukossa ei taida olla yhtään eroperhettä. Vähän kaukaisemmissa kavereissa, kaukaisempien sukulaisten joukossa ja vähemmän tuttujen työkavereiden joukossa on joitakin eroperheitä, mutta aika vähän. 

Niin, sinä kerroit oman kokemukseni ja minä omani.

Vierailija
960/1267 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suo??? Mikä suo?

No ei sitten sen vertaa sytytä, että osaisit epäillä lyöntivirhettä?

Varmaan tuossa pitäisi lukea, että "sua". Oliko ihan liian  vaikeata arvata??? :D

eri

a on vasemmassa laidassa ihan äärimmäisenä keskirivillä, o on oikealla ylhäällä ylärivissä, kukaan ei tee tuollaista lyöntivirhettä.