Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa juodaan eniten kahvia, mutta se ei ole synnyttänyt kummoista kahvilakulttuuria

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pk-seudun ulkopuolella on perinteisesti käyty kahvilla toisten kodeissa.

Ei suomalaiset mun kokemuksen mukaan mitään yksinään köki, vaan yhdessä kahvittelu tapahtuu ihmisten ruokapöytien ääressä.

Tuutko kahville, keitätkö kahvit, ohi kulkiessa pysähdytään tuttavan luokse juomaan kahvit jne.

Tuota tekee pk-seudulla kyllä vieläkin ainakin jotkut pohjoisesta muuttaneet ihmiset keskenään, en tiedä onko esim. Helsingissä aina asuneilla tapana?

Vierailija
42/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan käy kahvilla missään enkä syömässä missään koska ne on ihan liian kalliita.

Kahvikupin kun keittää itse niin se maksaa varmaan sen 10snt kun taas kahvilassa kahvi maksaa vähintään 1e.

Et siis ymmärrä että se kahvi ei varsinaisesti ole kahvilassa käymisen pääpointti.

Vaan mikä? Jos sanot että muut ihmiset niin totean sinulle että olen introvertti joten mieluummin juon yksin kahvini.

Olet sosiaalisesti vammainen.

-toinen introvertti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä etelämmäs mennään päiväntasaajaa kohti niin sitä enemmän  parveilukulttuuria !

Ja pimeää työvoimaa joilla noita järjestyy.

Erittäin usein kuitenkin pieniä perheyrityksiä. 

Vierailija
44/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset näkee kavereita pubissa niin kuin britit.

Vierailija
45/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen juo kahvia janoonsa ja herätäkseen, kuka hullu sitä heti herättyään kahvilaan lähtisi.

Vierailija
46/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kaipaan kivoja, persoonallisia kahviloita, mutta esim. Helsingistä lähes kaikki sellaiset ovat kadonneet. Tukholmaan kun menee, niin siellä on vaikka millaisia ihania kahviloita. Tampereelta, Turusta ja Raumaltakin (vanhasta kaupungista) löytyy onneksi joitain.

Totta, erityisesti Helsinki on kahvilakulttuurin kehitysmaa.

Olen jo aikaa sitten luovuttanut kun aikoinaan koetettiin kavereitten kanssa löytää edes yksi, kiva kahvila, joka olisi auki illemmalla. Vain alkoholitarjontaa on, mutta ei ensimmäistäkään paikkaa niille, joilla ei viinahammasta kolota, jotka eivät tahdo kovaäänistä taustamusiikkia, tai syödä illallista. 

Eikö muka oikeasti löytyisi riittävästi asiakkaita pieneen, myöhempään auki olevaan kahvilaan? 

Mitä myöhään tekee kahvilassa, harva juo myöhään enää kahvia. 

Vierailija
47/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrän kahvilat kirjoitti:

Kahvikuppi  kahvilassa maksaa saman kuin 500 g kahvipaketti tarjouksessa kaupassa. Palkan sivukulut + alv nostavat kustannukset pilviin.

Kahvila on sivistysmaissa yleensä hienompi paikka kuin koti. Suomessa ei tietenkään.

Just luin jostain että n 50v sitten alkoivat kahvilat tavallistua elintason noustessa. Mielestäni kasarilla ja vielä ysärillä Hgissä oli huimasti yksityisiä tai ainakin persoonallisia kahvillita. Nyt ne on konseptiketjuja, kuten moni ravintolakin. Tuo on tehnyt ison muutoksen paikkojen tunnelmaan. Kahvilat eivät silloinkaan olleet ihan halpoja mutta esim treffit oli kiva sopia sellaiseen. Tai ottaa tavaksi käydä jossain uudessa paikassaesim vkl. Riitti tarjontaa.

Vierailija
48/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan käy kahvilla missään enkä syömässä missään koska ne on ihan liian kalliita.

Kahvikupin kun keittää itse niin se maksaa varmaan sen 10snt kun taas kahvilassa kahvi maksaa vähintään 1e.

Et siis ymmärrä että se kahvi ei varsinaisesti ole kahvilassa käymisen pääpointti.

Vaan mikä? Jos sanot että muut ihmiset niin totean sinulle että olen introvertti joten mieluummin juon yksin kahvini.

Olet sosiaalisesti vammainen.

-toinen introvertti

Minä tykkään molemmista. Rakastan kahvin nautiskelusta kotona, mutta välillä on mukava mennä tapaamaan ihmisiä kahvilaan. Tietysti se vaatii sen, että kyseessä on kiva kahvila eikä ahdas, ja ylivalaistu mölykoppi.

-ambivertti

Vierailija
49/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kätevää keittää kahvit kotona, kuin lähteä vartavasten etsimään kahvilaa ja maksaa kalliimpi hinta. Kahvilassa käydään silloin tällöin ostosreissun lomassa tai kaverin kanssa. Jossain Pariisissa ja Italiassa ihmiset istuu useammin kahviloissa?

Ne jotka Ranskassa ja Italiassa istuvat kahviloissa ovat melkein kaikki turisteja. Siinä baaritiskillä kantikset seisoen nakkaa sen kahvikupillisensa kera croissantin ja sitten taas menoksi. Iltapäivisin ja illemmalla toimivat kahvibaarit aperitiivipaikkoina.  

Niinpä kai. Itävaltalaisilla taitaa olla mainetta rauhassa istuskelijoina, vai olikohan siinäkin kyse jostain jenkki-expateista.

Vierailija
50/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä metsäläisten kansa.

Vierailija
51/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kaipaan kivoja, persoonallisia kahviloita, mutta esim. Helsingistä lähes kaikki sellaiset ovat kadonneet. Tukholmaan kun menee, niin siellä on vaikka millaisia ihania kahviloita. Tampereelta, Turusta ja Raumaltakin (vanhasta kaupungista) löytyy onneksi joitain.

Mikkelissäkin löytyy. Oma suosikki Ramin konditoria, kilpaili jossain leivonnaiskisassa telkkarissakin. Ihanat leivonnaiset vie kelen mennessään. Toinen hyvä on Sitruunapisara, jonka voileipäkakkua ei voi vastustaa. Kahvi todella hyvää.

Vierailija
52/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on suomalaisille osa arkea. Ei mikään näyttäytymisen hetki kun juodaan se capucino tai latte kahvilassa. Vaikka noita kutsutaan kahviloiksi niin oikeasti kahvikultuuri on perin ohutta. Kahvi on erikoisuus josta ei oikeasti edes pidetä.

Vierailija
53/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan kansan valtaosan mettäläismentaliteetista. Näkeehän sen vauvallakin.

"Miksi mennä kahvilaan kun kotona keittää halvemmalla"

"Mää leivo itte, emmää tarvii kahviloit mihinkää"

Ja mikäs siinä, kotona on ihana syödä ja juoda, mutta jostain syystä siihen liittyy Suomessa ajatus että se on kunnia-asia toimia näin. Pysytellä kotona ja tehdä kaikki itse kotona.

Vierailija
54/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikaa sitten luovuttanut kun aikoinaan koetettiin kavereitten kanssa löytää edes yksi, kiva kahvila, joka olisi auki illemmalla. Vain alkoholitarjontaa on, mutta ei ensimmäistäkään paikkaa niille, joilla ei viinahammasta kolota, jotka eivät tahdo kovaäänistä taustamusiikkia, tai syödä illallista. 

Eikö muka oikeasti löytyisi riittävästi asiakkaita pieneen, myöhempään auki olevaan kahvilaan? 

Ei löydy

Vierailija
55/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan tiivistää suomalaisen mentaliteetin. Pysytellään kotona, tehdään itse, kaikessa ensimmäinen ajatus on että jos teen itse kotona niin säästän.

Vierailija
56/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää itsestäänselvyyden että kotona tehty on halvempaa. Silti näihin ketjuihin pomppaa iso määrä ihmisiä kertomaan kuinka PAREMPI vaihtoehto on itse kotona tehty, kuinka se on halvempaa, oikein laskelmien kera.

Täydellinen esimerkki suomalaisesta mentaliteetista.

Vierailija
57/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän kahvilat kirjoitti:

Kahvikuppi  kahvilassa maksaa saman kuin 500 g kahvipaketti tarjouksessa kaupassa. Palkan sivukulut + alv nostavat kustannukset pilviin.

Tässähä se 🤣

Ollaan hoksattu jotain nerokasta omasta mielestä.

Vierailija
58/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni menee aikaisin nukkumaan. Kahviloissa käydään vapaapäivinä keskellä päivää, suoraan töistä tapaamassa ystävää tms.

Ei varmaan oikeasti olisi tilausta kovin myöhään auki oleville kahviloille kuin kesäisin (tosin en tiedä onko silloinkaan tarpeeksi, mutta joskus kesällä klo 21 tuntuu kieltämättä tyhmältä, kun haluaisi mennä kaverin kanssa teelle ja leivokselle, niin esim. Iso-Roballa tai missään lähistöllä ei yhtäkään auki olevaa kahvilaa).

Tuohon klo 21 asti auki olevia kyllä löytää, eli pitäisi onnistua perus arki-iltana kahvittelu halukkaille.

Vierailija
59/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni menee aikaisin nukkumaan. Kahviloissa käydään vapaapäivinä keskellä päivää, suoraan töistä tapaamassa ystävää tms.

Ei varmaan oikeasti olisi tilausta kovin myöhään auki oleville kahviloille kuin kesäisin (tosin en tiedä onko silloinkaan tarpeeksi, mutta joskus kesällä klo 21 tuntuu kieltämättä tyhmältä, kun haluaisi mennä kaverin kanssa teelle ja leivokselle, niin esim. Iso-Roballa tai missään lähistöllä ei yhtäkään auki olevaa kahvilaa).

Tuohon klo 21 asti auki olevia kyllä löytää, eli pitäisi onnistua perus arki-iltana kahvittelu halukkaille.

Ehkä Helsingistä löytyy, mutta esimerkiksi täällä Porissa on haasteellista löytää keskustasta mitään mikä olisi auki edes klo 17. Ostoskeskuksista varmaan löytyy, jos sinne jaksaa lähteä.

No, ei täällä Porissa mitään ihmeellisiä kahviloita edes ole.

Vierailija
60/90 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää itsestäänselvyyden että kotona tehty on halvempaa. Silti näihin ketjuihin pomppaa iso määrä ihmisiä kertomaan kuinka PAREMPI vaihtoehto on itse kotona tehty, kuinka se on halvempaa, oikein laskelmien kera.

Täydellinen esimerkki suomalaisesta mentaliteetista.

Minä menen kahviloihin leivosten ja kohtaamisen vuoksi, tee ja kahvi on oikeastaan aina ollut huonompaa kuin itse kotona tekemäni :D Eli niiden vuoksi en menisi.

Matcha lattea ei tule kyllä kotona tehtyä, eli sitä vaan kahvilassa. Ja leivoksia. Ihmisiä kiva katsella ja seurustella. Päiväkirjan kirjoittaminen myös toimii tuossa ympäristössä, etenkin jos on jotain vaikeampia tunteita niin ihmisten ja elämän vilinän keskellä paperille purkaessa ne jotenkin menee enemmän menojaan kuin yksin kotona (jossa saatan velloa ja jumia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän