Suomessa juodaan eniten kahvia, mutta se ei ole synnyttänyt kummoista kahvilakulttuuria
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaan kivoja, persoonallisia kahviloita, mutta esim. Helsingistä lähes kaikki sellaiset ovat kadonneet. Tukholmaan kun menee, niin siellä on vaikka millaisia ihania kahviloita. Tampereelta, Turusta ja Raumaltakin (vanhasta kaupungista) löytyy onneksi joitain.
Totta, erityisesti Helsinki on kahvilakulttuurin kehitysmaa.
Esim. Käpylässä oli 10 vuotta sitten ihana kahvila, jossa tykkäsin käydä. Kiva valikoima, mukavat myyjät ja hauska sisustus. Eipä se paikka lopulta kestänyt kuin pari vuotta. Joku Espresso House kyllä löytyy joka kadunkulmasta >:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan käy kahvilla missään enkä syömässä missään koska ne on ihan liian kalliita.
Kahvikupin kun keittää itse niin se maksaa varmaan sen 10snt kun taas kahvilassa kahvi maksaa vähintään 1e.Et siis ymmärrä että se kahvi ei varsinaisesti ole kahvilassa käymisen pääpointti.
Vaan mikä? Jos sanot että muut ihmiset niin totean sinulle että olen introvertti joten mieluummin juon yksin kahvini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaan kivoja, persoonallisia kahviloita, mutta esim. Helsingistä lähes kaikki sellaiset ovat kadonneet. Tukholmaan kun menee, niin siellä on vaikka millaisia ihania kahviloita. Tampereelta, Turusta ja Raumaltakin (vanhasta kaupungista) löytyy onneksi joitain.
Totta, erityisesti Helsinki on kahvilakulttuurin kehitysmaa.
Olen jo aikaa sitten luovuttanut kun aikoinaan koetettiin kavereitten kanssa löytää edes yksi, kiva kahvila, joka olisi auki illemmalla. Vain alkoholitarjontaa on, mutta ei ensimmäistäkään paikkaa niille, joilla ei viinahammasta kolota, jotka eivät tahdo kovaäänistä taustamusiikkia, tai syödä illallista.
Eikö muka oikeasti löytyisi riittävästi asiakkaita pieneen, myöhempään auki olevaan kahvilaan?
Minulla on pieni termari, johon keitän teeni ja juon sen sitten jossain penkillä.
Istuppa siinä sitten pittoreskissa kadunvarsikahvilassa ilmapiiristä ja kevyestä jutustelusta nauttien kun räntää tulee vaakatasossa. On se juu kumma kun Suomessa ei ole kahvilakulttuuria!
Helsingissä on perinteinen ja juhlava Ekbergin kahvila. Tänään sulkee ovensa klo 19. Aika aikaisinhan se on...
Parasta kahvi on aamulla, yksin juotuna hiljaisuudessa. Toiseksi parasta kun tulee kotiin ja saa istua ihan yksin omassa rauhassa nähtyään koko päivän tyhmiä rasittavia ihmisiä.
Suomessa lähdetään illalla ja yöllä ryyppäämään. Siinä se syy on, miksei kahviloita kannata pitää silloin auki.
Se on halvempaa juoda sitä kahvia vaan kotona
Vierailija kirjoitti:
Parasta kahvi on aamulla, yksin juotuna hiljaisuudessa. Toiseksi parasta kun tulee kotiin ja saa istua ihan yksin omassa rauhassa nähtyään koko päivän tyhmiä rasittavia ihmisiä.
Tämä!
Minä rakastan viikonloppuja kiireettömiä aamuja kun saa juoda oman kahvinsa rauhassa yksin.
Työpäivän aikana joutuu näkemään ihmisiä ja parasta on kun töiden jälkeen pääsee kotiin kun siellä saa olla yksin.
Ihmiset on minustakin liian rasittavia,ilkeitä,tyhmiä ja itsekkäitä jotka ajaa vain omaa etuaan.
T:ikisinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan käy kahvilla missään enkä syömässä missään koska ne on ihan liian kalliita.
Kahvikupin kun keittää itse niin se maksaa varmaan sen 10snt kun taas kahvilassa kahvi maksaa vähintään 1e.Et siis ymmärrä että se kahvi ei varsinaisesti ole kahvilassa käymisen pääpointti.
Miksi sinne sitten pitäisi vaivautua pönöttämään?
Aikoinaan kun shoppailin keskustassa, piti välillä istahtaa kahvilaan lepäämään. Nykyään ostelen enimmäkseen kotisoffalla rentoutuen.
Hinnat on varmaan tärkein syy, ja toisaaltahan Suomessa ei arvosteta pientä itsensä hemmottelua vaikka jollain leivoksella kun se on turhaa ja siinä on niitä kaloreita. Eikä ole suotavaa vetelehtiä kahviloissa kun voi olla kotona siivoamassa ja keittämässä soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on perinteinen ja juhlava Ekbergin kahvila. Tänään sulkee ovensa klo 19. Aika aikaisinhan se on...
No eihän iltaisin saa/voi juoda kahvia kun menee ne yöunet.
1) Kahviloissa Suomessa hinta - laatu surkea. Sen saman juhlamokan keittää kotona/töissä murto-osahinnalla.
2) Suomen maaseudulla on ollut hajanainen rakenne eli tilat erillään, kun etelä-euroopassa on ollut iso kylä peltojen keskellä, jossa maajussitkin asuivat. Näin ollen tottuneet käyttämään palveluja jo sukupolvien ajan, kun Suomessa on ollut pakko tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etelämmäs mennään päiväntasaajaa kohti niin sitä enemmän parveilukulttuuria !
Ja pimeää työvoimaa joilla noita järjestyy.
Suomessa on pienet palkat ja korkeat verot. Aika harvalla on varaa viettää aikaa kahviloissa.
Toisaalta taas kahvilan pitäminen on kallista, etenkin jos palkkaa työntekijät. Palkkaamisen sivukulujen takia palkkaaminen on kallista vaikka palkka on pieni.
Vierailija kirjoitti:
On kätevää keittää kahvit kotona, kuin lähteä vartavasten etsimään kahvilaa ja maksaa kalliimpi hinta. Kahvilassa käydään silloin tällöin ostosreissun lomassa tai kaverin kanssa. Jossain Pariisissa ja Italiassa ihmiset istuu useammin kahviloissa?
Ne jotka Ranskassa ja Italiassa istuvat kahviloissa ovat melkein kaikki turisteja. Siinä baaritiskillä kantikset seisoen nakkaa sen kahvikupillisensa kera croissantin ja sitten taas menoksi. Iltapäivisin ja illemmalla toimivat kahvibaarit aperitiivipaikkoina.
"Uussuomalaiset" viihtyvät enemmän kahvikuppiloissakin kuin kantikset. Olen pannut tämän merkille pk-seudulla asuvana. Ehkäpä tulokkaiden myötä kulttuurimme muuttuu? Heillähän kahvilakulttuuri on korkeata tasoa meihin verrattuna.
Olen jo aikaa sitten luovuttanut kun aikoinaan koetettiin kavereitten kanssa löytää edes yksi, kiva kahvila, joka olisi auki illemmalla. Vain alkoholitarjontaa on, mutta ei ensimmäistäkään paikkaa niille, joilla ei viinahammasta kolota, jotka eivät tahdo kovaäänistä taustamusiikkia, tai syödä illallista.