Kun puudutuksessa operoidaan. Mistä ne tietää että
Kommentit (39)
Mulle on käynyt niin hammaslääkärissä joskus että puudute ei tehoa alaleukaan ja siitä pitää aina sanoa, etukäteen jos muistaa. Yksi mies aikoinaan vaan veteli siitä huolimatta poralla kunnallisessa, mutta onneksi silloin ei tuntunut pahasti, mutta oli hyvin epämiellyttävää. Myös iholeikkauksissa taisi tuntua viiltoa. Pitäisi todella miettiä tehoaako se puudute kudoksiin vai onko joku alue ilman, tai ei vielä tehoa. Asiantuntemus pitää olla hyvällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tiedäkään. Olen ollut sellaisessa toimenpiteessä, joka ei tule enää toistumaan vaan käytän lain mukaista oikeuttani kieltäytyä toimenpiteestä.
Surullisinta on se, että toimenpidettä ei edes keskeytetä ja puuduteta paremmin, vaikka sanoo, että puudutus ei tehoa.
Ok. Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä toimenpide oli kyseessä?
t. leikkausali sh
Paksuneulanäyte röntgenosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallispuudutuksessa todellakin potilas voi itse kertoa. Hyvin nämä osataan arvioida muutenkin, mutta eri ihmisillä voi olla vaihtelua herkkyydessä puudutteelle.
Kyllä.
Ja nukuttamisessa anestesialääkäri, eli nukutuslääkäri nukuttaa potilaan.
Ja valvoo leikkauksen ajan potilaan elintoimintoja:Sydänkäyrää, hengitystä ja niin edelleen.
Ei valvo, vaan hoitaja. Anelääkäri aloittaa ja lopettaa nukutuksen, ja käy tarvittaessa, muuten potilaan valvota on sairaanhoitajan vastuulla.
Terveisin anestesiasairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä puudutusainetta ainakaan omalla kohdalla ole vielä kertaakaan ollut tarpeeksi. Nykyään en edes ota sitä lainkaan. Maksaa vaan hammaslääkäristä enemmän ja on sitten kuolat naamalla kotimatkalla, kun se puudutusaine vihdoin alkaa vaikuttaa.
Kannattaa sanoa. Puutuminen on yksilöllistä. Itse tarvitsen hammaslääkärissä pari piikkiä, ennenkuin puuhun.
Suun edessä on desibelimittari ja kun kirkumisen taso nousee riittävän suureksi, laitetaan lisää puudutetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä puudutusainetta ainakaan omalla kohdalla ole vielä kertaakaan ollut tarpeeksi. Nykyään en edes ota sitä lainkaan. Maksaa vaan hammaslääkäristä enemmän ja on sitten kuolat naamalla kotimatkalla, kun se puudutusaine vihdoin alkaa vaikuttaa.
No ei. Hammaslääkäri käyttää lyhytvaikutteista puudutetta, ja jos osaa puuduttaa hyvin, niin puudutus häviää jo melkein , kun toimenpide loppuu.
Nykyään sentään saa puudutuksen. 1970- 1980, ja vielä 1990- luvulla ei puuduteltu. Hammaslääkäri oli kamala paikka silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallispuudutuksessa todellakin potilas voi itse kertoa. Hyvin nämä osataan arvioida muutenkin, mutta eri ihmisillä voi olla vaihtelua herkkyydessä puudutteelle.
Kyllä.
Ja valvoo leikkauksen ajan potilaan elintoimintoja:Sydänkäyrää, hengitystä ja niin edelleen.
Ei valvo, vaan hoitaja. Anelääkäri aloittaa ja lopettaa nukutuksen, ja käy tarvittaessa, muuten potilaan valvota on sairaanhoitajan vastuulla.
Eikös tuo anestesialääkärin työ ole aika tylsää! Ei ainakaan kuulosta niin hohdokkaalta kuin esim. leikellä jotain urheilutähtiä.
Vierailija kirjoitti:
What?!? Potilas kertoo?!? 😵💫😱 Ai jos varvasta katkotaan, potilas kertoo tai hammasta kiskotaan pois. 🏃🏃
Kyllä! Minulta poistettiin kaksi viisaudenhammasta kerralla, ja piti puudutuksessa 9 kertaa! Kun kävi niin kipeästi ja sanoin siitä. Vaihtoivat jopa sitä ainetta kun aiempi ei tehonnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä paikallispuudutuksessa potilas tuntee, että jotain tehdään, mutta kipua ei saa tuntua. Sitten pitää joko laittaa spinaalipuudutus, tai nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What?!? Potilas kertoo?!? 😵💫😱 Ai jos varvasta katkotaan, potilas kertoo tai hammasta kiskotaan pois. 🏃🏃
Kyllä! Minulta poistettiin kaksi viisaudenhammasta kerralla, ja piti puudutuksessa 9 kertaa! Kun kävi niin kipeästi ja sanoin siitä. Vaihtoivat jopa sitä ainetta kun aiempi ei tehonnut.
Huono puuduttaja. Hyvä hammaslääkäri osaa kyllä puuduttaa. Kerran eräs puudutti niin, että puolet kurkustani puutui, ja tuntui, että nielemiskyky menee- luulin, että joudun lähtemään päivystykseen. Paras puuduttaja oli sellainen, joka ei edes sattunut, ja puudutus alkoi häviämään juuri, kun lopetti toimenpiteen. Hävisi tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Eikös tuo anestesialääkärin työ ole aika tylsää! Ei ainakaan kuulosta niin hohdokkaalta kuin esim. leikellä jotain urheilutähtiä.
Anestesiatiimi pitää potilaan hengissä. Ja kivuttomana ja liikkumattomana, niin, että kirurgian tiimi voi tehdä hommansa.
Terveisin anehoitaja
Viimeksi kun poistettiin hammaskiveä ultraäänellä, yhdessä kohti vihloi hetken, mutta päätin kestää valittamatta. Puhdistaja selitti sitten, tuossa kohti sinua vihloi, kun hammaskiveä oli tullut hiukan hampaan purupinnalle. Kysyin, mistä ihmeestä tiedät, että minua vihloi. " Ammattitaitoa", hän sanoi.
(mulla on sellainen sylkiongelma, että hammaskiveä on poistettava kahdesti vuodessa, vaikka hoidan kyllä hampaani ohjeiden mukaan).
Minä kyllä luotan hammaslääkärin arvioon, että tarvitseeko puuduttaa, eikä ole aikoihin tarvinnut. Ja voihan sitä laittaa sitten, jos alkaa kipua tulla.
Ennen ei juuri puudutettu porauksen yhteydsesä, koska puudutusaineet olivat sellaisia, että puoli tuntia piti odottaa vaikutusta. Ja se pkeeleen poraaminenkin kesti sen puoli tuntia niillä hitailla porilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tiedäkään. Olen ollut sellaisessa toimenpiteessä, joka ei tule enää toistumaan vaan käytän lain mukaista oikeuttani kieltäytyä toimenpiteestä.
Surullisinta on se, että toimenpidettä ei edes keskeytetä ja puuduteta paremmin, vaikka sanoo, että puudutus ei tehoa.
t. leikkausali sh
Tosi ikävää, että puudutus ei ole riittänyt viemään kipua pois. En tiedä, mutta luulen ettei näytteenoton keskeyttäminen ole kovin suotavaa enää siinä vaiheessa kun näytteenottoneula on menossa ultraääniohjauksessa kohteeseensa. Tämä siis oma arvaukseni terveydenhuollon ammattilaisena, ei varma tieto.
Minulle itselleni on rinnan kasvaimen takia laitettu röntgenissä ns. merkkilanka rinnan kasvaimeen eli ihon läpi työnnetään pitkällä ohjauspiikillä rautalanka kasvaimeen jotta se pystytään leikkauksessa paikallistamaan. Rinta oli tuon merkkilangan laiton aikana litistettynä mammografialaitteen levyjen väliin. Se sattui aivan sairaasti ja se onnistui vasta kolmannella kerralla oikeaan kohteeseen. Ja mitään puudutusta ei rintaan laitettu ennen sitä. Siihen toimenpiteeseen en suostuisi enää ikinä.
Kun käsioperaatiossa aloin valittaa ääneen ou-ou-ou, niin aika nopeasti pistivät täysnukutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. leikkausali sh
Tosi ikävää, että puudutus ei ole riittänyt viemään kipua pois. En tiedä, mutta luulen ettei näytteenoton keskeyttäminen ole kovin suotavaa enää siinä vaiheessa kun näytteenottoneula on menossa ultraääniohjauksessa kohteeseensa. Tämä siis oma arvaukseni terveydenhuollon ammattilaisena, ei varma tieto.
Minulle itselleni on rinnan kasvaimen takia laitettu röntgenissä ns. merkkilanka rinnan kasvaimeen eli ihon läpi työnnetään pitkällä ohjauspiikillä rautalanka kasvaimeen jotta se pystytään leikkauksessa paikallistamaan. Rinta oli tuon merkkilangan laiton aikana litistettynä mammografialaitteen levyjen väliin. Se sattui aivan sairaasti ja se onnistui vasta kolmannella kerralla oikeaan kohteeseen. Ja mitään puudutusta ei rintaan laitettu ennen sitä. Siihen toimenpiteeseen en suostuisi enää ikinä.
Kuulostaa sairaalta!!! Siinähän veri lentää ja sattuu varmaan niin et taju lähtee. En itsekään suostuisi.
Miksi eivät vaivautuneet puuduttamaan?! Sadistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. leikkausali sh
Kuulostaa sairaalta!!! Siinähän veri lentää ja sattuu varmaan niin et taju lähtee. En itsekään suostuisi.
Miksi eivät vaivautuneet puuduttamaan?! Sadistit.
Ei oikeastaan verenvuotoa tullut juuri ollenkaan, mutta se rinnan litistäminen ja pitkän neulan työntäminen useaan kertaan sattui tosi kovasti. Mä uskon, että paikallispuudutteen laittaminen on vaikeaa/mahdotonta tuossa yhteydessä ja nukuttaakaan ei voi koska siinä pitää potilaan seisoa omilla jaloillaan toimenpiteen ajan. Joka tapauksessa hirveä toimenpide :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. leikkausali sh
Miksi eivät vaivautuneet puuduttamaan?! Sadistit.Ei oikeastaan verenvuotoa tullut juuri ollenkaan, mutta se rinnan litistäminen ja pitkän neulan työntäminen useaan kertaan sattui tosi kovasti. Mä uskon, että paikallispuudutteen laittaminen on vaikeaa/mahdotonta tuossa yhteydessä ja nukuttaakaan ei voi koska siinä pitää potilaan seisoa omilla jaloillaan toimenpiteen ajan. Joka tapauksessa hirveä toimenpide :(
Ehkä rinnan litistäminen ilman puudutusta liittyy samaan kuin synnytyskivut, eli naisen on vaan kestettävä. Jos minulle tulisi tuo tilanne vielä eteen, vaatisin koko rinnan poistoa saman tien ja kieltäytyisin niin litistyskuvauksesta kuin paksuneulanäytteestä.
Jotenkin käsittämätöntä, että puudutus oli niin mahdotonta.