Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu

Vierailija
01.10.2023 |

Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000009885532.html

Kommentit (442)

Vierailija
261/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro miten mennään töihin kun edellisestä vakipaikasta on tullut kenkää huonon terveyden takia.

Mene hommiin, joissa ei vaadita fyysisiä suorituksia. Esimerkiksi telemarkkinoijalle riittää, kun suu käy.

Vierailija
262/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro miten mennään töihin kun edellisestä vakipaikasta on tullut kenkää huonon terveyden takia.

Mene hommiin, joissa ei vaadita fyysisiä suorituksia. Esimerkiksi telemarkkinoijalle riittää, kun suu käy.

Luuletko että ole hakenut sopivia töitä? Ei se että hakee tarkoita että niihin myös pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri unohtaa sellaisen seikan, että Suomessa on IKÄSYRJINTÄÄ. Olen itse 53-vuotias nainen ja pitkä työura takana. Elämässä kun kaikki ei mene hienosti ainakaan kaikilla eikä ole synnytty kultalusikka suussa. Niin pointtini on se, että haen koko ajan töitä, minulla on osaamista, MUTTA, minua ei palkata. Onko tämä minun syyni, että olen vääränikäinen. Miten Petteri ratkaisee tilanteeni. Voisinko mennä Petterin avustajaksi. Minulle kyllä kelpaa, siellä varmasti hyvät palkat ja edut.

Perusta sitten oma yritys, jos kerta osaamista on. Ajattele, saat enemmän rahaa ja valita työajat ym. ihan vapaasti.

Herttaisia ovat nuo kehotukset lähteä yrittäjäksi. Yrittäjällä nimittäin pitää olla kahdet ammattitaidot: oman alan ja yrittäjyyden. Se on kaksi kertaa enemmän kuin keskivertopalkansaajalla.

Korjataanpa myös yksi pieni mutta vahva harhakuvitelma: useimmiten yrittäjä ei voi valita työaikojaan, vaan hereillä on oltava silloin, kun asiakkaatkin ovat.

Minä lähdin tuta-potkujen jälkeen yrittäjäksi. Kymmenen vuotta elätin itseni, en rikastunut, mutta pidin työstäni kuten aina. Sitten toimintaympäristö mureni nopeasti, eikä viisikymppistä kukaan halunnut palkata. Pääsin kokemaan aktiivimalli ykkösen kannustuksen: pikkuruisesta työmarkkinatuestani leikattiin monta kymppiä kuukaudessa, mutta työnantajat eivät silti kiinnostuneet minusta yhtään enempää.

Nyt olen melkein kuusikymppinen pitkäaikaistyötön ja konkurssin jäljiltä edelleen rutiköyhä. Ensimmäinen iso virheeni oli se, että en aikoinani mennyt tuta-potkujen jälkeen kortistoon, vaan lähdin yrittäjäksi. Isoin virheeni oli se, että sinnittelin viimeiseen saakka pitääkseni yritykseni pystyssä.

Arvaan, että sinun tekee mielesi irvailla vähän ja sanoa, että mitäs läksit. Niinpä. Otin riskin ja epäonnistuin. Pitäisikö minun nyt pysyä elossa nollalla eurolla kuukaudessa?

Yllä olevan 53-vuotiaan ajatusten mukaisesti minä muuten hain kaikkia edellisen eduskunnan ja hallituksen liepeillä olevia sopivia työmahdollisuuksia, mutta en saanut edes myöntäviä tai edes kieltäviä vastauksia. Olin pelkkää ilmaa. Ehkäpä kysäisen vielä Petteriltä tai Satosen Artolta, olisiko heillä jotain apurin hommaa minulle, kun pitäisi kerryttää eläkettäkin, ettei menisi koko loppuelämä tukipennosten aneluun.

Huomaathan neuvoessasi lisää, että jos pystyisin siivoustöihin tai hoitoalalle, olisin jo ollut siellä vuosia sitten.

Vaikka tarinasi kuulostaa kovin surulliselta, niin kyllä tässä valitettavasti saamattomuus ja epäonnistuminen haisee. Jotkut ihmiset vain eivät pysty ja kuulut varmasti tähän porukkaan. Ei voi mitään. Sitten anelet niitä tukipennosia ja rukoilet, että selviäisit jotenkin. 

Ei millään pahalla, mutta kenen olisi sitten pitänyt tehdä jotain enemmän elämäsi eteen. No niin. Ei kenenkään muun kuin sinun. 

Saamattomuudesta ei voi syytellä ihmistä, joka on tehnyt töitä melkein kolmekymmentä vuotta ja siitä suuren osan yrittäjänä. Epäonnistuminen on tosiasia, mutta senhän minä tuolla jo sanoinkin.

Olennainen kysymykseni onkin se, millä tavalla minut työllistettäisiin, ja jollei pystytä työllistämään, millä minut pidetään elossa. Osaatko sinä vastata tähän? Tarjoamasi "jotain enemmän" on aika epämääräinen ilmaisu.

Vierailija
264/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri ei ymmärrä tai tiedä realiteetteja.

On myös mahdollista ettei edes välitä.

Vierailija
265/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä juttu, että iso osa ihmisistä ei koe tätä työllisyyteen pyrkimistä ja suoranaista pakottamista minkäänlaisena ongelmana ja toisille se on maailman kamalin asia. 

Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa päähäni on taottu pienestä pitäen työn tekemisen tärkeys ja erilaisia taitoja olen oppinut jo ihan pikkunatiaisesta saakka. AINA OLEN OLLUT TÖISSÄ.

Välillä rakensin talonkin työn ohessa. Joo oli rankkaa, mutta elämä on. 

Olisi kiva nähdä edes pientä ahkeruuden siementä työttömissä. Tuntuu, että taidot ja tahto on ihan nollissa, kun valitetaan vaan ettei työpaikkoja ole. No ei olekaan kaltaisillenne valittajille!

Nyt sinulla on aikaa rakentaa omakotitalo ja myydä se hyvällä voitolla.

(Sarkasmia. Minä nimittäin olen liian huonokuntoinen työhön ja liian hyväkuntoinen työkyvyttömäksi, joten olen siis pitkäaikaistyötön työnhakija ja tilaston koriste.)

Vierailija
266/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä juttu, että iso osa ihmisistä ei koe tätä työllisyyteen pyrkimistä ja suoranaista pakottamista minkäänlaisena ongelmana ja toisille se on maailman kamalin asia. 

Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa päähäni on taottu pienestä pitäen työn tekemisen tärkeys ja erilaisia taitoja olen oppinut jo ihan pikkunatiaisesta saakka. AINA OLEN OLLUT TÖISSÄ.

Välillä rakensin talonkin työn ohessa. Joo oli rankkaa, mutta elämä on. 

Olisi kiva nähdä edes pientä ahkeruuden siementä työttömissä. Tuntuu, että taidot ja tahto on ihan nollissa, kun valitetaan vaan ettei työpaikkoja ole. No ei olekaan kaltaisillenne valittajille!

Voihan sitä aina ihmetellä että miksi työtön ei lähde kehittämään itseään jollekin 100-700 euron maksulliselle kurssille. Ennen oli onneks muitakin kursseja, mutta nykyään ei ole muita kuin rekrytointimessuja joissa ei rekrytä ja CV pajoja koska kaikki muu on säästelty pois.

Vierailija
267/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa on lähinnä ihmisistä, joilla on erityisen kovaa osaamista tai erityisen kovaa jaksamista. Suurin osa työttömistä ei kai solahda oikein kumpaankaan kategoriaan.

Vierailija
268/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä vaan pitää tahkota myyntiä kuin hulluja ja jos ei myy määrättyä määrää soppareita tunnin sisällä niin tulee nopeasti kenkää koska ei ole tarpeeksi tehokas ja tuottava. Lisäksi asiakkaalle pitää olla ankara, kivenkova ja hyökkäävä, esimerkiksi ei saa antaa sanoa ei vaan pitää tehdä kaikkensa että saa tämän hyväksymään sopimuksen. Minulla ei ole enää paluuta koko touhuun koska sain itse aikoinaan kenkää ja elinikäisen porttikiellon puhelinmyyntityöhön koska olin liian ystävällinen, lempeä ja hidas.

Vierailija
269/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain työttömät työnhakijat vaan kaikki kotona tuilla lomailijat töihin. Miksi kukaan haluaisi töihin toisia, terveitä elättämään? Hyvinvointiyhteiskunta meni jo.

Vierailija
270/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon. 

Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä. 

Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.

Juu kyllä toimeliaisuutta syntyisi varmasti, mutta ei välttämättä sellaista, mitä haluaisitkaan nähdä.

Taskuvarkauksia, kerjäläisyyttä, aggressiivisia katukaupustelijoita, kaikenlaista linssiin viilaamista ja isompaakin rötöstelyä. Omien sääntöjensä mukaan eläviä rinnakkaisyhteiskuntia, tai klaaneja jotka toimivat tukijärjestelmänä omalle suvulle. Käypä ns. kehitysmaissa tutustumassa tilanteeseen.

Puhumattakaan pimeän työn määrästä. Veikkaan, että tuossa kohtaa verotulot romahtaisi.

Vierailija
271/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ole hakenut sopivia töitä? Ei se että hakee tarkoita että niihin myös pääsee.

Olen törmännyt usein siihen, että työttömät halveksivat esimerkiksi telemarkkinointia tai feissausta. Miten sinulla?

Vierailija
272/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt usein siihen, että työttömät halveksivat esimerkiksi telemarkkinointia tai feissausta. Miten sinulla?

Puhelinmyynti ei ole rehellistä työtä vaan se on huijaamista ja kotirauhan rikkomista.

Vierailija
273/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ehdotetaan tätä telemarkkinointia. Silti kaikki vihaavat puhelinmyyjiä, kukaan ei halua sellaiselle edes vastata ja koko ammattikunnan lopettamista toivotaan. Ja nyt niitä pitäisi saada lisää. Eivät edes myy mitään hyödyllistä, vaan keskittyvät koijaamaan muistisairaita vanhuksia. Provikkapalkalla tuosta ei edes tienaa mitään. Pari tuttua kokeili opiskeluaikana eivätkä saaneet edes palkkaa. 

Vierailija
274/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ehdotetaan tätä telemarkkinointia. Silti kaikki vihaavat puhelinmyyjiä, kukaan ei halua sellaiselle edes vastata ja koko ammattikunnan lopettamista toivotaan. Ja nyt niitä pitäisi saada lisää. Eivät edes myy mitään hyödyllistä, vaan keskittyvät koijaamaan muistisairaita vanhuksia. Provikkapalkalla tuosta ei edes tienaa mitään. Pari tuttua kokeili opiskeluaikana eivätkä saaneet edes palkkaa. 

Niin se on kyllä jännä että halutaan ehdottomasti lisää puhelinmyyjiä, vaikka ite lyödään niille luuri korvaan tai on hommattu esto koko soittelulle :D Muidenko niitä turhanpäiväisiä tuotteita pitäisi sitten tilata? Miksette itse tilaa? Katsokaas kun siitä saa palkkaa vain jos tulee tilauksia. 99,9 % ajasta ei tule. Siksi niitä paikkoja on auki koko ajan.

Vierailija
275/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.

Eihän se ole oleellista. Kun kaikki työttömät saadaan töihin, niin talosuongelmat on ratkaistu. Toki Orpokin tietää, ettei näin tule ikinä tapahtumaan.

Vierailija
276/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vain työttömät työnhakijat vaan kaikki kotona tuilla lomailijat töihin. Miksi kukaan haluaisi töihin toisia, terveitä elättämään? Hyvinvointiyhteiskunta meni jo.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, että töihin vaan.

Tervemenoa katsomaan valtion budjettia mihin rahat menevät esim eläkeläisten terveydenhoitoon.

Vierailija
277/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet harhateillä. Urakka teetetään virolaisilla huijarifirmoilla mitkä kärrää paikalle työvoimapulan paikkaajat Uzbekistanista yms. eli ihan lähiseuduilta 😂 Palkkaa maksetaan jos maksetaan, tuntipalkka max 3e/h. Suomi maksaa utzbekkien ja ties minkä paskastanian kansalaisten perheiden sosiaaliturvan Suomen standardin mukaisesti lähtien lapsilisistä. Näin me tienataan vierastyövoimalla 🙄 Kyseiset alihankkijat luonnollisesti sössivät osaamattomuudellaan urakat ja meille jää toimimaton kakkakasa sekä järjettömät korjauskulut.

Kehystän tämän ja skoolaan kun ennuste on toteutunut joskus 2045 "parin vuoden" urakan jälkeen 😂😂

Vierailija
278/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointiyhteiskunta oli silloin, kun töitä sai kun halusi. 80-luvulla. Silloin saattoi tosiaan vain mennä töihin, kuten täälläkin niin usien kehotetaan. Työnantajien vaatimukset eivät olleet mitään ylimitoitettuja, ja ennen muuta ei vaadittu sitä, että tunnet palavaa intoa juuri tätä-ihan-tavallista-tehtävää kohtaan, aurinkoista hymyäsi sun muuta luonteenlaatuskeidaa, mitä nykyään on ilmoitukset pullollaan. Riitti että hoiti työnsä.

Vierailija
279/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon. 

Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä. 

Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.

Mistä tiedät?

No toki voi olla, että suomalaiset ovat niin sairaita ja lihavia, että jäisivät paikalleen kuolemaan. 

Mutta jos tahtoa on vähänkään, niin aivan kuten sodankin jälkeen, maata rakennettiin kovalla työllä, vauhdilla ja tahdolla koko perheen ja eri yhteisöjen voimin ilman tukiaisia. Ajat olivat tiukat, mutta silti selvittiin. Nykyään taitaa vaatimustasot olla työttömillä niin kovat, ettei lähdetä huhkimaan oman tulevaisuutensa eteen. 

Sotien jälkeen aika moni omistikin sitä maata, mitä rakentaa. Eivät minun sodasta palanneet enoni minnekään palkkatöihin menneet, vaan ihan siellä kotitilalla huhkivat.

No kohta varmaan joku täällä ehdottaa, että osta joku maatila, niitähän saa nyt halvalla, ja viljele itse perunasi ja rukiisi ja ota lehmäkin, jotta maitoa riittää.

Tuolloin oli myös paljon töitä, joihin ei tarvittu mitään sen kummempaa osaamista. Ja oli aikaa näyttää osaamattomallekin se vähä, mitä oppia piti. Ja ihan kuten nykyään, ylikoulutettuna ei yksinkertaisia töitä saanut. Mutta toki jo ylioppilas oli sen verran herra, että pääsi halutessaan sisätöihin kynää pyörittämään.

Vierailija
280/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, milläs Petteri meinaa saada rikkaat työantajat palkkaamaan vihaamiaan köyhiä työttömiä, joiden suuntaan he ei halua edes k u s ta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme