Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu

Vierailija
01.10.2023 |

Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000009885532.html

Kommentit (442)

Vierailija
221/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri unohtaa sellaisen seikan, että Suomessa on IKÄSYRJINTÄÄ. Olen itse 53-vuotias nainen ja pitkä työura takana. Elämässä kun kaikki ei mene hienosti ainakaan kaikilla eikä ole synnytty kultalusikka suussa. Niin pointtini on se, että haen koko ajan töitä, minulla on osaamista, MUTTA, minua ei palkata. Onko tämä minun syyni, että olen vääränikäinen. Miten Petteri ratkaisee tilanteeni. Voisinko mennä Petterin avustajaksi. Minulle kyllä kelpaa, siellä varmasti hyvät palkat ja edut.

Perusta sitten oma yritys, jos kerta osaamista on. Ajattele, saat enemmän rahaa ja valita työajat ym. ihan vapaasti.

Herttaisia ovat nuo kehotukset lähteä yrittäjäksi. Yrittäjällä nimittäin pitää olla kahdet ammattitaidot: oman alan ja yrittäjyyden. Se on kaksi kertaa enemmän kuin keskivertopalkansaajalla.

Korjataanpa myös yksi pieni mutta vahva harhakuvitelma: useimmiten yrittäjä ei voi valita työaikojaan, vaan hereillä on oltava silloin, kun asiakkaatkin ovat.

Minä lähdin tuta-potkujen jälkeen yrittäjäksi. Kymmenen vuotta elätin itseni, en rikastunut, mutta pidin työstäni kuten aina. Sitten toimintaympäristö mureni nopeasti, eikä viisikymppistä kukaan halunnut palkata. Pääsin kokemaan aktiivimalli ykkösen kannustuksen: pikkuruisesta työmarkkinatuestani leikattiin monta kymppiä kuukaudessa, mutta työnantajat eivät silti kiinnostuneet minusta yhtään enempää.

Nyt olen melkein kuusikymppinen pitkäaikaistyötön ja konkurssin jäljiltä edelleen rutiköyhä. Ensimmäinen iso virheeni oli se, että en aikoinani mennyt tuta-potkujen jälkeen kortistoon, vaan lähdin yrittäjäksi. Isoin virheeni oli se, että sinnittelin viimeiseen saakka pitääkseni yritykseni pystyssä.

Arvaan, että sinun tekee mielesi irvailla vähän ja sanoa, että mitäs läksit. Niinpä. Otin riskin ja epäonnistuin. Pitäisikö minun nyt pysyä elossa nollalla eurolla kuukaudessa?

Yllä olevan 53-vuotiaan ajatusten mukaisesti minä muuten hain kaikkia edellisen eduskunnan ja hallituksen liepeillä olevia sopivia työmahdollisuuksia, mutta en saanut edes myöntäviä tai edes kieltäviä vastauksia. Olin pelkkää ilmaa. Ehkäpä kysäisen vielä Petteriltä tai Satosen Artolta, olisiko heillä jotain apurin hommaa minulle, kun pitäisi kerryttää eläkettäkin, ettei menisi koko loppuelämä tukipennosten aneluun.

Huomaathan neuvoessasi lisää, että jos pystyisin siivoustöihin tai hoitoalalle, olisin jo ollut siellä vuosia sitten.

Vierailija
222/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri lupaa sormet ristissä selän takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassahan on paljon sellaisia pienipalkkaisia ihmisiä töissä. Joilla ei ole kuitenkaan varaa kotiin, joten asuvat omissa autoissaan. Tai sitten jos menee vähän paremmin niin niillä asuntovaunukoti alueilla. Sellainen Suomi?

Vierailija
224/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edelleenkään ole niitä TYÖPAIKKOJA.

Eli Orpo höpisee jakomielitautista paskaa.

Vierailija
225/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassahan on paljon sellaisia pienipalkkaisia ihmisiä töissä. Joilla ei ole kuitenkaan varaa kotiin, joten asuvat omissa autoissaan. Tai sitten jos menee vähän paremmin niin niillä asuntovaunukoti alueilla. Sellainen Suomi?

Ilmasto lämpenee, joten trailerissa asustelee tulevaisuudessa ihan mukavasti. Vain kylmimpinä öinä kannattaa olla lämmitin ja ylimääräinen peitto. Yt. Petsku

Vierailija
226/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin Orpoa. Orpo

P u m m i t töihin.

Vierailija
227/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.

Töitä syntyy kun leikataan työttömien tukia, vähennettään yritysten verorusta, helpotetaan irtisanomista ja kannustetaan työllisiä siirtymään osa-aikaisesta kokoaikaiseen työhön.

Minkä talousteorian mukaan nollapalkalla tuotettu nollatulos luo hyvinvointia?

Vierailija
228/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon. 

Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä. 

Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.

Tutkimukset ja kokemus eivät tue tätä mielipidettä.

https://www.jrf.org.uk/report/inadequate-universal-credit-and-barriers-…

Vierailija
229/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen pula on työntekijöistä, jotka ovat edullisia työnantajalle. Kun työnantajalla menee hyvin, myös työntekijällä menee hyvin.

Tämä sanonta ei tosin ole auennut minulle vielä, ainakin itse töissä paikoissa missä firma saanut paljon tilauksia ja voittoa tullut rutkasti enemmän. Tämä näkynyt ainoastaan kiirellisempänä työtahtina ja sitä myötä väsyneempänä ja sairaana olona. Palkkaa ei ole koskaan nostettu, eikä bonuksia kuulunut.

Vai pitääkö tässä ajatella, että kun töitä riittää niin se on itsessään hyvinvoinnin tae, vaikka palkka riittää hädintuskin elämiseen.

Vierailija
230/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon. 

Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä. 

Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.

Mistä tiedät?

No toki voi olla, että suomalaiset ovat niin sairaita ja lihavia, että jäisivät paikalleen kuolemaan. 

Mutta jos tahtoa on vähänkään, niin aivan kuten sodankin jälkeen, maata rakennettiin kovalla työllä, vauhdilla ja tahdolla koko perheen ja eri yhteisöjen voimin ilman tukiaisia. Ajat olivat tiukat, mutta silti selvittiin. Nykyään taitaa vaatimustasot olla työttömillä niin kovat, ettei lähdetä huhkimaan oman tulevaisuutensa eteen. 

Voi hyvänen aika.. maailma ja yhteiskunta oli ihan toisenlainen sotien jälkeen. Ei nyt selvitä niillä keinoilla kuin silloin.

Vierailija
231/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin. Vallankumous ja omaisuuden uusjakohan siitä seuraisi ja saataisiin maa taas jaloilleen. 

Vierailija
232/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edelleenkään ole niitä TYÖPAIKKOJA.

Eli Orpo höpisee jakomielitautista paskaa.

Tai jos tämä hallitus saa päättää, niin ehkä kohta tosiaan on työpaikkoja, kun ei ole enää työntekijällä mitään oikeuksia. Sellaista palkkaahan ei sitten makseta, että se elämiseen riittäisi, mutta se tuskin porvaria häiritsee. Tärkeintähän on talouskasvu ja se, että kaikki kovasti puuhaa jotain. Ja toki se, ettei tarvitse huolehtia heikommista, mutta kun turhan monella kansalaisella on omatunto, niin heitteillejättöä naamioidaan huolenpidoksi ja vastuunkantamiseksi. 

Vierailija
233/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näin, jos toimeliaisuudella tarkoitat tuhatpäin uusia katujengejä, jotka putsaa sinunkin kotisi ja vie autosi afrikkaan.

Vierailija
234/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama, kuinka paljon talous nousisi, mutta oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon vuoksi työttömät on pakotettava tekemään edes jotain saamiensa tukiensa eteen.

Vierailija
235/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ymmärrä miten kaikille riittää työpaikka. Varsinkin kun ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa, niin kaikille mitenkään riitä työpaikkoja. Silti Orpo itsepäisesti inttää, että kaikille saadaan työpaikka, ja vieläpä kokoaikainen.

Vierailija
236/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100 vuotta sitten punikit lähtivät kaatamaan demokraattisesti valittua hallitusta. Silti arvostan heitäkin enemmän kuin näitä nykyajan terveitä aikuisia, jotka ulvovat: "Olen heikko, olen heikko, euroja tännepäin!"

Vierailija
237/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

No toki voi olla, että suomalaiset ovat niin sairaita ja lihavia, että jäisivät paikalleen kuolemaan. 

Mutta jos tahtoa on vähänkään, niin aivan kuten sodankin jälkeen, maata rakennettiin kovalla työllä, vauhdilla ja tahdolla koko perheen ja eri yhteisöjen voimin ilman tukiaisia. Ajat olivat tiukat, mutta silti selvittiin. Nykyään taitaa vaatimustasot olla työttömillä niin kovat, ettei lähdetä huhkimaan oman tulevaisuutensa eteen. 

Voi hyvänen aika.. maailma ja yhteiskunta oli ihan toisenlainen sotien jälkeen. Ei nyt selvitä niillä keinoilla kuin silloin.

No en kai minä nyt ehdotakaan, että tehdään samoja asioita vaan lähinnä, että ihmiset toimisivat samalla mentaliteetilla. 

Voi hyvää päivää tätä tahallisen väärinymmärtämisen määrää...

Vierailija
238/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama, kuinka paljon talous nousisi, mutta oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon vuoksi työttömät on pakotettava tekemään edes jotain saamiensa tukiensa eteen.

Ei, vaan heille pitää saada työpaikka, josta saa PALKKAA.

Vierailija
239/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä miten kaikille riittää työpaikka. Varsinkin kun ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa, niin kaikille mitenkään riitä työpaikkoja. Silti Orpo itsepäisesti inttää, että kaikille saadaan työpaikka, ja vieläpä kokoaikainen.

Orpo nojaa valtiovarainministeriön puolueettomien huippuasiantuntijoiden laskelmiin. Entä sinä?

Vierailija
240/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta palkkoja ei voida nostaa ei sitten millään! Älytöntä