Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu
Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.
Kyllä niitä töitä tulee kun meille rikkaille maksetaan enemmän liksaa! Kannustumme nimittäin ahkeroimaan niin, että firmat kannattavat entistä paremmin, niin että löytyy töitä rupisimmallekin sohvassaan hautuneelle työttömälle!
Työttömyyskorvauksia ja muita tukia voisi leikata paljon enemmänkin.
Olen kyllästynyt elättämään työkykyisiä aikuisvauvoja. Kaikkein heikoimmille jää lisäksi vähemmän rahaa, kun aikuispummit l o i s i v a t.
Se on kyllä jännä juttu, että iso osa ihmisistä ei koe tätä työllisyyteen pyrkimistä ja suoranaista pakottamista minkäänlaisena ongelmana ja toisille se on maailman kamalin asia.
Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa päähäni on taottu pienestä pitäen työn tekemisen tärkeys ja erilaisia taitoja olen oppinut jo ihan pikkunatiaisesta saakka. AINA OLEN OLLUT TÖISSÄ.
Välillä rakensin talonkin työn ohessa. Joo oli rankkaa, mutta elämä on.
Olisi kiva nähdä edes pientä ahkeruuden siementä työttömissä. Tuntuu, että taidot ja tahto on ihan nollissa, kun valitetaan vaan ettei työpaikkoja ole. No ei olekaan kaltaisillenne valittajille!
Vierailija kirjoitti:
on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon.
Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä.
Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.
Juu kyllä toimeliaisuutta syntyisi varmasti, mutta ei välttämättä sellaista, mitä haluaisitkaan nähdä.
Taskuvarkauksia, kerjäläisyyttä, aggressiivisia katukaupustelijoita, kaikenlaista linssiin viilaamista ja isompaakin rötöstelyä. Omien sääntöjensä mukaan eläviä rinnakkaisyhteiskuntia, tai klaaneja jotka toimivat tukijärjestelmänä omalle suvulle. Käypä ns. kehitysmaissa tutustumassa tilanteeseen.
Entäpä sopeutumisrahoilla olevat entiset päättäjät ? Pitäisikö heitäkin patistaa ilmaisen rahan parista ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä miten kaikille riittää työpaikka. Varsinkin kun ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa, niin kaikille mitenkään riitä työpaikkoja. Silti Orpo itsepäisesti inttää, että kaikille saadaan työpaikka, ja vieläpä kokoaikainen.
Orpo nojaa valtiovarainministeriön puolueettomien huippuasiantuntijoiden laskelmiin. Entä sinä?
Ponnaripää tekee sellaiset laskelmat kun pyydetään ja vääntää matriisiin muuttujat ihan omasta päästään. Jos Satonen antaa tehtäväksi laatia laskelman jossa on 100 000 uutta työpaikkaa niin sellainen lasketaan perustuen ihan spekulaatioon. Niinhän Sipiläkin lasketutti valtavat säästöt soteuudistukselleen, sitten huomattiin että tämä laskelma on täyttä paskaa ja tuottaakin saman verran lisää kuluja. Sotea ei loppujen lopuksi edes syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sopeutumisrahoilla olevat entiset päättäjät ? Pitäisikö heitäkin patistaa ilmaisen rahan parista ?
Koko mokoma sopeutusraha pitäisi lakkauttaa. Järjetön systeemi. Samaan jonoon kuin muutkin työttömät tämäkin sakki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä miten kaikille riittää työpaikka. Varsinkin kun ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa, niin kaikille mitenkään riitä työpaikkoja. Silti Orpo itsepäisesti inttää, että kaikille saadaan työpaikka, ja vieläpä kokoaikainen.
Orpo nojaa valtiovarainministeriön puolueettomien huippuasiantuntijoiden laskelmiin. Entä sinä?
Ponnaripää tekee sellaiset laskelmat kun pyydetään ja vääntää matriisiin muuttujat ihan omasta päästään. Jos Satonen antaa tehtäväksi laatia laskelman jossa on 100 000 uutta työpaikkaa niin sellainen lasketaan perustuen ihan spekulaatioon. Niinhän Sipiläkin lasketutti valtavat säästöt soteuudistukselleen, sitten huomattiin että tämä laskelma on täyttä paskaa ja tuottaakin saman verran lisää kuluja. Sotea ei loppujen lopuksi edes syntynyt.
Kuka ponnaripää?
Vierailija kirjoitti:
Noin 100 vuotta sitten punikit lähtivät kaatamaan demokraattisesti valittua hallitusta. Silti arvostan heitäkin enemmän kuin näitä nykyajan terveitä aikuisia, jotka ulvovat: "Olen heikko, olen heikko, euroja tännepäin!"
Totta kai lähtivät koska eivät halunneet että Suomeen tulee saksalainen kiningas monarkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on kyllä erikoista, että tätä ideaa saada ihmiset töihin, haukutaan niin paljon.
Jos koko yhteiskunnan tukijärjestelmä lakkautettaisiin, syntyisi ennen näkemätöntä toimeiliasuutta yhdessä yössä niin, että Suomi olisi jaloillaan hetkessä.
Uskokaa tai älkää, mutta näin se vain menisi. Ei ehkä olisi enää niin kivaa, mutta tämä olisi lopputulos.
Juu kyllä toimeliaisuutta syntyisi varmasti, mutta ei välttämättä sellaista, mitä haluaisitkaan nähdä.
Taskuvarkauksia, kerjäläisyyttä, aggressiivisia katukaupustelijoita, kaikenlaista linssiin viilaamista ja isompaakin rötöstelyä. Omien sääntöjensä mukaan eläviä rinnakkaisyhteiskuntia, tai klaaneja jotka toimivat tukijärjestelmänä omalle suvulle. Käypä ns. kehitysmaissa tutustumassa tilanteeseen.
Eipä yllätä, että työttömän ja laiskan l o i s i j a n toinen vaihtoehto on rikoksilla uhkailu tai rikollinen elämä.
En yhtään ihmettele, että meillä sponsoreilla on tullut mitta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassahan on paljon sellaisia pienipalkkaisia ihmisiä töissä. Joilla ei ole kuitenkaan varaa kotiin, joten asuvat omissa autoissaan. Tai sitten jos menee vähän paremmin niin niillä asuntovaunukoti alueilla. Sellainen Suomi?
Nämä ihmiset ovat etupäässä niitä, joilla ei itseasiassa ole edes lupaa olla Yhdysvalloissa. He ovat juuri niitä, joita Yhdysvaltain edellinen presidentti yritti kovasti torjua.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä juttu, että iso osa ihmisistä ei koe tätä työllisyyteen pyrkimistä ja suoranaista pakottamista minkäänlaisena ongelmana ja toisille se on maailman kamalin asia.
Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa päähäni on taottu pienestä pitäen työn tekemisen tärkeys ja erilaisia taitoja olen oppinut jo ihan pikkunatiaisesta saakka. AINA OLEN OLLUT TÖISSÄ.
Olisi kiva nähdä edes pientä ahkeruuden siementä työttömissä. Tuntuu, että taidot ja tahto on ihan nollissa, kun valitetaan vaan ettei työpaikkoja ole. No ei olekaan kaltaisillenne valittajille!
No kerro miten mennään töihin kun edellisestä vakipaikasta on tullut kenkää huonon terveyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulle edustaisi pientä ahkeruuden siementä?
Riittääkö, että on ollut töissä 25 vuotta ja opiskellut kaksi tutkintoa?
Kovasti haluaisin töihin ja olen mielestäni ihan työkykyinen ja pystyn edelleen oppimaan uusia asioita. Miten saisin jonkun työnantajankin uskomaan, että näin on?
(Ja kyllä jo alle kouluikäisenä kävin kaupasta hakemassa sen voipaketin jonka äiti unohti, ja opettelin neulomaan ja autoin keittiöhommissa ja pesin lattiaa, ja vähän isompana kävin puolukassa ja harvensin lanttumaata ja leivoin usein ja tietysti tiskasin, ja itse menin pyörällä kouluun ja luin läksyni ja pärjäsin loistavasti, eikä minua mihinkään harrastuksiinkaan vanhemmat joutuneet roudaamaan kun itse menin. Että se siitä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historiaan miten vm ja tem laskelmat ovat toteutuneet elävässä elämässä. Asiantuntijoita ei käsittääkseni ole päivitetty paremmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulle edustaisi pientä ahkeruuden siementä?
Riittääkö, että on ollut töissä 25 vuotta ja opiskellut kaksi tutkintoa?
Kovasti haluaisin töihin ja olen mielestäni ihan työkykyinen ja pystyn edelleen oppimaan uusia asioita. Miten saisin jonkun työnantajankin uskomaan, että näin on?
(Ja kyllä jo alle kouluikäisenä kävin kaupasta hakemassa sen voipaketin jonka äiti unohti, ja opettelin neulomaan ja autoin keittiöhommissa ja pesin lattiaa, ja vähän isompana kävin puolukassa ja harvensin lanttumaata ja leivoin usein ja tietysti tiskasin, ja itse menin pyörällä kouluun ja luin läksyni ja pärjäsin loistavasti, eikä minua mihinkään harrastuksiinkaan vanhemmat joutuneet roudaamaan kun itse menin. Että se siitä.)
On ihan turha ulista täällä vauvapalstalla asiasta. Hoida asiasi kuntoon tai ole hiljaa.
Olisit onnellinen, että on ylipäätään olemassa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro miten mennään töihin kun edellisestä vakipaikasta on tullut kenkää huonon terveyden takia.
Kommenttisi paljastaa koko tarinasi. Anele niitä tukia nyt sitten vaan ja muista äänestää vasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta palkkoja ei voida nostaa ei sitten millään! Älytöntä
Ei se ole älytöntä, ainoastaan ahnetta. Tietävät vallan hyvin että näin tomien vauraat rikastuu entisestään ja köyhien elämä kurjistuu. Tyhmyydellä, tai tietämättömyydellä ei ole tämän kanssa nyt mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta palkkoja ei voida nostaa ei sitten millään! Älytöntä
Ei se ole älytöntä, ainoastaan ahnetta. Tietävät vallan hyvin että näin tomien vauraat rikastuu entisestään ja köyhien elämä kurjistuu. Tyhmyydellä, tai tietämättömyydellä ei ole tämän kanssa nyt mitään tekemistä.
Ahneutta ahneutta. Todellako luulette, että yrityksillä menee hyvin tällä hetkellä. Kun ette tajua tilannetta, niin ette tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi paljastaa koko tarinasi. Anele niitä tukia nyt sitten vaan ja muista äänestää vasemmistoa.
Minkä tarinan?
Työmarkkinatuki tulee ihan ilman aneluakin.
Vaikka tarinasi kuulostaa kovin surulliselta, niin kyllä tässä valitettavasti saamattomuus ja epäonnistuminen haisee. Jotkut ihmiset vain eivät pysty ja kuulut varmasti tähän porukkaan. Ei voi mitään. Sitten anelet niitä tukipennosia ja rukoilet, että selviäisit jotenkin.
Ei millään pahalla, mutta kenen olisi sitten pitänyt tehdä jotain enemmän elämäsi eteen. No niin. Ei kenenkään muun kuin sinun.