Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu

Vierailija
01.10.2023 |

Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000009885532.html

Kommentit (442)

Vierailija
181/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se Petteri oikeassa. Enää hallituksen pitäisi tosin löytää ne työpaikat. En ole nähnyt edelleenkään juuri toimia sen eteen että niitä oiekasti syntyisi, päinvastoin puuhaillaan sellaista ettei edes osa-aikainen työ kohta kannata....

Vierailija
182/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen talousongelmia ei voida ratkaista. Ne ovat juurisyiltään rakenteellisia ja pysyviä.

Syy 1. Korporaatiotalous joka estää uusien yritysten ja työpaikkojen synnyn.

Syy 2. Euroopan korkein kansalaisten yrittäjäkielteisyys.

Syy 3. Olematon talouspolitiikka.

Syy 2 johtuu suomalaisten sosialistien kansaan iskostamasta luokkavihasta yrittäjä ja yrittämistä kohtaa. Sellaista ei ole missään muualla Euroopassa.

Kuka tässä nyt oikein yrittäjiä vihaa? Taidat olla jumittunut jonnekin vuosikymmenten taakse. Omassa tuttavapiirissäni on parikymmentä yrittäjää enkä ole huomannut erityistä vihamielisyyttä heitä kohtaan. Se nyt vain on niin, että kaikki työttömät eivät voi jossain Perähikiällä ruveta pyörittämään esimerkiksi baaria, kahvilaa tai kampaamoa. Asiakaskuntaa on yksinkertaisesti liian vähän. Jossain kahvilassa pitäisi myydä kahvikupillinen ja munkki kerran parissa minuutissa, jotta yrittäjä pärjäisi.

Se että perustaisi jonkin tuotantolaitoksen on täyttä utopiaa ellei sitten ole esimerkiksi perinyt runsaasti rahaa tai pankki ole antelias. Jo se kuppilakin edellyttää, että investoit alussa laitteisiin ja sisustukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otteri Pervo on yksinkertaisesti täysin vajaa idiootti. 

Eikä Otteri Pervo ja PersKokkareet tule saamaan mitään kasvua aikaan. Jo nyt ovat saaneet aikaan taantuman taloudessa, koska hallitusohjelman takia kotimainen kulutus sakkaa täysin.

Suomi on vientivetoinen maa. Viennistä tuleva raha ruokkii suomalaiset.

Kotimaisella kulutuksella ei ole mitään merkitystä. Korkeintaan niin päin että kotimaisen kulutuksen vähetessä rahavirta Suomesta ulkomaille vähenee.

Miten ajattelit että vientiä tehdään jos ihmisillä ei ole koulutusta?

Suomi tekee paljon vientiä teknologia-alalla, jossa vaaditaan korkeaa koulutusta. Kuka suunnittelee sitä teknologiaa vientiin jos osaamista ei ole?

Ei vientiloille työntekijöitä taivaasta tipahtele. Työntekijät ovat ihan tavallisia suomalaisia, joilla on hyvä koulutus. Ulkomaisille osaajille pienten palkkojen ja korkean verotuksen maana emme ole houkutteleva.

Vierailija
184/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri unohtaa sellaisen seikan, että Suomessa on IKÄSYRJINTÄÄ. Olen itse 53-vuotias nainen ja pitkä työura takana. Elämässä kun kaikki ei mene hienosti ainakaan kaikilla eikä ole synnytty kultalusikka suussa. Niin pointtini on se, että haen koko ajan töitä, minulla on osaamista, MUTTA, minua ei palkata. Onko tämä minun syyni, että olen vääränikäinen. Miten Petteri ratkaisee tilanteeni. Voisinko mennä Petterin avustajaksi. Minulle kyllä kelpaa, siellä varmasti hyvät palkat ja edut.

Täällä toinen samanlainen. Kelpaan enää vain palkkatukihommiin, vaikka takana on pitkä työkokemus ja runsaasti koulutusta. Ja palkkatueltahan ei enää ensi vuonna pääse edes ansiosidonnaiselle. Tulossa köyhä vanhuus.

Vierailija
185/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on että jos työttömyysprosentti olisi alle 3% niin Suomen talous olisi kunnossa.

Niin, mihin vattuun sä laitat lapsesi hoitoon ensi vuonna, kun asumistukea leikataan ja hoitajat lähtee Helsingistä.

No, menet asuntolainasi kanssa ulosottoon kotihoidontuella.

Ei se leikkaus ehdi ainakaan ensi vuoteen,viikon päästä pitää jo olla lait eduskunnassa eikä asumistuesta ole edes kirjallista lakiesitystä tehty.Sote-valiokunnassa ei myöskään ole aikaa varattuna tuohon käsittelyyn,johtaja Kiurukin siellä jarruttaa tehokkaasti.

Vierailija
186/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen talousongelmia ei voida ratkaista. Ne ovat juurisyiltään rakenteellisia ja pysyviä.

Syy 2 johtuu suomalaisten sosialistien kansaan iskostamasta luokkavihasta yrittäjä ja yrittämistä kohtaa. Sellaista ei ole missään muualla Euroopassa.

Kuka tässä nyt oikein yrittäjiä vihaa? Taidat olla jumittunut jonnekin vuosikymmenten taakse. Omassa tuttavapiirissäni on parikymmentä yrittäjää enkä ole huomannut erityistä vihamielisyyttä heitä kohtaan. Se nyt vain on niin, että kaikki työttömät eivät voi jossain Perähikiällä ruveta pyörittämään esimerkiksi baaria, kahvilaa tai kampaamoa. Asiakaskuntaa on yksinkertaisesti liian vähän. Jossain kahvilassa pitäisi myydä kahvikupillinen ja munkki kerran parissa minuutissa, jotta yrittäjä pärjäisi.

Se että perustaisi jonkin tuotantolaitoksen on täyttä utopiaa ellei sitten ole esimerkiksi perinyt runsaasti rahaa tai pankki ole antelias. Jo se kuppilakin edellyttää, että investoit alussa laitteisiin ja sisustukseen.

Johan sinä itse suhtaudut negatiivisesti ja väheksyvästi puheissasi yrittämiseen. Ensin solvaat Perähikiäläisiä yrittäjiä ja heti perään suomalaiseen tuotantoon investoijia. Olet itse paras todiste yrittäjävastaisuudesta sille tutkimukselle jossa selvitettiin yrättäjävastaisuutta ja yrittäjämyönteisyyttä Euroopassa. (etsi tutkimus itse, kykenet kyllä siihen paitsi jos olet sosialisti)

Vierailija
187/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kaikki nämä lakot ja ulosmarssit

Vierailija
188/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on että jos työttömyysprosentti olisi alle 3% niin Suomen talous olisi kunnossa.

Niin, mihin vattuun sä laitat lapsesi hoitoon ensi vuonna, kun asumistukea leikataan ja hoitajat lähtee Helsingistä.

No, menet asuntolainasi kanssa ulosottoon kotihoidontuella.

Ei se leikkaus ehdi ainakaan ensi vuoteen,viikon päästä pitää jo olla lait eduskunnassa eikä asumistuesta ole edes kirjallista lakiesitystä tehty.Sote-valiokunnassa ei myöskään ole aikaa varattuna tuohon käsittelyyn,johtaja Kiurukin siellä jarruttaa tehokkaasti.

Ei välttämättä toteudu ollenkaan tuo asumistukileikkaus,lausuntokierros tuotti täystyrmäyksen.Siinähän häviäisi palveluala suurimmista kaupungeista.

Vierailija
189/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä Otteri Pervo ja PersKokkareet tule saamaan mitään kasvua aikaan. Jo nyt ovat saaneet aikaan taantuman taloudessa, koska hallitusohjelman takia kotimainen kulutus sakkaa täysin.

Kotimaisella kulutuksella ei ole mitään merkitystä. Korkeintaan niin päin että kotimaisen kulutuksen vähetessä rahavirta Suomesta ulkomaille vähenee.

Miten ajattelit että vientiä tehdään jos ihmisillä ei ole koulutusta?

Suomi tekee paljon vientiä teknologia-alalla, jossa vaaditaan korkeaa koulutusta. Kuka suunnittelee sitä teknologiaa vientiin jos osaamista ei ole?

Ei vientiloille työntekijöitä taivaasta tipahtele. Työntekijät ovat ihan tavallisia suomalaisia, joilla on hyvä koulutus. Ulkomaisille osaajille pienten palkkojen ja korkean verotuksen maana emme ole houkutteleva.

Suomen talous ei kasva joten osaamisellekaan ei ole nykyistä suurempaa kysyntää. Päinvastoin "suomalaiset" yritykset tekevät yhä suuremman osan suunnittelusta ja tuotannosta ulkomailla.

Vierailija
190/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pitäisi lähteä muualle työnhakuun kuten Ruotsiin..Meillä ei ole enää varaa paapoa laiskoja

Vierailija
191/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petskuli ei oo vieläkään kertonut miten aikoo ihmeparantaa minut työkuntoiseksi. Vuosikaudet ollut työttömänä, koska kelalääkärin mielestä sairaus ei voi haitata työntekoa, jos ei palkkatyötä ole, vaan on sairaalaan saakka sairastunut opiskelija. 

Heikosti olen saanut mitään kuntoutusta, tai terapioita, enimmäkseen on yhteiskunnan taholta koetettu tarjoilla lääkkeeksi keppiä, keppiä ja lisää keppiä. 

Ongelmana ei ole tosiaankaan se, etteikö työnteko rahallisesti olisi ollut kannattavaa, kun monasti on ollut tilanne, jossa kaikki tuet yhteenlaskettuina on olleet 400.-600€. Siitä rahasta olisi pitänyt taikoa asumiskulut, ruoka, lääkkeet, sekä lääkärien alituiseen hokemat harrasteet ja matkaliput, kun passiivinen kotona oleminen heikentää vointia. Olisin tarvinnut jo vuosia sitten terapian ja jonkinlaisen taloudellisen vakauden, että voisi kuntoutua. Nyt on ollut repaleista ja sirpaleista, sossut sun muut vaihtuu alituiseen eikä omat voimat riitä tappelemaan joka kuulle tukia, jotka kuulemma lain mukaan kuuluisi. Tai opettamaan aina uutta ties mitä sossukis laitettua hoituria tekemään työtään. 

Niin. Että Petturi Orpo, palkkaatko minut? Mielelläni tulen kyllä töihin, mutta en voi taata romahtaako terveys jälleen ja päädynkö sairaalaan. Ai niin; työterveys olisi myös kiva, koska tk toimii aika heikosti. 

Vierailija
192/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

massimies kirjoitti:

Työttömien pitäisi lähteä muualle työnhakuun kuten Ruotsiin..Meillä ei ole enää varaa paapoa laiskoja

Sinä ja kaltaisesi voisitte lähteä vaikkapa Enewatakin ja Bikinin atolleille. Meillä ei ole enää varaa paapoa henkisesti häiriintyneitä ihmishirviöitä. 

Vierailija
193/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinat, työttömät ja vapaat työpaikat elää koko ajan. Jatkuvasti jää ihmisiä eläkkeelle, kuolee, työpaikkoja lopetettaa ja uusia avataan. Ei luvut pysy stabiilina.

Vierailija
194/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoihan se Orpo kaiketi jotain sellaistakin että hoitajien pitäisi pystyä menemään iloisina töihin tai jotain vastaavaa ja ongelmia pitäs korjata.

No juu!

ORPO PUHUU MITÄ PUHUU, SIINÄ KUIN KUKA TAHANSA PUHUU MITÄ PUHUU.

USEIMMITEN SE ON TÄSSÄ JOUTUNUT KUITENKIN SANOJAAN SITTEN JÄLKIKÄTEEN SELITTELEMÄÄN JA ITKENYTKIN SE ON NIISSÄ VAALITENTEISSÄ AIKOINAAN KUN NAISET JYRÄS!

EI SAA SUUNVUOROA, NO, NYT SILLÄ ON SUUNVUORO, MUT YHTÄ TYHJÄNPÄIVÄISYYTTÄ JAKAA ILMOILLE KUIN KUKA TAHANSA MUUKIN.

Vierailija
195/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Pete on pölvästi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri unohtaa sellaisen seikan, että Suomessa on IKÄSYRJINTÄÄ. Olen itse 53-vuotias nainen ja pitkä työura takana. Elämässä kun kaikki ei mene hienosti ainakaan kaikilla eikä ole synnytty kultalusikka suussa. Niin pointtini on se, että haen koko ajan töitä, minulla on osaamista, MUTTA, minua ei palkata. Onko tämä minun syyni, että olen vääränikäinen. Miten Petteri ratkaisee tilanteeni. Voisinko mennä Petterin avustajaksi. Minulle kyllä kelpaa, siellä varmasti hyvät palkat ja edut.

Täällä toinen samanlainen. Kelpaan enää vain palkkatukihommiin, vaikka takana on pitkä työkokemus ja runsaasti koulutusta. Ja palkkatueltahan ei enää ensi vuonna pääse edes ansiosidonnaiselle. Tulossa köyhä vanhuus.

Mehiläinen teki hiljattain tutkimuksen ja noin puolet työnantajista oli sitä mieltä, että yli 54-vuotiaisiin työntekijöihin ei kannata enää panostaa. Tämä on mielenkiintoinen ilmiö, kun syntyvyys laskee eikä mene enää kovin kauaa, kun eläkeikäkin on siellä seitsemänkympin korvilla. Työelämässä siis suomalainen on viimeiset 16 vuotta työntekijä, johon työnantajan ei kannata panostaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti samaa mieltä kansasi. Olen sanonut ennenkin, että ei tämä homma toimi niin, että mä pesen sun pyykit ja sä teet mulle ruokaa. Ihan sama talouden kannalta kuin jos kumpikin pesisi pyykkinsä ja laittaisi ruokansa itse. Paitsi että kun tekee itse, ei tarvitse maksaa edes arvonlisäveroa. Meitä on aivan liian vähän ja lisäksi ollaan harvaan asuttu maa, niin palvelualat eivät riitä pitämään taloutta pystyssä. Ei valtion taloutta eikä yksityishenkilön taloutta. Jostain pitäisi siis saada Suomeen lisää rahaa eikä vain siirrellä samoja euroja taskusta toiseen. 

Vierailija
198/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot pojat on kirjoittaneet Petterille puheet. Petteri ei oikein tiedä mitä ajattelisi kun työttömyys vaan kasvaa ja alijäämä pahenee vaikka pojat väitti ihan muuta. Parempi kun ei ajattele mitään ja kertoo vaan että meillä on hyvä hallitusohjelma ja ai niin, luontoakin suojellaan kun kävin eilen ulkona poimimassa sienen.

Nyt Petterillä on taas hyvä mieli.

Vierailija
199/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot pojat on kirjoittaneet Petterille puheet. Petteri ei oikein tiedä mitä ajattelisi kun työttömyys vaan kasvaa ja alijäämä pahenee vaikka pojat väitti ihan muuta. Parempi kun ei ajattele mitään ja kertoo vaan että meillä on hyvä hallitusohjelma ja ai niin, luontoakin suojellaan kun kävin eilen ulkona poimimassa sienen.

Nyt Petterillä on taas hyvä mieli.

Samalta ne kuulosti ne Sannankin jutut, jonkun toisen kirjoittamilta. Sipilä viimeksi oli pääministeri, joka kirjoitti itse omat puheensa.

Toivoa sopii, ettei tule samaa kyytiä nyt kuin sillä kaudella.

P.s.

Fortumin viemät miljardit takaisin kansalle.

Vierailija
200/442 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen pohdin sanaa "minne"?

Petteri on ulalla. Firmat lopettaa. Paljon on tullut työttömiä siksi ja lisää tulee. Arkadianmäellä ne ottaa hyvät etunsa verorahoista ja niitä on paljon. Mitäs tehtäisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän