Teini tuli kännissä kotiin,
Mitä teen. Kyselin kaikkea, muttei vastaillut. Kyseessä 14-v poika. Laitoin nukkumaan. Aamulla sitten paremmin jututan. Miten olette alko-kokeiluihin suhtautuneet?
Kommentit (40)
Olin 12-vuotias, kun otin ekat kännit. Palasin kotiin alkuyöstä, jolloin vanhemmat katsoivat vielä telkkaria. Kumpikaan ei huomannut mitään, vaikka olin umpijuovuksissa. Kaverini puolestaan oksensi humalapäissään kotinsa eteisen lattialle eivätkä vanhempansa noteeraannet lainkaan. Olisiko niin, etteivät halunneet tajuta?
Oma teini on ollut viisaampi kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Up, olisiko vielä kommentteja.
Kysyin lapselta/teiniltä, että kenen kanssa oli juopottelemassa, kaverin äidiltä oli viinoja hävinnyt. Eli kaverin kanssa oli. Kysyin mitä joi, niin ei muistanut. Kehuin, että tuli kotiin ja minuutilleen tulikin, vaikka oli humalassa. Ei ole kiva, että jää ulos pimeään.Nyt mietin minkä rangaistuksen annan. Onko ideoita. Kysyin että pystyykö lupaamaan että ei enää juopottele, niin ei kuulema pysty. Dääm.
Ap
Kasvattaja joka miettii minkä rangaistuksen antaa on auttamattomasti myöhässä.
Mun tätini juotti pojalleen pullollisen punkkua kun jäi kiinni kokeilusta. Rapula oli karmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin lapselta/teiniltä, että kenen kanssa oli juopottelemassa, kaverin äidiltä oli viinoja hävinnyt. Eli kaverin kanssa oli. Kysyin mitä joi, niin ei muistanut. Kehuin, että tuli kotiin ja minuutilleen tulikin, vaikka oli humalassa. Ei ole kiva, että jää ulos pimeään.Nyt mietin minkä rangaistuksen annan. Onko ideoita. Kysyin että pystyykö lupaamaan että ei enää juopottele, niin ei kuulema pysty. Dääm.
Ap
Mun tätini juotti pojalleen pullollisen punkkua kun jäi kiinni kokeilusta. Rapula oli karmea.
Poika tuli kannabispäihtyneenä kotiin, ja laitoin sen rangaistukseksi polttamaan lääkekäyttäjän päivittäin käyttämän määrän kannabista. Kolme päivää meni että selvisi päihtymyksestä, mutta saipa hyvää oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja poika ei sen jälkeen ole alkoholia juonut yhtään?
Ihan oikeastikko uskotte aloitus teini jne ja yleensä teini sitä tällä jutut?
No meikä ei ole junut 15 viinaa eikä oikein mitään ja minun känninuoruuteenui kuului äidin ostama Dry Vodka.
Älkää sekaantuko teinin komeluksiin.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavana aamuna minä sanoin omalle samanikäiselleni: "Ymmärrän kokielun,mutta jos juot alkoholia sen takia, etä kuvittelet olevasi siksi kova jätkä, et voisi pahemmin olla väärässä".Tästä jatkoimme hedelmällistä keskustelua. Kaveri nautti joskus tuonkin jälkeen,mutta erittäin kohtuudella. Aina kertoi, kun menee ottamaan ja paljonko on juotavaa. Soittelikin illan kuluessa.
Emme antaneet kotiarestia, emmekä muutakaan rangaistusta, koska sillä ei olisi milestämme saavutettu mitään. Nyt saavutimme molemminpuolisen luottamuksen ja avoimuuden.
Kaveri on nyt itse esiteini-ikäisen isä ja kuviot ovat aika lailla samanlaiset:) Hänkin luottaa avoimen keskustelun ja luottamuksen voimaan.
Kaveri?
Vierailija kirjoitti:
No meikä ei ole junut 15 viinaa eikä oikein mitään ja minun känninuoruuteenui kuului äidin ostama Dry Vodka.
Älkää sekaantuko teinin komeluksiin.
Taidat olla kännissä juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinä hulluttelussa saikin lapsen aivosolut aika kyytiä. Todella vastuullinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman nopeasti hoitoon ettei riistaydy käsistä. 14v ihan liian nuori kokeilemaan alkoholia
Höpö höpö 14v voi jo ihan hyvin ottaa pikku naukkuja, itsekin olin 16 vuotiaana jo kohtuukäyttäjä = joka viikonloppu kännissä. Nyt aikuisena ei tule paljoa juotua, sellaista 6-8 olutta illassa telkkarin ääressä.
6-8 illassa, siis joka päiväkö? Eli sellainen kevyt 42-56 olutta viikossa?
On tainnut ap luottaa, että koulun alkoholivalistus riittää. Ei riitä. Asioista olisi pitänyt keskustella jo muutama vuosi sitten, kun poika oli vielä niin nuori, ettei todennäköisesti vielä ollut maistanutkaan viinaksia.
Kannattaa mahdollisimman rehellisesti kertoa kokeilujen vaaroista ja vaikutuksista.
Ja jos juovat niin sit mietoja eikä sekaisin mitään. Esim tiukkaa ja viiniä ja bissee. Silloin on itsekkin sekaisin.
Laittomuuksista kannattaa myös puhua, siis huumeista ja lääkkeistä yms. Osa niistä vie lähes heti turmioon ja osa on aika harmittomia, vaikkakin 14 vuotiaan aivoille kaikki ylimääräinen vaikuttaa jotenkin.
Mut itse kanna joskus 15 v ekan kerran otettiin ja hauskaa oli. Nyt ihan kunnon ihminen olen siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruusiässä aivot ovat erityisen herkkiä alkoholin aiheuttamille vaurioille.
Aloitin kahdeksannella luokalla alkoholin säännöllisen käytön. Silti pääsin Mensan jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kahdeksannella luokalla alkoholin säännöllisen käytön. Silti pääsin Mensan jäseneksi.
Hienoa sinun kannaltasi. Suurin osa aikalaisistasi ja alkoholia käyttäneistä nuorista ei kuitenkaan päässyt Mensaan ja moni alkoholisoitui ja kuoli alkoholiin. Väitätkö mensalaisena, että alkoholi ei tuhoa aivoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asia on varma, niin se, että ihmisillä lyö täysi tiededenialismi päälle alkoholin haitoista puhuttaessa. "Ei aiheuta syöpää, ei muistisairauksia, hyvänä vaan pitää ihon ja vatsakin pyöristyy kauniisti". Pahempi inttäminen jopa kuin koronarokotteita vastustavilla, heitä kyllä syytellään tiedevastaisiksi, mutta kun sanoo että alkoholi aiheuttaa syöpää... " ei ei ei ole todisteita tutkimus on britanniasta minä juon vaan lasin punkkua päivässä mummokin eli 100v ja naapuri poltti tupakkaa ja kuoli 98v"
Oletteko te samaa porukkaa, rokotteet ottamatta ja kossu on paras vitamiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olet ihan mensalainen? Et silti kovin viisaalta vaikuta juttujesi kanssa. Luulisi mensalaisen puupäänkin tajuavan, että alkoholi on aika merkittävä ja yhteiskunnalle kallis ongelma Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta älysi ei silti riittänyt työpaikan hankkimiseen.
12v tuli juotua kotona olevista viinoista. Hauskaa oli jonkun aikaa. Sitten muistan kun äiti pesi kylpyammeessa. Seuraavan kerran otin 17v.
Tee välittömästi lastensuojeluilmoitus ja toivo pikaista huostaanottoa!
Tajusin heti ensimmäisellä kerralla kiittää, kun hän tuli kotiin. Sanoin, että kaveritkin voivat tulla tänne yöpymään. Minulla oli mättöruoka valmiina, tyyliin lihapullia ja ranskalaisia ja VETTÄ.
Jos olisin mitenkään haukkunut, niin taatusti ei olisi seuraavan kerran tullut kotiin, ja riski pahaan olisi kasvanut. Ja olisin tullut pelosta hulluksi.
Aina kiitän kun tulee kotiin, en liikoja kysele. Kysyn, että oliko mukava ilta ja maistuuko iltapala,
Jos oksentaa yöllä sänkyyn, niin käyn laittamassa puhtaan froteepyyhkeen alle.
Aina tuli kotiin ja kiitin siitä itseäni.