Muita joilla uutenavuotena lapset mukana kun aikuisilla ryyppyjuhlat?
Meillä suku kokoontuu (noin 15 henkeä) uudeksivuodeksi vuokramökille. Lapsetkin mukana niillä, joilla lapsia on. Pienin alle 1-vuotias, sitten 4v ja 5v.
Aikuiset aikovat juhlistaa uuttavuotta juomalla, ja aloittavat jo iltapäivästä. Lapset tietty koko ajan paikalla, ja suunnitelmien mukaan lapset laitetaan nukkumaan " jo" ennen yhtätoista.
Onko muilla tällaista? En ennen ajatellut, että ottaisin lapsen mukaan tällaisiin bileisiin, mutta miehen suvussa on ihan tavallista, että lapset ovat olleet paikalla kun juhlitaan juhannusta, uutta vuotta tai muita sukukokoontumisia, joissa viina virtaa.
Olenko jotenkin nipo kun en mielelläni veisi lasta mukaan tällaisille ryyppykekkereille? Onko teillä muilla suvussa tällaista tapaa, että lapsetkin ovat läsnä, kun aikuiset juhlivat?
Itse jäisin mieluummin lapsen kanssa pois juhlista, mutta miehelle on tärkeää, että koko perhe on mukana koska kyseessä on perhejuhla. Omassa perheessäni ei koskaan ole juotu lasten nähden. Olenko vain niponiuho...??? Vai onko muitakin jotka jättäisivät pienet lapset ryyppyjuhlista pois???
Kommentit (14)
Tosin mökit omia, ei vuokrattuja. Aina oli vähintään yksi selvä aikuinen porukassa. Toisekseen, suvun kesämökit ovat kaikki samalla rannalla, parinkymmenen metrin välein. Me lapset oltiin yleensä sitten yhdellä mökillä, jonne oli laitettu siskonpeti meitä varten ja sitten oli lautapelejä ja se eka Nintendo raahattu meitä viihdyttämään. Sipsejä ja mehuboolia lapsille.
Aikuiset oli sitten jollain toisella mökillä, katsoivat yhdessä telkkaa ja joivat erilaisia viinejä, olutta jne. Heillä oli aikuisten herkkuja kuten juustotarjotin jne.
Me ei siis suoranaisesti nähty sitä ördäystä.
jo hiukan isompia, kun noin pieniä mitä ap mainitsi ei voi jättää kuitenkaan keskenään... t.2
selviä aikuisia oli kyllä kaksi. Ihan siksi, että sais juttuseuraa. :D
3
Jos kyseessä on tosiaan ryyppyjuhla, jossa tarkoitus on ainoastaan humaltua ja jossa toikkaroidaan ympäripäissään, en lähtisi itsekään mukaan, lapsien sinne viemisestä puhumattakaan.
jos teille mikä tahansa, missä on alkoholia, on ryyppyjuhla, alkoholin määrästä ja käyttötavasta riippumatta, ja jos tässä itse asiassa on kyse siitä, että nautitaan hiljaksiin muutama lasi viiniä päivän mittaan ilman, että kukaan itse asiassa on humalassa ja varsinkin kun paikalla aina on joku selvinkin päin, asia on kokonaan toinen. Sinne lapsetkin sopivat mukaan eikä siinä ole mitään traumatisoivaa tai vaarallista.
Me juomme yöllä kahdestaan samppanjaa, kun lapset nukkuvat. Joskus (kerran, pari vuodessa) juhlimme kunnolla, silloin lapset ovat yötä isovanhemmilla.
Ei lapsia mukaan kännijuhliin!!!
- yksi vieras kusi olkkarin lattialle, kun luuli vessaksi
- toinen oksensi sängynpeitolle
- vieraita nukkui matoilla ja nojatuolissa, kun kaikki eivät mahtuneet sänkyihin eikä sohville
- yksi nukkui autossa
- öykkäröivin vieras vietiin poliisiautolla pois
- viimeiset saatiin omiin koteihinsa vasta seuraavana iltapäivänä
Joten ei todellakaan mitän sivistynyttä siemailua.
Ja kaksi aikuista selvinpäin oli silloin ja nyt eli lasten äidit. Mutta muut örveltää senkin edestä, kiroilevat, haistattelevat toisilleen lasten kuullen jne.
-ap
Minusta lapset voi ihan hyvin ottaa mukaan jos ainakin toinen vanhempi on selvin päin (ei välttämättä ihan nollalinjalla tai ajokunnossakaan, mutta siis lasten kannalta normaali) ja mielellään se toinenkaan lapsen omista vanhemmsita ei ota ihan kaatokännejä. Se jos muut juhlijat ovat enempi humalassa ei minusta estä viemästä lapsia juhlaan, olettaen että hommma pysyy kuitenkin kasassa (ei tapella tms.) ja että saatte lapset leikkimään tai nukkumaan jonnekin sivuun, jos näyttää siltä että meno on heille liikaa.
Ja toinenkin selvä aikuinen siellä. Pari meuhkaajaa vain oikeastaan, mutta kyllä siellä pullot kilisee ja viina virtaa.
En veisi lapsia juhliin jos meno on tuota tasoa jo lasten valvoessa.
11 (kai?)
mutta puhutaan että sivistynyt naukkailu ok. Muistuttelisin tuoreesta tutkimuksesta, jossa lapset määrittelivät hyviä vanhmepia (esiteltiin mm. Yhteishyvä-lehdessä jonkin aikaa sitten).
Siinä lapset määrittelivät, että hyvä vanhmepi ei juo. Jopa tutkija itse oli yllättynyt, kuinka laajalti lapset pitivät pahana juomista ylipäätään ja kuinka ahdistuvat jopa meidän aikuisten mielestä " normaalista" alkoholin käytöstä!
Että mietitäänkö kumpi menee edelle, minä ja minun tarpeeni ottaa, vai laspi ja mahdollisuus, että hän ahdistuu juomisestani!
Meillä on kaikilla ollut tosi mukavaa. Mulla on ihania lapsuuden kokemuksia esim. juhannuksesta. Koen aikuisten viinin sekä muiden alkoholijuomien juomisen lapsena täysin luonnollisena asiana. Ja pidän edelleen. Jos on kyseessä on kunnon " ryyppyjuhlat" , jossa kaikki aikuiset ovat kaatokännissä, pidän hyvin paheksuttavana lasten läsnäoloa. Pidän tuollaisia juhlia paheksuttavina tosin ilmankin lasten läsnäoloa. Oman sukuni juhlissa muutama vieras on ollut humalassa mutta suurin osa on juonut vain pari viinilasillista tai samppanjalasillista. En ole koskaan elämäni aikana nähnyt äitiäni humalassa.
Voin tuoda oman lapseni juhliin, jossa tarjotaan alkoholia mutta en itse joisi missään nimessä humalaan. Mun mielestä alkoholin juomisen salailukaan lapsilta ei ole hyvä asia. Sitten kun heille teini-ikäisinä tai aikuisina ensimmäistä kertaa tarjotaan alkoholia, heillä ei ole minkäänlaista käsitystä miten sitä käytetään. Suomalaiset luulevat, että alkoholia käytetään känniin tulemisen takia. Meillä olisi tässä asiassa paljon opittavaa etelä-eurooppalaisilta.
olen itse joutunut lapsuudessani niin paljon kärsimään tuollaisissa tilanteissa, silmiini on ikuisesti syöpynyt se kun eräänä juhannuksena äitini meinasi kävellä kokkoon ja eräänä uutena vuotena enoni oli niin kännissä että ampui raketin oman poikansa päälle, onneksi ei käynyt kuinkaan
ehdottomasti on ainakin paikalla oltava 1 aikuinen joka on selvinpäin ja huolehtii lapsista.
mä en siltikään ottaisi mukaan. enkä ole nipo, lapset saavat olla seurassa jossa nautitaan hiean alkoholia, mutta ei humaltumistarkoituksessa!! yritä saada lapsillesi hoitopaikka tai keksi heidän kanssan jotain muuta kivaa. tai jos juhliin kuitenkin menet niin ole ainakin itse selvinpäin!!