Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen tahtoi naimisiin, mutta halusi pitää ex-miehensä sukunimen

Vierailija
30.09.2023 |

Puhuttiin tuossa kaverin kanssa taannoin eräästä tällaisesta tuttavapiirin tapauksesta, jossa nainen halusi kovasti naimisiin, mutta halusi samalla pitää entisen liittonsa sukunimen. Mies taas ei ajatusta sietänyt, että nainen tällä tavoin symbolisesti roikkuu ja tuo exän mukanaan heidänkin väliseen avioliittoon. Nainen oli ilmeisesti perustellut asiaa silläkin, että kun hänen kahdella ex-liiton lapsellaan on myös kyseinen sukunimi.
Mutta kyllähän ne lapset pysyy naisen lapsina sukunimestä riippumatta. Ovat vielä tyttöjä molemmat ja jos menevät joskus naimisiin, niin saattavat joka tapauksessa vaihtaa uuden sukunimen. Mikä tässä sukunimen vaihtamisessa on oikein se ongelma, varsinkin kun sen on nainen jo aiemminkin tehnyt avioliittoon mennessään?

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti äidillä pitää olla sama sukunimi kuin alaikäisillä lapsillaan.

Minun äidilläni oli eri sukunimi kuin minulla eron jälkeen, kun olin lapsi.

Sehän menee niin päin, että exän sukunimestä luopuminen on voimauttavaa, kuulemma.

Vierailija
122/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin nyt päälle viisikymppisenä miehenä sukunimeäni, niin nyt minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni sama sukunimi kuin äidilläni. Erossa jäin isälleni.

Oli nuorempana vähän hankalaa joskus, se viranomaisten ja vastaavien ilmi kun näkivät papereista on äidilläni oli aivan eri nimi kuin minulla. "On se mun äiti oikeasti..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään kyllä menisi naimisiin miehen kanssa, joka pitäisi ex-vaimonsa nimen. Se olisi jotenkin ylihassua 😂

Vierailija
124/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomenomaan: mikä ongelma, kumpaankaan suuntaan? Kuulostaa, että tämä nimi olisi sinulle enemmänkin ongelma. Nimi kuin nimi. 

Itse tunnen muutamia muusikkoja ja tutkijoita, jotka ovat jo tehneet jonkin verran nimeä tuolla sukunimellään. Eivät vaihtaisi, vaikka elämä heittelisi. 

Vierailija
125/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näitä persujen ongelmia. Naisen on pakko vaihtaa sukunimi ja hoitaa siihen liittyvät paperityöt. Miksi perusmies ei itse vaihda sukunimeään naisen sukunimeen, jos sama sukunimi on persettä kaivelemassa. Jos se nimi on pakko vaihtaa voisi persumiehet itse tehdä sen.

Ei se mies voi ottaa naisen sukunimeä, jos se on exän sukunimi. Sen estää suomen laki.

Laki on kylläkin ollut jo pitkään sukupuolineutraali, joten kumpikaan ei voi antaa eteenpäin ex-puolisolta saatua sukunimeä. 

Niin tietenkin. Kukaan ei voi antaa exältä saatua sukunimeä seuraavalle puolisolle, koska se ei ole oma nimi vaan exän.

Siis jos herra Virtanen muuttuu avioliiton myötä herra Koskiseksi ja menee myöhemmin uusiin naimisiin, hänen uusi vaimonsa ei voi ottaa nimeä Koskinen.

Eli naimisiin mennessä ei kannata ottaa puolison nimeä. Eihän siitä edes tulee omaa nimeä.