Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen tahtoi naimisiin, mutta halusi pitää ex-miehensä sukunimen

Vierailija
30.09.2023 |

Puhuttiin tuossa kaverin kanssa taannoin eräästä tällaisesta tuttavapiirin tapauksesta, jossa nainen halusi kovasti naimisiin, mutta halusi samalla pitää entisen liittonsa sukunimen. Mies taas ei ajatusta sietänyt, että nainen tällä tavoin symbolisesti roikkuu ja tuo exän mukanaan heidänkin väliseen avioliittoon. Nainen oli ilmeisesti perustellut asiaa silläkin, että kun hänen kahdella ex-liiton lapsellaan on myös kyseinen sukunimi.
Mutta kyllähän ne lapset pysyy naisen lapsina sukunimestä riippumatta. Ovat vielä tyttöjä molemmat ja jos menevät joskus naimisiin, niin saattavat joka tapauksessa vaihtaa uuden sukunimen. Mikä tässä sukunimen vaihtamisessa on oikein se ongelma, varsinkin kun sen on nainen jo aiemminkin tehnyt avioliittoon mennessään?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"--- nainen halusi kovasti naimisiin, mutta halusi samalla pitää entisen liittonsa sukunimen. Mies taas ei ajatusta sietänyt, että nainen tällä tavoin symbolisesti roikkuu ja tuo exän mukanaan heidänkin väliseen avioliittoon."

Miehelle tuollainen järjestely on loukkaus. Kyseessä on kaikille ulospäin tehty julistus, että mies on ottanut jonkun muun miehen "omaisuutta". Toisin sanoen taustalla on biologinen reaktio samalla tavalla kuin naisella on olla kovin kiinnostunut pitkästä, tummasta, komeasta ja naimisissa olevasta miehestä.

Miltä muuten naisesta tuntuisi, jos miehellä olisi kaulassaan ex-vaimon kuva tatuoituna, eikä olisi aikomustakaan peittää tai poistaa sitä, vaikka on jo uusi vaimo? Kokisiko nykyinen vaimo sen loukkaavana, että miehen kaulassa kaikkien näkyvillä on ex-vaimon kuva?

Enemmänhän ne lapset siinä isästään muistuttaa kuin sukunimi.

Eli ei tuolla suhteella ole mitään tulevaisuutta muutenkaan jos asenne on tuo.

Vierailija
42/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helpompi lasten asioita hoitaa kun on sama sukunimi kuin niillä. 

Kerro yksikin esimerkki, mikä vaikeuttaa lasten asioiden hoitoa? Siskoni meni aikoinaan naimisiin ja piti oman sukunimensä. Saivat kolme lasta, joilla on aviomiehen sukunimi, eli eri sukunimi kuinä äidillä. Mistään ongelmista en ole kuullut.

Ehkä hän ei hoitanut mitenkään aktiivisesti lastensa asioita jos hoidettavaa ei ole. Minä joudun kyllä aika ajoin selittämään kuka olen koska hoidan paljon erityslapseni asioita. Sukunimi on meillä eri. Siinä 16 ikävuoden paikkeilla ne kysyy suoraan ja kukas sinä olet, vaikka olisi luvat kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin esimerkki, mikä vaikeuttaa lasten asioiden hoitoa? Siskoni meni aikoinaan naimisiin ja piti oman sukunimensä. Saivat kolme lasta, joilla on aviomiehen sukunimi, eli eri sukunimi kuinä äidillä. Mistään ongelmista en ole kuullut.

Ehkä hän ei hoitanut mitenkään aktiivisesti lastensa asioita jos hoidettavaa ei ole. Minä joudun kyllä aika ajoin selittämään kuka olen koska hoidan paljon erityslapseni asioita. Sukunimi on meillä eri. Siinä 16 ikävuoden paikkeilla ne kysyy suoraan ja kukas sinä olet, vaikka olisi luvat kunnossa.

Ja kun kerrot olevasi lapsen äiti, jatkavatko kyselyä vai siirtyvätkö itse asiaan?

Vierailija
44/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukunimi mallia ex-nyx.

Lasten toiveesta pidin entisen nimeni mutta käytännössä mainitsen vain nykyisen sukunimeni ellei ole kyse virallisista dokumenteista

Vierailija
45/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen sukunimi on kätevä.

En tosiaan haluaisi uusia kaikkia kortteja ja passia vain nimenmuutoksen vuoksi.

edellisen miehen takia kuitenkaan ei ollut ongelma uusia kaikkea.

Vierailija
46/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap. Sinä voit ottaa vaimosi sukunimen ja sitten teillä kaikilla on exän sukunimi.

Vierailija
47/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan haluaisi uusia kaikkia kortteja ja passia vain nimenmuutoksen vuoksi.

Eli miksi se sen enää uudestaan tekisi. Jos se yhteinen nimi on niin tärkeä voihan tämä nyksä mies vaihtaa nimensä.

Vierailija
48/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kerrot olevasi lapsen äiti, jatkavatko kyselyä vai siirtyvätkö itse asiaan?

Äänestä kuuluu joskus jotain närkästystä. Minulla ei siis ole exän sukunimeä, ei ole ikinä ollut. Minulla on oma sukunimi. Silti sekin on pieni ongelma.

Vierailija
49/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin?

Vierailija
50/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miksi se sen enää uudestaan tekisi. Jos se yhteinen nimi on niin tärkeä voihan tämä nyksä mies vaihtaa nimensä.

kysehän on siitä että se oli tärkeää aikaisemmin. Kyllä naistakin korpeaa jos mies on tarjonnut kaiken exälleen ja uuden kanssa menee kaikki tismalleen tasan.

Vierailija
51/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä ymmärtää, jos nainen haluaa pitää niin sanotun tyttönimensä mennessään naimisiin, mutta jos uudelleen avioitua haluaa säilyttää edellisen puolison sukunimen niin siinä vaiheessa pyytäisin kyllä hieman perustelemaan.

Vierailija
52/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kyllä ymmärtää, jos nainen haluaa pitää niin sanotun tyttönimensä mennessään naimisiin, mutta jos uudelleen avioitua haluaa säilyttää edellisen puolison sukunimen niin siinä vaiheessa pyytäisin kyllä hieman perustelemaan.

Miksi? Ihmisellä on oikeus päättää oma nimensä.

Eihän se nyksäkään mitenkään perustele miksi ei omastaan luovu. Etkä sinäkään sitä edes ihmettele.

Miksi hän ei vaihda nimeään?

Vierailija
53/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä nimellä on?

Vierailija
54/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Vaihdoin itselleni ja lapselle tyttönimeni eron jälkeen. Silti kukaan ei ihmetellyt, kun eri nimellä oleva isä, joka ei ole edes virallinen huoltaja, vei lapsen ensiapuun omalla kotipaikkakunnallaan. Isovanhemmat, niinikään eri sukunimellä, ovat välillä hakeneet lasta päiväkodista, eikä sielläkään ollut koskaan mitään ongelmia, kun heidät oli nimetty varahakijoiksi. Minut taas tunnistettiin ihan kasvoilta, enkä joutunut koskaan hakiessa esittelemään henkkareita.

Vierailija
55/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uran kannalta nimen vaihto voi olla huono asia.

Kannattaa pitää se nimi jolla on työuraa tehnyt.

Vierailija
56/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän yllättäen visvapillu-akat täällä puolustaa omiaan 😄 Sekin ois varmaan ok, jos mies toisi uuteen suhteeseen exänsä kuvan yöpöydälle. Eihän se haittaa jos mukana roikkuu. Ei ainakaan jos naisten logiikkaa on uskominen.

Kyllä, me akat puolustetaan naisten oikeutta valita oma sukunimensä.

Vierailija
57/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sukunimen vaihtamisessa on ongelma?"

Sitten kuitenkin ihmettelitte asiaa vain yhdeltä kannalta. 

Muutenkin kuulostaa provolta, kun ap ensin kirjoittaa, että "nainen halusi" ja "mies ei sietänyt", siis menneessä ajassa, josta tulee vaikutelma, että ehkä avioliittoa ei solmitukaan. 

Toisessa kappaleessa puhutaan preesensissä tapahtumista eli ikäänkuin tilanne olisi vielä päällä.

Vierailija
58/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin uusiin naimisiin, ottaisin tyttönimeni käyttöön. Ex-puolison nimeä en haluaisi käyttää. Avioeroon olisi ollut syynsä.

Vierailija
59/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no huh, onko se ex. poissa elävien kirjoista? Vaimo täällä piti tärkeänä että piti kiinni omasta sukunimeästään, joten  kun menimme yhteen minulla ei siihen mitään sanomista, hällä nyt tupla sukunimi. Toinen on vielä se etunimi, kun hällä se kaksi kielen puolesta, hieman harmaita hiuksia aihettanut, kun jotain passi,hlökorttia, matkakorttia, matkavarausta jne ollut. Onneksi pojilla selkeät asetukset.

Vierailija
60/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle ilmeisesti tärkeää ollut ekalla kerralla että perheellä sama sukunimi ja siksi vaihtanut.

Edelleenhän se peruste on ihan sama eli tarve yhteiseen sukunimeen perheellä.