Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käännyitkö vasemmistoon yliopistossa, vai olitko jo?

Vierailija
30.09.2023 |

Yliopisto oli oman kokemuksen mukaan vahvasti vasempaan kallellaan. Myös intersektionaalise feminismin läpäisemä. Omat kokemukset Hy:stä. Muuttiko yliopisto aatemaailmaasi ja mihin suuntaan?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HY ei ole vahvasti vasempaan kallellaan. Arvelen, että sivistysporvareita, vihreitä ym. on vähintään yhtä paljon. 

Yliopistossa asioita voidaan tarkastella muusta kuin markkinatalouden näkökulmasta. Silloin ihmisillä on "varaa" ajatella muutenkin kuin bisneslogiikalla. Yleensä kyse on ihan tuosta. Jos vaikka tutkitaan huono-osaisten asemaa ja kokemuksia, totta kai heidät nähdään usein eri tavalla kuin jos heihin ei perehdyttäisi lainkaan.

Ei pidä olla naiivi, että yliopisto kokonaisuutena olisi vasempaan kallellaan. Eikä varsinkaan että se toteuttaisi jonkunlaista agendaa. 

Olen itse työntekoa ja yhteiskuntaan osallistumista arvostava demari. Etenkin yliopiston ulkopuolinen työelämä voi olla monille opettajille ja osalle hallintotyöläisistäkin vierasta, vaikka heistä muuten voisi jäädä vähemmistöjä ja kulttuureita arvostava vaikutelma. Muita yläpuolelta katsominen ei ole aitoa vasemmistolaisuutta, etenkään jos tietoja ei käytä mihinkään. 

Yliopistossa työväestä voidaan puhua suppeamman tietoisuuden omaavina. Todellisuudessa jos tutkijat tutkivat muiden elämää ulkoa päin, heidän oma todellisuutensa ja tietoisuutensa ihmisenä muiden joukossa ei ole yhtään sen laajempi eikä monipuolisempi. Valitettavan moni ei itse osallistu tutkimaansa tai alansa tutkimaan toimintaan, etenkään avoimesti.

On paljolti harhaa puhua vaikkapa kenellä opettajalla tai tutkijalla on joku ulkopuolisen maailman asia erikoistumiskohteena, jos kumpikaan, ei puhuja itse eikä hänen viittaamansa asiantuntija, ole osallistunut asiaan millään tavalla. Lisäksi puhuja itse ei välttämättä edes ole perehtynyt mitä tutkimuksissa kerrotaan.

Yliopisto ruokkii väärää tietoisuutta, jos siellä sivistetään ja perään korostetaan, että yliopistolaisten tulee tarkastella asioita ulkopuolisuus säilyttäen, eikä tutkija saa ottaa asioihin kantaa. Kannattaa käyttää saamiaan tietoja ja valmiuksia ulkopuolisessa maailmassakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla