Adeliina, 18, kidutettiin kuoliaaksi
Tuntuu pahalta tytön puolesta. Kaiken maailman sadisteja maailma pullollaan.
Kommentit (909)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti, että muut oli pikemminkin velkaa naiselle. Uutisessa oli pitkä velkalista. Omissa veloissa vain isoveli ja jj tai gg, joille oli velkaa joitain satasia. Olisko nainen yrittänyt periä velkoja ennen kuin lähtee porukasta pois... huonolla menestyksellä vain.
Miksi te yritätte nyt kovasti keksiä et naisella ei ollut velkoja tms.? Kyllä ne on helppo todentaa ihan viestintäliikennettä seuraamalla. Kyllä poliisit sen ovat saaneet selville.
Mitä väliä sillä on koska sillä ei ole mitään merkitystä asiassa? Velka voi olla yhtä hyvin tosi tai kuviteltu, seuraukset ovat aina samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm tytön äiti kertoo tuossa lehtijutussa työkentelevänsä vankilassa. Toivooko kenties, että joku vankilassa kostaa tekijöille... Jos on pidetty rikosseuraamustyöntekijänä, niin voi hyvinkin saada sympatiat puolelleen.
Olen käsittänyt, että vankilassa halveksutaan raukkamaisia tekoja ja kunnioitetaan ns. oikeasti kovia ja rankkoja tekoja.
Tämä tapaus lienee selkeä raukkamainen teko, ja ansaitsee vankilassa halveksuntaa.
Olet käsittänyt väärin. Ei siellä vankilassa kukaan istu "kovien" ja "rankkojen"tekojen takia vaan enemmän ja vähemmän raukkamaisten tekojen takia. Määrittele"kova" teko?
Kyllä, siviilien kannalta he ovat kaikki enemmän vähemmän raukkoja ja kus i päitä. Olen käsittänyt sen aivan oikein.
Heidän keskuudessa he kunnioittavat rikollisjengin suunnittelemaa ja suorittamaa murhaa, mutta halveksuvat pikkutytön kiduttamista 5 miehen ja kahden naisen toimesta. Käsitänkö oikein, oi tuomari?
Olet käsittänyt väärin. Ei se rikollisjengi murhaa sen"reilummin"vaan ylivoimalla ja aseella aseettoman. Ja mitä huumemaailmaan tulee niin velallisten murhat ovat siellä arkipäivää.
Joo no täytyy sanoa, että huumemaailma ja huumehörhöt on niin turhaa porukkaa, että pitäisi lopettaa piikillä heti kiinni otettaessa. Säästyisi aikaa ja rahaa. Singaporessa näin todennäköisesti tehdäänkin ja homma toimii hienosti.
Ei. Vaan Singaporessa saavat ensin keppiä ja sitten joutuvat linnaan, jossa tiukka kuri.
Kantsii katsella YouTubesta sarja aiheesta, tässä neliosaisen sarjan eka osa:
Tough? On näilläkin ongelmia kirjoittaa kuvaavia otsikoita. Sitä se kouluttamattomuus teettää.
Vankiloista en tiedä Suomessa, mutta singaporelainen vankila näyttää paremmalta kuin suomalainen psykiatrinen sairaala. Siellä ei mm. mitään tuollaista mindfulness-palvelua ole. Siis vangit kuuntelevat yhdessä rentouttavaa musiikkia. Tuonnehan jo haluaa itsekin, vaikken missään huumeissa ole tekemisissäkään.
Ei sairaalassa vaan ole mitään noin rentouttavaa. Siellä säilötään ilman mitään vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa narkkari ja velka maailmassa osallisena olleena aikoinaan en voi muuta sanoa, kuin että tyttö teki väärän valinnan eikä poistunut sieltä tarpeeksi ajoissa. En kuitenkaan väheksy missään nimessä kidutusta, mutta jos tyttö olisi valinnut toisin elämän suunnan, niin tuollainen kohtalo ei olisi ollut edes vaihtoehto. Tässä maailmassa velkojen tai "velkojen" määrällä ei ole väliä, velallinen on aina alinta kastia eikä ole minkään arvoinen. Tahallisia ja tahattomia kuo le mia on paljon, ihan viikottain , mutta niistä hyvin harvasta uutisoidaan missään. Tämä maailma on julma ja sille ei ulkopuoliset voi valitettavasti mitään.
Totta kai yhteiskunta voi jos vaan haluaa. Suomen kansakin haluaa onnistua muutoksessa, kunhan kenenkään ei vaan tarvitse muuttaa omia tapojaan, eikä siitä tule ylimääräistä vaivaa. Tietenkään se ei saa maksaa, mutta auliisti tässä kaikki ollaan valmiina muuttamassa Suomea parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku nuori voi nyt miettiä kahteen kertaan haluaako kokeilla sen yhden kerran. Vapaa valta on jättää kokeilematta.
Noin on helppo sanoa. Tuo on kuitenkin tyypillistä persulogiikkaa. Että maailma ja asiat siinä, ovat helppoja ja yksinkertaisia, mustia ja valkoisia. Kunpa asia olisikin noin. Mutta kun ei ole. Eihän koko huumerikollisuutta tai montaa muutakaan ongelmaa olisi ollenkaan, jos asia olisi niin yksinkertainen.
Se on tasan niin yksinkertainen. Olen itse ollut se yksinäinen nuori, jota houkuteltiin mukaan ryyppäämään. En lähtenyt siksi, etten halunnut käyttää viinaa. Olin jo lapsesta alkaen nähnyt, miten se oli suvussa vaikuttanut. Kun on päättänyt pysyä jostain erossa, niin pysyy. Valitsee toisin ja jopa nuori kykenee siihen, vaikka houkuteltaisiin ja painostettaisiin. Olen sen valinnan itse tehnyt ja se on pitänyt.
Se oli tasan niin yksinkertaista sinulle. Onko susta muutenkin niin, että kaikki samanlaiset kuin sinä ovat normaaleja ja muut kelvottomia?
Alkoholistigeenit omaava voi tosiaan reagoida kahdella tavalla. Ajautua päihdemaailmaan tai alkaa olla ylivertainen muihin kaltaisiinsa (geeniperimä) verraten. Muita parempi, eikä tiedosta samaa omaa perimää. Sen taipumuksen voi suunnata syömisriippuvuuteen (lihavuus, anoreksia ja bulimia näkyy, ortoreksia ei välttämättä), peliriippuvuuteen, steriiliin kotiin, urheiluun tai vaikka pakonomaiseen työntekoon. Tai vain julmuuteen ja ankaruuteen heikompia kohtaan. Myös läheisriippuvuus, toisen alkoholismin /väkivaltaisuuden mahdollistaja parisuhteessa.
Liian moni nainen "valitsee" läheisriippuvuuden, siisti ja työteliäs ihminen on arvostettu. Moni valitsee sen, koska varsinkin naiset on saaneet sillä kunnioitusta. Riippuvuusongelmat on suomalainen kansansairaus ja kaikki luettelemani kuuluu ihan siihen samaan paskaan. Anteeksi jos tämä loukkaa, mutta näin päihde- ja mielenterveystyöntekijöille koulussa opetetaan turkimustiedon mukaan.
Hei vaan brassailija, terveisiä täältä yliopiston oikeuspsykologian kursseilta :)
Ajattelit, että se, jolle vastasit on vain korkeintaan joku amispolo, koska on lähtöisin alkoholistiperheestä ja päätit vähän opettaa kun ihan päihdetyöntekijäkin olet. Mieti uudelleen, mikäli häpeältäsi pystyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun sinä et tiedä mitä perheiden sisällä tapahtuu, etkä koulukiusaamisesta tai muista ongelmista jotka altistavat päihteiden käytölle.
En tykkää alkuunkaan siitä, että päihteitä selitetllään vaikeilla kokemuksilla. Ne vaikeat kokemukset voi käsitellä muutoin kuin päihteillä. Itsekin olen koulukiusattu ja elänyt vaikean elämän. Silti minulle on ollut koko ajan selvää, että päihteiden kanssa se olisi vielä vaikeampi.
Kaikki sympatia sinulle. Mutta entäs jos koetkin, että elämä on kauheaa, et näe masennukseltasi tilannetta objektiivisesti. Entä jos masennus päättelee puolestasi loogisesti, että tulevaisuus on ihan yhtä kauhea, ellei kauhempaa.
Sitten saat pillerin/piikin tai savut, jotka saavat sinut tuntemaan mielihyvää ensimmäistä kertaa vuosikausiin? Ehkä jopa antaa toivoa ja muita positiivisia tuntemuksia? Ehkä pystyt päihtyneenä jopa ajattelemaan ja käyttäytymään rakentavammin? Siis alussa.
Sehän olisi helppoa jos päihteistä tulisi vain niitä huonoja kokemuksia, mutta kun näin ei ole.
Päihdeongelma on mielestäni sairaus. Siitä voi parantua vain omalla päätöksellä. Moni päihteidenkäyrtäjä näkee myös itsensä epäonnistuneena ja viallisena yhteiskunnan pohjasakkana.
Myös masennus tai persoonaallisuushäiriöt saa aikaan tällaisia ajatusvääristymiä. Siinä saattaa helposti alkaa ajatella, että minusta ei ole mihinkään muuhun. Muut käyttäjät ovat silloin, ainoita joiden seuraan tämä viallisesti itsensä kokeva ihminen tuntee kuuluvansa tai edes hyväksytään.
Onhan se ihan hiton surullista.
Minut pelasti tuolta tieltä ainoastaan onni.
En minä narkkareita puolustele tai yritä hoivata, vaan päinvastoin pysyn heistä kaukana. Tämä siksi, ettei ammattilasetkaan heitä voi auttaa, ellei heillä ole voimia ja motivaatiota itse auttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä narkomaanin kuolemat ei hetkauta millään tavalla.
Jotenkin vain kaikki ne asiat mitkä johtuvat ihmisen omista valinnoista ja niiden valintojen lopputulos on ihan odotettu ja looginen,ei vain omalla kohdallani aiheuta pienintäkään myötätuntoa.
Ihan sama näiden ihmisten kanssa jotka itkevät tukiensa vähenemistä. En tiedä haluavatko he nyt sitten sympatiaa vai empatiaa siksi, että ovat itse valinneet oman elämäntapansa?
Mitä se auttaa?
Kyllä heille varmasti on kerrottu moneen kertaan, että olet tehnyt väärän valinnan ja yritetty heitä kyllä auttaa ja ohjata oikeaan suuntaan.
Miksi on jatkanut narkkaamista? Miksi on ylimielisesti vähätellyt auttajaansa?
Samoin nämä tukiruinaajat,miten heitä voisi muka auttaa kun haluavat vain jatkaa elämäntapaansa.
Jos ihminen kuolee omatahtoisten valintojensa seurauksena niin mitä myötätuntoa tai sääliä hän muka tarvitsee taikka ansaitsee?
Tässähän saisi kokoajan olla säälimässä ja itkemässä . Miksi tuhlata oma elämänsä sellaisten suremiseen joita ei edes tunne ja jotka pitäisi pelastaa itse itseltään?
Tärkeintä on pitää huoli omistaan ja antaa muiden huolehtia itsestään. Turha surra tuntemattomia ihmisiä ja heidän kohtaloitaan.Helppoa sanoa noin niin kauan kun addiktit ja työttömät pysyvät kaukaisina ja tuntemattomina. Mutta tänä päivänä huumeet ovat valitettavasti niin yleisiä, että päihderiippuvuus voi vielä osua sinunkin lähipiiriisi jonain päivinä. Ehkä vasta vuosien tai kymmenienkin vuosien päästä, mutta onnekas olet jos siltä läheisenä vältyt.
Addikteja tuo kirjoittaja ei muuten tunnista puheensa perusteella. Käyttäjä voi olla nytkin vaikka samassa talossa odottamassa panemista, kun kirjoittaja valmistautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa narkkari ja velka maailmassa osallisena olleena aikoinaan en voi muuta sanoa, kuin että tyttö teki väärän valinnan eikä poistunut sieltä tarpeeksi ajoissa. En kuitenkaan väheksy missään nimessä kidutusta, mutta jos tyttö olisi valinnut toisin elämän suunnan, niin tuollainen kohtalo ei olisi ollut edes vaihtoehto. Tässä maailmassa velkojen tai "velkojen" määrällä ei ole väliä, velallinen on aina alinta kastia eikä ole minkään arvoinen. Tahallisia ja tahattomia kuo le mia on paljon, ihan viikottain , mutta niistä hyvin harvasta uutisoidaan missään. Tämä maailma on julma ja sille ei ulkopuoliset voi valitettavasti mitään.
Olen eri mieltä. Me voisimme jotakin, jos emme olisi laiskoja, kyynisiä ja itsekkäitä. Asennemaailma on myös kova ja julma. Koulukiusaaminen johon kukaan ei puutu. Lasten kotiasiat jotka eivät aina ole kunnossa vaikka vanhemmat yrittäisivät. Kanssaihmisiä ei kiinnosta eikä julkiselta saa apua. Mutta mitä yksi ihminen voisi tehdä koko meidän yhteiskunnan ongelmille? Moni haluaisi auttaa, mutta miten?
Mulle se oli nimenomaan perheen ulkopuoliset tavalliset ihmiset, joilta sain vaihtoehdon. Kävin kylässä naapureilla aika paljon ja näin siellä normaalia perhe-elämää. Koin siellä esimerkiksi turvallisuuden tunnetta, kun kotona päällimmäisenä oli pelon tunne. Ajattelin, että haluan kohti turvallista tunnetta omassa elämässäni. Jokainen voi olla se naapuri.
Ihan hyväksyvän ja kannustavan aikuisen kohtaaminen ohimennenkin voi merkitä paljon. Jokainen sellainen kontakti poikkeaa siitä, mitä huonot kotiolot tarjoavat. Se voi olla vähän sellainen vau-efekti, onko tuollaisiakin ihmisiä olemassa. Tuntemattomien lisäksi omista sukulaisista voi löytyä heitä, jotka pystyvät tarjoamaan muuta kuin viinanhuurua ja väkivaltaa.
Kysyit miten? Olemalla oma itsesi ja tarjoamalla normaalia arkea ja normaaleja positiivisia kohtaamisia. Minä kävin esim. tekemässä naapurissa käsitöitä, se oli äärimmäisen rauhoittavaa ja turvallista.
Eräässä ryhmässä luin äidin tarinaa tyttärestään. Äiti syytti yhteiskuntaa, kun tyttö ei saanut apua.
Ihmettelin, että mitä apua olisi vielä pitänyt saada, kun tyttö oli ollut jo monta kertaa vieroituksessa ja aina hakeutui piireihin uudestaan.
Viimeinen kerta oli liikaa. Oli pitkällä hoitojaksolla ja heti sieltä päästyään kuoli yliannostukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas tytöllä varsinainen wt-nimi. Kertoo jo perhetaustasta jotain.
Samoin se, että vanhemmat olivat eronneet tytön ollessa taaperoikäinen. Älkää hyvät ihmiset erotko turhan takia. Kovimman hinnan siitä maksavat aina lapset.
Meidän väkivaltaisen alkoholistiperheen paras ratkaisu oli ero.
Ja ei se ero ole se syyllinen lasten pahoinvointiin, vaan miten ne vanhemmat kohtelevat lapsia eron jälkeen.
Liian monesti niistä lapsista tulee pelinappuloita tai se isä katoaa kokonaan lapsien elämästä, ja näkee ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään. Ja Suomessa on todella paljon tunnekylmiä koteja, jossa vanhemmat eivät kerro että rakastavat lapsiaan, saatikka halaa heitä.
Jos lapsi ei koe, että hänestä välitetään ja rakastetaan oikeasti, he alkavat hakemaan sitä rakkautta ja välittämistä muualta.
Tämä äiti on todella rohkea kun tuli asian kanssa julkisuuteen. Mitäpä luulet, kannustaako tuollainen syyllistäminen muita vanhempia samaan?
Syyllistäminen?
Ehkä mielummin kannattaa ottaa tuo asia sellaisena, että hei, ehkä mun pitäisi tänään halata mun lasta, on se sitten minkä ikäinen ja sanoa, että mä oikeasti rakastan sua? Tai että ehkä mun pitäisi oikeasti yrittää luoda suhde mun lapseen ja pyrkiä antamaan hänelle rakkautta ja huomiota, sen sijaan että heti alkaa heittäytymään marttyyriksi?
Suomessa on ihan oikeasti TODELLA PALJON tunnekylmiä koteja ja näiden takia nuoriso oireilee. Sun mielestä tästä ei pitäisi puhua?
Syylliset Adeliinan menehtymiseen on nuo huumerikolliset. On kuitenkin tapoja, joilla voimme puuttua nuorison oireiluun ja se lähtee perheestä. Mikään ulkopuolinen taho ei voi pelastaa lasta, jos lapsi ei tunne olevansa rakastettu ja että hänestä välitetään kotona.
Vihjaat, että Adeliina ei kokenut olevansa rakastettu kotonaan, ja sen vuoksi hakeutui huonoon seuraan. Tämä on kuule aika rankkaa syyllistämistä tuota äitiä kohtaan, joka tytön on kasvattanut.
Eihän tässä mitään sellaista vihjattu. Tosiasia on, että moni sanoo olevansa tunnekylmästä kodista. Mielialalääkkeitä käyttää iso osa ihmisistä. Melkein jokainen meistä voi asiasta riippuen olla sekä syyllinen että uhri.
Olisi järjetöntä syyttää äitiä, joka tekee parhaansa - suurin osa, jollei kaikki äideistä tekee parhaan mitä pystyy. Silti vaikka jalkansa katkaissut ei voisi juosta, masentunut äiti ei osaisi hymyillä, tai vaikka kuuntelisi neuvolan ohjetta ettei lasta saa ottaa syliin kun hän itkee. Viime vuosisadan neuvola-ohjeet ja kasvatustavat vaikuttavat edelleen. Kuinka terveeksi sota-ajan sukupolvi kasvoi ja mitä tunnetaakkoja siirsi tahtomattaan lapsilleen? Mitä tapahtui tämän lapsen lapsille? Entä seuraavalle sukupolvelle? Ja niin edelleen.
Ihmisen on vaikea muuttaa lapsuuden kodin malleja, ainakaan ilman apua. Eihän näitä edes itse tiedosta. Vaikka yrittäisi tehdä päinvastoin omien lasten kanssa, tunnetaakka siirtyy jälkipolville.
Kukaan järjissään oleva ei halua "syyttää" ihmistä, josta tietää ettei ymmärrä JOS on tehnyt mitään väärää. Vaikka vastuu teosta on tekijällä, se ei sovi tähän.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai yhteiskunta voi jos vaan haluaa. Suomen kansakin haluaa onnistua muutoksessa, kunhan kenenkään ei vaan tarvitse muuttaa omia tapojaan, eikä siitä tule ylimääräistä vaivaa. Tietenkään se ei saa maksaa, mutta auliisti tässä kaikki ollaan valmiina muuttamassa Suomea parempaan suuntaan.
No miten yhteiskunta voi auttaa narkkia pääsemään eroon, varsinkaan jos se narkki itse ei sitä halua? Pistämällä nippusiteisiin ja tekemällä lobotomian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset miehet kiduttivat monta päivää pienikokoisen, 40kg painavan 18-v naisen kuoliaaksi. Sellaisia "miehiä". Oulussa 10kk sitten. Pikkuvelkojen takia.
Miten aikuinen nainen painaa noin vähän? Oliko anorektikko?
Ei tarvitse olla anorektikko painaakseen 40kg, jos on 150-165 cm pitkä niin hoikan naisen paino.
Olen 164 cm ja kun painoin 47 kg, olin jo luuta ja nahkaa. Siitä vielä 7 kg pois niin olisi ollut jo elimistölle vaarallista. Eri asia jos pituutta 150 cm, silloin ehkä 40 kg täysikasvuisille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset miehet kiduttivat monta päivää pienikokoisen, 40kg painavan 18-v naisen kuoliaaksi. Sellaisia "miehiä". Oulussa 10kk sitten. Pikkuvelkojen takia.
Miten aikuinen nainen painaa noin vähän? Oliko anorektikko?
Ei tarvitse olla anorektikko painaakseen 40kg, jos on 150-165 cm pitkä niin hoikan naisen paino.
Olen 164 cm ja kun painoin 47 kg, olin jo luuta ja nahkaa. Siitä vielä 7 kg pois niin olisi ollut jo elimistölle vaarallista. Eri asia jos pituutta 150 cm, silloin ehkä 40 kg täysikasvuisille mahdollista.
Olen 170cm ja 48kg enkä todellakaan ole pelkkää luuta ja nahkaa
Vierailija kirjoitti:
Eräässä ryhmässä luin äidin tarinaa tyttärestään. Äiti syytti yhteiskuntaa, kun tyttö ei saanut apua.
Ihmettelin, että mitä apua olisi vielä pitänyt saada, kun tyttö oli ollut jo monta kertaa vieroituksessa ja aina hakeutui piireihin uudestaan.
Viimeinen kerta oli liikaa. Oli pitkällä hoitojaksolla ja heti sieltä päästyään kuoli yliannostukseen.
Nämä eivät yleensä ole yhteistyöhaluisia
Karkailuja / ohjaajien kimppuun käymistä tai muuta vastaanlaittoa kikkailuin ja nimittelyin. Esim.syömishäiriöpäiväosastolla yhteisruokailun jälkeen nuoria menee yksikössä yhteisestä tilasta huoneeseensa hiljaa kuntoilemaan ja oksentamaan. Saavat sillä hallinnan tunnetta kun kapinoivat. Nykypäivänä kielteisinä tiedettyjä asioira on nuoret alkaneet ihannoimaan ja laumasieluna heikommat lähtee mukaan kokeilemaan
No mutta jos lapsi/nuori kaipaa vakavampaankin asiaan nuoret on esim. Apuu-chat ja anonyymi mll lasten ja nuorten puhelin jotka palveluina tosiaan puhelimen päässä eli älylaitesukupolvella käsissä useita kertoja päivästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä alkaako narkkaamaan.
Kuvottava kommentti kun kyseessä lapsi. Luuletko että jotkut 14-vuotiaat jotka ajautuvat huonoon seuraan oikein tarkoituksella "alkavat narkkaamaan". Eiköhän se ole monen huonon tilanteen summa, että siihen elämään päätyy.
14 v. on jo älyllinen olento, ei mikään taapero. Se valinta nimenomaan tehdään tarkoituksella: Lähdenkö mukaan vai jäänkö kotiin. Toinen valinta tehdään silloin kun mietitään kenen mukaan lähden. Kolmas on otanko ja neljäs on annanko. Eivät nuoret ole tahdottomia marionettenukkeja, vaan päättävät ihan omin jaloin lähteä bilettämään, valitsevat seuransa ja tekevät itse tekonsa.
-eri
Muistan kun Reindeerspotting tuli ja moni meuhkasi, että tämä pitää näyttää kaikissa kouluissa, niin ei kukaan nuori enää halua alkaa käyttää huumeita. Varmasti elokuva näyttääkin todella inhottavalta sellaisen silmiin, joka on ajatusmaailmaltaan jo valmiiksi huumevastainen, mutta ei kaikkien. Jos jo valmiiksi ihannoi huumeita, "sekoilua" ja pikkurikollisuutta, niin elokuva voi noiden vaaleanpunaisten lasien läpi maalata huumemaailmasta vielä houkuttelevamman kuvan.
Pitäisi tavoittaa tämä ajatusmalli. Näinhän esim. anorektikotkin ihailevat toisia anorektikkoja ja tavoittelevat samaa. Jotkut taas ihastuvat hoivaan, jota ongelmien vuoksi annetaan ja tavoittelevat sitä. Sama efekti kuin ratsastamisessa. Laukka näyttää kivalle, mutta tuntuu paskalle.
On myös totta, että osa puhtaasti nauttii väkivaltasekoilusta, toki tekijät, eivät uhrit. Siihen psykologiaan ja käytöksen purkamiseen taitaa harvalla riittää taidot. Heillä kun ei ole edes sisäistä motivaatiota lopettaa. Joskus lukkojen taa jättäminen on ainoa vaihtoehto, eli rangaistukset kuntoon. Meillähän rangaistukset ovat lyhyitä vain siksi, että se säästää rahaa.
Ehkä yläkoululaisille olisi oikeesti hyvää shokkihoitoa jos kaikkia käytettäisiin vankilassa vaikka ihan yövierailulla. On paha että näkevät sen ankean paikan vasta sitten jos/kun istuvat jo itse siellä.
Eikö ne nykyään ole niin ylellisiä, etteivät halua sieltä pois. Naisten vankilassa kampaamot ja kaikki.
Niin vankilassa pahinta Suomessa lienee se, ettet pääse sieltä ulos, ja että päiväjärjestyksen määrää joku toinen. Se alkaa ahdistaa aika pian, varsinkin jos on päihdetaustaa ja/tai mt-ongelmia tai ADHD:tä yms. Ja ahdistava olo jatkuu pahimmillaan vuosia.
Toki nykyään on avovankilat ja lomat sun muut.
Jep, ei ne niin kamalia ehkä ole kuin soisi näille pahimmille rikollisille, mutta ei niin luxus-lepokotejakaan kuin moni palstalla selvästi luulee. Tunnen ainakin kaksi vankilan takia elämässään täyskäännöksen tehnyttä rikollista, ovat siis nykyisin ihan perheellisiä ja työssäkäyviä veronmaksajia, joten kyllä siellä jotain oikeinkin tehdään. Jo koululaisten olisi oikeesti hyvä päästä näkemään mitä se on kun ei saa valita itse aikataulujaan, syömisiään, lempi vaatteitaan ja muita itsestäänselvältä tuntuvia asioita, kunnes ne sitten menettääkin.
Vaikka miten hempeää muuten olisi, veikkaan, että se on seura, mikä tekee vankiloista stressaavia. Vai miltä tuntuisi elää väkivaltarikollisten, näiden narkkien ja murhaajien kanssa 24/7?
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että näissä tapauksissa usein tarkoitetaan sitä varhaista tukea ennen huumeriippuvuuteen ajautumista, jolla koko surullinen kaari oltaisiin voitu välttää. Apua nuorten mielenterveysongelmiin ja käytöshäiriöihin. Ja mitäpä se muutaman päivä katko addiktille auttaa, jos sen jälkeen ei ole mitään kuntoutussuunnitelmaa tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen huumeiden käyttäjä on osasyyllinen tähän tragediaan.
Täytyy kyllä sanoa, että tässä on hyvä esimerkki siitä, miten ihminen muuttuu elukaksi, käydään joukolla pienimmän kimppuun ja kidutetaan kuoliaaksi. Nämä riippuvuussairaat narkomaanit ansaitsevat tasan yhtä suuren määrän empatiaa kuin mitä osoittivat uhrilleen.
Adeliinakin oli riippuvuussairas narkomaani, eikö hän ansaitse empatiaa?
Adeliina ansaitsee empatiaa koska joutui julman kidutusmurhan uhriksi. Sen sijaan nämä tekijät ja valtaosa narkomaaneista näkee tasan oman napansa ja seuraavan annoksen jonka eteen vaikka tapetaan tarvittaessa. Vaikeaa tuntea mitään muuta kuin inhoa heitä kohtaan.
Mä ajattelen että tunnen inhoa heidän tekojaan kohtaan. Voin ymmärtää, mitkä syyt ovat johtaneet siihen, että he tekivät mitä tekivät, mutta se ei tarkoita että hyväksyisin.
En näe että empatia olisi jotain mikä toisen pitää ansaita minulta. Se on tunne, minun oma tunne, joka herää avutonta uhria kohtaan.
Eri
Kylläpä täällä ollaan ylimielisiä. Ei kannattaisi. Kukaan ei etukäteen tiedä, onko oma lapsi tuleva käyttäjä.
Mikään perhetausta ei ole lupaus huumeettomasta elämästä. Huumeriippuvaisissa on kaikenlaisten perheiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen huumeiden käyttäjä on osasyyllinen tähän tragediaan.
Täytyy kyllä sanoa, että tässä on hyvä esimerkki siitä, miten ihminen muuttuu elukaksi, käydään joukolla pienimmän kimppuun ja kidutetaan kuoliaaksi. Nämä riippuvuussairaat narkomaanit ansaitsevat tasan yhtä suuren määrän empatiaa kuin mitä osoittivat uhrilleen.
Adeliinakin oli riippuvuussairas narkomaani, eikö hän ansaitse empatiaa?
Adeliina ansaitsee empatiaa koska joutui julman kidutusmurhan uhriksi. Sen sijaan nämä tekijät ja valtaosa narkomaaneista näkee tasan oman napansa ja seuraavan annoksen jonka eteen vaikka tapetaan tarvittaessa. Vaikeaa tuntea mitään muuta kuin inhoa heitä kohtaan.
Mitä se Adeliina tekee sillä empatialla? Mua kiinnostaa enemmän auttaa niitä nuoria joita voi vielä auttaa. Teen sen nostamalla esiin oman valinnan tärkeyden. Huumeisiin ei kannata koskea tai voi käydä kuten Adeliinalle tässä.
Sitten opettele myös tunnistamaan syyt jotka johtavat siihen, mitä valintoja teemme ja miten. Kuinka usein valinnat ovat tiedostamattomia, ja kuinka ne vaikuttavat enemmän kuin itsekään ymmärtää. Myös impulsseja ja impulsiivisia tekoja on, hyviä ja huonoja.
Empatia ei ole asia, jota voi antaa toiselle. Empatiaa voi osoittaa. En usko että mitään menee hukkaan, jos osoittaa empatiaa ihmisen muistolle ja kohtalolle. Vähintään läheisille sillä on merkitys, mutta varmasti myös kollektiivisesti.
On hienoa että joku haluaa auttaa ihmisiä, jotka saattavat yhtä hyvin kuolla nuorena vahingossa tai toisen käden kautta. Jos onnistuu auttamaan niin, että siitä on apua, ehkäistään samalla ehkä niitä väkivallantekoja, joita 40-vuotiaaksi selvinneet narkomaanit tekevät.
Ei riitä, että tuot esiin omien valintojen merkityksen. Jos se olisi riittänyt aikaisemmin, se olisi auttanut jotain. Maailmassa ei olisi niin paljon narkomaaneja.
Kun tunnut olevan järkevästi ajatteleva tyyppi, kysäisen ohiksena onko nettikiusaaminen henkistä väkivaltaa mielestäsi? Ja nimitteleekö tätä harrastava yksityiselämässään samalla tavalla? Tai ilmoittaa joka erimielisyydessä toisen kärsivän harhoista?
-olen eri