Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adeliina, 18, kidutettiin kuoliaaksi

Vierailija
30.09.2023 |

Tuntuu pahalta tytön puolesta. Kaiken maailman sadisteja maailma pullollaan.

Kommentit (909)

Vierailija
661/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nuori voi nyt miettiä kahteen kertaan haluaako kokeilla sen yhden kerran. Vapaa valta on jättää kokeilematta.

Noin on helppo sanoa. Tuo on kuitenkin tyypillistä persulogiikkaa. Että maailma ja asiat siinä, ovat helppoja ja yksinkertaisia, mustia ja valkoisia. Kunpa asia olisikin noin. Mutta kun ei ole.  Eihän koko huumerikollisuutta tai montaa muutakaan ongelmaa olisi ollenkaan, jos asia olisi niin yksinkertainen.

Se on tasan niin yksinkertainen. Olen itse ollut se yksinäinen nuori, jota houkuteltiin mukaan ryyppäämään. En lähtenyt siksi, etten halunnut käyttää viinaa. Olin jo lapsesta alkaen nähnyt, miten se oli suvussa vaikuttanut. Kun on päättänyt pysyä jostain erossa, niin pysyy. Valitsee toisin ja jopa nuori kykenee siihen, vaikka houkuteltaisiin ja painostettaisiin. Olen sen valinnan itse tehnyt ja se on pitänyt.

Olet onnekas siinä, että sinulla on suvussasi ollut esimerkkejä siitä mitä on tapahtunut kun käytetty. Kaikilla tuollaista esimerkkiä ei ole. 

En ole tuo jolle vastaat, mutta onnekas on tässä yhteydessä vähän ristiriitainen käsite. Mutta joo, onhan se useimmiten niin, että kokemuksesta oppii. Itse olisin jo juoppo, ellen olisi "onnekkaana" saanut seurata vierestä miten alkoholi tuhosi vanhempieni elämän. "Onneksi" näen edelleen painajaisia, jotka muistuttaa tästä faktasta, samalla kun he omalla olemassaolollaan muistuttavat. "Onneksi" olen saanut surra jo vuosikymmeniä etukäteen heidän poismenoaan, on ehkä sitten helpompaa kun he ovat poissa.

Vierailija
662/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet on yhteiskunnan syöpä ja huumeiden pariin hakeutuu psykopaatteja jotka halveksivat suomalaista oikeusjärjestelmää. Tuomiot on lähinnä vitsi ja näitä urarikollisia on jatkuvasti vapaana kaikkialla. En ymmärrä miksi asialle ei tehdä jotain. Rahan puute on todella huono syy.

Globalismiin kuuluu rikollisuus ja siihen liittyvät lieveilmiöt. Rikkaat suojautuu rikollisuudelta ja tienaa sen avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on jo kirjoitettu tästä, mutta itse mietin sitä yhtä tilannetta eli kun se yksi henkilö kävi kuittaamassa velat (ilmeisesti jos puhuu totta). Sitten Adeliina tahtoi muistaakseni lähteä juuri tämän henkilön kanssa sinne toiselle asunnolle. Mietin oikeasti, että miksi Adeliina tahtoi lähteä sinne asunnolle missä hänet tapettiin. Menivät sinne muistaakseni taksilla joten miksi ei vaikka silloin sanonut kuskille, että tahtoo apua tms.

Samoin jos tuo henkilö jonka kanssa hän meni sinne asunnolle puhuu totta niin hän oli Adeliinan puolella ja olisi voinut auttaa. Näin mietin, että miksi hän itse meni sinne toiseen asuntoon. Toisaalta jos tuo tyyppi valehtelee niin ainakin jos taksilla menivät olisi voinut pyytää kuskilta apua jos olikin pakotettuna lähtenyt tyypin mukaan. Tätä kaikkea mietin paljon. En myöskään halua syyllistää uhria ja toisaalta hän ei halunnut jäädä omaan asuntoonsa pahoinpitelyn jälkeen. Silti mietin miksi lähti toisen tyypin kanssa sinne toiselle asunnolle. Miksi ei jäänyt kotiinsa tai pyytänyt apua. Helppoa on tietysti kirjoittaa. En vaan oikein ymmärrä sitä ajatusta, että miten pystyi lähtemään kotoaan ja luotti niihin ihmisiin kaiken sen jälkeen.

Oletko idiootti? Syitähän nyt tulee monia mieleen heti. Miten olisi vaikka, että narkkarit ovat uhanneet tyttöä, että jos ei tule, niin hänen perheensä/muu lähipiiri joutuu kärsimään?

Vierailija
664/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä alkaako narkkaamaan.

Kuvottava kommentti kun kyseessä lapsi. Luuletko että jotkut 14-vuotiaat jotka ajautuvat huonoon seuraan oikein tarkoituksella "alkavat narkkaamaan". Eiköhän se ole monen huonon tilanteen summa, että siihen elämään päätyy.

14 v. on jo älyllinen olento, ei mikään taapero. Se valinta nimenomaan tehdään tarkoituksella: Lähdenkö mukaan vai jäänkö kotiin. Toinen valinta tehdään silloin kun mietitään kenen mukaan lähden. Kolmas on otanko ja neljäs on annanko. Eivät nuoret ole tahdottomia marionettenukkeja, vaan päättävät ihan omin jaloin lähteä bilettämään, valitsevat seuransa ja tekevät itse tekonsa.

-eri

Muistan kun Reindeerspotting tuli ja moni meuhkasi, että tämä pitää näyttää kaikissa kouluissa, niin ei kukaan nuori enää halua alkaa käyttää huumeita. Varmasti elokuva näyttääkin todella inhottavalta sellaisen silmiin, joka on ajatusmaailmaltaan jo valmiiksi huumevastainen, mutta ei kaikkien. Jos jo valmiiksi ihannoi huumeita, "sekoilua" ja pikkurikollisuutta, niin elokuva voi noiden vaaleanpunaisten lasien läpi maalata huumemaailmasta vielä houkuttelevamman kuvan.

Pitäisi tavoittaa tämä ajatusmalli. Näinhän esim. anorektikotkin ihailevat toisia anorektikkoja ja tavoittelevat samaa. Jotkut taas ihastuvat hoivaan, jota ongelmien vuoksi annetaan ja tavoittelevat sitä. Sama efekti kuin ratsastamisessa. Laukka näyttää kivalle, mutta tuntuu paskalle.

On myös totta, että osa puhtaasti nauttii väkivaltasekoilusta, toki tekijät, eivät uhrit. Siihen psykologiaan ja käytöksen purkamiseen taitaa harvalla riittää taidot. Heillä kun ei ole edes sisäistä motivaatiota lopettaa. Joskus lukkojen taa jättäminen on ainoa vaihtoehto, eli rangaistukset kuntoon. Meillähän rangaistukset ovat lyhyitä vain siksi, että se säästää rahaa.

Ehkä yläkoululaisille olisi oikeesti hyvää shokkihoitoa jos kaikkia käytettäisiin vankilassa vaikka ihan yövierailulla. On paha että näkevät sen ankean paikan vasta sitten jos/kun istuvat jo itse siellä.

Vankeihin käytetään melkein 300€/pv ylläpitokustannuksiin. Vankiloissa ei ole kamalaa, ja tämä on suuri ongelma. Tämän vuoksi vankilaan joutuminen ei pelota nuoria.

Vähentäkää vangin päiväbudjetti 50€/pv, eli vankilaolot todella karuiksi, niin sillä olisi pelotevaikutus ennaltaehkäisevästi.[/quote

Ihmettelen todella paljon miksi Orpon hallitus ei tee tätä, vai eikö tullut mieleen? Toisaalta kyllä koira koiran tuntee ja hyvä velikerhot pelaa ja ei ot sitä riskiä että itse tai läheiset sitten joutuisi sinne kun jäisi kiinni rötöksistään..

Jos asia ei näin ole niin miksi ei oikeasti leikkaa vankeina huollosta, vai eikö vain ole tullut ajatelleeksi? Vinkatkaa sille niin saadaan huonommat olot vangeille ja Suomi kuntoon ...

Siksi, koska he ovat ilmoittaneet, että vankien ylläpitokustannuksia tullaan leikkaamaan. Mutta hieman eri tavalla. Tämä eri tapa on, että haluavat lisätä avovankien määrää. Toisin sanon kustannusten hillitsemisen nimissä vankeja tullaan päästämään puoliksi lomille ja vapauteen sen verukkeella, että ei haluta laittaa vankeja huonoihin vankilaoloihin.

Kyllä tämä on v*ttu sairas maa.

t. ensimmäinen kirjoittaja 300€/pv ylläpitokustannuksista

Vierailija
665/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös psykiatria tukehduttaa potilaitaluoliaaksi. Ei siis fyysisesti yleensä vaan kuvainnollisesti.

Ei mitään uutta. Next!

Vierailija
666/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa jeesustelua taas koko ketju. Suurin osa tämän ketjun kauhistelijoista ei tunne yhtään huumeiden käyttäjä. Eikä tiedä, mitä elämä narkin omaisensa tai tuttavana on.

Vaikka olisi kuinka hento ja nätti tyttö, se varastaa sinulta rahat ja omaisuutta ja unilääkkeet kaapista, kun silmä välttää.

Tulee takaisin ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua. Ja kun selkäsi käännät, on luottokortti häipynyt lompakosta.

Sellaista se oikeasti on. Kerta toisensa jälkeen. Hoitoon mennään, kun ollaan tarpeeksi alhaalla. Mutta sieltä karataan ja sama homma käydään läpi uudestaan ja uudestaan.

Näin ne kiltit hennot tytöt ja kiltit pojat tekee

Mömmömaakarit on alhaisia, sitähän mä yritin sanoa. Siksi mua on alkanutkin mietityttää nämä mediassa ulostulevat narkkien omaiset, jotka ovat niin laittaneet elämänsä likoon ja lopputuloksena lapsen elämä on menetetty ja melkein läheistenkin siinä samalla. 

Olin hoitajaksi opiskellessani joskus kuuntelemassa huumenuoren hoitoneuvottelua. Mullahan ei mitenkään kompetenssi riitä ymmärtämään, miten siitä nuoresta saataisiin yhteiskuntakelpoinen, mutta ihmettelin sitä lässytyksen määrää. Jos minä olisin ollut vaikka sen nuoren isä, olisin nostanut sen hupparin sisällä nyhjäävän jätkän seinälle, katsonut silmiin ja kysynyt, että oletko mies vai mömmömaakari. Sitten oisin sanonut, että pilaa vain oma elämäsi, jos haluat, mutta älä minun ja äitisi elämää. 

Jotenkin mulla on pieni sympatia niitä kohtaan, joilla ei ole perhettä oikeen minkäänlaista ja/tai hekin käyttävät aineita. Eipä siinä muuta voi lapsena oppiakaan. Mutta tuollekin pojalle oli kaikki hankittu ties mitä mopoautoja myöten.  Siinä ne vanhemmat oli ihan että ollaan tehty kaikkemme. Ja lääkäri siinä kyseli että mitä sitä onkaan tullut käytettyä... 

Ois tehnyt mieli sanoa että avataan pojalle ovi, menköön mömmöläänsä, aloittakaa te vanhemmat jo surutyö siitä ettei teillä ole tuota poikaa enää.

(edelleen sanon, että yhteiskunnan pitää kuitenkin auttaa näitä, mutta vanhemmiltaan he näemmä vievät vaikka tuhkat pesästä)

Oot kyllä sairas tapaus. Ja hoitoalalla.. ei morjens

Niinpä. Ja mistä hoitaja tiedät vaikka se isä olisi nostanut pojan hupparista kattoon jo lukuisia kertoja? Kyllä sitä oman lapsen päihteiden käyttöä koitetaan läheisenä lopettaa niin hyvällä kuin pahalla. Sen voi kuitenkin loppupeleissä lopettaa vain se käyttäjä itse. Tie siihen voi olla pitkä ja kivinen. Täysin epärelevanttia onko käyttäjällä mopoautoa vai oliko koditon parka. Riippuvuussairaus on käyttäjille sama sairaus.

Vierailija
667/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nuori voi nyt miettiä kahteen kertaan haluaako kokeilla sen yhden kerran. Vapaa valta on jättää kokeilematta.

Noin on helppo sanoa. Tuo on kuitenkin tyypillistä persulogiikkaa. Että maailma ja asiat siinä, ovat helppoja ja yksinkertaisia, mustia ja valkoisia. Kunpa asia olisikin noin. Mutta kun ei ole.  Eihän koko huumerikollisuutta tai montaa muutakaan ongelmaa olisi ollenkaan, jos asia olisi niin yksinkertainen.

Se on tasan niin yksinkertainen. Olen itse ollut se yksinäinen nuori, jota houkuteltiin mukaan ryyppäämään. En lähtenyt siksi, etten halunnut käyttää viinaa. Olin jo lapsesta alkaen nähnyt, miten se oli suvussa vaikuttanut. Kun on päättänyt pysyä jostain erossa, niin pysyy. Valitsee toisin ja jopa nuori kykenee siihen, vaikka houkuteltaisiin ja painostettaisiin. Olen sen valinnan itse tehnyt ja se on pitänyt.

Olet onnekas siinä, että sinulla on suvussasi ollut esimerkkejä siitä mitä on tapahtunut kun käytetty. Kaikilla tuollaista esimerkkiä ei ole. 

En ole tuo jolle vastaat, mutta onnekas on tässä yhteydessä vähän ristiriitainen käsite. Mutta joo, onhan se useimmiten niin, että kokemuksesta oppii. Itse olisin jo juoppo, ellen olisi "onnekkaana" saanut seurata vierestä miten alkoholi tuhosi vanhempieni elämän. "Onneksi" näen edelleen painajaisia, jotka muistuttaa tästä faktasta, samalla kun he omalla olemassaolollaan muistuttavat. "Onneksi" olen saanut surra jo vuosikymmeniä etukäteen heidän poismenoaan, on ehkä sitten helpompaa kun he ovat poissa.

Jep... Todella onnekas. kun on nähnyt sen kaiken väkivallan, joka kummittelee päässä. Toivottavasti tuo onnekkaana pitävä tulee vielä kokemaan saman onnen :)

Vierailija
668/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu paikat on täynnä näitä nuoria karkkeja. Säännöllisesti ottavat hatkat päästäkseen käyttämään mömmöjä.

Helpompi pitää aisoissa muueahaispesän muurahaisia, kuin huumeita käyttävää nuorta

Myös psykiatria on täynnä häirittyjä ihmisiä, ei vain lastensuojelu. Molempiin sidotaan säännöillä, jotka eivät takaa esim. oikeutta päättää omaan kehoon menevistä kemikaaleista.

Vierailija
669/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutti, että muut oli pikemminkin velkaa naiselle. Uutisessa oli pitkä velkalista. Omissa veloissa vain isoveli ja jj tai gg, joille oli velkaa joitain satasia. Olisko nainen yrittänyt periä velkoja ennen kuin lähtee porukasta pois... huonolla menestyksellä vain.

Vierailija
670/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin syylliset ovat 40v miehiä.

Eli vanhat miehet manipuloi nuoret käyttämään huumeita ja sitten pakottavat heidät maksamaan.

Noinhan se aina menee. Miten muuten nämä huumepskat saavat elantonsa, kuin nimenomaan manipuloimalla nuoret käyttämään ja jäämään koukkuun?

Nuori on hyvä ja keksii toisen harrastuksen ja etsii parempaa seuraa. Eri asia he, jotka ovat omien vanhempiensa piikittämänä koukussa jo omassa lapsuuden perheessään.

Sun kannattaa hakea apua tuohon empatian ja ymmärryksen puutteeseesi.

Jos asiat olisivat noin yksinkertaisia, meillä ei olisi minkäänlaisia ongelmia minkään riippuvuuksien kanssa. 

Minulla on kumminkin itselläni riippuvuutta aiheuttava väkivaltainen rähinägeeni. Se ei tarkoita, että on sille alisteinen. Ne on ne omat valinnat ja teot, joiden seurauksena ei aloita tai antautuu geeninsä orjaksi. Parasta empatiaa on sanoa kaltaisilleen, että ei ole pakko tarttua sitä ensimmäistä kertaa. Parasta empatiaa on sanoa, että jokainen ihminen itse - ei kukaan muu, päättää, tunkeeko omaan elimistöönsä myrkkyjä vai ei.

Se ON oma valinta. Oma, ei kenenkään muun. Jokainen itse päättää mitä itselleen antaa ja valitsee. Empaattisena ihmisenä toivon, että nuori valitsee sanoa EI.

On oma valinta jäädä itkemään yksin kippurassa kodin lattialle ja täristä vierotusoireista ja valita kuolevansa mieluummin siihen kuin nauttivansa vielä kerran myrkkyä. Se on oma valinta ja oma päätös. Kukaan muu ei voi näitä päätöksiä tehdä puolesta, kukaan muu ei voi niitä oloja kärsiä puolesta. Ne kaikki tehdään itse.

Päihteet ja väkivalta on ihan omassa kädessä. Joko antaa omille aivoilleen käskyn ottaa päihdettä ja kuljettaa sen elimistöönsä omin lihasvoimin, samoin kun antaa käskyn omille lihaksilleen lyödä tai potkia. Se on omien aivojen antama käsky omalle lihaksistolle. Ilman käskyjä keho ei liiku. Ilman itse itselleen antamaa käskyä ei voi juoda, piikittää itseään tai potkia toista. Se on tietoinen valinta, joka on oman harkinnan alla.

Tässä on periaatteessa ihan hyviä pointteja, mutta en silti koe, että kykenet tässä samaistumaan ja sitä kautta ymmärtämään, mikä saa ihmisen valitsemaan päihteet.

Minua on siunattu jokinlaisella impulssikontrollilla ja kyvyllä osata jotenkuten nähdä tekojeni seuraukset.

Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys nuorelle, eikä monelle aikuisellekaan.

Päihteisiin paetaan useimmiten omaa sisäistä pahaa oloa. Vertaa tätä vaikka hammassärkyyn. Moniko meistä kykenee viikkoja, kuukausia tai vuosia kärsimään helvetillisestä kivusta ja kieltäytymään kun sinulle tarjotaan, jotain jolla sen kivun saa pois? Ihmiset myös kypsyy ja kasvaa eri tahtiin. Ota myös huomioon se, että monessa perheessä jo vanhemmat säätelee tunteitaan erilaisten päihteiden ja riippuvuuksien avulla. Mistä heidän jälkikasvu oppii tunteiden säätelyn, ellei omat vanhemmatkaan osaa.

Meistä 80-luvulla syntyneistä maalaisista moni pysyi erossa päihteistä ainoastaan siksi, ettei niitä ollut. Sitten kun niihin myöhemmin elämässään törmäsi, oli jo ehtinyt kasvaa aikuiseksi ja kehittää normaalit psyykkiset selviytymiskeinot, joko itse tai ammattilaisten avulla. Toisilla saattoi myös esim joku lahjakkuus ja siinä menestyminen pelastaa kaidalta polulta.

Nää on kaikki aika sattumanvaraisia asioita, joihin yksilöllä itsellään ei aina ole mitään vaikutusvaltaa.

Vierailija
671/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu paikat on täynnä näitä nuoria karkkeja. Säännöllisesti ottavat hatkat päästäkseen käyttämään mömmöjä.

Helpompi pitää aisoissa muueahaispesän muurahaisia, kuin huumeita käyttävää nuorta

Kai tiesit, että nuoret ovat pakkolääkittyjä?

Vierailija
672/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rantautunut myös Suomeen ilmiönä tekaistut huumevelat. Korkojen kera vaaditaan, uhkaillaan lähiomaisten puolesta jne

Ne narkkarit velkoja periessä ihan mielenvikaisia. Jätin exän aikanaan parissa viikossa kun toinen saapui rystyset verillä ja paljastui että harjoittaa kyseistä perintää. Silloin en vielä tunnistanut narkkareita ulkoisesti ja pistin tapauksen myötä lähestymiskieltoa

Vierailija
673/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun sinä et tiedä mitä perheiden sisällä tapahtuu, etkä koulukiusaamisesta tai muista ongelmista jotka altistavat päihteiden käytölle.

En tykkää alkuunkaan siitä, että päihteitä selitetllään vaikeilla kokemuksilla. Ne vaikeat kokemukset voi käsitellä muutoin kuin päihteillä. Itsekin olen koulukiusattu ja elänyt vaikean elämän. Silti minulle on ollut koko ajan selvää, että päihteiden kanssa se olisi vielä vaikeampi.

Vierailija
674/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin syylliset ovat 40v miehiä.

Eli vanhat miehet manipuloi nuoret käyttämään huumeita ja sitten pakottavat heidät maksamaan.

Noinhan se aina menee. Miten muuten nämä huumepskat saavat elantonsa, kuin nimenomaan manipuloimalla nuoret käyttämään ja jäämään koukkuun?

Nuori on hyvä ja keksii toisen harrastuksen ja etsii parempaa seuraa. Eri asia he, jotka ovat omien vanhempiensa piikittämänä koukussa jo omassa lapsuuden perheessään.

Sun kannattaa hakea apua tuohon empatian ja ymmärryksen puutteeseesi.

Jos asiat olisivat noin yksinkertaisia, meillä ei olisi minkäänlaisia ongelmia minkään riippuvuuksien kanssa. 

Minulla on kumminkin itselläni riippuvuutta aiheuttava väkivaltainen rähinägeeni. Se ei tarkoita, että on sille alisteinen. Ne on ne omat valinnat ja teot, joiden seurauksena ei aloita tai antautuu geeninsä orjaksi. Parasta empatiaa on sanoa kaltaisilleen, että ei ole pakko tarttua sitä ensimmäistä kertaa. Parasta empatiaa on sanoa, että jokainen ihminen itse - ei kukaan muu, päättää, tunkeeko omaan elimistöönsä myrkkyjä vai ei.

Se ON oma valinta. Oma, ei kenenkään muun. Jokainen itse päättää mitä itselleen antaa ja valitsee. Empaattisena ihmisenä toivon, että nuori valitsee sanoa EI.

On oma valinta jäädä itkemään yksin kippurassa kodin lattialle ja täristä vierotusoireista ja valita kuolevansa mieluummin siihen kuin nauttivansa vielä kerran myrkkyä. Se on oma valinta ja oma päätös. Kukaan muu ei voi näitä päätöksiä tehdä puolesta, kukaan muu ei voi niitä oloja kärsiä puolesta. Ne kaikki tehdään itse.

Päihteet ja väkivalta on ihan omassa kädessä. Joko antaa omille aivoilleen käskyn ottaa päihdettä ja kuljettaa sen elimistöönsä omin lihasvoimin, samoin kun antaa käskyn omille lihaksilleen lyödä tai potkia. Se on omien aivojen antama käsky omalle lihaksistolle. Ilman käskyjä keho ei liiku. Ilman itse itselleen antamaa käskyä ei voi juoda, piikittää itseään tai potkia toista. Se on tietoinen valinta, joka on oman harkinnan alla.

Tässä on periaatteessa ihan hyviä pointteja, mutta en silti koe, että kykenet tässä samaistumaan ja sitä kautta ymmärtämään, mikä saa ihmisen valitsemaan päihteet.

Minua on siunattu jokinlaisella impulssikontrollilla ja kyvyllä osata jotenkuten nähdä tekojeni seuraukset.

Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys nuorelle, eikä monelle aikuisellekaan.

Päihteisiin paetaan useimmiten omaa sisäistä pahaa oloa. Vertaa tätä vaikka hammassärkyyn. Moniko meistä kykenee viikkoja, kuukausia tai vuosia kärsimään helvetillisestä kivusta ja kieltäytymään kun sinulle tarjotaan, jotain jolla sen kivun saa pois? Ihmiset myös kypsyy ja kasvaa eri tahtiin. Ota myös huomioon se, että monessa perheessä jo vanhemmat säätelee tunteitaan erilaisten päihteiden ja riippuvuuksien avulla. Mistä heidän jälkikasvu oppii tunteiden säätelyn, ellei omat vanhemmatkaan osaa.

Meistä 80-luvulla syntyneistä maalaisista moni pysyi erossa päihteistä ainoastaan siksi, ettei niitä ollut. Sitten kun niihin myöhemmin elämässään törmäsi, oli jo ehtinyt kasvaa aikuiseksi ja kehittää normaalit psyykkiset selviytymiskeinot, joko itse tai ammattilaisten avulla. Toisilla saattoi myös esim joku lahjakkuus ja siinä menestyminen pelastaa kaidalta polulta.

Nää on kaikki aika sattumanvaraisia asioita, joihin yksilöllä itsellään ei aina ole mitään vaikutusvaltaa.

Sinulla ei siis ole mitään aavistusta siitä mikä on rähinägeeni ja keneltä se periytyy :D

Vierailija
675/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa jeesustelua taas koko ketju. Suurin osa tämän ketjun kauhistelijoista ei tunne yhtään huumeiden käyttäjä. Eikä tiedä, mitä elämä narkin omaisensa tai tuttavana on.

Vaikka olisi kuinka hento ja nätti tyttö, se varastaa sinulta rahat ja omaisuutta ja unilääkkeet kaapista, kun silmä välttää.

Tulee takaisin ja pyytää anteeksi ja lupaa muuttua. Ja kun selkäsi käännät, on luottokortti häipynyt lompakosta.

Sellaista se oikeasti on. Kerta toisensa jälkeen. Hoitoon mennään, kun ollaan tarpeeksi alhaalla. Mutta sieltä karataan ja sama homma käydään läpi uudestaan ja uudestaan.

Näin ne kiltit hennot tytöt ja kiltit pojat tekee

Mömmömaakarit on alhaisia, sitähän mä yritin sanoa. Siksi mua on alkanutkin mietityttää nämä mediassa ulostulevat narkkien omaiset, jotka ovat niin laittaneet elämänsä likoon ja lopputuloksena lapsen elämä on menetetty ja melkein läheistenkin siinä samalla. 

Olin hoitajaksi opiskellessani joskus kuuntelemassa huumenuoren hoitoneuvottelua. Mullahan ei mitenkään kompetenssi riitä ymmärtämään, miten siitä nuoresta saataisiin yhteiskuntakelpoinen, mutta ihmettelin sitä lässytyksen määrää. Jos minä olisin ollut vaikka sen nuoren isä, olisin nostanut sen hupparin sisällä nyhjäävän jätkän seinälle, katsonut silmiin ja kysynyt, että oletko mies vai mömmömaakari. Sitten oisin sanonut, että pilaa vain oma elämäsi, jos haluat, mutta älä minun ja äitisi elämää. 

Jotenkin mulla on pieni sympatia niitä kohtaan, joilla ei ole perhettä oikeen minkäänlaista ja/tai hekin käyttävät aineita. Eipä siinä muuta voi lapsena oppiakaan. Mutta tuollekin pojalle oli kaikki hankittu ties mitä mopoautoja myöten.  Siinä ne vanhemmat oli ihan että ollaan tehty kaikkemme. Ja lääkäri siinä kyseli että mitä sitä onkaan tullut käytettyä... 

Ois tehnyt mieli sanoa että avataan pojalle ovi, menköön mömmöläänsä, aloittakaa te vanhemmat jo surutyö siitä ettei teillä ole tuota poikaa enää.

(edelleen sanon, että yhteiskunnan pitää kuitenkin auttaa näitä, mutta vanhemmiltaan he näemmä vievät vaikka tuhkat pesästä)

Oot kyllä sairas tapaus. Ja hoitoalalla.. ei morjens

Ei tuo ole sairasta vaan realismia. Liika ymmärtäminen ja hyysääminen ei ongelmaa poista.

Oliskin realismia, mutta tuo ihminen ei ole realismia nähnytkään. Mopoauton ostaminen on merkki siitä, miten lapsi on kasvatettu.. huoh. Rajat pitää toki asettaa, se on selvä.

Kyllä tuosta suosta aina joku onnistuu irrottautumaan. Tää mömmökuningatar/-kuningas haluaa luovuttaa kaikkien suhteen.

Sääliks käy et tuolla ihmisellä on ilmeisesti omia jälkeläisiäkin.

Vierailija
676/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä alkaako narkkaamaan.

Kuvottava kommentti kun kyseessä lapsi. Luuletko että jotkut 14-vuotiaat jotka ajautuvat huonoon seuraan oikein tarkoituksella "alkavat narkkaamaan". Eiköhän se ole monen huonon tilanteen summa, että siihen elämään päätyy.

Eri kirjoittaja lisää tähän ajatukseen vielä. Se 14 v kasvaa huumemaailmassa nelikymppiseksi mieheksi tai naiseksi jos ei kuole sitä ennen. Missä vaiheessa se oma vastuu tekemisistä alkaa, kun sitä ei koskaan oikeasti ollutkaan? Kukaan ei tee tietoista päätöstä siihen, että päätyy alamäkeen.

Aivokemia muuttuu päihteidenkäytön seurauksena. Se ihminen ei alussakaan pystynyt tekemään päätöksiä vaan eli enemmänkin impulssien varassa. Kun aivot alkavat tuhoutua, impulssit lisääntyvät. Kun on irti yhteiskunnasta, muodostuu ihan omat kieroutuneet lait.

Meillä ei ole tällä hetkellä mitään keinoja estää tätä kehitystä, se lisääntyy koko ajan. Mitä enemmän lapsilta ja lapsiperheiltä vähennetään tukea, mitä enemmän mielenterveysongelmia jätetään hoitamatta, mitä enemmän me muut kyynistymme ja kovetumme - sitä nopeammin vauhti kiihtyy.

Asiat koskettavat lopulta meitä kaikkia muutenkin kun tosielämän sosiaalipornona. Katse jenkkeihin, jotka ovat meitä edellä.

Aivan. Siksi on tärkeintä saada nuori itse haluamaan sitä, että hänen ei tarvitse ede kokeilla.

Vierailija
677/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttöhuoneet on hyvä juttu, lisää niitä, ja ilmaiset neulapisteet joka Prismaan.

Oikeastaan voisi olla täyden palvelun käyttöhuone neuloineen ja aineineen jokaisessa marketissa.

Miksi ei ole? Kuka tätä vastustaa? Kuka on niin julma ja ennakkoluuloinen?

En tiedä, mutta luulisin että joku möyhöttäjä, joka pysyy sitkeästi omassa kannassaan, eikä välitä tutkimuksista ja tutkimustuloksista.

Sellainen jonka mielestä vanha tapa on parempi: päivitellään yhdessä huonoja ja epäonnistuneita ihmisiä. Rankaistaan heitä ja mieluiten väkivaltaisesti, että oppivat olemaan. Levitetään vähän disinformaatiota ja omia kuvitelmia Prismoihin suunniteltavista neulapisteistä ja aineiden levittämisestä kaikille ilmaiseksi.

Tai sit ihmisiä kuten minä, joka on nähnyt mitä se käyttöhuone tarkoittaa. Se on paikka, jossa ihmiset käyvät käyttämässä ja lepäämässä ja palaavat sit kadulle käyttämään. Kaunis ajatus turvallisesta paikasta ei toteudu ennenkuin käyttöhuoneet on paikkoja, joissa asutaan ja joissa tehdään kuntoutussuunnitelma. Käyttöhuoneet vähentävät likaisten piikkien aiheuttamia ongelmia, eivät mitään muuta huumeongelman lieveilmiöitä.

Vierailija
678/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeet on yhteiskunnan syöpä ja huumeiden pariin hakeutuu psykopaatteja jotka halveksivat suomalaista oikeusjärjestelmää. Tuomiot on lähinnä vitsi ja näitä urarikollisia on jatkuvasti vapaana kaikkialla. En ymmärrä miksi asialle ei tehdä jotain. Rahan puute on todella huono syy.

Siis millä perusteella tämä Adeliina oli psykopaatti joka halveksi suomalaista oikeusjärjestelmää?

Huoh, ei Ade vaan ne tekijät tietenkin.

Mutta olihan tyttökin hakeutunut huumeiden pariin.

Niin? Ja tuossa kommentissa puhuttiin noista psykopaateista urarikollisista. Huoh taas.

Jokainen niistä on ollut viaton lapsi ja huonoihin piireihin pääätynyt nuori. Jos pysyy elossa päihdepiireissä pidempään, mitä luulet todennäköisesti tapahtuvan?

Vierailija
679/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutti, että muut oli pikemminkin velkaa naiselle. Uutisessa oli pitkä velkalista. Omissa veloissa vain isoveli ja jj tai gg, joille oli velkaa joitain satasia. Olisko nainen yrittänyt periä velkoja ennen kuin lähtee porukasta pois... huonolla menestyksellä vain.

Miksi te yritätte nyt kovasti keksiä et naisella ei ollut velkoja tms.? Kyllä ne on helppo todentaa ihan viestintäliikennettä seuraamalla. Kyllä poliisit sen ovat saaneet selville.

Vierailija
680/909 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä narkomaanin kuolemat ei hetkauta millään tavalla.

Jotenkin vain kaikki ne asiat mitkä johtuvat ihmisen omista valinnoista ja niiden valintojen lopputulos on ihan odotettu ja looginen,ei vain omalla kohdallani aiheuta pienintäkään myötätuntoa.

Ihan sama näiden ihmisten kanssa jotka itkevät tukiensa vähenemistä. En tiedä haluavatko he nyt sitten sympatiaa vai empatiaa siksi, että ovat itse valinneet oman elämäntapansa?

Mitä se auttaa?

Kyllä heille varmasti on kerrottu moneen kertaan, että olet tehnyt väärän valinnan ja yritetty heitä kyllä auttaa ja ohjata oikeaan suuntaan.

Miksi on jatkanut narkkaamista? Miksi on ylimielisesti vähätellyt auttajaansa?

Samoin nämä tukiruinaajat,miten heitä voisi muka auttaa kun haluavat vain jatkaa elämäntapaansa.

Jos ihminen kuolee omatahtoisten valintojensa seurauksena niin mitä myötätuntoa tai sääliä hän muka tarvitsee taikka ansaitsee?

Tässähän saisi kokoajan olla säälimässä ja itkemässä . Miksi tuhlata oma elämänsä sellaisten suremiseen joita ei edes tunne ja jotka pitäisi pelastaa itse itseltään?

Tärkeintä on pitää huoli omistaan ja antaa muiden huolehtia itsestään. Turha surra tuntemattomia ihmisiä ja heidän kohtaloitaan.

Helppoa sanoa noin niin kauan kun addiktit ja työttömät pysyvät kaukaisina ja tuntemattomina. Mutta tänä päivänä huumeet ovat valitettavasti niin yleisiä, että päihderiippuvuus voi vielä osua sinunkin lähipiiriisi jonain päivinä. Ehkä vasta vuosien tai kymmenienkin vuosien päästä, mutta onnekas olet jos siltä läheisenä vältyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi