Nelivuotiaan imetys
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/031a2654-e367-4282-97a1-2127…
Tämä nainen edustaa kaikkea, mitä kammoan. Niin ylesissä käytöstavoissa kuin vanhemmuudessakin. Kukaan ei halua syödä, jos rinnat ovat esillä esimerkiksi ravintolapöydässä. Imettäkää missä imetätte, mutta diskreetisti. Toisekseen, jos painoa tullut 35kg lisää yhdestä lapsesta, ei se ole dieettikeinosi. Hanki ravintoterapeutti ja pt.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan ollut tarkoitus imettää melkein 3-vuotiasta, mutta kun ei siitä tissistä ole itse vieroittunut, olen päättänyt katsoa mitenkään kestää. Ennen unia aina saa, ja näkee tosi usein pahoja unia yöllä tai muuten itkee äitiä, niin tissin avulla rauhoittuu (paitsi jos itkee unissaan, niin sitten ei edes tajua äitiä huutaessaan että äiti on jo vieressä).
Nyt kun ollaan oltu kipeinä koko perhe, niin ei tarvitse huolehtia lasten ruokahaluttomuudesta, kun tissi kelpaa molemmille (pienempi on 1,5v, imetin koko raskausajan isosisarustaan ja edelleen molempia) ja saavat siinä nestettä ja edes vähän ravintoa vaikka mikään muu ei maistuisi. Kunhan vaan itse saa syötyä ja juotua.
Päiväkotiin menoa minäkin epäilen, meneekö vaikeaksi mutta pienempi on jo alkanut nukkua ihan hyvin siellä ja isompikin yleensä, kun hän ei tissille ole nukahtanutkaan mutta sitä kuitenkin ennen unia yleensä haluaa. Kyllä ne siitä sopeutuu, mutta huomaa että kotiin tullessa pienempi alkaa kaivaa äidin kaula-aukkoa että jotain jäi päivän aikana uupumaan.
Julki-imettämisestä sen verran että alle 1-vuotiaina imetin molempia julkisesti (selin muita ihmisiä kohden nurkassa niin, ettei mitään näkynyt kellekään), mutta kun alkoivat syödä kiinteitä ja oltiin julkisella paikalla, niin sitten lapsille tarjottiin myös kiinteitä. Rintaa sai sitten kotona. Kyllä tuon ikäinen pystyy olemaan jo neljäkin tuntia ilman rintaa ihan mennen tullen ja useimmat vielä paljon pidempään, enkä minä ainakaan vauvan kanssa aamusta iltaan missään jaksanut riekkua. Tuota isompaa lasta en imetä missään julkisesti, enkä kotonakaan vaikka naukuisi, jos on vieraita. pienempi saa kyllä rintaa niin halutessaan.
Ja ei, en minäkään yöllä nuku, kun usein jompikumpi lapsi herättää, mutta nukkuisin vielä vähemmän jos en voisi vain tuikata rintaa pienemmän suuhun ja jatkaa unia. Ja kun ap oli kuvaillut itseään joksikin katastrofiksi yhteiskunnalle, niin samanlainen olen minäkin. Vaativissa asiantuntijatöissä ei voi tehdä silmät ummessa virheitä, kun on muiden ihmisten rahoista kyse.
No olihan tuonkin naisen lapsi nelivuotiaana tosiaan ITSE sanonut terapiaa tarvitsevalle äidilleen, että lopetetaan. 3-vuotiaaksi saakka on sairasta. Musitaakseni Johannes Virolainen todellakaan ei ollut käynyt, ja jos olisi niin edustaisi se 100 vuotta vanhoja normeja. Olet sujuvasti mt-ongelmat saanut yhdistettyä talouspolitiikkaan, mikä kertoo ettet tajua kummastakan yhtään mitään. Jos otettaisiin 100 vuotta vanhat normit päälle, olisi vielä aparth..d, luokkasota, suffragettiongelma ja muut. Rakastan perustelemiseen kyenemättömiä moukkia, kiitos. Vaativissa asiantuntijatehtävissä, tirskis! Piristit flunssa-aamuani!
Minäkin imetin reilu 3-vuotiaaksi ja hyvä niin. Ei siinä ole mitään sairasta. Jos jonkun ulkopuolisen mielestä on, niin eipä paljoa kiinnosta. Nyt hän on jo 5 v. Ei ole muuten kertaakaan elämässään vielä tarvinnut antibiootteja, toisin kuin vanhempansa lapsuudessaan. Sivusta
Eipä ole oma 5v lapsenikaan tarvinnut antibiootteja ja eli korvikkeella lähes syntymästä asti. Onko terveenä pysyminen siis korvikkeen ansiota?
Pitäisi ajatella juuri tuota, että kun pitkään imetetty lapsi on jo hoidossa ja osaa puhua niin saatetaan kiusata.
Jos 4-vuotias kertoo, että syö vielä tissiä, kun luulee muidenkin niin tekevän.
Tuossahan oli selkeästi niin, että hoitopaikassa tiedettiin imetyksestä. Tuo " olen jo iso poika" tuli ihan sieltä. Onneksi poika itse tomerasti sen sanoi ja päätti. Äiti ei olisi kyennyt.
Menneinä aikoina lapsia on imetetty normaalisti 3-4 vuoden ikään saakka.
Taaperoista n 50% imetetään edelleen ympäri maailmaa.
Tutkimuksissa on havaittu että taaperoimetys mm.
- pienentää ylipainon riskiä lapsella.
- vaikuttaa matalampaan verenpaineeseen ja kolesteroliarvoihin aikuisena
- edistää lapsen neurokehitystä ja mielenterveyttä
-antaa immunologista suojaa lapselle ja suojaa infektioilta
- vähentää antibioottien tarvetta
- vähentää riskiä sairastua astmaan
- vähentää virtsatieinfektioiden risikiä
- vähentää ripulia ja oksentelua
- mitä pitempään imetetään sitä suuremmat terveyshyödyt lapselle.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/511786/Opinn%C3%A4ytety%C…
Kolmessa tutkimuksessa havaittiin että pitkä taaperoimetys edisti lapsen motorista kehitystä.
On myös todistettu että pitkä taaperoimetys edistää lapsen koknitiivista ja kielellistä kehitystä.
Taaperoimetetyillä on korkeammat ÄÖ-pisteet, enemmän koulutusvuosia ja korkeammat tulot 30 vuotiaana.
( Delgada 2017)
Tämä kaikki on julkaistu jo moneen kertaan aiemmin.
Ihme että Suomesta löytyy vielä joku jolle ei ole valjennut imetyksen hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ajatella juuri tuota, että kun pitkään imetetty lapsi on jo hoidossa ja osaa puhua niin saatetaan kiusata.
Tuossahan oli selkeästi niin, että hoitopaikassa tiedettiin imetyksestä. Tuo " olen jo iso poika" tuli ihan sieltä. Onneksi poika itse tomerasti sen sanoi ja päätti. Äiti ei olisi kyennyt.
Lasta nyt voidaan kiusata ihan mistä vaan vaikka pelkästä kateudesta.
Voihan lapselle opettaa että imetyksestä ei tarvitse muille puhua.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa. Maidossa ei ole ravinteita enää. Läheisyyttä voi antaa muuten. Äidin tasapainoton tila kyseessä.
Tuohan on muuten täyttä soopaa. Itse asiassa rintamaito on ravintoainetiheämpää eli siinä on enemmän ravintoaineita per 100ml isomman lapsen kohdalla (ja ihan vastasyntyneen). Vasta-aineet, aivojen kehitykseen tarvittavat rasvat yms. tiivistyy kysynnän mukaisesti päiväannokseen, eli harvemmin ja/tai pienempiä annoksia imevän lapsen saama maito on teho-shotteja, puolivuotiaan täysimetetyn perussmoothieta. Harvoin ne taaperot enää 8-12 kertaa päivässä käy rinnalla niin kuin pienet vauvat, imetyskertoja voi olla esimerkiksi 1-4/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetyksen pitäisi olla loppu siinä kohtaa kun lapsella on hampaat. Kaikki muu on jonkinlainen riippuvuus ja on äidin vastuulla vieroittaa lapsi. Jotkut äidit eivät pysty siihen.
Samaa mieltä, ennen pysyviä hampaita on lopetettava! Maitohampaat on nimensä mukaisesti imetyksen kanssa yhteensopivat, ja jotkut vauvathan syntyy hammas suussa, monille tukee ensimmäiset ennen kuin kiinteä varsinaisesti syödään.
Meidän lapsella on maitohampaat ja silti on hammaslääkärin seurannassa tarvitseeko oikomishoitoa. Ei välttämättä rautahampaiden tulo muuta tilannetta enää paremmaksi. Tosin tutista ja imetyksestä ei voi johtua meidän purentavika.
Niin, ei ole olemassa mitään viitteitä siitä että pitkä imetys lisäisi purentavikojen riskiä, päin vastoin, joten ei ole väliä puhutaanko maito- vai pysyvistä hampaista, purentavikojen ehkäisy ei ole syy lopettaa imetys.
Eipä yllätä että tälläkin palstalla korvikemammat kauhistelee rintaruokintaa. Sääliksi käy lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi tuo, että kertoi hammaslääkärin sanoneen, että pojan hampaat menevät pilalle ja hän kehuskeli, ettei ollut ainoatakaan reikää.
Eihän se hammaslääkäri nyt sitä tarkoittanut! Hän kehuu olevansa nelikymppinen aikuinen, muttei silti ymmärrä sitä, että se imeminen on se ongelma, joka saattaa aiheuttaa myöhemmällä iällä purentavikoja, oikomisen tarvetta, aikuisiän yöllistä narskuttelua niin että hampaat halkeaa ym.
Ihmeen innolla väitetään mutu-tuntumalla vaikka mitä. Missä se on se tutkimus, joka todistaa imetyksen aiheuttavan purentavikoja? Onnea etsintään, et tule löytämään.
Omaani imetin 4,5 v ja ihan on suorat, ehjät hampaat eikä mitään ongelmia purennassa.
Hammaslääkäri ei tehnyt muuta kuin paljasti omat asenteensa ja ennakkoluulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan ollut tarkoitus imettää melkein 3-vuotiasta, mutta kun ei siitä tissistä ole itse vieroittunut, olen päättänyt katsoa mitenkään kestää. Ennen unia aina saa, ja näkee tosi usein pahoja unia yöllä tai muuten itkee äitiä, niin tissin avulla rauhoittuu (paitsi jos itkee unissaan, niin sitten ei edes tajua äitiä huutaessaan että äiti on jo vieressä).
Nyt kun ollaan oltu kipeinä koko perhe, niin ei tarvitse huolehtia lasten ruokahaluttomuudesta, kun tissi kelpaa molemmille (pienempi on 1,5v, imetin koko raskausajan isosisarustaan ja edelleen molempia) ja saavat siinä nestettä ja edes vähän ravintoa vaikka mikään muu ei maistuisi. Kunhan vaan itse saa syötyä ja juotua.
Päiväkotiin menoa minäkin epäilen, meneekö vaikeaksi mutta pienempi on jo alkanut nukkua ihan hyvin siellä ja isompikin yleensä, kun hän ei tissille ole nukahtanutkaan mutta sitä kuitenkin ennen unia yleensä haluaa. Kyllä ne siitä sopeutuu, mutta huomaa että kotiin tullessa pienempi alkaa kaivaa äidin kaula-aukkoa että jotain jäi päivän aikana uupumaan.
Julki-imettämisestä sen verran että alle 1-vuotiaina imetin molempia julkisesti (selin muita ihmisiä kohden nurkassa niin, ettei mitään näkynyt kellekään), mutta kun alkoivat syödä kiinteitä ja oltiin julkisella paikalla, niin sitten lapsille tarjottiin myös kiinteitä. Rintaa sai sitten kotona. Kyllä tuon ikäinen pystyy olemaan jo neljäkin tuntia ilman rintaa ihan mennen tullen ja useimmat vielä paljon pidempään, enkä minä ainakaan vauvan kanssa aamusta iltaan missään jaksanut riekkua. Tuota isompaa lasta en imetä missään julkisesti, enkä kotonakaan vaikka naukuisi, jos on vieraita. pienempi saa kyllä rintaa niin halutessaan.
Ja ei, en minäkään yöllä nuku, kun usein jompikumpi lapsi herättää, mutta nukkuisin vielä vähemmän jos en voisi vain tuikata rintaa pienemmän suuhun ja jatkaa unia. Ja kun ap oli kuvaillut itseään joksikin katastrofiksi yhteiskunnalle, niin samanlainen olen minäkin. Vaativissa asiantuntijatöissä ei voi tehdä silmät ummessa virheitä, kun on muiden ihmisten rahoista kyse.
No olihan tuonkin naisen lapsi nelivuotiaana tosiaan ITSE sanonut terapiaa tarvitsevalle äidilleen, että lopetetaan. 3-vuotiaaksi saakka on sairasta. Musitaakseni Johannes Virolainen todellakaan ei ollut käynyt, ja jos olisi niin edustaisi se 100 vuotta vanhoja normeja. Olet sujuvasti mt-ongelmat saanut yhdistettyä talouspolitiikkaan, mikä kertoo ettet tajua kummastakan yhtään mitään. Jos otettaisiin 100 vuotta vanhat normit päälle, olisi vielä aparth..d, luokkasota, suffragettiongelma ja muut. Rakastan perustelemiseen kyenemättömiä moukkia, kiitos. Vaativissa asiantuntijatehtävissä, tirskis! Piristit flunssa-aamuani!
Minäkin imetin reilu 3-vuotiaaksi ja hyvä niin. Ei siinä ole mitään sairasta. Jos jonkun ulkopuolisen mielestä on, niin eipä paljoa kiinnosta. Nyt hän on jo 5 v. Ei ole muuten kertaakaan elämässään vielä tarvinnut antibiootteja, toisin kuin vanhempansa lapsuudessaan. Sivusta
Eipä ole oma 5v lapsenikaan tarvinnut antibiootteja ja eli korvikkeella lähes syntymästä asti. Onko terveenä pysyminen siis korvikkeen ansiota?
Imetys vaikuttaa mikrobistoon ja saattaa vaikuttaa myös antibioottitarpeeseen. Meillä on myös kognitiivisesti ikäisiään edellä oleva lapsi. Tämäkään ei välttämättä liity imetykseen, mutta saattaa liittyä. Tuttia meillä ei koskaan otettu käyttöön, pidin sitä epäluonnollisena turhana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien imetys ja lapsen vieressä nukkuminen on ollut ihmislajille luonnotonta?
Jostain syystä meillä on tällä hetkellä räjähtänyt nuorten mielenterveysongelmat ja väkivaltainen käytös. Onko näillä yhteys tuohon liian aikaiseen itsenäistymiseen, kun kerran palstalla ollaan sitä mieltä, että 4-vuotias on liian pieni nukkumaan äidin vieressä. Huh huh!
Nykynuoriso ja esiteinit päinvastoin ovat iältään juuri sitä satoa, jota nyt niitetään lapsentahtisuudesta, ainaisesta tunteiden sanottamisesta ja curlingista. Ylenpalttinen asioiden vatvominen ja lapsen oikeuksien kasvattaminen tuntuu kasvattavan kaikesta ahdistuvia ja pientekin vastoinkäymisten edessä lannistuvia nuoria. Eikä nykyään kyllä itsenäistytä ainakaan aikaisemmin. Ihan jo omassa lapsuudessa 80-luvulla pienetkin lapset ulkoilivat omia aikojaan isompien perässä pihalla, koulusta kannettiin pienenä jo itse vastuuta jne. Nykylapset nimenomaan on todella hössättyjä ja holhottuja.
Miten on muka "ilkeä" kommentti, jos hammaslääkäri tms neuvoo lopettamaan yöimetykset? Kummallista että nykyään on ilkeää sanoa asioita, joita joku ei halua kuulla koska ovat eri mieltä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli selkeästi niin, että hoitopaikassa tiedettiin imetyksestä. Tuo " olen jo iso poika" tuli ihan sieltä. Onneksi poika itse tomerasti sen sanoi ja päätti. Äiti ei olisi kyennyt.Lasta nyt voidaan kiusata ihan mistä vaan vaikka pelkästä kateudesta.
Voihan lapselle opettaa että imetyksestä ei tarvitse muille puhua.
Meillä tehtiin juuri noin. Keskustelimme lapsen kanssa länsimaisesta kulttuuriympäristöstä, johon kuuluu mm. tuo imetysasia ja mm. naispuolisten karvojen poistot. Siinä yhteydessä sitten keskusteltiin, milloin on kulttuuriympäristö huomioiden soveltuvaa pyytää äidinmaitoa ja milloin ei. Ei ollut mitään ongelmia. Ei tullut mitään negatiivista sanottavaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Menneinä aikoina lapsia on imetetty normaalisti 3-4 vuoden ikään saakka.
Taaperoista n 50% imetetään edelleen ympäri maailmaa.Tutkimuksissa on havaittu että taaperoimetys mm.
- pienentää ylipainon riskiä lapsella.
- vaikuttaa matalampaan verenpaineeseen ja kolesteroliarvoihin aikuisena
- edistää lapsen neurokehitystä ja mielenterveyttä
-antaa immunologista suojaa lapselle ja suojaa infektioilta
- vähentää antibioottien tarvetta
- vähentää riskiä sairastua astmaan
- vähentää virtsatieinfektioiden risikiä
- vähentää ripulia ja oksentelua
- mitä pitempään imetetään sitä suuremmat terveyshyödyt lapselle.https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/511786/Opinn%C3%A4ytety%C…
Kolmessa tutkimuksessa havaittiin että pitkä taaperoimetys edisti lapsen motorista kehitystä.
On myös todistettu että pitkä taaperoimetys edistää lapsen koknitiivista ja kielellistä kehitystä.Taaperoimetetyillä on korkeammat ÄÖ-pisteet, enemmän koulutusvuosia ja korkeammat tulot 30 vuotiaana.
( Delgada 2017)Tämä kaikki on julkaistu jo moneen kertaan aiemmin.
Ihme että Suomesta löytyy vielä joku jolle ei ole valjennut imetyksen hyödyt.
Tuskin on imetetty. Jos nyt ei ihan kivikaudesta puhuta niin kyllä niitä vauvoja on syntynyt tiheämpään, eikä sitä koko liutaa ole yhtä aikaa imetetty. Imettämisen hyöty jossain kehittyvissä maissa johtuu siitä että vaihtoehto on likainen vesi.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen vieroittumisikä imetyksestä lapselle on 4-7 vuotiaana. Harva lapsi varmaan saa luonnolliseen tahtiin vieroittua, vaan äiti vierottaa aiemmin.
Imetyskielteisyys ja korvikeruokinnan suosiminen on kansanterveydellinen ongelma, koska imetyksestä on niin paljon hyötyjä.
Höpö höpö. 7-vuotias menee jo kouluun, eikä roiku missään äidin tissillä
Kehitysmaissa imetetään pitkään koska ei ole puhdasta vettä ja ruokaakin niukasti. Suomessa on tarjolla oikeaa ruokaa ja puhdasta vettä. Yllätys yllätys tälläkään maratonimettäjällä ei ollu miestä. Tabu mutta taisi saada kiksit siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten on muka "ilkeä" kommentti, jos hammaslääkäri tms neuvoo lopettamaan yöimetykset? Kummallista että nykyään on ilkeää sanoa asioita, joita joku ei halua kuulla koska ovat eri mieltä..
Meitä ei ainakaan neuvottu noin. Kysyttiin imetyksestä ja vastasin siihen. Imetyksen vuoksi sovittiin vain ylimääräinen kariestarkastus tulevaan, jota ei sitten kuitenkaan koronaepidemian vuoksi heidän puoleltaan toteutettu. Ei ollut tarpeenkaan, reikiä ei ole ollut eikä muutakaan hammasvaivaa.
Minä en imettänyt esikoista ollenkaan koska maitoa ei tullut. Mikään ei auttanut. Mutta todella terve vauva ja lapsi hän oli. Ja kehityksessä aina edellä muita samanikäisiä. Ja tämä oli hyvän yöunen ansiota. Hän nukkui täydet yöt 3kk lähtien ja 6kk oli monipuolinen ruokavalio eikä vain pelkkää maitoa.
Ihan tyhmää. Ja myös se, että joku imettää julkisella paikalla, esim RAVINTOLASSA. Kaikki kattoo sitä, ja RUOKAHALUTKIN MENEE MUILLA. Onko se kivaa ? Ei. Ite en IKINÄ TEKIS NIIN. Vain sairas narsisti imettää vielä tuon ikäistä lasta. Vieläkö jatkat sitä, kun se on 18-v ? Eiks se oo aika noloo ? Lastaki varmaan hävettää sitte myöhemmin. SIIS:LOPETA SE NYT !
Vierailija kirjoitti:
Ai kiusataan, vähän niin kuin täällä kiusataan pitkään imettäviä äitejä?
Turhaa. Maidossa ei ole ravinteita enää. Läheisyyttä voi antaa muuten. Äidin tasapainoton tila kyseessä.