LOKAVAUVAT kohti Uutta Vuotta!
Kommentit (51)
..ja on kyllä suloista tuo sisarusrakkaus. :) Meidän pojalla ei (ainakaan vielä) sisaruksia ole, mutta serkut, varsinkin pienemmät (2,5v. ja kohta 6v.) ovat ihastuksissaan ja haluavat kovasti hoitaa ja esim. opettaa konttaamaan.. ;) Suloista...
Olipas muuten tosiaan kiva kuulla Jenin kuulumisia!
Meidän poitsulla oli myös välissä tosi kuiva iho ja meillä auttoi parhaiten öljykylvyt eli kylvetin joka toinen ilta ja laitoin kylpyveteen ihan reilusti öljyä. Rasvannut en oo kovinkaan usein, kun tuo auttoi siis meillä paremmin.
VELLEISTÄ: Meillä on kaikki 3 alkaneet syömään maissi- ja perunaporkkanavelliä siinä hetimiten 3kk täytettyään. Ei oo kyllä kellekään tullu mitään oireita siitä. Meillä on kaikki siinä vaiheessa nukkuneet täydet yöt ja heti 3kk " korvilla" alkanu heräilemään pari kertaa yössä nälkään niin ovat taas nukkuneet, kun oon alottanu vellin iltamaidon seassa. Vaikka, onhan se ihan normaalia, että 3kk ikänen heräilee öisin, mutta kun ovat jo sitä ennen nukkuneet 10t heräämättä niin siksi näin.
Tuomas nukkui taas viimeyönä 6t 15min pätkän heräämättä, jipii! Alkaa näköjään tulla ihan tavaksi.
NUKUTTAMISESTA: Meillä Tuomas nukkuu iltatirsat n. klo 19-20 ja on sitten tosi virkeänä. Mies siinä sitten syöttää ja kuivittaa Tuomaksen sillä aikaa, kun minä laitan isommat nukkumaan. Sitten alkaa ihana aika, kun saan ihan rauhassa leperrellä ja hassutella vain vauvan kans. Sitten jossain vaiheessa (22-23 aikaan) alkaa poitsulla pieni " väsykitinä" ja silloin laitan vielä kuivan vaipan, vähennän vaatetta ja syötän maitopullon. Sitten röyhtäytys ja sänkyyn & tutti suuhun. Yleensä pitää käydä jonkun aikaa laittamassa tuttia suuhun, mutta viimestään 15min päästä on poju unessa. Sitten tosiaan nukkuu joko 4t, syö ja nukkuu 6-7t tai sitten nukkuu 6-7t, syö ja nukkuu 4t.
Piti vielä jotain kirjottaa, mutta pikkumies alkaa hermostumaan. Taitaa olla ruoka-aika.
Torstain jatkoja kaikille!
Mianni + Tuomas (huomenna 2kk!)
Nukkumisesta;
Meillä tytsy nukkuu tosi pieniä pätkiä päivisin, kun on valoisaa.
Pisimmillään 2 tuntia.
Alkuillasta ottaa pidemmät nokoset ja heräilee kl.19 aikoihin.
Jonka jälkeen syödään ja käydään iltapesulla.
Ottaa tunnin tirsat ja valvoo yleensä sitten tuonne n.kl.23, en edes yritä väkisin pistää nukkumaan.
Illan se tankkaa vatsansa täyteen ja sitten röyhtäsee ja nukahtaa omaan sänkyyn.
Välillä saattaa hetken silmät kiinni ähistä ja tuhista sängyssä, etsien mukavaa " nukkuma-asentoa" . Se kun ei osaa enää kylellään nukkua, kun tottu lonkkalastan kanssa nukkumaan selällään. Niin hetki pitää pyöritellä päätä puolelta toiselle, sitten tulee uni.
Nukkuu 4-5 tuntia putkeen, jonka jälkeen syö parin tunnin välein, ja nukkuu johonkin 9-10 asti..
Rasvaamisesta ja kuivasta ihosta:
Meillä kun tyttö oli reilusti yliaikainen, niin lääkärit sanoivat että sillä on sen takia kuivempi iho, mutta ei kannata rasvata kuin taipeet, jos ne alkavat olla niin kuivat että menevät ihan rikki.
Ennemmin kylpyveteen öljyä, kuin rasvausta, ettei ihon oma kosteustasapaino kärsi.
Näin olen toiminut ja iho on hyvä, posket on vaan hiukka kuivemmat, mutta muut paikat on ok.
Kylpyyn laitan apteekista ostettua BALNEUM HERMAL-merkkistä öljyä, on todella hyvää, suosittelen.
Käytin samaa jo esikoisellakin.
Esikoista " määrättiin" silloin rasvaamaan usein (9-vuotta sitten).
Ja se kärsikin luultavasti rasvauksen seurauksena lievästä atooppisesta ihottumasta.
Jeps, mutta nyt pyykkivuorta pienentämään :)
Zimppu ja typy (lauantaina 2kk)
Arvatkaas kuka on tänään ollut oikein urakalla shoppailemassa alennusmyynneissä?? Äiti tuli lapsen vahdiksi heti ysin maissa ja minä tankkasin Lilian täyteen, pistin vaunuihin nukkumaan aamu-unille ja lähdin tuhlaamaan IHAN ITSEÄNI VARTEN!!! pari tuntia shoppasin ja uusin koko vaatevarastoni. Koville joutui rahapussi mutta en ole pariin vuoteen ostanut muutakuin äippävaatteita joten oli tosi ihanaa! Parit farkut, paitapuseroita, pari tunikaa, toppeja, neuleita jne. Mulla on ollut vaatteet TOSI karseita ja vanhoja. Nyt ollaan taas jokseenkin trendikkäitä;-) Ainakin omasta mielestä..
jaahas, liityn sitten niihin joilla täysimetyksestä huolimatta alkoi tänään MENKAT!!! Tiputellen kylläkin mutta silti. Oireita onkin ollut masussa jo parisen viikkoa eli varmaankin munasolun irtoamisesta lähtien. Notta pitäis varmaan sitä ehkäisyä todella miettiä jos ei heti perään kolmosta haluta, sillä suhteellisen vilkasta on kyllä tuolla makkarin puolella ollut.
YÖT; mä koitan taas tänään antaa korviketta illalla vaikka eipä se Lilia varmaan itekseen ole oppinut pullolle sillä viime yönä neiti söi taas sen 3 krt. Nukkuu kuin tukki 21-> aamu kasiin saakka, herää vain syömään pikaisesti mutta silti pidän noita öitä huonoina jos vertaa miten neiti on nukkunut tähän saakka. N. vkon on nyt kestänyt tämä tiheän syömisen kausi joten koitan vähän antaa sitä korviketta ja katsotaan miten yön kanssa menee. Toisaalta se iltatankkaus on jäänyt ihan kokonaan pois, Lilia nukahtaa kuin kellonlyömällä 20.45 kun on vähän syönyt tissiä. Meillä ilta menee niin että klo 20.00 molemmat tytöt kylpyyn (isompi menee joka ilta ammeeseen, pienempi 2 krt/vkossa ja muina iltoina jomman kumman sylissä suihkuun), sitten kasvojen ym. pesut ja kuivaukset, yöpuku ja puolen maissa hämärään olkkariin tissille, samaan aikaan isi lukee isommalle iltasadun omassa huoneessaan). ja tosiaan vartin tissittelee kunnes torkahtaa, röyhtäytän ja vien silmät puoliummessa sänkyyn johon jää aina. Tuo kl 24.00-03.00 on nyt meillä se " kriittinen" aika jolloin Lilia syö useammin kuin ennen kun ennen ei syänyt ollenkaan tuolla välillä.
Pitää varmaan lähteä kauppaan ostamaan terveyssiteitä kun esikoinen on avannut kaapissa olleen paketin ja liimaillut alwayseja seiniin ja vähän joka puolelle.. Kiva!!!! Onpa yksi löytänyt tiensä myäs vauvanuken housuhin.
,)Nasu ja tytöt 1v 11kk ja kohta 3kk!!!!
PS. BERNUSKI, onko selvinnyt vielä se Elman " kummallinen" masun muoto niin kuin se ihme terkka teille sanoi????
Ja ihanaa JE_NI että tulit kertomaan kuulumisia! Haluatkos vaihtaa s-postiosoitetta jos joskus vaihdetaan kuulumisia sen edesmenneen syömishäiriön osalta???
Isommat ilmeisesti viimein nukahtivat ja Tuomas seurustelee isukin kanssa olohuoneessa, joten piti tulla vielä jutut kurkkaamaan.
Kävin tosiaan eilen siellä JÄLKITARKASTUKSESSA ja laitettiin samalla se HORMONIKIERUKKA. Kaikki oli ok, koko homma kesti max 10min yhteensä.
Lääkäri ei paljoo kyselly, kysyi vaan onko kierukkaa ollu ennen ja oliko paha synnytys. Sitten tutki ehkä 15sek, sano että kaikki kunnossa ja alko laittaa kierukkaa. Odotin koko ajan, että millon se sattuu ja olin ihan äimänä, kun lääkäri sanoi, että noniin, voit nousta!! Oli kuulemma mennyt tosi helposti paikoilleen. Varoitteli, että saattaa nyt vuotaa muutamia päiviä tai viikonki, mutta eipä tuo kuin pikkasen tiputteli eilisen ja tänään ei oo tullu mitään. Alamaha oli sitten " asennuksen" jälkeen parin tunnin päästä tosi kipeenä jonkin aikaa, mutta illalla hävis sekin kipu.
Saa nyt nähdä millanen on käytössä, mutta ainakin alku ollut tosi positiivinen yllätys. Maaliskuussa pitää käydä ä-neuvolassa kontrollissa, että terkka kurkkaa, jotta onhan varmasti oikein paikoillaan. En kyllä tunne mitään, joten kai se on ainaki vielä.
Mulla jäi joulusta taas tuo suklaan mussutus päälle ja tänäänki " piti" ostaa iso säkki suklaata. Ja sitten tulee vaan morkkis ku syö. Minusta tuntuu, että nämä läskit on tullu jäädäkseen, ei multa löydy nyt mitään itsekuria tuon syömisen suhteen.
Jahas, mutta taidan lähtee höpöttelemään pikku-ukkelin kans, kohta varmaan saakin alkaa unimaitoa lämmittelemään.
Illalla viimeisenä ja aamulla ensimmäisenä.. heh, oonkohan vähän koukussa tähän palstaan.. :)
Tänään sitten meidän pikkumies täyttää 2kk! Onnea myös Coen ANJALLE merkkipäivästä :) Oliko muuten muita 29.10. syntyneitä?
Muistan, kun silloin ensimmäisinä viikkoina kaikki tuntui aivan hullunmyllyltä ja ajattelin pariinkin kertaan, että voi, kun vaan selviän 2 ekasta kuukaudesta niin sitten kaikki helpottaa. Arvelin, että sitten isommat lapset ois tottuneet vauvaan, vauvalla olis jo päivärytmi ja yöt nukuttaisiin. Ja niinhän siinä kävikin :) Luulen, että elämme nyt meidän vauvavuoden helpointa aikaa. Tuomas nukkuu yöt, on päivisin tyytyväinen eikä vielä konttaile tekemässä tuhotöitä. Mutta saa nyt nähdä mitä ensvuosi tuo tullessaan.
Juu ja tosiaan Tuomakselle itselleen kai puski päälle jonkun ikäkriisin, kun pitkästä aikaa viime yö meni ihan pipariksi. Nukahti klo 22. Sitten jo 23.30 alko ihme ähisiminen ja lämmitin hälle maitoa. Söi 80ml ja nukahti. Sitten heräs kuitenki jo 3 aikoihin ja söi 40ml kunnes nukahti pullo suussa. aattelin, että nyt hän nukkuu kunnon pätkän niin mitä vielä, jo pikkuisen ennen kuutta ähelsi taas eikä tutti riittänyt. Söi sitten 100ml. Vaihdoin vaipan ja pyyhin kaulaa, kun oli yöllä hieman hautunut. Nyt sitten poitsu nukkuu tässä sylissä, sänkyynsä ei enää asetu.
Laittelenpa tähän lopuksi muutamia galluppeja:
G1: Mitä teette Uutena vuotena?
G2: Mitä fiiliksiä sinulle nyt tulee, kun muistelet raskausaikaa? Onko aika jo kullannut muistot vai muistuuko lähinnä mieleen kaikenlaiset vaivat?
G3: Miltä tuntuu tällä hetkellä, onko lapsiluku täys vai haaveiletko uudesta vauvasta ja jos, niin millä aikataululla? Onko mies samaa mieltä?
Meillä käydään kai TAAS melkoinen taistelu tuon uuden vuoden vietosta. Miehen mielestä kun se on pakosti aikuisten ryyppyjuhla ja minä kun en oikeen tee eroa siitä tavalliseen viikonloppuun. Minusta ois kiva kutsua tänne jotain kavereita, tehdä jotain pikku naposteltavaa ja miksei vois jokainen mielensä mukaan (kohtuudella!) ottaa myös alkoholia. Mutta mies taas ois lähdössä kavereidensa kans Rukalle. Saa nyt nähdä, v****aa jo valmiiksi ajatus, että oon täällä yksin tenavien kans (esikoinen tosin lähtee mummin ja papan kans reissuun) ja ukko kännää jossain Rukalla, jossa kaikki maksaaki maltaita. Mutta siis vastaus kysymykseen, että ei oo vielä tietoa mitä tehdään.
Minulla on jo jonkun verran aika kullannu muistoja raskaudesta. Muistan vaan, että lokakuu oli ihan peestä, mutta eipä sitä enää muista, että se erityisen kauheeta ois ollu. Enempiki tulee mieleen se jännitys, että milloin vauva syntyy jne. Ja tuntuu taas, että 9kk meni tosi nopeesti eikä ne 8 lasketun ajan ylimennyttä päivääkään tunnu enää kauheelta :) Synnytyksen kauheus ja kipu sensijaan muistuu helposti mieleen, mutta siitäkin osaan jo aatella, että se oli vaan pari tuntia minun elämästä ja koska siitä toipui niin nopeasti ja poika on niin ihana, niin kyllä kannatti.
Meillähän on nyt 4 lasta, joista vanhin 7v. Ja koska meidän kaveripiirissä ja suvussa ei ole isoja perheitä ja koska jo meidän kolmatta ja varsinki neljättä lasta niin moni kauhisteli, niin sanon aina kaikille, että juu, en tee enää lisää lapsia ja kyllä nämä nyt on tässä. Silti, jos ihan rehellinen itselleni ja muille olisin, niin voisin myöntää, että kyllä minä oikeesti haaveilen, että minulla vielä joskus olis mahdollisuus kokea se ihana-kamala raskaus, synnyttää ja ihmetellä sitä uutta elämää. Mutta missään nimessä en seuraavien 3v aikana vaan vasta joskus, kun nykyiset lapset on isompia. Tähän perään en todellakaan jaksais uutta raskautta tai vauvaa, en ikinä. Mutta, koska olen nyt 26v niin hyvin kerkeis sitten joskus tehdä vaikka sen iltatähden tai kaksi :) Mies kyllä sanoo tosi usein, että ei todellakaan enää ikinä lapsia, mutta toisaalta on se joskus puhunu ihan tosissaan, että mikseipä nuita vois vielä tehdä kun on kerta vauhtiin päässy. Eli en nyt 100% tyrmää ajatusta, että vielä joskus meillä ois se viideski lapsi.
Mutta nyt täytyy lähteä pakkaamaan esikoiselle vaatereppua, kun on tosiaan lähdössä mummolaan eka yhdeksi yöksi ja huomenna menee sitten mummin ja papan kans serkkupoikansa nimiäisjuhlaan 400km:n päähän (jos oikein muistan niin samaan kaupunkiin, mistä Wades on :)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!
Mianni ja Tuomas 2kk + muut kakrut
taas Mianni teidän yö vaikutti meidän yöltä tai siis että monesti syötiin meilläkin. Lilia sammui taas normaaliin tapaansa ennen yhdeksää ja joi kun joikin pullosta korviketta kuten vanha tekijä n. 20 ml. Sitten tyttö että eihän mun pitänyt osata juoda pullosta ja teki stopin. Enpä kauempaa edes yrittänyt kun rinnat olivat kyllä täyden tuntuiset ja imetin kunnes tyttö päästi irti ja oli horroksessa. EI ollut korvikkeella mitään vaikutusta eli Lilia heräsi klo 1.18, 04.00 ja 06.30 syömään. 04.00 söi vielä molemmista rinnoista, kylläkin minun aloitteesta eli olisi nukahtanut jo toisen jälkeen vähänllä imemisellä. Eli näyttäisi silti ettei tyttö ole nälkäinen eikä vaadi lisää ruokaa, nostaa vain ilmeisesti luonnostaan tuota maidontuotantoa tai siis meneillään on vain jokin kausi. Muuten nukkuu kuin tukki joten annanpa taas korvikkeen olla.
Mielenkiintoisia Galluppeja!
G1: Ollaan ihan kotosalla uutena vuotena ja syödään miehen kanssa perinteisesti jouluruoka + hirvipaistia kun lapset nukkuvat ja sitten saunotaan ja vietetään vain laatuaikaa kahdestaan. Lasten tai siis esikoisen kanssa valetaan tinaa aiemmin illalla.
G2: ihmeellistä mutta totta, raskausajan kivut ja vaivat ovat unohtuneet ja muistelen raskautta hyvillä mielin ja kaipaan aika ajoin ihanaa isoa masuani.
G3: lapsiluku ei ole täynnä jos vain luoja suo lisää lapsia joskus. Välillä tuntuu että oikeasti vauvakuume on kova jo nyt ja haluaisin jättää tietoisesti ehkäisyn pois (hullua mutta totta) mutta järki sanoo että pitempi väli pitäisi pitää nyt. Mutta 3 vuoden sisällä kuitenkin, niin puhuttiin miehen kanssa. Haluan olla alle 30 kun teen lapset, kuin myäs mies vaikka hänellä aikaa onkin vielä 5 vuotta. En tiedä mistä tuo 30 raja on tullut itselle, se vain tuntuu oikealta vaikka koskaahan ei tiedä suodaanko meille enää lisää lapsia. Niitä kun ei vain tehdä tilauksesta;-)
Tästä päästäänkin omaan galluppiini elikkäs miten olet ajatellut mennä töihin vai jäätkö kotiin hoitovapaalle äippäloman jälkeen?
Oma galluppivastaus: jos vain taloudellisesti on mahdollista niin jään kotiin ainakin siihen saakka kuin Lilia on 2 v. Tuskin maltan odottaa ensi syksyä ja talvea kun voin puuhata kahden taaperon/leikki-ikäisen kanssa päivisin kaikkea, ulkoilla, käydä uimassa, leipoa, siivota, käydä kerhoissa, pulkkamäessä,retkellä omassa metsässä jne jne!!! paluu työelämään tuntuu TODELLA kaukaiselta ja olen varmaan tippunut jo kärryiltäkin pahasti ja kielitaitokin taitaa olla jo ruosteessa.
Nyt esikoinen huutaa ;" tuotko emmalle maitoa äiti" ja istuu syöttötuolissa keittiössä..
Nasu
Voi VITSI että olen väsynyt ja laiska. NAZUKO sitä valitteli jonain päivänä? Mä en jaksaisi yhtään tehdä mitään vaikka täällä on joulun jäljiltä inhottava sotku, joululahjat on vaan nostettu johonkin ja siis kirjahylly ja työpöytä on ihan sotkussa. Muksujen leluille etsittiin paikat, muta kaikki lahjavaatteet on pesemättä... voi äh miten saan motivaatiota.
Herätyskin tuli tänään jo klo 6 kun Anja otti maitoa, sitten miehen herätyskello soi klo 6:30 (en ehtinyt nukahtaa välissä), esikoinen heräsi ja alkoi huutaa... nyt on sitten ollut kiukkunen koko aamupäivän, laitan kyllä kohta jo päiväunille.
SYÖMISKERROISTA: Anja söi viime yönä 2 krt eli klo 2 ja klo 6. Useimmiten syö 3-4 kertaa. Minusta se ei oo paljon vaan tuntuu normaalilta vauvan syömäkerroilta... esikoinen kun tosiaan heräsi jotain 8 krt per yö... :o
UNIRYTMISTÄ: Anjan päivä on nyt jonkun aikaa mennyt samassa rytmissä: kahdet päikkärit, illalla vielä klo 18-19 välillä noin 20 minuutin torkut (sylissä tai autossa, jos ollaan liikkeellä) ja sitten unille noin klo 21.
G1: Ei vielä tietoa mitä tehdään uutena vuonna, mutta tuskin yhtään mitään. Uudenvuodenpäivänä ehkä käydään ulkona syömässä, näin ainakin puhuttiin, kun mies sai toissapäivänä yllättäen töistä aika ison hyväntyönlisän :)
G2: Mulla tulee ensimmäisenä mieleen raskausajasta se kuinka kremppanen olin raskausaikana ja sitten tulee nämä ylimääräiset kilot. Eli en kaipaa raskausaikaa kylläkään. Kaipaan kyllä sitä mahtavaa fiilistä kun vauvaa odotetaan, mutta oli sen verran koetusta että en varsinkaan loppuraskautta kaipaa.
G3: Meidän lapsiluku ei ole täynnä. Jos luonnollista tietä ei lapsia syystä tai toisesta tulisi niin varmasti hakeuduttaisiin hoitoihin tai edettäisiin adoptioon. Me kumpikin halutaan useampia lapsia, mies vähintään kolme ja minä vähintään neljä. Tarkoitus on kuitenkin nyt pitää taukoa ja saattaa molempien opinnot päätökseen. Olen itse ajatellut, että seuraavan lapsen aika olisi tulla silloin kun Anja on noin 3 v. En usko että ainakaan sen pidempään odotetaan. Olen silloin siis itse 28 v.
G4: Olen kotona lasten kanssa ainakin nyt vuoden eli kunnes Anja on 1v3kk enkä kyllä haluaisi mennä ulkopuolelle töihin senkään jälkeen. Voi kuitenkin olla, että mun on pakko mennä tekemään tutkintoon liittyvä harjoittelu keväällä 2008. Oon kyllä tässä asiassa hyvin kaksijakoinen, sillä kaipaan toisaalta sitä että olen muutakin kuin äiti ja saan käyttää omia aivojani - toisaalta taas haluan hoitaa lapset kotona ja sydäntä raastaa, että panisin pikkutyttöjä hoitoon. Mullahan on sivussa oma yritys, ja sitä kautta pääsen kyllä toteuttamaan itseäni. Sen pyörittäminen vaan vie hirveästi mehuja ja myös työtunteja.
Nyt mä lopetan tämän koneella lojumisen ja teen jotain. Esikoinen onkin levittänyt tavaransa sopivasti tänne.
HYVÄÄ VIIKONLOPPUA!
Coe
P.S. Niin juu ja onnittelut Tuomakselle huimasta 2kk iästä :)
Hui kauhistus Zimpuralle tapahtunutta. Onneksi vauvalle ei käynyt kuinkaan!
Sitten kiitoksia kaikille tsempityksistä! Mulla on taas olo ihan normaali, kun mieskin on lomalla. Saas nähdä miten arki lähtee rullaamaan ensi viikolla kun mies palaa töihin. Mutta nyt siis kaikki hyvin (ei vituta eikä masenna, jee!...).
Meillä menee Toivon kanssa nykyään tosi kivasti. Tosi paljon on helpottanut, kun olen suosiolla antanut pullosta. Lypsän kolme kertaa päivässä, yleensä tulee pari desiä per kerta. Lisäksi Toivo syö korviketta ehkä 2-3 dl päivässä ja tissiä öisin/aamuisin aina ja lisäksi välillä pari kertaa päivässä. Mutta stressiä en ota, pääasia että poika on tyytyväinen ja on siis miljoona kertaa tyytyväisempi kun saa pullosta syötyä masun täyteen. Maidon määrästähän tuo ei ole kiinni, vaan ilmeisesti pojan temperamentista tai jotain kun raivoaa niin kovasti rinnalla.
Yöt on tätä nykyä superhelppoja. Poika nukkuu yleensä 6-7 tuntia syömättä, kerran meni jopa 9 tuntia ilman heräämisiä. Ainoastaan pelottaa maidon tuotannon lopahtaminen, kun poika ei aina syö ollenkaan yön aikana ja päivisin tulee harvalla tahdilla imetettyä/lypsettyä. Kyllä on omakin olo vähän eri kuin silloin alussa kun piti herätä 1-2 tunnin välein. Voimahaleja vain kaikille, joiden vauvat vielä valvottaa kovasti. Tiedostan kyllä, että Toivokin voi vielä ihan hyvin ruveta syömään monta kertaa yössä. Ei näistä pienistä ikinä tiedä.
TAITOG: Toivo kääntyy vatsalta selälle (pakko uskoa ettei ole vahinko kun tekee sen AINA), syö nyrkkiä, hymyilee ihan älyttömän paljon ja nyt alan uskoa, että osaa myös tarttua leluihin kun on sen niin monta kertaa tehnyt ja ihan selväsi katsoo kättään ja lelua.
Sitten Miannin gallupit:
Tuskin mitään ihmeellistä, ollaan ainakin kotosalla. Voi olla, että pyydetään jotain tuttavaperhettä kylään. Syödään hyvin ja ammutaan esikoisen kanssa pari rakettia.
G2: Mitä fiiliksiä sinulle nyt tulee, kun muistelet raskausaikaa? Aika on ehdottomasti kullannut muistot ja haikeana muistelen kesää, vaikka oikeasti silloin oli ihan tuskaisen kuuma ja vatsa haittasi elämää.
G3: Miltä tuntuu tällä hetkellä, onko lapsiluku täys vai haaveiletko uudesta vauvasta ja jos, niin millä aikataululla? Onko mies samaa mieltä? Jaa... fifty-fifty haluanko enää uutta vauvaa. Nyt kun Toivo on 3 kuukautta ja saa nukkua jo ihan hyvin, niin nyt pystyy jo ajattelemaan kolmatta lasta. Mutta toisaalta en haluaisi enää ikinä kokea tätä synnytyksen jälkeistä masennusta ja se todennäköisesti olisi kolmatta kertaa edessä. Jos meille joskus vielä vauva tulee, niin aikaisintaan 4 vuoden päästä. Mies on samaa mieltä.
Sitten vielä Nazun G eli TÖIHINPALUU: Mulla on edessä ensi kesänä opintoihin kuuluva harjoittelu, luultavammin kestää 3kk ja mies on sen aikaa kotona lasten kanssa. Sen jälkeen olen kotona luultavasti elokuulle 2008 asti, ellei jotain superhyvää työpaikkaa tule sitä ennen.
Hitsi mikä romaani tuli kirjoitettua. Nyt pitää lopetella ja ryhtyä lueskelemaan gradua. Josko saisi tänään jotain oikeasti tehtyä kun olen yliopistolla sitä varten.
Oikein ihanaa uutta vuotta mammoille ja vauvoille! Kiitoksia minunkin puolesta kuluneesta vuodesta, melkein koko vuosi ollaankin kirjoiteltu yhdessä.
S-I ja Toivo melkein 3kk
Pikaiseen lukaisin muitten kuulumisia ja ensimmäiset mietteet jotka tuli mieleen oli että onpas muilla jo isoja vauvoja, vaikka ovat nuorempia kuin meidän Viljami ja että osaavatpa he paljon enempi juttuja... Tosin ehkä meidän pojun noin kolme viikkoa etuajassa syntyminen saattaa vähän vaikuttaa tähän ja olihan hän syntyessään paljon pienempikin...
Viljami syö rintaa, toivottavasti vielä pitkään, koska meille tuli ongelmia korvikkeiden kanssa. Masuvaivat pahenivat selvästi ja oksenti joka kerta kaikki syödyt korvikkeet. Kaikki merkit kokeiltiin ja kaikilla sama tulos... Mutta katsotaan miten tilanne etenee.
Ollut olevinaan kauhesti kiireitä, tosin yksin kun on kahden lapsen kanssa, niin kyllä kotihommien kanssa kiireen saakin. Pyykkiä täytyy pestä joka päivä noin kaksi koneellista ja siihen kaikki muu vielä päälle. Ristiäiset oli meillä 9.12. ja niitten laittaminen vei voimia. Sitten heti kohta siihen joulun valmistelut ja sekin vielä tuntuu väsyttävän. Ja sitten kun Viljami aina välillä tuntuu stressaantuvan muutoksista älyttömän paljon ja se vaikuttaa hänen yönukkumiseen ja valvottuja öitä tulee... Kyläilyä kokeiltiin muutamia kertoja ja nyt olen päättänyt pysyä kotona, kunnes poika hieman kasvaa. En jaksa yksin hoitaa suoraa huutoa huutavaa vauvaa ja kolme vuotiasta isoveljeä... Ennättääpähän tuota kyllä sitten vielä myöhemminkin reissata. Olen kuulema itse ollut ihan samanlainen. Suunnilleen saman ikäisenä eli melkein 3kk olen huutanut suoraa huutoa kun mummolassa oli seinät maalattu eri värisiksi... Mies joskus sanoikin Viljamista jo masussa, että käyttäytyy ihan kuin minä...
Vauva-galluppia oli ollut menossa... En halua enää uutta vauvaa, tällä hetkellä voisin sanoa ettei enää koskaan, mutta eipä sitä voi tietää mitä ajatuksia tulee ennen kuin on vaikka 35 vee. Tosin kyllä se kouristaminen synnytyksessa ja toksemian takia sairaalassa makaaminen ei houkuta ei sitten yhtään... Ja toksemia mulle kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee kun on se munuaisvika ja verenpainetauti sen takia... Munuaislääkärillä kävin muuten tän kuun alkupuolella. Kysyi heti ensimmäisenä, että vieläkö on vauvatoiveita. Sanoin että ei ja hän siihen että sitä mieltä hänkin on. Ei saata mun munuaisetkaan siis enää tykätä siitä.
Viljamilta tutkittiin munuaiset silloin kun hän oli vauvateholla käväisemässä. Ei ollut vielä nähtävissä mitään vikaa. Meidän vanhemmalta pojalta tutkittiin toissa viikolla ekan kerran myös. Ei niistäkään vielä mitään löytynyt. Molemmat pääsevät vielä uudestaan ultraan kun ovat 6 vuotta ja sitten kun murrosikä on päättynyt. Ihan kiva, että nyt ottivat asiakseen tutkia nämä lapset, kun aiemmin ei kukaan ottanut kuuleviin korviinsa kun kysyin. Yksi nlan lääkäreistä jopa minulle nauroi, että vika on kuin silmien väri... No silmien väriin ei tarvita mun tietääkseni lääkitystä...
Mitähän muuta piti kirjoittaa? Enpä muista, taaskaan... Mies tulee tänään kotiin ja huomenna saa käydä ostamassa ruokaostokset uutta vuotta varten. Ja samalla Viljami päättää antaa merkkejä ulkoa heräilemisestään. Onkin nukkunut reilun 4,5h jo... Ja tisseissä alkaakin tuntua siltä, että syömään saa herätä...
tikru ja pojat
Ei oo hetkeen jaksanu/ehtiny käydä kuulumisia kirjottelees, on sen verta rytmit Elmalla sekaasi... Nyt oli pakko taipua ja antaa Elma mun vanhemmille yöksi. Monesti koliikki-aikana pyysivät, samaten mun sisko miehensä kans. Ihania ovat, kun haluavat niin sydämestään auttaa, mutta kun mun mielestä vauvan paikka on kotona!
Koliikki loppu jouluviikolla, sitten alko/jatku valvomiset. Elmalla ei oo yhtään minkäänlaista rytmiä edelleenkään. Nukahtaa " yö" unille 22-02 aikaan, torkahtaa ehkä tunniksi, sitten alkaa valvominen. Valvoo n. 3-5 tuntia. Kitisee makkaris, kun ei oo mitää tekemistä, oon sitkeesti yrittäny sielä pitää, jospa se tottuis, että on yö, eikä sieltä oikeesti lähdetä yhtään mihinkään. Sitten nukkuu toooosi vaihtelevasti 2-7 tuntia, yleensä 2 tunnin välein syöden. Päiväunet on sitten ihan asia erikseen. Nukkuu sillon niinkuin yöllä pitäis. Yleensä menee semmoset 5-7 tuntia, toissapäivänä meni 8 tuntia, kunnes mies haki sisälle, kun pihalla ei enää nähnyt, oli pakko tuoda sisälle, että näki, onko hengissä. Nukkuu muutenkin päivällä sikeesti, jos ollaan jossain, saa nostaa kaukaloon vaunuista ja päinvastoin. Illalla/yöllä auta armias, jos nostan nukkuvana sänkyyn, vaikka nostan samalla peitolla, minkä päälle on nukahtanut, herää ihan saletisti. Nukkuu ihan koiran unta. Vieressä on sitten nukkunut nyt taas sen mitä on nukkunut. En jaksa/uskalla ottaa riskiä nostamalla sänkyynsä, pakko saada itteki nukkua jossain välis. Päivällä en uskalla nukkua, jos itkuhälyttimestä loppuu yhtäkkiä patterit tai muuten jos en kuule kun itkee (nukkuu siis aina pihalla noi pitkät unet). Siispä univelkaa on kertynyt nyt sitten koliikin ja tämän rytmisyyden takia aika runsaasti, ettei oikeen oo hyväksi enää kellekään... Kadehdutti hirveesti lukea, miten hienosti täälä monella yöt menee....
Itkuhan siinä äitillä tuli, kun laitoin vanhempien oven kiinni, kun lähdettiin. Huh! Tuntu, että oisin hyljänny sen, vaikka kysymys oli yhdestä yöstä ja mun äiti osaa olla tosi ihana Elmalle, eikä se koskaan hermostu yhtään mistään. Sinne tyttö meni pussillinen pakastettua maitoa, vaatteita ja vaippoja mukanansa :' (
Heräilin yöllä monta kertaa, mutta aina sain heti nukahdettua. Viideltä sit kun heräsin, kikit oli ihan kipeet ja maitoa yökkärillä " aika" runsaasti... Illalla lypsin kikit, mutta kertyyhän tuota, kun Elma hereillään olles (eli yöllä...) syö niin paljo. Nukahdin uudelleen, sit 7.30 heräsin, kun oli lakanaki jo maidos... Tulihan sitä sit 370 ml, kun lypsin molemmat :D
NAZU: kysyin Elman vatsan muodosta sit kahdelta lääkäriltä, kun oltiin viikon sisällä 2 krt. Kummatkin sanoivat, ettei näe siinä mitään ihmeellistä. On pullukka, mutteivät tunteneet sielä mitään. Ilmaa tais olla ja onhan tuota vatsaakin sitten :)
Galluppeihin vielä
Kuten TIKRU sano, mulleki tuli semmonen tunne, että ompa täälä kehittyneitä ja isoja vauvoja, vaikka meidänkin Elma on vanhimmasta päästä täälä. Meillä ei käännytä, pikkasen punnertaa, jos yritän auttaa selältä kyljelle. Nyrkkiä syö -on kaikesta huolimatta alkanut syömään nyt peukkuaki... Jokeltelee aika paljon, pari kertaa on nauranu myös ääneen.
Miannin G:t :)
G1: Ollaan kotona uutena vuotena. Mua ärsyttää koko rakettien ampuminen, kun toinen koirista pelkää HYSTEERISESTI! Eilen saatiin eläinlääkäriltä taas rauhottavien resepti, pitää hakee tänään. Se ei kyllä hirveesti auta, vaikka tujua onkin. Sen tietää, että sydän jyskyttäen se hyppää mun selän taakse sohvalle tai lyöttäytyy pimeään vessaan, kun ekan raketin kuulee. Siinä on sitten kiva istua kun 40 kg karvakasa on puoliksi sylissä... Asutaan aika lailla maaseudulla, täälä ei niin hirveesti paukutella, yks naapuri kylläkin ihan saletisti, mutta muuten on rakettien äänet aika vaimeita. En usko, että vaikuttaa Elmaan -toivottavasti!!
G2: Mä muistelen raskausaikaa ihan mielelläni. Mulla ei oikeen ollu hirveitä vaivoja, vaikka tukalaa oli, sen muistan. Hiki virtas, vaikka vaan makas. Voipi olla, että suurin syy siihen on, kun Elma synty niin aikasin (36+5). En joutunu kokeen niitä viimesiä päiviä/viikkoja -saatikka ylipäiviä. Ikävä ei silti oo yhtää sitä mahaa!
G3: Jaa-a. Kyllä se ois kiva, jos Elma sais joskus sisaruksen, mut ny just ei oo kyllä mieles -ei sitte yhtää!! Mies on monesti sanonu, että meille ei kyllä enempää lapsia tuu, mut tais kaikki kerrat olla koliikki-itkujen aikaan aamuyöstä, kun ei oltu nukuttu vielä silmäystäkää...
Siitäpä tuliki mieleen, kun joku, oisko se ollu NAZU, joka sano, että on makkaris niin touhuja.... Huh, mä oon kyllä aika kipee, en tiedä onko jotain kuitenkin pielessä, vaikka jälkitarkastukses sano, että kaikki on kunnossa. Ei kyllä hirveesti kiinnosta mitkää makkaritouhut........
Tosi ihanaa, että S-I on parantunut!!
Hyvää uutta vuotta, jos en enää pääse tänne ennen vuodenvaihdetta!
bernuski ja Elma 3 kk
Anja heräskin just kun olin otsikon ehtinyt kirjoittaa, mutta nyt imetystauon jälkeen sanon mitä piti:
IIRIKSELLE moikat :)
ZIMPURALLE piti muistuttaa jo paljon aiemmin, että tilastojen mukaan jokainen vauvahan putoaa kerran, ehkä teidän kerta oli nyt sitten siinä! Meillä Anja ei vielä ole pudonnut. Esikoinen putosi sängyltä noin 4kk ikäisenä, imuroin enkä huomannut mitään, kun laitoin imurin päältä niin kuulin aivan hirveän kovan itkun, luulin ensin että se oli sireeni... Juoksin äkkiä makuuhuoneeseen ja tajusin että vauva on pudonnut, osasi tuolloin liikkua jo selällään maaten " mittarimatona" ja oli ilmeisesti " mitannut" ulos sängystä. Vieläkin tulee mieleen kun vauva huusi hädissään ja yritti lattiallakin " mitata" , oli puoliksi sängyn alla menossa... :(
Meillä sitten tuo esikoinen alkoi nukahdella ja kävi veltoksi niin käytiin lääkärissä, mutta mitään vikaa ei onneksi ollut. Mutta sapettamaan kävi se, kun oli tuolloin tulossa käymään kaasoni ja miehen bestman hääpalaveria varten, kaaso ehti tulla ja melkein itki itsekin kun olin niin hädissään, mutta bestman kehtasi ruveta miehelle valittamaan että eikö olisi aiemmin voinut perua palaveria kun nyt hän ei enää ehdi purjehtimaan!!! Mies siinä sitten ylikilttinä kuunteli kun bestmanin kaverit oli ehtineet lähteä, samalla itku kurkussa hänelläkin, vauva kun oli siinä juuri velttona mun sylissä ja pikavauhtia menossa lääkäriin. Ei muuten oo tuota bestmania meille sittemmin kutsuttu käymään.
Hyi kun vieläkin meinaa tulla itku kun tuota muistelee!
No korjataan se sanomalla BERNUSKILLE jaksamisia ja sitten pitää mainita kun mua aina naurattaa kauheesti tuo " kikki" :) Mies on Etelä-Pohjanmaalta kotoisin ja hänen sukunsa aina puhuu " kikistä" ja musta se on niin outoa :) Näin ne murre-erot menee.
Nyt jospa alkaisin Anjan kanssa vaikka leikkiä vähän jotain, ja vissiin ruoka pitäs panna uuniin... taidan sanoa Anjan kummisedälle (joka tulossa käymään illempana) että ei huvittanut siivota, nuo miehet kun ei kovin kriittisiä ole.
Ai niin piti kyllä vielä mainita noista TAIDOISTA, että toiset oppii nopeammin ja toiset hitaammin, siitähän ne keskiarvot tulee :) Isot vauvat esim. oppivat mun ymmärtääkseni keskimääräisesti hitaammin kääntymään koska se on tietysti vaikeampaa kuin hoikalle ja ketterälle. Anja ei tee vielä elettäkään kääntyäkseen, eipä ole kiirettä :) Päätä tänään kannatteli komeasti mahalla maatessa minuutin verran ihan tosi korkealla, ei ole aiemmin sitä tehnyt. Muistutin eilen itseäni että pitää ruveta nyt tyttöä tarkkailemaan paremmin, koska muuten menee kehitys niin äkkiä ohi.
Coe
ihana kuulla S-I että voit paremmin! Ja vastaavasti BERNUSKIlle paljon jaksamista Elman valvomisten kanssa. Aivan ihanaa että isovanhemmat auttavat teitä tuollaisesssa tilanteessa ja hyväkun sait nukuttua edes vähän kun ELma oli yöhoidossa.
VAUVAN KOKO/LIIKKUMINEN; meillä iso koko näyttäisi toimivan juuri päinvastoin kuin mitä COE kirjoitti eli isompi vauva -> ketterämpi sillä Lilia on syntymästä saakka ollut jäntevä vauva. Mutta tosiaan yksilöllisiä ovat nämä kääntymiset ja muut " taidot" . Niitä ei pitäisi yhtään vertailla!
MAKKARITOUHUT: Bernuskille sen verran että nuo ovat myös suhteellisia asioita ja minä lähinnä vertasin meidän touhuja odotusaikaan ja lähinnä siihen että suhteellisen paljon vipinää on jos ajattelee ettei käytetä ehkäisyä elikkä raskautumismahdollisuuksia on tällä menolla. Mutta tosiaan mikä toiselle on paljon saattaa toisella olla vähän. Laatu voittaa määrän mielestäni tässä asiassa mennen tullen ja mies on ihan samaa mieltä;-)
Tänäänkään ei olla saatu mitään aikaiseksi, ulkoilitu, syöty ja pesty pyykkiä ja sellaista. Mutta jotenkin veltto päivä on edelleen ollut. Mulla velttous on aina suoraan riippuvainen siitä onko meillä autoa käytössä. Jos autoa ei ole, koko päivä on " veltto" sillä jo pelkästään optio siitä että jossain pääsisi käymään on mennyttä...;)
Nyt antamaan välipalaa esikoiselle. Ja jos itsellekin jotain..
Nazu
Enpä ole minäkään vähään aikaan palstaillut... Meillä tuo Nelli-neiti on alusta asti ollut todella hyvä yönukkuja (vähintään 4 tuntia ensimmäinen pätkä). Viime aikoina on nukkunut 5-6 tuntia tuon ensimmäisen pätkän ja juuri eilen hehkutin, kuinka pirteä itse olen. Vaan kuinkas kävikään: viime yönä ensimmäinen " pitkä" pätkä olikin vain 2 tuntia ja sitten syötiin tunnin välein tai useamminkin klo 11 asti päivällä. Ja vasta äsken sain tytön ENSIMMÄISILLE päiväunille... Taitaa olla nyt meneillään joku supertankkausvaihe, joka ei toivottavasti kestä kauaa. Jostakin luin, että n. 6-viikkoisena tulee tuollainen tiheämmän syönnin kausi, joten olisi ihan ajankohtaista.
TAITOGALLUP: Nelli on pelkkää hymyä varsinkin äidille ja Levon hetki nyt lyö-soittavalle hymypäälle. Tuo hymynaama on kyllä paras lapsenvahti aina pieniksi hetkiksi! Kääntyilystä ei vielä tietoakaan. Nyrkin on tyttö löytänyt ja sitä sitten myöskin ihmetellään ja syödään silloin kun on nälkä.
Miannin gallupit:
Varmaan katsellaan parvekkeelta raketteja ja avataan skumppapullo miehen kanssa. Nukkumatti tullee kuitenkin heti puolenyön jälkeen, kun tuo ylimääräinen valvominen ei kyllä kiinnosta...
G2: Mitä fiiliksiä sinulle nyt tulee, kun muistelet raskausaikaa? Mulla oli raskausaika erittäin helppo ja vaivaton. Olin elämäni kunnossa silloin...
G3: Nellille olisi tavoitteena saada pikkusisko tai pikkuveli heti vuoden 2008 alussa, eli kesällä olisin toivottavasti taas raskaana. :)
Sitten TÖIHINPALUU:
Töihin menen kesäkuun alusta, kun mies jää vanhempainvapaalle. Kauhistuttaa jo nyt koko ajatus.
Nyt se neiti sitten jo huutelee.. Tulihan päikkäreistä sitten peräti puolentunnin mittaiset... hohhoh.
Mutteri + Nelli 6 vkoa ja risat
Joo, meilläkin nyt nukkuminen vaikeutunut. Tai siis periaatteessa nukkuun lähes päivät pitkät, mutta se on semmosta " koiran unta" täälläkin (niinkun joku kirjotteli muistaakseni) ja koko ajan saa olla kyttäämässä. Siis ei jaksais oikein olla hereillä mutta ei nuku kunnolla myöskään. Kauhee, tota kun lukee niin tulee mieleen et onks se kipeä?! No, ei lämpöä ainakaan luulis olevan, oli kyllä niin kuuma ja semmonen veltto + väsynyt sillon kun sen virtsiksen alussa kuumetta oli. Ja kun syö kuitenki. Kakka ollu tänää (ja eilenki tais olla) aika löysää (heh, siis normaaliakin löysempää) ja tosi oranssia..
jaha täytyy mennä
Noin. Eipäs lähtenyt otsikko yksin matkaan. ;)
Nii elikkä luulisin tunnistavani jos olis kipeä. Tai kuumetta jos olis... Mut tosiaan, kakka ollu tosi löysää nyt. Mutta luulis et jos esim. se noro -virus olis niin eiks sen luulis olevan myös mussa..? Tiedä häntä.
Rupesin tossa miettimään, et voiskohan olla et pojalle ei riitä pelkkä maito kun söi tuossa n.1,5 h:n aikana kolme kertaa! Ja tosiaan yölläkin heräs sen 1,5h:n aikana 3 kertaa syömään. Oli kyllä jo kaks kertaa aiemminki heränny. Harmittaa kun meillä meni aiemmin yöt niin pirun hienosti äitin (eli mun) kannalta ja miksei pojankin. Nukkui siis 6-9h putkeen JOKA yö. Eipä nuku enää..
Galluppeihin että Uusi vuosi vietetään kotona. Ei olla kyl ees asiasta juteltu, mut ei tee mieli lähteä kyllä minnekkään. Jouluna oltiin mun vanhemmilla yötä, eikä menny ihan putkeen.. ;) Ärsyttää minuakin nuo paukut. Siis ymmärrän (ja on se kivaa minustakin) että ihmiset haluaa pauktuella, mutta kun se on pitäny alottaa jo nyt! Koira pelkää (tosin ei ääntä -on metsästyskoira- vaan välähdyksiä) ja mietin et mitenhän tuo poika sit nukkuu. Kunnon paukutut alkaa kuitenki heti pimeän tultua ja sillon pojan pitäis olla ulkona nukkumas! Kun ei sisällä nuku. (Tänää taas 6minuuttia..)
Sit raskausaikaa kun mietin ni en muista juuri mitään! ;D Että ilmeisesti ei jäänyt mitään hampaan koloon.. Synnytyksestä muistan vaan ne supistukivut. Tai en niitä mut sen vaan et sattu niin pirusti. Poika leikattiin sit viimenää joten ponnistuskivuista en tiedä mitään..
Sisaruksia pojalle... Kyllä toivottavasti jokus! :) Oli tuossa aika (alussa) kun ajattelin että " ei koskaan enää" mutta se johtui kai eniten siitä että olin itse niin kipeä (kohtutulehdus). Nyt alkaa jo tuntua että kyllä pitää toinen vielä saada, mutta milloin ni se on eri asia. Mies kyllä empii enemmän..
Töihin " paluusta" . En töissä ollutkaan, joten kuhan sen gradun kirjoitan ja oon kyllä jonkun aikaa kotona (vaikka tiukkaa tulee olemaan) niin sitten mietin töitä.. ;)
Hmm..olikohan muuta... varmasti kaikkee mut mieli on tyhjä, heh. Joten palaan kun päässä liikkuu jotain! ;)
Tänne ei kummempia, elo sujuu leppoisasti. Neiti nukkuu yöt 12h (~21-09) yhdellä syötöllä, joten äitikin on saanut suht hyvin levättyä;) (=erinomaisesti). Päikkäreiden kanssa ei kunnon rytmiä ole, en tiedä tuleekokaan, kun menot aina rytmittää päivää.
[b]S-I:kö se mainitsit rintaraivareista?[/b] Meillä oli pari viikkoa aika taistelua tuo tissittely, kun 3kk raivaireihin yhdistettiin mun suihkutissit, niin äidilläkin meinas monta kertaa mennä hermot. Tajusin vasta pari pvää sitten käydä lukemassa imetystukilistan sivuja ja sain sieltä apua: syötän 2-3 kertaa yhdestä tissistä (vähentää suihkuamista) ja ennen ekaa kertaa pumppaan vähän pois. Lisäksi tarjoan nyt harvemmin, kun tyttö selkeästi saa nopeammin mahansa täyteen (ilmeisesti osa raivoamisesta johtui mun tuputtamisesta). Nyt sujuu onneksi taas hyvin, en halua luovuttaa, kun mulla tulee maitoa monta desiä/vrk ylimääräistä pakkaseen.
[b]G: töihin[/b] menen ens syksynä, koska mies haluaa jäädä kotiin. Muuten olisin mielummin jatkanut kotiäitinä!
[b]G: seuraavasta lapsesta[/b] on ollut puhetta. Varmaan vuoden päästä aloitetaan yritys, jos silloin vielä tuntuu siltä! Jos vauva-aika olis ollut meillä rankempi, niin mieli vois olla toinen...
Olikohan vielä muuta...
A & Kirppu-neito 2kk3vkoa
Tosiaan Lassin iho on TODELLA kuiva...on ihan sellasia punasia kuivia länttejä :( Mä kysyin neuvolan tädiltä, että voiko rasvailla ilman että iho jotenkin " tottuu" siihen..kun mulla oli käsitys, ettei kauheesti kannattaisi rasvailla...No hän siihen, että Ei missään nimessä totu, että voi oikein mainiosti rasvailla :(((( JUST JUU!!! Ei ole mitään uutta, että meijän neuvolantäti sitten puhui taas läpiä päähänsä!! Olen kerta kerralta pettyneempi meidän neuvolantätiin, joka on se sama puupää kuin mun neuvolantäti raskausaikana.
En sitten tiedä mitä pitäsi tehdä...iho todellakin näyttää siltä, että vaatii rasvaa taikka öljyä ja useasti..mutta mutta....en kuitenkaan haluaisi tehdä mitään " hallaa" pojan iholle tai aiheuttaa nyt tällä hänelle atooppisen ihon sillä itselläni sellainen on ollut pienestä lähtien eikä ole ollenkaan herkkua:(
Mianniko siellä kertoili kylvettäneensä todella usein Tuomasta juuri tuon kuivan ihon vuoksi...ja mulle taas on kerrottu, että pitää kylvettää mahdollisimman vähän, jos iho on kuiva...plaah. Ärsyttävää, kun ei tiedä mikä on oikein ja mikä ei..tai mahtaako sellasta täysin oikeeta ratkasua ollakaan ;)
Viimeks unohtu kertoa, että mulla menkat oli ja meni ekaa kertaa...tai itse asiassa on loppumaisillaan:) 2 viikkoa ennen vuodon alkua oli TOSI kova ovulaatiokipu. Viikon verran kesti nyt vuoto ja oli suhteellisen runsasta.(ketä kiinnostaa, heh) Toisaalta kyllä hienoa, että kierto lähtee käyntiin. Niin ja nuo menkat alkoivat tasan 10 viikkoa synnytyksestä.
Eipä tässä muuta....Lassi nukkuu ulkona, on nyt nukkunut 2.5 tuntia:) Edellispäivänä nukkui 4 tuntia ja sitten oli pakko mennä herättämään, kun kello oli jo yli 7 illalla:) Ysiltä siltikin nukahti yöunilleen. Viime yö meni hienosti, vaikka poika on edelleen nuhainen ja räkää on röörit täynnä imemisestä huolimatta;( Hän nukkui ensin 6 tuntia ja sitten 4 tuntia...tosin tuon 6 tunnin jälkeen otin meidän väliin nukkumaan, kun alkoi leikkimään tutilla enkä jaksanut seistä hänen sänkynsä vieressä. Yli ysiin oltiin sitten sängyssä eli poika nukkui kellon ympäri kokonaisuudessaan:)
Illanjatkoja!!
Terkuin: Je_Ni & Lassi 2kk2vkoa1pv ;)
JENILLE ihan ekaksi, ettei unohdu. Minä siis kylvetin Tuomasta nimenomaan öljyvedessä, kun oli oikein kuiva iho. Siis laitoin joka kerta kylpyveteen ihan reilusti kylpyöljyä ja se kyllä auttoi, kuivuus meni kokonaan ohi n. 2vkossa ja nyt on tosi hyvä iho. Tavallinen kylpy kyllä kuivattaa ihoa, mutta tuota öljyä kun käyttää niin on ainaki meillä ollu hyvä. Ja sitten olikin poika pari viikkoa oikee rasvaletti ;)
Valittelin tässä aiemmin, että Tuomaksella on hirveesti karstaa päässä. Eilen sitten oikeen holvasin koko pään öljyllä ja pidin pari tuntia lakin alla hautumassa. Kylvyssä sitten harjalla hinkutin aikani niin melkeinpä kaikki lähti, jes! Minusta kyllä tuntuu, että tais lähtee tukkaaki siinä samalla tai ehkä se vaan näyttää, kun on niin öljyssä vieläki tuo tukka.
Menkoista.. mulla alko eilen illalla " se pää" vuotamaan, mutta en nyt tiedä onko menkat vai johtuuko kierukasta.. vaikka tuskin sillä niin on väliä kumpaa on :)
Meillä on vieläki huomisen suunnitelmat auki. Meinas oikeen kehkytyä riitakin aiheesta. Minun kun on NIIN vaikea ymmärtää, miksi miehen pitää päästä aina juhannuksena, vappuna, uutena vuotena jne kavereiden kans viihteelle ja miehen on NIIN vaikea ymmärtää miksi se minusta on niin vaikea ymmärtää :)) Näillä näkymin kai ollaan kotosalla ja mies liukenee sitten myöhemmin johonki, kun ollaan saatu lapset nukkumaan tjn. Ihan ok mulle. Tosin mun äiti pikkuisen väläytteli tuossa päivällä mahdollisuutta, että tytöt tulis niille uutta vuotta viettämään, että silloinhan meillä ois kotona lapsista vaan Tuomas ja vois sitten vaikka kutsua meille kavereita istumaan iltaa jne. Joten saa nyt nähdä mitä loppujen lopuksi tehdään kukanenki.
Muuta ei nyt taida tulla mieleen.. Tuomas nukku viimeyönä klo 22-3 ja sitten yllättäin HERÄSI, siis ei vaan syöny vaan aivan heräsi jutustelemaan. Äh, kunhan ei ottas tavaksi. Nukahti vasta 4 jälkeen, mutta nukkuki sitten 4 tuntia ihan sikeesti. Ja tytöt tuli kumpiki taas meidän sänkyyn yöllä, joten tunkua oli..
Nyt ois iltapalan aika ja sitte toinenki tyttö nukkumaan, pienempi simahti jo.
OIKEIN LOISTAVAA UUTTA VUOTTA JOKAISELLE!
T. Mianni ja sylissä nukkuva Tuomas 2kk 1pvä :)
...Coe vastauksista. :) Kaipa se sitten " normaalia" on se 4-5h. Sitaatit siks, kun eipä kai mikään ole normaalia tai epänormaalia tässä vaiheessa elämää...? Tai tietty sairaudet tms. ;) Sitä vaan on kaikki niin uutta vieläkin että joka käänteessä täytyy ihmetellä. :) Sitäkin tuossa syödessä pohdiskelin, kun yhdellä kaverilla meni laskettu aika juuri " umpeen" että on se IHMEELLISTÄ mistä ja miten nuo vauvat tulee!! Siis että tuolta masusta! :) Tietty se tuntui ihmeelliseltä silloin kun poika oli masussa, mutta nyt on sieltä ulkona ja oikeesti olemassa (hih) niin vielä ihmellisemmältä tuntuu.. :) Ja sitä rakkauden määrää...
Muuten, se helikopteri herätti sitten pojan... :P Mutta onneksi nukahti vielä. Jos tähän aikaan päivästä nukkuu vaan n.2h:n unet niin loppupäivä onkin ihmettelemistä... Mutta eiköhän kohtapuoliin jo heräile " oikeesti" . Kaipa sitä pitäis jotain kämpällekin tehdä kun nyt pystyis..ei vaan huvittais. ;)
Palaillaan.. :)
Pupu