En nyt oikein ymmärrä, miten muistisairautta sairastava kadonnut Tuula 77v on jätetty yksin asumaan. Siksi juuri
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ihan heitteillejättö jättää muistisairas yksin asumaan!!
Heräsit sitten Suomen nykytilanteeseen. Näin meillä hoidetaan vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jokusen täysin hukassa olevan vanhuksen omaisille soittanut, että onko mummo/pappa hukassa, voisko joku tulla hakemaan tai minnekäs tämän saisi palauttaa. Melko salapoliisityötä toki saada selville onko kyseisellä muistisairaalla esim lapsia ja minkä nimisiä mahdollisesti, ja sit toivoa että löytyy numerot numeropalvelusta.
Tästä tuli mielen että itse sain muutama vuosi sitten puhelun jossa hätääntynyt miesääni kertoo että äitini on taas löytynyt jostain pihalta ihan hukassa ja minun pitäisi tulla ja toimittaa hänet kotiin. Totesin että tämä ei ole mahdollista jolloin soittaja antoi puhelimen paikalla myös olevalle naishenkilölle joka alkaa varsin vuolaasti ja sekavasti selostaa asiaa niin ettei sanaa saa väliin. Lopulta veti sen verran henkeä että sain väliin kysyttyä että anteeksi nyt mutta missä paikkakunnalla tämä löydetty henkilö mahtaa olla, sain vastaukseksi paikkakunnan itä-Suomessa johon totesin että nyt olette soittaneet aivan väärälle henkilölle koska minä olen Pirkanmaalla ja äitini myös, annoin ohjeeksi soittaa 112 ja lopetin puhelun. Numerohaulla totesin että minulla onkin täyskaima samalla alueella mistä puhelu tuli, sillä erotuksella että kaiman tiedot näyttävät osoitteensa, minulla kiellosta johtuen vain pelkän puhelinnumeron. Toivottavasti kaiman äiti lopulta pääsi takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinhän ei pääse hoitolaitokseen vaikka ei pääsisi sängystä edes ylös
Armanin dokumentti kun kiersi hoitajan kanssa vanhuksien kotona, yksi makasi kokoajan sängyssä,vaipat vaan vaihtoon ja seuraavaan kohteeseen.
Sama maata kotona kuin laitoksessa.
Näinhän se tavallaan olisi fiksumpaa. Ei se vuodepotilas mihinkään karkaa, hänen luonaan voisi kotihoito käydä 5 kertaa vuorokaudessa. Mutta siinä välissä kun on ketterät jalat ja muistia 0, on se kausi kun on tarpeen olla lukkojen takana.
Missä päin Suomea tuo on tapahtunut?
Ei pääse. Hoitopaikkojahan vähennetään koko ajan kun hyvinvointialueiden pitää säästää ja saada budjettinsa pois alijäämäisyydestä.
Muistisairaalle annetaan kotiin:
- ovihälytin (hälyttää jos asiakas avaa ulko-oven ja lähtee ulos)
- turvaranneke ja -puhelin
- liesivahti
- lääkerobotti
jne.
sitten kotihoitajat käy pyörähtämässä vartin ajan per käynti ja katsovat että syöty on ja vaippa tyhjä ja lääkkeet syöty. Jos kuusi käyntiä per päivä ei riitä niin voi ehkä päästä jonottamaan jonnekin "yhteisölliseen asumiseen". Siellä sitten raajarikko vahtii dementikkoa ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Hoitopaikkojahan vähennetään koko ajan kun hyvinvointialueiden pitää säästää ja saada budjettinsa pois alijäämäisyydestä.
Muistisairaalle annetaan kotiin:
- ovihälytin (hälyttää jos asiakas avaa ulko-oven ja lähtee ulos)
- turvaranneke ja -puhelin
- liesivahti
- lääkerobotti
jne.
sitten kotihoitajat käy pyörähtämässä vartin ajan per käynti ja katsovat että syöty on ja vaippa tyhjä ja lääkkeet syöty. Jos kuusi käyntiä per päivä ei riitä niin voi ehkä päästä jonottamaan jonnekin "yhteisölliseen asumiseen". Siellä sitten raajarikko vahtii dementikkoa ja toisinpäin.
Meillä tehdään maksimissaan neljä käyntiä päivässä.
- eri
Nykyään hoitokoteihin ei pääse kuin todella huonokuntoiset, ei niihin pelkän muistisairauden perusteella pääse! Tietyn ikäisistä jo puolet on jotenkin muistisairaita ja kun vanhuksia ovat nyt suuret ikäluokat, niin muistisairaita on isot määrät. Useimmat muistisairaat asuvat siksi kotonaan, ei ole missään sellaisia resursseja laitospaikkoihin, että voisivat laitoksiin muuttaa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan heitteillejättö jättää muistisairas yksin asumaan!!
Heräsit sitten Suomen nykytilanteeseen. Näin meillä hoidetaan vanhuksia.
Kun kohta joka kolmas suomalainen on eläkeläinen, niin oikeastiko joku luulee, että he kaikki voisivat asua vanhana laitoksissa? Kerrotko millä rahalla ja kenen hoitamana? Kun maassa tarvitaan näet muitakin palveluita ja työntekijöitä, kolmasosa tai edes kuudesosa ei voi muuttaa laitokseen muiden hoidettaviksi!
PS. Jos sinulla hammas lohkeaa, niin nykyään terveysasemalta ohjeistetaan, miten se paikataan itse. Kaikki muukin on täällä nykyään hunningolla, kun Suomi on nykyään länsimaiden köyhin maa talouskasvun ja omaisuuden kehityksen perusteella.
Ei näitä muistisairaita ole varaa yhteiskunnan hyysätä.
Duodecim-lehti: "Kognitiivinen heikentyminen ja dementia lisääntyvät nopeasti ikääntyvässä väestössä. Esimerkiksi Kungsholmen-projekti on osoittanut, että yli 90-vuotiaista noin 60 %:lla on lievä muistihäiriö ja 40 %:lla dementia."
Eli mitä vanhemmaksi eletään, sitä yleisempiä ovat muistisairaudet. Se on luonnollista. Kaikkia ei voi alkaa laitoksissa hoitamaan, varsinkin kun nuoremmat ikäluokat ovat kooltaan paljon pienempiä kuin suuret ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan meistä vapaaehtoisesti lapsettomista huolehtii kun vanhenemme.
Minä en ymmärrä, miksi tähän maahan ei saada eutanasiaa lailliseksi, vaan ihmisiä kiusataan. Kuuluisi sivistysvaltioon, että saisi lähteä, kun katsoo ajan sopivaksi. Tulisi yhteiskunnallekin edullisemmaksi, kun ei tarvitsisi hoitaa ihmisiä, jotka olisivat lähteneet mielellään jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelimiin saadaan paikannin niin miksei ihmisiinkin, mutta muistaako käyttäjä ottaa se aina mukaan, sen täytyy olla kotiavaimessa...
Arvaa vaan monestiko ne avaimet oli hukassa? Ja eivät olleet aina mukana ovessa olevasta isosta muistilapusta huolimatta. Niihin avaimiin laitettiin gps-avaimenperä, jolla olisi voinut soittaakin siihen talletettuihin numeroihin yhtä nappia painamalla, mutta ei se mennyt perille muistisairaalle. Tuo oli ainoa tapa saada se gps edes joskus mukaan ja jonka pystyimme perustelemaan sillä, että sen avulla löytyisi ne avaimet, kun ovat hukassa. Käyttäjä inhosi tuota "avaimenperä" palikkaa. Lopulta onnistui hävittämään senkin, epäilemme, että heitti sen veteen, sillä rannalle loppui laitteen signaali. Aikamoinen homma oli etsiä ne avaimet asunnostakin, silloin kun ne olivat hukassa, kun ei se gps kertonut, mihin ne siellä asunnon sisällä oli haudattuna.
Luin iltapäivälehdestä vanhusprofessorin haastattelun, jossa hän sanoi, että jos Suomi jatkaa nykyisenkaltaista vanhustenhoitopolitiikkaa, niin tulevaisuudessa osa vanhuksista jätetään heitteille. Hän ehdotti, että vanhustenhoito hoidettaisiin kuin peruskoulu ts. kunnat hoitaisivat vanhukset, samoin kuin kunta hoitaa koulut, ilman näitä yksityisiä, voittoa tavoittelemia yrityksiä. ( Attendot yms.) Tämä kuulosti mielestäni järkevältä.
Avustan 90v isääni. En pysty käymään vakituisesti töissä, koska hän tarvitsee kokopäiväistä apua. Hän ei saa ulkopuolista apua, koska jalat toimivat, pää ei täysin. On ohjattava kaikessa. Olen itse pian 62. Oma elämäni on tauolla, asun käytännössä isäni luona. Mielelläni autan häntä, olen työttömänä ja te- toimisto patistaa johonkin kuntouttavaan yms. Jos joudun jonnekin työpajalle, mihin laitan isäni siksi aikaa? Olen soittanut seniorineuvontaan, mutta eivät he osanneet auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko laitosten niin kovin laitosmaisia olla, jos ei joudu ihan vuoteenomana olemaan? Enemmän kaikkea aktiviteettia sopivan silmälläpidon alaisena.
Kyllä sellaisiakin paikkoja on, mutta ne ovat kalliita ja asunnoista tai huoneista on pulaa.
Kannattaako siinä vaiheessa elää, kun ei kykene enää huolehtimaan itsestään? Aiheuttaa vain hirveät kustannukset yhteiskunnalle tuollaisten hyysääminen.
Vierailija kirjoitti:
Luin iltapäivälehdestä vanhusprofessorin haastattelun, jossa hän sanoi, että jos Suomi jatkaa nykyisenkaltaista vanhustenhoitopolitiikkaa, niin tulevaisuudessa osa vanhuksista jätetään heitteille. Hän ehdotti, että vanhustenhoito hoidettaisiin kuin peruskoulu ts. kunnat hoitaisivat vanhukset, samoin kuin kunta hoitaa koulut, ilman näitä yksityisiä, voittoa tavoittelemia yrityksiä. ( Attendot yms.) Tämä kuulosti mielestäni järkevältä.
Ja miten mielestäsi tilanne olisi parempi, jos virallinen hoitava taho olisi kunta? Kun eläkeläisiä on 1/3 Suomen väestöstä ja heistä isolla osalla on jotain muistisairautta, mitä vanhemmiksi tulevat, sitä useammalla, 90 vuotiaista jo 60 %:lla. Ei ole ohmisiä, jotka voisivat sellaista vanhusten määrää hoitaa, eikä rahaa heidän hoitamiseensa. Heidän täytyy itse varautua vanhenemisessa ja ostaa mahdollisimman paljon esim kotipalveluita itse. Siihen heillä on myös varaa,,sillä eläkeläisille on kasautunut sekä omaisuus että hyvät tulot useimmilla. Vain 13% eläkeläisistä on köyhiä. Ikäluokkana he ovat ainoa väestöryhmä, jonka ostovoima ei ole laskenut vuoden 2009 jälkeen. Eli heidän täytyy alkaa varautua muistisairauksiinsa ja kotona asumiseensa itse ja ostaa siihen palveluita. Niitä on paljon, alkaen itsehuuhtelevasta vessanpöntöstä turvarannekkeisiin ja keittiön lieden liesihävahteihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako siinä vaiheessa elää, kun ei kykene enää huolehtimaan itsestään? Aiheuttaa vain hirveät kustannukset yhteiskunnalle tuollaisten hyysääminen.
Anteeksi kun sanon, mutta mitä järkeä on esim antaa koronarokote ensimmäiseksi laitoksissa makaaville liikuntakyvyttömille vanhuksille? Mielestäni nuoret ja hyödyllistä työtä tekevät kuten vaikka hoitajat pitäisi saada rokote etujoukoissa, koska heillä on elinvuosia edessä ja he ovat hyödyksi yhteiskunnalle.
Minkäs tekevät, jos joku vain tyrkkää pihalle jonkun dementiamummon ja häipyy äkkiä?