En nyt oikein ymmärrä, miten muistisairautta sairastava kadonnut Tuula 77v on jätetty yksin asumaan. Siksi juuri
Kommentit (123)
Hyvinvointivaltion arkipäivää,muistisairaat pakkoasutetaan kotonaan.Hoitopaikkoja ei ole tarjolla,ovat kuulemma liian hyväkuntoisia hoitolaitokseen.Näin myös meillä tilanne.
Tarvitseeko laitosten niin kovin laitosmaisia olla, jos ei joudu ihan vuoteenomana olemaan? Enemmän kaikkea aktiviteettia sopivan silmälläpidon alaisena.
Eräässä tapauksessa neljäkymppinen työtön, autismikirjolla oleva ja moniongelmainen itsekin kipeästi apua tarvitseva lapsi, joka ei oikein pysty huolehtimaan edes itsestään joutuu asumaan tuota ikäluokkaa olevan sairaan vanhempansa luona ja toimimaan käytännössä jonakin vanhempansa hoitajana ja assistenttina, vaikka ei tähän pysty. Lapsi on ollut useasti yhteydessä sosiaalityöntekijään, mutta mitään apua ei ole saanut. Lapsen omat oireetkin ovat pahentuneet, mutta ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan heitteillejättö jättää muistisairas yksin asumaan!!
Niinpä. Muistisairas ihminen ei pärjää yksin kotona. Muistisairas voi laittaa lieden päälle ja unohtaa koko asian. Tai mennä ulos kävelemään, eikä löydä enää kotiinsa. Riskejä on monia.
Jos ihminen kykenee laittamaan perunat kiehumaan ja lähtemään kävelylle, hän ei ole riittävän huonossa kunnossa laitokseen. Niin se vaan nykypäivänä menee.
Vapauttakaa muistisairaat luontoon talvella.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitopaikkoja ei ole, niin sairaalaan.
Tämä.
On viranomaisten vila, jos sairaalat kuormittuvat heitteillejätetyistä vanhuksista.
Ei muistisairaalle niin vain hoitopaikkaa saa (paitsi isolla rahalla). Jos suurin piirtein pääsee sängystä ylös ja itse vessaan, niin kotona pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan heitteillejättö jättää muistisairas yksin asumaan!!
Niinpä. Muistisairas ihminen ei pärjää yksin kotona. Muistisairas voi laittaa lieden päälle ja unohtaa koko asian. Tai mennä ulos kävelemään, eikä löydä enää kotiinsa. Riskejä on monia.
Jos ihminen kykenee laittamaan perunat kiehumaan ja lähtemään kävelylle, hän ei ole riittävän huonossa kunnossa laitokseen. Niin se vaan nykypäivänä menee.
Valitettavasti näin on. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitopaikkoja ei ole, niin sairaalaan.
Tämä.
On viranomaisten vila, jos sairaalat kuormittuvat heitteillejätetyistä vanhuksista.
Mites ne oikeasti sairaat? Jätetään kuolemaan kun omaiset eivät jaksa huolehtia vanhuksista?
Vierailija kirjoitti:
Joku paikannussysteemi olis hyvä, kun palveluasumiseen on niin pitkät jonot ja kriteeritkään ei välttämättä täyty, vaikka on muistisairaus. Omalla kohdalla ajattelisin, että parempi noin, kuin laitoksessa. Toivottavasti järki pelais aikanaan vielä sen verran, että tajuaisin kadota metsään.
Paikannuslaitteet pitäisi ladata aika ajoin ja tämä ei onnistu itse muistisairaalta. Paras on kun fyysinen kunto menee ennen muistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku paikannussysteemi olis hyvä, kun palveluasumiseen on niin pitkät jonot ja kriteeritkään ei välttämättä täyty, vaikka on muistisairaus. Omalla kohdalla ajattelisin, että parempi noin, kuin laitoksessa. Toivottavasti järki pelais aikanaan vielä sen verran, että tajuaisin kadota metsään.
Paikannuslaitteet pitäisi ladata aika ajoin ja tämä ei onnistu itse muistisairaalta. Paras on kun fyysinen kunto menee ennen muistia.
Senpä takia ei kannata harrastaa liikuntaa.
Näitähän tulee, uberkalliitta kodinomaisia vuokratiloja. Yhteisöllisiä "hoivakoteja"....maksavat aika lailla.....
Minä olen jokusen täysin hukassa olevan vanhuksen omaisille soittanut, että onko mummo/pappa hukassa, voisko joku tulla hakemaan tai minnekäs tämän saisi palauttaa. Melko salapoliisityötä toki saada selville onko kyseisellä muistisairaalla esim lapsia ja minkä nimisiä mahdollisesti, ja sit toivoa että löytyy numerot numeropalvelusta.
muistirairaat ei muista missä asuu tai edes omaa osoitetta. pitäisi olla esim.joka vaatteessa tussilla et missä asuu ja omaisen puhelinnumero niin kadulla harhaileva saataisiin kotiin. on mielestäni heitteille jättöä muistisairaan asuminen yksin. jotkut päivähoitopaikat vanhuksille.kaupungeissa on jotain toimintaa.maaseudulla usein ei mitään.
Toimin vapaaehtoisena "muistiystävänä", ulkoiluapuna vanhalle rouvalle, joka asui yksin rivitaloasunnossaan. Hänen ei todellakaan olisi pitänyt asua yksin! Sanoin siitä omaisille, jotka eivät ottaneet tosissaan ennen kuin vanhus kerran romahti pitkin pituuttaan lattialle. Häntä oli huimannut - kuten usein aiemminkin, mutta oli ehtinyt istumaan tai muuten kaatumaan hallitummin. Tällä kertaa tuli kakatkin housuun. Iso ihminen, enkä saanut häntä yksin nostettua/siirtettyä.
Soitin ambulanssin. Ensiapu tuli parin tunnin päästä. Tsekkasivat peruselintoiminnot ja olivat lähdössä pois. Sanoin, että eivät tod voi jättää vanhusta sinne oman onnensa nojaan. Niin vain lähtivät. Soitin omaisille, mitä oli tapahtunut ja odotin, että yksi tuli paikalle. Sitten lähdin kotiin. Yriton vakuuttaa omaista, että vanhus tarvii ehdottomasti paikan valvotussa hoitokodissa, missä apu on lähellä.
Muutama kk siinä meni, ennen kuin vanha rouva pääsi läheiseen dementiakotiin.
Kävin häntä siellä moikkaamassa, mutta hän taantui aika nopeasti. En ole varma, tunnistiko edes minua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Enemmän säästöjä sotekuluista ja vähemmän kalliita boomereita. Kaikki horisko-osastot kiinni vaan ja kotiin asumaan.
Myös sinun isoäitisi ja isoisäsi, äitisi ja isäsi. Aikanaan myös sinut itse.
Jokainen boomeri maksaa eläkkeestään veroja. Senkö takia he sinut synnyttivät että tulet tänne aukomaan päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Enemmän säästöjä sotekuluista ja vähemmän kalliita boomereita. Kaikki horisko-osastot kiinni vaan ja kotiin asumaan.
Myös sinun isoäitisi ja isoisäsi, äitisi ja isäsi. Aikanaan myös sinut itse.
Jokainen boomeri maksaa eläkkeestään veroja. Senkö takia he sinut synnyttivät että tulet tänne aukomaan päätäsi.
Kaikki on jo kuopattu ja itse pysyn viimeiseen asti kotona, kunnes kävelen mereen. En ole pyytänyt tänne syntyä. Toisekseen maksavat veroa tyhjästä. Saavat perusteettomasti rahaa tekemättä mitään ja siitä vain otetaan vähän takaisin. Se on reilua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jokusen täysin hukassa olevan vanhuksen omaisille soittanut, että onko mummo/pappa hukassa, voisko joku tulla hakemaan tai minnekäs tämän saisi palauttaa. Melko salapoliisityötä toki saada selville onko kyseisellä muistisairaalla esim lapsia ja minkä nimisiä mahdollisesti, ja sit toivoa että löytyy numerot numeropalvelusta.
Kannattaa soittaa ennemmin 112 kuin etsiä omaisten numeroita. Kun poliisit ovat muutaman kerran saman ihmisen vieneet kotiinsa, alkaa hoivakotipaikka löytyä helpommin. Muuten avuntarpeesta ei jää mitään merkintää minnekään ja viranomaiset luulevat, että mitään ongelmaa ei edes ole.
Ihan normaalia. Mun äidin yksi kotihoitaja sanoi, että kyllähän sitä voi vähän kesällä karkailla, ei haittaa. Mun äitini sitten "onneksi" karkailikin talvella pakkaseen, niin pääsi sitten viimeinkin hoivakotiin.