Onpas halpaa ajella töihin uudella sähköautolla
2€/päivä 100km. Ennen meni 7l bensaa ja 14€/päivä.
Tämähän säästää paljon€ vuodessa.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan minä mahtaisin säästää näillä noin 5000 km/v pakollisilla ajoilla? Sähköauton ostohinta, 50,000€ ?, vakuutukset 1500€/v yms.
Ja nyt ajan käteisellä ostetulla n 2000€ bensa-autolla jota käytän ehkä 4-5 vuotta, joka joutaa sen jälkeen vaikka paaliin, jonka vakuutus 200€/v ja huollot noin 200€/v, + muuta käyttökulut ehkä 500€/v. Bensan kulutus seka-ajolla ehkä 8 ltr/100 km. Ja sen jälkeen ostan taas vastaavan auton tilalle. Muut liikkumiset tapahtuu joko poljettavalla fillarilla, moottoripyörällä tai kävellen.Siinä saa sähköauto uskovainen käyttää tosi eksoottista laskutapaa jos meinaa että sähköllä ajo tulisi esim minun tapauksessa halvemmaksi. Enkä varmaan ole ainoa vastaava? Joo, ja asuinmuoto on rivitalo jossa on 10 amp sulakkeen takana oleva lämpötolppapaikka.
Miksi et osta halvempaa sähköautoa? Miksi sen pitää noin pienillä kilometreillä olla 50 000€ maksava?
Minun ei ole mitään järkeä sijoittaa näillä ajoilla 3000€ enempää ylipäätään yhtään mihinkään autoon. Kerrotko minulle että minkälaisen auton minä ostan noin 3000 eurolla? Siis autoon joka on minulle lähinnä olosuhteiden pakko.
Joo, ja pienenä sivumainintana että minulla on noin 35,000 vene ja noin 15,000€ moottoripyörä jotka on ostettu ja maksettu käteisellä, ihan harrastekäytössä.Ja lisäys. En valita bensan hinnasta enkä sähkön hinnasta. Syystä että. Kun ei tarvitse valittaa, eikä sen enempää vahtia sähkömittaria, päivittäistä hintaa tms.
Ja toinen lisäys. Minulla on kumivene ja käyräsarvinen isältäni peritty polkupyörä. En omista venettä tai moottoripyörää. Anteeksi valehteluni.
Jos verrataan sähköauton hintaa minun 3000 e autooni, niin hinnan erotuksella ajelen aika kauan ihan millä aineella tahansa. Tällä hetkellä en edes saastuta, sillä käytän bioetanolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan minä mahtaisin säästää näillä noin 5000 km/v pakollisilla ajoilla? Sähköauton ostohinta, 50,000€ ?, vakuutukset 1500€/v yms.
Ja nyt ajan käteisellä ostetulla n 2000€ bensa-autolla jota käytän ehkä 4-5 vuotta, joka joutaa sen jälkeen vaikka paaliin, jonka vakuutus 200€/v ja huollot noin 200€/v, + muuta käyttökulut ehkä 500€/v. Bensan kulutus seka-ajolla ehkä 8 ltr/100 km. Ja sen jälkeen ostan taas vastaavan auton tilalle. Muut liikkumiset tapahtuu joko poljettavalla fillarilla, moottoripyörällä tai kävellen.Siinä saa sähköauto uskovainen käyttää tosi eksoottista laskutapaa jos meinaa että sähköllä ajo tulisi esim minun tapauksessa halvemmaksi. Enkä varmaan ole ainoa vastaava? Joo, ja asuinmuoto on rivitalo jossa on 10 amp sulakkeen takana oleva lämpötolppapaikka.
Miksi et osta halvempaa sähköautoa? Miksi sen pitää noin pienillä kilometreillä olla 50 000€ maksava?
Minun ei ole mitään järkeä sijoittaa näillä ajoilla 3000€ enempää ylipäätään yhtään mihinkään autoon. Kerrotko minulle että minkälaisen auton minä ostan noin 3000 eurolla? Siis autoon joka on minulle lähinnä olosuhteiden pakko.
Joo, ja pienenä sivumainintana että minulla on noin 35,000 vene ja noin 15,000€ moottoripyörä jotka on ostettu ja maksettu käteisellä, ihan harrastekäytössä.Ja lisäys. En valita bensan hinnasta enkä sähkön hinnasta. Syystä että. Kun ei tarvitse valittaa, eikä sen enempää vahtia sähkömittaria, päivittäistä hintaa tms.
Ja toinen lisäys. Minulla on kumivene ja käyräsarvinen isältäni peritty polkupyörä. En omista venettä tai moottoripyörää. Anteeksi valehteluni.
Täähän se ois.
Vierailija kirjoitti:
Jos verrataan sähköauton hintaa minun 3000 e autooni, niin hinnan erotuksella ajelen aika kauan ihan millä aineella tahansa. Tällä hetkellä en edes saastuta, sillä käytän bioetanolia.
Lisän vielä, että sillä sun autollasi ei saisi edes yhtä puukuormaa tuotua omasta metsästä peräkärryllä kotiin, kuten tuolla vanhalla nelivedollani.
Vierailija kirjoitti:
Toki mutta en enää tahtoisi ajella kolmen tonnin rottelolla vaikka saisin sen ilmaiseksi.
t. Model 3
Mun käytetyllä (15k) sähköautolla on vielä halvempaa ajella minne vaan.
Vielä halvemmalla pääsee kun ei aja töihin ollenkaan millään.
Jos ajatellaan vaikka 7 vuotta eteenpäin, on sähkäri tullut tiensä päähän (jollei ole jo kaatiksella) ja kalliimmaksi kuin polttis. Sähkäri on kertakäyttökamaa, polttiksesta saa vielä jotain takaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi edes ajamaan 3000€ ritsalla. Johan nyt naapuritkin katsoisi, että mikä na rkkari tuli minun pihaani.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan vaikka 7 vuotta eteenpäin, on sähkäri tullut tiensä päähän (jollei ole jo kaatiksella) ja kalliimmaksi kuin polttis. Sähkäri on kertakäyttökamaa, polttiksesta saa vielä jotain takaisinkin.
Sulla paljon paskapuheita.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/tesla-mode…
Käyttöä Tesla on kestänyt erittäin hyvin. Silloin kun tämä auto on ostettu, sai autoon vielä ostettua 80 000 km saakka kattavan huoltopaketin ja sellainen tässäkin yksilössä on ollut. Tämän johdosta auto kävi ensimmäisen 80 000 kilometrin aikana neljä kertaa huollossa veloituksetta. Näissä huolloissa mm huollettiin ja herkisteltiin kertaalleen jarruja, mutta autossa on edelleen mm alkuperäiset jarrupalat ja levyt joka kulmassa.
Aina teknisiin välineisiin, myös sähköautoihin, tulee pieniä vikoja ajan ja käytön myötä. Tähän Teslaan on korjattu kerran sisätilanlämmittimen PCT-vastus. Tästä korjaustarpeesta Vetokuja sai vilpittömän positiivisen palautteen erittäin nopeasta reagointiherkkyydestä. Korjaus olisi saatu heti seuraavalle päivälle, mutta joustavuutta riitti hoitaa vaiva parin päivän päästä sitten kun auto ehti korjaamolle. Hintaa tuolle korjaukselle kertyi noin 1 500 euroa.
Kerran auto kävi Tampereella ET-Autotechissä ilmastointihuollossa ja tämän hinta oli noin 300 euroa. Samalla suoritettiin alustan tarkastus katsastusta varten. Tarkastuksessa tehdyn havainnon perusteella autoon vaihdetiin 20 euron hintaiseksi muodostunut koiranluu etujousitukseen. Näiden lisäksi Lempäälän Tesla huollossa on vaihdettu auton muistikortti, mutta se hoitui takuun piirissä, vaikka ajoneuvon takuu olikin jo päättynyt.
Muihin korjauksiin ja huoltoihin on kulunut niin vähän rahaa, että kaikkinensa huolto- ja korjauskulut viideltä vuodelta ja 237 000 kilometrin ajolta ovat vain 2000 euroa, eli 84 senttiä / 100 km. Se on todella edullista auton huoltamista ja korjailua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mutta en enää tahtoisi ajella kolmen tonnin rottelolla vaikka saisin sen ilmaiseksi.
t. Model 3
Sama täällä, en tiedä miten jotkut kehtaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi edes ajamaan 3000€ ritsalla. Johan nyt naapuritkin katsoisi, että mikä na rkkari tuli minun pihaani.
Soittasin äkkiä romuroopelle, että tule noutamaan, täällä on jonkun p ummin auto. Saat ilmaiseksi.
Bussikortti on 42e/kk.
Jos auto maksaa vaikka 30 000e, niin sillä rahalla ostaisit melkein 60 vuodeksi bussikortin. Lisäksi toki auton lataus ja vakuutukset, mutta jätetään ne (ja vastavuoroisesti bussikortin hinnanmuutokset) pois. Onko sulla sama auto 60 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Bussikortti on 42e/kk.
Jos auto maksaa vaikka 30 000e, niin sillä rahalla ostaisit melkein 60 vuodeksi bussikortin. Lisäksi toki auton lataus ja vakuutukset, mutta jätetään ne (ja vastavuoroisesti bussikortin hinnanmuutokset) pois. Onko sulla sama auto 60 vuotta?
Bussikortti😂🤣 en oo ikinä mennyt bussilla, enkä mene. Omalla autolla tai taxilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Model 3
Eli nyt ajelet 50 t€ rottelolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Model 3
Eli nyt ajelet 50 t€ rottelolla.
Nämä sun kommentit on niin säälittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen sähköauto käyttää maantiellä n. 20kWh/100km hyvällä kelillä, motarilla tai huonolla kelillä selvästi enemmän.
Jos laitetaan vaikka 25kWh/100km, niin rahaa menee: sähkö 10c/kWh, siirto 5c/kWh -> 3,75€/100km. Pörssisähköllä voi päästä paljon halvemmalla jos pystyy halvalla sähköllö aina lataamaan, mutta toisaalta jos kerrankin joutuu lataamaan kalliilla niin menettää helposti kymmenen halvan latauksen "säästöt".
Halpaahan tuo on silti, mutta kuitenkin melkein tuplahintaista tuohon väitettyyn 2€/100km.
Minulla on sähkön hinnan keskiarvo ollut 4,2c/kWh tänä vuonna ja siirto 4,20c/kWh.
Ap
Missä päin Suomea sähkön siirto veroineen maksaa 4,20 c/kWh?
En tiedä, kalliilta kuulostaa kyllä. Meillä maksaa 1,41 c/kwh.
Älä viitsi valehdella.
Joo sori. Se oli alv0 hinta, eli 1,75 senttiä veroineen.
Ja se sähkövero tuohon päälle, niin maksat siirrosta yhteensä 4,54 c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen sähköauto käyttää maantiellä n. 20kWh/100km hyvällä kelillä, motarilla tai huonolla kelillä selvästi enemmän.
Jos laitetaan vaikka 25kWh/100km, niin rahaa menee: sähkö 10c/kWh, siirto 5c/kWh -> 3,75€/100km. Pörssisähköllä voi päästä paljon halvemmalla jos pystyy halvalla sähköllö aina lataamaan, mutta toisaalta jos kerrankin joutuu lataamaan kalliilla niin menettää helposti kymmenen halvan latauksen "säästöt".
Halpaahan tuo on silti, mutta kuitenkin melkein tuplahintaista tuohon väitettyyn 2€/100km.
Näytätkö koska viimeksi sähkö on maksanut yöllä yli 5 senttiä?
Very funny